[Debian Weezy] bootup disk vol...Waarom?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik heb een home servertje draaien met Debian 8 erop. Vandaag zag ik ineens dat de bootup partitie 100% vol is. Ik kan dus helemaal niks meer doen en niet inloggen in de GUI. Ik kan wel met ssh een verbinding maken en ook webmin lijkt nog gewoon te werken.

Ik heb zowel via ssh als met webmin proberen uit te zoeken wat er in godsnaam zoveel ruimte inneemt maar ik kom er maar niet achter.

het enige wat ik kan bedenken is dat ik gisteren de bandwidth monitor in webmin heb aangezet en daar een waarschuwing zag dat dat veel schijf ruimte kan kosten.

Ik heb al alle log bestanden en de complete webmin module bandwidt monitor verwijderd maar dit heeft niks geholpen.

Kan iemand mij opweg helpen en meedenken wat hier aan de hand kan zijn?

Ik heb gisteren wel een aantal films gedownload via nzbget op deze machine. Echter worden die gedownload en uitgepakt op een NAS dat zou dus geen schijf ruimte in moeten nemen op deze machine zelf.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:07
doe eens
code:
1
sudo apt-get autoremove

Waarschijnlijk heb je allemaal oude kernels er nog op staan. Zo niet
past eens de output van
code:
1
df -h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een volle schijf, wat je in df ziet met 100% terwijl je met bijvoorbeeld du veel minder in gebruik is kan komen door open file handles van bestanden die verwijdert zijn. Doe eens een volgende:
sudo lsof | grep -i deleted

Daarmee laat je alle bestanden zien die zijn geopend, maar verwijdert van de schijf. Het herstarten van het betreffende programma dat ze open houd, of gewoon een reboot van de hele computer, geeft de ruimte dan weer vrij.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dit kan van alles zijn. Misschien zijn je inodes op, misschien dat de services die wel werken onder root draaien en dus in de standaard 5% reserved space werken...

Doe eens wat outputs posten:

df -h
tune2fs -l /dev/sda2 #(waarbij je /dev/sda2 moet vervangen met de partitie van je rootfs)
sudo ncdu -x /

Als je ncdu niet hebt: sudo apt-get install ncdu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

John, inodes vol is heel knap. Dan moet je echt een buckload aan kleine rot bestandjes hebben en dat geloof ik niet. Daarnaast, grapjas met je ncdu. Hoe kan de TS die nou installeren als er geen schijfruimte meer is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Nu online
Wow helden! zulke snelle reacties op Koningsdag had ik niet verwacht.

Ik kom zsm terug met de gevraagde outputs.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Nu online
De volledige machine is al meerdere malen gereboot trouwens. hier zijn de outputs die zijn gevraagd:

sudo lsof | grep -i deleted:
http://pastebin.com/cpZtCRsq

-bash: tune2fs: command not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08 20:24
Ik heb dit in het verleden gehad omdat tijdens een programma veel zaken weg schreef in de home directory die ook op de bootdisk zat. Controleer je tempfiles en ga met "du" op zoek naar de directory die uit z'n voegen klapt. Aangezien je aangeeft te downloaden zou dat scenario best eens het geval kunnen zijn.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Nu online
@Nibble: ik heb met du inderdaad al gekeken. Kan geen duidelijke directory zien die enorm groot is helaas.

http://pastebin.com/Ga98Vf87

[ Voor 66% gewijzigd door Kasper1985 op 27-04-2016 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Nu online
Dank allen... ik denk dat iets van deze tips geholpen heeft. Ik heb nu ineens weer 7GB vrij. Blijft vreemd want hier draait uitsluitend Debian en wat kleine meuk op. Maar nu heb ik in iedergeval ruimte om verder te gaan zoeken

Dank voor alle snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het ziet er ook naar uit dat je /home op dezelfde partitie hebt. Ik heb wel eens gehad dat m'n .xsession-errors vol gespamd werd waardoor die partitie vol raakte. Als je opnieuw aanmeld (bij een grafische omgeving) wordt het bestand hernoemd naar .xsession-errors.old en daarna issie weg. Het zou dus goed kunnen dat dit bij jou is gebeurt en door een reboot en opnieuw inloggen zie je 'opeens' extra ruimte die je eerder niet meer had. Blijft alleen de vraag over: wat veroorzaakte dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kasper1985 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 17:43:
@Nibble: ik heb met du inderdaad al gekeken. Kan geen duidelijke directory zien die enorm groot is helaas.

http://pastebin.com/Ga98Vf87
In plaats van "df -h", wat je alleen je verschillende filesystems laat zien, is het handiger om binnen het filesystem dat volloopt de disk usage te bekijken met "du". Bijvoorbeeld door "du -h --max-depth=1 /" te doen. Daarmee krijg je de groottes van de folders in het / filesystem te zien. Zie je dan dat /var erg groot is, dan doe je "du -h --max-depth=1 /var" om te kijken waar in /var de boosdoener zit, etc. tot je de folder / het bestand gevonden hebt waar het mis gaat.

Je kan ook een andere max-depth gebruiken, dan krijg je meteen meerdere niveaus aan folders te zien, maar dat vind ik zelf vaak nogal onoverzichtelijk worden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vergeet ook even niet de '-x' optie mee te geven, zodat je op je file system blijft en geen ongelukkige informatie van je andere mount points krijgt, zoals je NFS shares. ;)

Pagina: 1