Geen BIOS scherm na het bouwen van de PC

Pagina: 1
Acties:

• Mr_Mojo27
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-08-2022
Goedendag beste Tweakers,

Na het bouwen van mijn pc krijg ik bij de eerste opstart geen piep te horen en ook BIOS scherm te zien. In plaats daarvan brand het lampje op mijn moederbord (MSI B150 Gaming M3) bij zowel DRAM en CPU. Ik heb op internet gezocht naar een oplossing en zag dat ik een clear CMOS moest uitvoeren. Ik heb dit gedaan door de batterij eruit te halen en een paar seconden te wachten (10sec en soms langer) en weer terug te zetten. Helaas heeft dit niet geholpen. Er zat verder geen jumper op mijn moederbord.

Weet iemand misschien wat ik nog meer kan doen?

Mijn specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,80€ 198,80
1MSI B150 GAMING M3€ 99,95€ 99,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 345,-€ 345,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 64,-€ 64,-
1NZXT Kraken X41€ 102,95€ 102,95
1Corsair SP120 Quiet Edition Twin Pack, 120mm€ 29,95€ 29,95
1Corsair Raptor K30 (US Int)€ 49,05€ 49,05
1G.Skill Ripjaws V F4-2133C15D-16GVR€ 66,90€ 66,90
1Seasonic M12II Evo 520W€ 62,95€ 62,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 87,95€ 87,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.155,45

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 16:26

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

12V connectie bij de CPU goed verbonden? Is een 4 (of 6 of 8) pins blokje, en moet met een stekker van zwart-gele draded aangesloten worden.

[ Voor 55% gewijzigd door superduper op 27-04-2016 17:51 ]

Verwijderd

Links boven op je moederbord zit een 8 pins EPS aansluiting, heb je hier de 4+4 pins van je voeding in gedaan? Heb je een speakertje aangesloten op je moederbord, want dan krijg je namelijk pas piepjes.

In welke sloten van je moederbord zit het geheugen? In jouw geval moeten deze in slot 2 en slot 4. Bij gebruik van 1 reepje moet je alleen slot 2 gebruiken.

• Mr_Mojo27
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/20f5kxl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/s32as0.jpg

@superduper: ik heb geen zwart-gele kabel zoals je kunt zien.
@ JVRadeon: 8 pins EPS aansluiting zit erin.Ik heb alle front panel aansluitingen in de moederbord geplaatst (rechtsonder). Ik had verder geen kleine speaker erbij. Ram zit in slot 2 en 4 zoals het moet.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr_Mojo27 op 27-04-2016 18:09 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:03
Op welke video output zit je scherm?

• Mr_Mojo27
jeroen3 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:09:
Op welke video output zit je scherm?
Bedoel je hoe ik de pc heb aangesloten op mijn monitor? Via HDMI. Of bedoel je resolutie? Maar dat verklaard toch niet dat 2 rode lampjes die branden op mijn moederbord?

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01-2025
Mr_Mojo27 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:12:
[...]

Bedoel je hoe ik de pc heb aangesloten op mijn monitor? Via HDMI. Of bedoel je resolutie? Maar dat verklaard toch niet dat 2 rode lampjes die branden op mijn moederbord?
Je zou even in de handleiding kunnen opzoeken wat die 2 rode lampjes betekenen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21
Mr_Mojo27 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:12:
[...]

Bedoel je hoe ik de pc heb aangesloten op mijn monitor? Via HDMI.
Hij bedoelt waarschijnlijk of je niet je monitor op de onboard aansluiting van het moederbord hebt aangesloten terwijl je een aparte videokaart gebruikt.

• Mr_Mojo27
Nielson schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:18:
[...]
Hij bedoelt waarschijnlijk of je niet je monitor op de onboard aansluiting van het moederbord hebt aangesloten terwijl je een aparte videokaart gebruikt.
HDMI aangesloten op de GPU.

Handleiding uiteraard doorgenomen en hierin staat:

DRAM: indicates DRAM is not detected or fail
CPU: hetzelfde als hierboven.

DRAM gecheckt en zit er goed in. CPU ook gewoon erin gezet. Dus effe geen idee meer waar het aan kan liggen..

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Heb je het systeem uberhaupt wel buiten je kast getest? Even testen met alleen ram en cpu. Een resocket van je cpu wilt ook wel eens helpen met nieuwe systemen :)

[ Voor 28% gewijzigd door robogeeka op 27-04-2016 18:25 ]

• Mr_Mojo27
robogeeka schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:24:
Heb je het systeem uberhaupt wel buiten je kast getest? Even testen met alleen ram en cpu. Een resocket van je cpu wilt ook wel eens helpen met nieuwe systemen :)
Wat bedoel je met resocket? De CPU eruit halen en dan weer terug plaatsen? Systeem helaas niet getest met alleen ram en cpu.

