Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb voor de rest een goede pc, met goede RAM, GPU etc, maar ik wil mijn CPU nu upgraden naar een A-10-7850 of een 7870, nu weet ik dus niet wat ik moet kiezen, want ik ben bang dat de 7870 (die al een GPU erin heeft zitten) gaat storen met mijn apart GPU, de GTX 750 TI 2GB, of werkt dat niet zo?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik heb nu een AMD A4-5300 3,4GHz op een 64 bit operating system.

Ook vraag ik me af waarom de A10-6800k die veel goedkoper is meer GHz biedt en hetzelfde aantal cores heeft (4)

Mijn budget ligt dus tussen de 100 en de 150 euro.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gevonden de A10-7850 en de A10-7870

Hoop dat dit genoeg informatie is zodat de post er niet word afgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Jij moet een 860k hebben, zonder igpu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Een Apu heeft alleen nut als je gebruik gaat maken van de iGPU ervan. Aangezien je al een GTX 750 ti hebt heb je er dus niets aan en betaal je extra voor het iGPU gedeelte terwijl je er geen gebruik van gaat maken.

De meest zinnige upgrade is dan 1 van 3 onderstaande:
pricewatch: AMD Athlon X4 860K Boxed
pricewatch: AMD Athlon X4 860K (met low-noise fan) Boxed
pricewatch: AMD Athlon X4 880K Boxed

Die zijn ongeveer dezelfde CPU's als de A10's die je noemt, maar dan zonder geïntegreerde videochip en daarom ook een stuk goedkoper.

De 880k is net nieuw, maar is eigenlijk gewoon een hoger geklokte 860k. Wel met de nieuwe stillere en betere AMD koeler. De 860k met low noise fan is ook gewoon met de nieuwe koeler.

Voor de zekerheid:
Welk moederbord heb je precies? Grote kans dat je eerst nog een BIOS update moet doen voordat een nieuwe CPU gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Controleer best of je wel een moederbord met FM2+ socket hebt, want je huidige processor is een FM2 model. Die werkt ook op een moederbord met FM2+ socket dus het kan best zijn dat je moederbord voldoet voor nieuwere processors, maar een FM2+ processor werkt niet op een moederbord met FM2 socket.

Om antwoord te geven over het verschil tussen de A10-6800K en nieuwere APU's, de processorarchitectuur is wat nieuwer bij de 7000 reeks dus zou die ongeveer even snel moeten zijn met een lagere kloksnelheid (of sneller met dezelfde kloksnelheid). Het voornaamste verschil is de GPU, die is gebaseerd op de GCN architectuur bij nieuwere APU's en een stuk sneller. Maar gezien je al een GPU hebt, ben jij eigenlijk beter af met een Athlon X4 zoals als eerder aangegeven.

Let er daarnaast zoals ook al gezegd op dat je een model neemt met de nieuwe, veel betere koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Top! Beide bedankt! Ja ik heb een FM2+ socket en ik denk dat ik voor de Athlon 880k ga. Een APU halen heeft vrij weinig zin inderdaad en de 880k staat goed aangeschreven. Heb iemand in mijn vriendenkring die veel van ICT af weet en mij hier verder in kan helpen! Nogmaals bedankt allebij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MacPoedel schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:50:
Controleer best of je wel een moederbord met FM2+ socket hebt, want je huidige processor is een FM2 model. Die werkt ook op een moederbord met FM2+ socket dus het kan best zijn dat je moederbord voldoet voor nieuwere processors, maar een FM2+ processor werkt niet op een moederbord met FM2 socket.

Om antwoord te geven over het verschil tussen de A10-6800K en nieuwere APU's, de processorarchitectuur is wat nieuwer bij de 7000 reeks dus zou die ongeveer even snel moeten zijn met een lagere kloksnelheid (of sneller met dezelfde kloksnelheid). Het voornaamste verschil is de GPU, die is gebaseerd op de GCN architectuur bij nieuwere APU's en een stuk sneller. Maar gezien je al een GPU hebt, ben jij eigenlijk beter af met een Athlon X4 zoals als eerder aangegeven.

Let er daarnaast zoals ook al gezegd op dat je een model neemt met de nieuwe, veel betere koeler.
Top! Beide bedankt! Ja ik heb een FM2+ socket en ik denk dat ik voor de Athlon 880k ga. Een APU halen heeft vrij weinig zin inderdaad en de 880k staat goed aangeschreven. Heb iemand in mijn vriendenkring die veel van ICT af weet en mij hier verder in kan helpen! Nogmaals bedankt allebij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:22:
Een Apu heeft alleen nut als je gebruik gaat maken van de iGPU ervan. Aangezien je al een GTX 750 ti hebt heb je er dus niets aan en betaal je extra voor het iGPU gedeelte terwijl je er geen gebruik van gaat maken.

De meest zinnige upgrade is dan 1 van 3 onderstaande:
pricewatch: AMD Athlon X4 860K Boxed
pricewatch: AMD Athlon X4 860K (met low-noise fan) Boxed
pricewatch: AMD Athlon X4 880K Boxed

Die zijn ongeveer dezelfde CPU's als de A10's die je noemt, maar dan zonder geïntegreerde videochip en daarom ook een stuk goedkoper.

