Toon posts:

ADSL Delen maar dan anders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg binnenkort eindelijk ADSL maar nu komt het. mijn ouders willen ook kunnen internetten als ik internet, oke das niet zo'n probleem, maar als ik er niet ben moeten ze ook kunnen internetten maar mijn computer moet dan uit staan.

nou heb ik het volgende bedacht. Als mijn computer aanstaat gaat de ADSL modem (ethernet) in mijn comp en maken mijn ouders verbinding via het netwerk dmv de kabel die naar mijn kamer loopt.
Staat mijn comp niet aan dan plug ik hun kabel in de ADSL modem zodat zij zelf kunnen inloggen en internetten.

Gaat dit allemaal lukken? Ik heb al een hoop gelezen op de search maar het wordt niet duidelijker.
in de comp van mijn ouders zit maar 1 netwerk kaart en een 2e is geen optie want dan moeten ze steeds de kabel wisselen (of er moet een 2e kabel bij maar dat kan ook niet)

in mijn computer zitten straks 2 netwerk kaarten zodat mijn ouders via het netwerk kunnen internetten.
nog ff de specs.

mijn comp
P III 800 256mb ram 2 netwerk kaartjes win2k engels SP2

ouders comp
P II 400 192 mb ram 1 netwerk kaartje Win98 (binnenkort ME of SE)

ADSL
adsl basic van planet internet met 1 ip #

ik heb ook nog een hubje das een 5 poorts dual speed 10/100 mbit met een uplink aansluiting.

mocht er verdere info nodig zijn vraag het gerust en heb ff geduld. Ik zit nu nog via inbel en ga vanmiddag lekker F1 kijken (go jos go >:) )

Bedankt

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
je kunt niet zomaar je ouders' PC aan de ADSL-modem hangen, want dan moeten ze steeds het IP-adres veranderen. (een intern IP-adres is niet hetzelfde als het adres wat je netwerkkaart heeft die aan het modem hangt.)
Er zijn ook van die ADSL/kabel-routers te koop met een ingebouwde switch (4-poorts) voor rond de 500,--
Dat is een hoop geld, maar dan ben je van alle gedonder af (wat betreft ouders die lopen te zeuren over de elektriciteits rekening en het feit dat hun internet niet werkt als je een keer vergeet om de adressen te veranderen en/of de kabel te switchen.)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik ze een dynamisch ip nummer geeft, maakt het dan nog wat uit, dan start die comp maar 15 seconden slomer op.

en met zo'n adsl router kunnen we dan tegelijk internetten??

Verwijderd

nog een pc'tje die 24/7 aanstaat, die met w2k prof de verbinding opzetten, en die door ICS via een 2e nic aan je hub hangen.
of met proxy software of met winroute...

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Op zondag 24 juni 2001 10:13 schreef bwe het volgende:
nog een pc'tje die 24/7 aanstaat, die met w2k prof de verbinding opzetten, en die door ICS via een 2e nic aan je hub hangen.
of met proxy software of met winroute...
[MCSE Examenmodus]

Of hun pctje (van de ouders) 24/7 aan laten.
Dan wordt aan alle eisen van de vraagsteller voldaan. *D

[/MCSE Examenmodus]

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Verwijderd

Heb precies hetzelfde gehad, oplossing:
HUBje/switch, ADSL-modem in de uplink-poort, iedereen kan connectie maken wanneer ie wil (IP-adres boeit niet, zolang maar binnen 10.0.*.*-range ligt)(natuurlijk niet tegelijkertijd).
Als je ouders dan willen internetten: Bellen ze in via ADSL-modem, zit jij al op internet: dan heb je Gateway al ingesteld, en kunnen ze via comsocks/winroute oid. ook lekker inetten!

Verwijderd

Topicstarter
gillesdegrote
Dat is precies wat ik bedoel, zou jij voor je mede tweaker ff je instellingen willen posten of mailen. Dat maakt het straks een stukkie makkelijker. e-mail adres = nantasquad@zonnet.nl

hartelijk bedankt.

• TD-er
Gillesdegrote... ik ben ook zeer benieuwd hoe je dat voor elkaar wilt krijgen, want je zet al in je reactie dat het niet tegelijk kan. Dat klopt want wanneer je het ADSL-modem in de hub steekt worden alle pakketten aan alle machines aangeboden en wanneer er 2 computers op het netwerkje zitten die naar buiten willen (internetten dus) dan moeten ze hetzelfde IP-adres hebben.
Dat resulteerd in een enorme packet-loss (er reageert altijd een van de 2 PC's op pakketten die niet voor hem/haar bedoeld zijn, wanneer ze beide aan staan)
Er moet dus een server-achtig iets tussen staan die de pakketten doorstuurt en zorgt voor een vertaal-slag alsof alle pakketten vanaf de machine komen met het adres wat verkregen is voor het ADSL-modem. (NAT of Masquerade dus)
en dat biedt een oplossing met een hub niet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• I.R. Overclocked
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05-2025

I.R. Overclocked

Stupid Intell...

www.xrouter.nl
ff naar producten -> routers, werken vet relaxed.