Heeft iemand anders nog ideeen voordat ik alles weer loskoppel..?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Afstandsbusjes gebruikt bij het inbouwen?

https://discord.com/invite/tweakers

• Mr_Mojo27
redfoxert schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:37:
Afstandsbusjes gebruikt bij het inbouwen?
Ja die zaten al in mijn moederbord. Daar heb ik de videokaart op geplaatst.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 17:10

Pierre

Van nature lui!

Die busjes horen onder je mobo daar zet je graka niet op ?

[ Voor 31% gewijzigd door Pierre op 27-04-2016 18:41 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• redfoxert
  • Niet online
Mr_Mojo27 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:39:
[...]

Ja die zaten al in mijn moederbord. Daar heb ik de videokaart op geplaatst.
Wut? Weet je wel wat afstandsbusjes zijn? Die horen tussen je moederbord en de kast ...

• Mr_Mojo27
Pierre schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:40:
Die busjes horen onder je mobo daar zet je graka niet op ?
Jah sorry bedoel uiteraard mijn moederbord erop geplaatst natuurlijk. Ben al heel de dag bezig dus dat was effe de vermoeidheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Mr_Mojo27 op 27-04-2016 18:51 ]

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Mr_Mojo27 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:37:
[...]

Wat bedoel je met resocket? De CPU eruit halen en dan weer terug plaatsen? Systeem helaas niet getest met alleen ram en cpu.

Heeft iemand anders nog ideeen voordat ik alles weer loskoppel..?
Inderdaad, gewoon de cpu uit zijn socket pakken en weer terugstoppen.

Verwijderd

En even met 1 reepje geheugen proberen en dat in ieder slot. Hetzelfde met het andere reepje.

• Mr_Mojo27
Helaas een resocket heeft niet geholpen en ram met 1 reepje ook niet. Lampjes op moederbord van DRAM en PCU blijven rood knipperen en pc boot dus nog steeds niet.

Wat ik trouwens ook opmerk nu is dat wanneer ik op de powerknop druk de fans heel even draaien en dan stoppen ze, vervolgens starten ze weer en dan gaan de rode lampjes aan op de moederbord.

[ Voor 37% gewijzigd door Mr_Mojo27 op 27-04-2016 20:35 ]

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 08:30
Heb je geen los moederbordspeakertje? Wellicht geeft die je een code waar je iets meer mee kunt?

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:13
Ik zou de hele boel eruit halen en alles voor zover mogelijk één voor één testen. Zo kom je hopelijk op de component die het probleem veroorzaakt. Hierbij is het handig om te kijken of je andere (passende) componenten kunt lenen van een vriend of familielid.

Overigens: als je de PC aanzet, blijven de fans dan wel contant draaien of gaan ze snel weer uit? En wat gebeurt er als je één keer op de powerknop drukt als het systeem draait?

• Mr_Mojo27
OsiriS.nl schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:42:
Heb je geen los moederbordspeakertje? Wellicht geeft die je een code waar je iets meer mee kunt?
Nee heb ik helaas niet erbij gekregen. Dacht dat deze altijd bij een moederbord zat, want hoe zou je dan de post piep moeten horen? Ingebouwd? Had ook nog effe bij een oude pc van mij gekeken maar daar zat er ook geen eentje in helaas.

• Mr_Mojo27
Koen179 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:52:
Ik zou de hele boel eruit halen en alles voor zover mogelijk één voor één testen. Zo kom je hopelijk op de component die het probleem veroorzaakt. Hierbij is het handig om te kijken of je andere (passende) componenten kunt lenen van een vriend of familielid.

Overigens: als je de PC aanzet, blijven de fans dan wel contant draaien of gaan ze snel weer uit? En wat gebeurt er als je één keer op de powerknop drukt als het systeem draait?
Als ik op de powerknop druk gaan de fans heel even aan, dan meteen weer uit om vervolgens weer aan te gaan en daarna blijven ze aan. Ik krijg daarna ook pas de rode knipperde lampjes te zien op de moederbord. Er zit ergens een fout en daardoor stopt het systeem heel even. Ik zal kijken of ik er een filmpje van kan maken. Hierbij het filmpje: [YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=6mDqzJWJIks&feature=youtu.be]

Is er misschien een Tweaker lid in de omgeving Rotterdam die mij kan helpen met dit probleem? Eventueel tegen een vergoeding....