De 880k is net nieuw, maar is eigenlijk gewoon een hoger geklokte 860k. Wel met de nieuwe stillere en betere AMD koeler. De 860k met low noise fan is ook gewoon met de nieuwe koeler.

Voor de zekerheid:
Welk moederbord heb je precies? Grote kans dat je eerst nog een BIOS update moet doen voordat een nieuwe CPU gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:21:
Jij moet een 860k hebben, zonder igpu.
Ben er uit gekomen hoor, in neem de iets betere versie ervan, de 880k :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 02:38:
[...]

Ben er uit gekomen hoor, in neem de iets betere versie ervan, de 880k :)
Je kan met de quote tags in je reactie meerdere berichten tegelijk quoten door gewoon bij elk bericht op quote te klikken als je je reactie schrijft. Onderaan kan je alle eerdere berichten meenemen ;)

Maar fijn dat je eruit bent. De nieuwe koeler die erbij zit is een aanrader. Beter koelvermogen en een stuk stiller. 8)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Voor de prijs van een 880k heb je natuurlijk ook een 860k met een nóg betere koeler.
http://tweakers.net/price...815;295525;308250;247755/
Natuurlijk is ook de kloksnelheid iets hoger, maar dat kun je zelf aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Of een Athlon 845, Excavator is leuk speelgoed.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:55:
Voor de prijs van een 880k heb je natuurlijk ook een 860k met een nóg betere koeler.
http://tweakers.net/price...815;295525;308250;247755/
Natuurlijk is ook de kloksnelheid iets hoger, maar dat kun je zelf aanpassen.
Dus je zegt dat de oudere versie de 860k een betere koeler heeft dan de 880k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 01 mei 2016 @ 20:21:
[...]

Je kan met de quote tags in je reactie meerdere berichten tegelijk quoten door gewoon bij elk bericht op quote te klikken als je je reactie schrijft. Onderaan kan je alle eerdere berichten meenemen ;)

Maar fijn dat je eruit bent. De nieuwe koeler die erbij zit is een aanrader. Beter koelvermogen en een stuk stiller. 8)
Oh dat is een stuk handiger haha, dus ook jij raad de 880k aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:50
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:41:
[...]

Dus je zegt dat de oudere versie de 860k een betere koeler heeft dan de 880k?
Hij bedoelt dat een goedkope koeler (de 3 rechter in het rijtje) plus een 860k goedkoper is dan enkel een 880k met nieuwe koeler.

Je kunt dan wel redeneren dat je de 860k ook kunt overclocken naar een 880k, maar mijn ervaring is dat het meestal een goede reden heeft waren ze met een lage clocksnelheid verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32

Thomg

Aww yiss

RobinHood schreef op zondag 01 mei 2016 @ 22:59:
Of een Athlon 845, Excavator is leuk speelgoed.
Scherp.
https://tweakers.net/pric...are/515815;493663;493469/
845 doet het erg vergelijkbaar als de 860k en zelfs gemiddeld nipt wat beter voor een lagere prijs.
Als overklokken het niet wordt is de 845 een lekker balans tussen prijs en performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:34:
[...]

Scherp.
https://tweakers.net/pric...are/515815;493663;493469/
845 doet het erg vergelijkbaar als de 860k en zelfs gemiddeld nipt wat beter voor een lagere prijs.
Als overklokken het niet wordt is de 845 een lekker balans tussen prijs en performance.
Maar ik ben van plan de 880k te halen, die is beter dan de bovenstaand genoemde processors toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Klopt, de 880k is het snelste wat je kunt kopen voor FM2+ (los van de 150 euro kostende 7890k incl igpu).
De 860k is eigenlijk dezelfde processor, maar dan lager geklokt en 20 euro goedkoper. Als je zelf gaat overklokken zal het niet zoveel verschil geven.
De 845 is een generatie nieuwer (en zuiniger) en ondanks zn lagere kloksnelheid net zo snel als de 860k, deze is echter 'niet' overklokbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op maandag 02 mei 2016 @ 22:53:
Klopt, de 880k is het snelste wat je kunt kopen voor FM2+ (los van de 150 euro kostende 7890k incl igpu).
De 860k is eigenlijk dezelfde processor, maar dan lager geklokt en 20 euro goedkoper. Als je zelf gaat overklokken zal het niet zoveel verschil geven.
De 845 is een generatie nieuwer (en zuiniger) en ondanks zn lagere kloksnelheid net zo snel als de 860k, deze is echter 'niet' overklokbaar.
Okee top! En de koeler die bij de 880k zit is voldoende of moet ik een andere koeler halen? Heb momenteel, 4 koelers er inzitten, 2 case fans, 1 voor m'n GPU en 1 voor m'n CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Ja, de koeler van de 880k is best redelijk, prima voor stock snelheden of kleine overklok.
Wil je serieus overklokken neem er dan een koeler van 25-45 euro bij (maar dan wellicht een goedkopere 860k nemen).
Twee casefans moet ook voldoende zijn.

De 870k is ook prima overigens, scheelt toch weer een tientje en die 0.1GHz ga je toch niet merken.
http://tweakers.net/price...555;515815;515803;493469/
Pagina: 1