Ik wil een lichte, simpele storage server bouwen.
Eisen:
- Lage stroomverbruik.
- Fluisterstil.
- Moet Linux kunnen draaien (dus geen gekke architectuur of hardware waar ik vast zit aan bepaalde firmware).
- Ruimte voor 2x SATA 3.5" schijven.
- 1x Gigabit verbinding.
- Komt in de meterkast, de meterkast is relatief warm (niet gemeten, maar ik schat rond de 30C).
- Goedkoop.
Wat moet het kunnen of wat gaat het draaien:
- Linux.
- FTP.
- Webserver.
- Meer hoeft het niet te kunnen, dus geen krachtpatser oid.
Ik ben zelf het volgende tegengekomen:
pricewatch: AMD Athlon 5150 Boxed
pricewatch: Asus AM1I-A
Dit is een 25W quadcore met een mini ITX moederbord (lekker klein). Kosten: 75 euro. Daar moet nog geheugen, voeding en een behuizing bij.
Helaas zijn er maar weinig Mini ITX behuizingen waar 2x 3.5" schijven in kunnen.
Mijn vragen concreet:
- Is er een behuizing wat jullie mij kunnen aanraden?
- Wat als ik geen behuizing gebruik en het gewoon op een plank leg, kan dat kwaad? Andere ideeën?
- Zijn er andere kant en klare oplossingen wat niet veel duurder is maar wel voldoet aan mijn eisen?
Eisen:
- Lage stroomverbruik.
- Fluisterstil.
- Moet Linux kunnen draaien (dus geen gekke architectuur of hardware waar ik vast zit aan bepaalde firmware).
- Ruimte voor 2x SATA 3.5" schijven.
- 1x Gigabit verbinding.
- Komt in de meterkast, de meterkast is relatief warm (niet gemeten, maar ik schat rond de 30C).
- Goedkoop.
Wat moet het kunnen of wat gaat het draaien:
- Linux.
- FTP.
- Webserver.
- Meer hoeft het niet te kunnen, dus geen krachtpatser oid.
Ik ben zelf het volgende tegengekomen:
pricewatch: AMD Athlon 5150 Boxed
pricewatch: Asus AM1I-A
Dit is een 25W quadcore met een mini ITX moederbord (lekker klein). Kosten: 75 euro. Daar moet nog geheugen, voeding en een behuizing bij.
Helaas zijn er maar weinig Mini ITX behuizingen waar 2x 3.5" schijven in kunnen.
Mijn vragen concreet:
- Is er een behuizing wat jullie mij kunnen aanraden?
- Wat als ik geen behuizing gebruik en het gewoon op een plank leg, kan dat kwaad? Andere ideeën?
- Zijn er andere kant en klare oplossingen wat niet veel duurder is maar wel voldoet aan mijn eisen?
EU DNS: 86.54.11.100