Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-11-2023
hallo,

Wat vast staat is dat ik een sonos systeem ga aankopen. De vraag die nog open staat is alleen welke.

De sonos is voor in de woonkamer die 50 m2 is en die bestaat uit een open zitkamer en een open keuken die in verbinding staan met een smaller stuk. In dit smallere stuk wil ik de sonos plaatsen zodat we zittend in de keuken of zithoek de muziek goed kunnen horen.

Nu twijfel in tussen een enkele play 5 of
2 x play 1 die je in stereo kan koppelen.

Ben al meerdere malen gaan luisteren maar kan geen goede keuze maken.
Vandaar dat ik deze vraag hier stel.

Beste antwoord (via Beeros op 06-05-2016 22:09)

• Berggeit44
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Beste Beeros,

Ik ben toevallig een verkoper bij een electronica winkel en sta ook op afdeling Hifi.
Nou kun je in principe geen foute keuze maken bij Sonos. De Play:1 zijn al voldoende goed voor menig huiskamer. Het is bij iedereen verschillend en de Sonos speakers doen het allemaal goed. Natuurlijk is er altijd een stap beter en kun je zo veel geld er tegen aan gooien tot je dubbel ziet.
Mijn advies zou zijn voor een woonkamer van 50m2 een enkele play:5 omdat deze gewoon veel meer de ruimte kan vullen. Maar begrijp mij niet verkeerd. De play:1 doet het ook erg goed. Maar dan zou ik die eerder uitspreiden over de ruimte. Bijvoorbeeld eerst één in de keuken en één in de woonkamer. Geen stereo opstelling maar gewoon apart houden. Mocht je indeling niet handig zijn met 2 play:1's, bijvoorbeeld omdat je geen play:1 in de keuken wilt zetten, dan zou je met de play:5 heel goed zitten.

Overigens zou je de play:5 (generatie 2) ook in stereo kunnen zetten als je ooit besluit een 2e play:5 aan te schaffen.

Bij elke Sonos speaker zul je in stereo opstelling een verbetering gaan krijgen in het geluid en dat verschilt per speaker (en ook een beetje per persoon) het verschil. Mocht je toch echt twijfelen over de play:5 dan zou ik aanraden om gewoon te beginnen met een enkele play:1.

Ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt en dat je ontzettend veel plezier gaat hebben met Sonos. Ik heb het in ieder geval wel. (Ben in het bezit van 4 play:1's. 2 in de woonkamer met stereo opstelling, 1 in slaapkamer + 1 in studeerkamer)

Mvg

Edit: Schoot mij nog te binnen, mocht je in het bezit zijn van een Apple tablet of smartphone, dan kun je gebruik maken van de Sonos Trueplay functie. Dit is een software-functie in de Sonos App die de speaker aan probeert te passen op je ruimte en plaatsing van speaker. De meningen zijn hierover verdeeld maar het werkt best geinig! Let op: het werkt dus NIET met een Android of Windows-OS telefoon! Alleen met een IOS-device.

[ Voor 12% gewijzigd door Berggeit44 op 29-04-2016 18:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48051

Waar komt de twijfel precies door?

Op basis van je geschetste woonomgeving, schets je dat vanuit de 2 verschillende ruimtes gaat luisteren. Dan biedt de stereo opstelling niet heel veel extra waarde, tenzij je er echt goed voor gaat zitten. Maar je kan er ook voor kiezen om 1 Play 1 in elke kamer te zetten. Als je op zoek bent naar 1 speaker die beide ruimtes kan vullen, dan zou ik gaan voor de Play 5, welke dieper gaat en 'voller' klinkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 48051 op 28-04-2016 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
------------| |---------------
| |
Tv | | keuken
---------/---------

Sonos
---------------------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
Nou komt er niet echt duidelijk uit. Maar waar het op neer komt is dat de sonos in het midden van de kamer komt te staan. Links de keuken en rechts de woonkamer.
Wanneer heeft een stereo opstelling van 2x play 1 wel zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:45

DjVe

Hatsaflats!

Bestel ze beide bij een partij waarbij je ze mag proberen, en stuur terug wat je minder prettig vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
Dat kan een optie zijn. Even over het koppelen in stereo. Dit heeft toch alleen maar zin als je in het midden van beide boksen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48051

Voor een juiste stereoplaatsing moet je er idd zoveel mogelijk in het midden zitten. Daarnaast heb ik bij mijn stereopaar Play1s gemerkt dat de laagweergave iets verbeterd is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Berggeit44
  • Niet online
Beste Beeros,

Ik ben toevallig een verkoper bij een electronica winkel en sta ook op afdeling Hifi.
Nou kun je in principe geen foute keuze maken bij Sonos. De Play:1 zijn al voldoende goed voor menig huiskamer. Het is bij iedereen verschillend en de Sonos speakers doen het allemaal goed. Natuurlijk is er altijd een stap beter en kun je zo veel geld er tegen aan gooien tot je dubbel ziet.
Mijn advies zou zijn voor een woonkamer van 50m2 een enkele play:5 omdat deze gewoon veel meer de ruimte kan vullen. Maar begrijp mij niet verkeerd. De play:1 doet het ook erg goed. Maar dan zou ik die eerder uitspreiden over de ruimte. Bijvoorbeeld eerst één in de keuken en één in de woonkamer. Geen stereo opstelling maar gewoon apart houden. Mocht je indeling niet handig zijn met 2 play:1's, bijvoorbeeld omdat je geen play:1 in de keuken wilt zetten, dan zou je met de play:5 heel goed zitten.