[ Voor 4% gewijzigd door Mr_Mojo27 op 27-04-2016 21:16 ]

• OsiriS.nl
Datzelfde heb ik gezien als er geen cpu in een Mobo zit... Misschien verbogen cpu pinnetje?

• Mr_Mojo27
OsiriS.nl schreef op woensdag 27 april 2016 @ 21:18:
Datzelfde heb ik gezien als er geen cpu in een Mobo zit... Misschien verbogen cpu pinnetje?
Sorry dat begrijp ik effe niet. Kan je misschien uitleggen wat je bedoelt?

• redfoxert
  • Niet online
In de CPU socket zitten hele kleine pinnen die contact maken met de contactpuntjes op je CPU. Die kunnen verbogen zijn als je niet oplet bij het monteren van de CPU of gewoon lomp bent met het verwijderen van de beschermkapjes van de socket.

Haal alles uit de kast (pun intended) en monteer het zaakje op de doos van je moederbord met een minimum aan onderdelen aangesloten (voeding, cpu, 1 mem stick) en probeer dan nog eens. Sluit je monitor aan op de HDMI poort op je moederbord.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hij bedoelt dat er een pinnetje verbogen kan zijn in de socket.

In het algemeen, wil je tot een oplossing komen, zal je de boel moeten uitbouwen. Moederbord op de doos en met het minimale opstarten, cpu, voeding en ram.

evt cpu los om beschadigingen aan de socket te kunnen zien.

• Mr_Mojo27
@ redfoxert + Reepje: ik ga dit proberen. Ik ben heel zorgvuldig omgegaan met het plaatsen van de CPU. Ik kan me niet voorstellen dat de pinnen beschadigd zijn geraakt. Ik zal alles weer eruit halen en alleen met minimum aan onderdelen starten. Kijken wat er dan gebeurt.

Bedankt iedereen voor jullie advies tot dusverre. Het wordt zeeeer gewaardeerd!

• OsiriS.nl
Het opspinnen van de fans en vervolgens weer uit en aan etc dit was zonder cpu.

Misschien kun je checken of je CPU socket geen verbogen pinnetjes heeft? Niks wat kortsluiting kan maken?
Anders mobo uit de kast op een doos, cpu en ram erin en proberen te booten... Dan kun je de rest uitsluiten.
Ja dus zoals hierboven genoemd! :-p

[ Voor 5% gewijzigd door OsiriS.nl op 27-04-2016 21:33 ]

• Mr_Mojo27
OsiriS.nl schreef op woensdag 27 april 2016 @ 21:32:
Het opspinnen van de fans en vervolgens weer uit en aan etc dit was zonder cpu.

Misschien kun je checken of je CPU socket geen verbogen pinnetjes heeft? Niks wat kortsluiting kan maken?
Anders mobo uit de kast op een doos, cpu en ram erin en proberen te booten... Dan kun je de rest uitsluiten.
Ja dus zoals hierboven genoemd! :-p
Ik heb alles uit elkaar gehaald. Pinnen van de socket nagekeken en ik kan geen gebogen pinnen vinden of iets dergelijks. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/21odmxh.jpg
Ook de CPU ziet er goed uit:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/25qrf2e.jpg

Moederbord op de doos gezet. Een reepje Ram erin, waterkoeler erop en aan de voeding aangesloten. Nog steeds boot pc niet op. Ik heb nu maar alles ingepakt 8)7

• redfoxert
  • Niet online
Met een beetje pech heb je een DOA moederbord te pakken. Morgen de leverancier contacteren dus ...

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Of een defecte processor;) (ja het kan)

• Mr_Mojo27
Ik ga de moederbord terugsturen en ze gaan hem voor mij nakijken of ik krijg een nieuwe. To be continued!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:07

rdejongjr

Gnome

78% kans dat je moederbord het prima doet, echter niet in combinatie met dat geheugen, skylake (ongeacht bord) is nog steeds erg vervelend icm ddr4
Zie de shitlist aan bios updates, ze gaan zelfs zo ver om voor een specifieke batch/die geheugen chippies een update uit te brengen omdat het anders niet werkt.

Zelf zo bizar mee gemaakt dat hetzelfde type geheugen uit batch A het prima deed maar batch B NOPE NOPE NOPE (kwam zelfs voor op de QVL, die lijsten zeggen mij al een tijdje niets mee :-( ;w )

Vergeet bij je rma dus niet om indien mogelijk ook je geheugen en cpu mee te sturen zodat de shop het na de bios updates het of als werkende set retour kunnen doen of alternatief geheugen kunnen matchen.

Succes!
Pagina: 1