*I.R. gebruikt de search: 'point ' was geen geldig woord, veranderd naar 'point'

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 10:18 schreef NiPeng het volgende:

[..]

[MCSE Examenmodus]

Of hun pctje (van de ouders) 24/7 aan laten.
Dan wordt aan alle eisen van de vraagsteller voldaan. *D

[/MCSE Examenmodus]
[mcse + i ]
w98 is geen goed os om multihoming te ondersteunen
[/mcse + i ;) ]

Verwijderd

Waarom stel je je eigen pc niet in met wake up on lan???
Zetten zij hun computer aan gaat de jouwe ook aan als ie uit staat, kunnen ze via je netwerk internetten.
Of denk ik wel heel simpel??

Verwijderd

Waar kun je meer info over MSCE vandaan halen? /me gaat dat waarschijnlijk ook binnenkort doen en wil alvast weten wat ik kan verwachten.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 2 linker handen dus dat solderen van die wake on lan functie wordt nix enne dan moeten ze toch nog inloggen op mijn comp en dat mogen ze juist niet. jullie weten wel waarom. *D

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 10:55 schreef awraeven het volgende:
Waar kun je meer info over MSCE vandaan halen? /me gaat dat waarschijnlijk ook binnenkort doen en wil alvast weten wat ik kan verwachten.
http://www.microsoft.com/trainingandservices/default.asp?PageID=mcp&PageCall=certifications&SubSite=cert

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 10:56 schreef nantasquad het volgende:
ik heb 2 linker handen dus dat solderen van die wake on lan functie wordt nix enne dan moeten ze toch nog inloggen op mijn comp en dat mogen ze juist niet. jullie weten wel waarom. *D
is niet nodig, neem een nic die WOL aankan. zetten zij hun pc aan, start de jouwe op, logt jou pc automatisch in op adsl, hebben zij internet zonder dat jou monitor aangaat!

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
vraag: waarom moet je solderen voor wake on lan dan? je kunt gewoon een kabel tussen je NIC en MOBO plaatsen?

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 08:18
Op zondag 24 juni 2001 10:56 schreef nantasquad het volgende:
Dat is geen kwestie van solderen, maar daarvoor moet je gewoon een netwerkkaartje met Wake On Lan kopen (van bijv 3COM --> kosten +/- 125 gulden). Je hoeft dan alleen een kabeltje tussen NIC en Mobo te hangen.

En m.b.t. dat inloggen --> Winroute draait bij mij als service en werkt al voordat er iemand ingelogd is. Je kan dan ook van user switchen zonder dat voor de rest van de internetters via het netwerk de verbinding verbroken wordt.

Bovendien kost een pc een heel jaar 24/7 aan laten staan iets van 170 gulden. Verbruikt zo'n 1000KW/h

• TD-er
er zijn ook goedkope realtek kaartjes (bijv van Unex) met een WOL-aansluiting en die kosten maar 45,--

Verwijderd

Er is een mogelijke oplossing voor dat probleem... koop een dx486 computer of hoger met 2 nics en maak dan een router van E-smith Linux (heb ik hier ook draaien). Heel makkelijk, want hij heeft geen monitor, toetsenbord en muis nodig behalve bij de installatie en na de installatie heb je dan niet meer nodig. De enige wat je moet doen is configureren (heeft een vriend van me voor mij gedaan :) ) en dat is moeilijk. BTW er zit firewall en webserver ingebouwd :9~ .

Verwijderd

Topicstarter
ehh, ik heb wake on lan alleen moet ik daar een aansluiting op mijn moederboard solderen, de puntjes zijn er wel maar daar kan het stekkertje niet op, enne ja ik heb nog een 486 staan maar dan kan ik beter mijn eigen comp voor gebruiken is goedkoper en scheelt stroom, beste zou dan zijn om een router te nemen maar die zijn een beetje duur en ik weet niet of je dan met zijn 2e teglijk kunnen internetten

Verwijderd

router? volgens mij wil jij niet routeren maar nat!
zet nou maar net zoals iedereen met adsl een servertje neer met ics of proxy software,
weet je zeker dat het werkt!