Overigens zou je de play:5 (generatie 2) ook in stereo kunnen zetten als je ooit besluit een 2e play:5 aan te schaffen.

Bij elke Sonos speaker zul je in stereo opstelling een verbetering gaan krijgen in het geluid en dat verschilt per speaker (en ook een beetje per persoon) het verschil. Mocht je toch echt twijfelen over de play:5 dan zou ik aanraden om gewoon te beginnen met een enkele play:1.

Ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt en dat je ontzettend veel plezier gaat hebben met Sonos. Ik heb het in ieder geval wel. (Ben in het bezit van 4 play:1's. 2 in de woonkamer met stereo opstelling, 1 in slaapkamer + 1 in studeerkamer)

Mvg

Edit: Schoot mij nog te binnen, mocht je in het bezit zijn van een Apple tablet of smartphone, dan kun je gebruik maken van de Sonos Trueplay functie. Dit is een software-functie in de Sonos App die de speaker aan probeert te passen op je ruimte en plaatsing van speaker. De meningen zijn hierover verdeeld maar het werkt best geinig! Let op: het werkt dus NIET met een Android of Windows-OS telefoon! Alleen met een IOS-device.

[ Voor 12% gewijzigd door Berggeit44 op 29-04-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:32
Ik heb een play 1 en een play 5. De play 5 had ik eerst (50m2) Maar ik had liever 2 play 1 gehad, want stereo en een beter vulling van geluid. Daarnaast zijn ze kleiner en minder zichtbaar.

Kwaiteit van de play1 is uitmuntennd voor een 50m2 kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R009
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 12:52
Berggeit44 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:59:
Beste Beeros,

Mvg

Beste Berggeit44,

Hoe gedraagt de Sonos zich als radio toestel? Ik heb net een huis gekocht en zou graag een Sonos (Play 1 of 3) in huis halen als radio voor de living. Dit omdat de FM frequentie in België gaat verdwijnen maar ook omdat een Sonos muziek van mijn Synology NAS kan afspelen.

Maar hoe gedaagd een Sonos zich als radio. Gaat dit over de wifi of via de kabel? Heb je enig idee hoe het internet verbruik zal zijn mocht ik webradio's spelen? Als er geen internet is heb je dan nog radio (radio ontvanger in de sonos)?
Mocht je hierop een antwoord weten dan hoor ik het graag.

bedankt,
R009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Sonos zonder internet is als een smartphone zonder internet. Zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berggeit44
  • Niet online
Beste R009,

Sonos heeft ten alle tijden internet nodig om iets te kunnen spelen. Zelfs als je via je NAS wilt afspelen zal hij een verbinding met je netwerk moeten hebben. Dit kun je natuurlijk via WiFi doen of via een netwerk-kabel. Heb je geen internet, dan heb je ook geen radio/muziek, helaas. Sonos is niet uitgevoerd met een FM/DAB ontvanger. Andere merken zullen daar wel opties voor hebben. Zoals de Heos lijn van Denon en de Bose Soundtouch series. Natuurlijk zijn er nog veel merken op de markt beschikbaar. Dit zijn soort-gelijke speakers. Maar deze kunnen, in tegenstelling tot Sonos, ook met Bluetooth werken. Wat in sommige gevallen handig kan zijn als je geen internet verbinding hebt.

Heb je ten alle tijden een (stabiele) internet verbinding? Dan kun je gewoon radio luisteren op Sonos. De meest bekende is TuneIn. Dit software-programma zit standaard in Sonos en is gratis te gebruiken.
Tevens heb je verschillende opties in je "Muziek Services" om eventuele andere (radio) programma's toe te voegen.

Het internet verbruik zal niet veel anders zijn dan dat je radio via je computer afluistert.
Sonos heeft, voor zover ik weet, een standby modus. Als jij geen muziek afspeelt zal het apparaat in een soort standby modus gaan staan. En zal het net zoals veel andere apparaten maar een heel klein beetje stroom gebruiken, tot je een signaal verstuurd naar je apparaat. M.a.w. wanneer je weer muziek wilt afspelen.

Ten opzichte van waar je zo'n speaker plaatst...Kun je het eigenlijk bijna niet fout doen. Aangezien de speakers ook in stereo te plaatsen zijn, kun je dezelfde modellen combineren. (Voorbeeld: 2x Play:1 kunnen in stereo-opstelling gezet worden, zorgt ervoor dat het geluid een stukje mooier wordt. Echter een Play:1 + Play:3 kunnen niet officieel in stereo. Je kan ze wel groeperen dat ze dezelfde muziek afspelen.)
Dus kijk goed naar wat je wilt bereiken in je woonkamer, en wat het handigste is qua ruimte en speakers. Voor meeste gebruikers zijn een tweetal Play:1's al prima.

Korte samenvatting:

- Sonos werkt alleen via een internet-verbinding (WiFi / Internet kabel), geen internet = dus geen muziek
- Sonos heeft GEEN aparte radio-ontvanger (of bluetooth)
- Internet verbruik zal niet veel anders zijn dan luisteren via je Computer

Alvast gefeliciteerd met de aankoop van je nieuwe woning, en veel plezier met je eventuele (sonos) aankoop! :)
Pagina: 1