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 10:39 schreef TD-er het volgende:
Gillesdegrote... ik ben ook zeer benieuwd hoe je dat voor elkaar wilt krijgen, want je zet al in je reactie dat het niet tegelijk kan. Dat klopt want wanneer je het ADSL-modem in de hub steekt worden alle pakketten aan alle machines aangeboden en wanneer er 2 computers op het netwerkje zitten die naar buiten willen (internetten dus) dan moeten ze hetzelfde IP-adres hebben.
Dat resulteerd in een enorme packet-loss (er reageert altijd een van de 2 PC's op pakketten die niet voor hem/haar bedoeld zijn, wanneer ze beide aan staan)
Er moet dus een server-achtig iets tussen staan die de pakketten doorstuurt en zorgt voor een vertaal-slag alsof alle pakketten vanaf de machine komen met het adres wat verkregen is voor het ADSL-modem. (NAT of Masquerade dus)
en dat biedt een oplossing met een hub niet.
Kleine correctie: ik heb dus geen HUB maar een Switch, bovendien maakt dat "packet loss" geen hol uit aangezien je met MXstream niet sneller kan gaan dan 50KB/sec, of voor de rijkeren 100KB/sec, dat trekt een 100 mbit hubje dus makkelijk.
Op zondag 24 juni 2001 10:28 schreef nantasquad het volgende:
gillesdegrote
Dat is precies wat ik bedoel, zou jij voor je mede tweaker ff je instellingen willen posten of mailen. Dat maakt het straks een stukkie makkelijker. e-mail adres = nantasquad@zonnet.nl

hartelijk bedankt.
Qua instellingen:
niet moeilijk, HUB in uplink, en op alle computers kan je de instellingen gewoon zo zeten als KPN ze standaard wil, alleen moet je de IP adressen natuurlijk wel ff goed zetten!

• TD-er
Op donderdag 28 juni 2001 08:17 schreef gillesdegrote het volgende:

[..]

Kleine correctie: ik heb dus geen HUB maar een Switch, bovendien maakt dat "packet loss" geen hol uit aangezien je met MXstream niet sneller kan gaan dan 50KB/sec, of voor de rijkeren 100KB/sec, dat trekt een 100 mbit hubje dus makkelijk.
[..]
Ik neem aan dat je dit zelf hebt geprobeerd en ik heb zitten bedenken waarom dit dan wel zou werken.
Het enige wat ik kan bedenken is dat een switch elke uitgang in princiepe buffert zodoende is er voldoende vertraging zodat je met 2 vergelijkbaar snelle machines toch nog het pakket hebt kunnen lezen voordat er een reply komt (die dus ook niet op elke poort terug te lezen is, omdat een switch niet broadcast)
Maar het feit dat je collisions krijgt van- en naar het adsl modem, boeit wel degelijk.
Als er een pakket vanaf het internet niet goed aankomt, moet dat opnieuw verzonden worden. Dat is irritant, omdat je bandbreedte vanaf het internet niet echt oneindig is.
Ik betwijfel of dit uberhaupt gaat werken wanneer je 2 (of meer) systemen hebt die niet allemaal even snel zijn en de kans dat het fout gaat neemt gewoon enorm toe met elke PC die je d'r bij zet.

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Op zondag 24 juni 2001 10:01 schreef nantasquad het volgende:
ik krijg binnenkort eindelijk ADSL maar nu komt het. mijn ouders willen ook kunnen internetten als ik internet, oke das niet zo'n probleem, maar als ik er niet ben moeten ze ook kunnen internetten maar mijn computer moet dan uit staan.

nou heb ik het volgende bedacht. Als mijn computer aanstaat gaat de ADSL modem (ethernet) in mijn comp en maken mijn ouders verbinding via het netwerk dmv de kabel die naar mijn kamer loopt.
Staat mijn comp niet aan dan plug ik hun kabel in de ADSL modem zodat zij zelf kunnen inloggen en internetten.

Gaat dit allemaal lukken? Ik heb al een hoop gelezen op de search maar het wordt niet duidelijker.
in de comp van mijn ouders zit maar 1 netwerk kaart en een 2e is geen optie want dan moeten ze steeds de kabel wisselen (of er moet een 2e kabel bij maar dat kan ook niet)

in mijn computer zitten straks 2 netwerk kaarten zodat mijn ouders via het netwerk kunnen internetten.
nog ff de specs.

mijn comp
P III 800 256mb ram 2 netwerk kaartjes win2k engels SP2

ouders comp
P II 400 192 mb ram 1 netwerk kaartje Win98 (binnenkort ME of SE)

ADSL
adsl basic van planet internet met 1 ip #

ik heb ook nog een hubje das een 5 poorts dual speed 10/100 mbit met een uplink aansluiting.

mocht er verdere info nodig zijn vraag het gerust en heb ff geduld. Ik zit nu nog via inbel en ga vanmiddag lekker F1 kijken (go jos go >:) )

Bedankt
Als je ouders willen internetten dan moet je pc aanstaan (dan heb jij een goeie smoes om je pc aan te laten staan)
Toch ;)

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Op zondag 24 juni 2001 10:55 schreef awraeven het volgende:
Waar kun je meer info over MSCE vandaan halen? * NuKeFaCe gaat dat waarschijnlijk ook binnenkort doen en wil alvast weten wat ik kan verwachten.
http://www.microsoft.com :?
Pagina: 1