Aankoopadvies: Upgrade Moederbord + CPU + geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bexorcist
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-12-2025
Wat wil je bereiken?
Mijn toch al iets verouderde systeem een boost geven en klaarmaken voor de volgende generaties GPU's

Huidige systeem:
ASUS P8P67 Pro moederbord
Intel i7 2600k
Thermalrite true spirit 14 power met custom fan
8 Gb DDR3 Ram
GTX780 3gb

Wat mag het gaan kosten?
Moederbord maximum rond de 200 euro. Rest maakt niet uit

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Liefst minstens 8 snelle S-ATA poorten en genoeg USB 3.0 (of hoger) poorten. Ook zal ik maar best opteren voor de Skylake-chipset of is dat niet de moeite?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Ik game wel vrij frequent en werk ook met DAW's zoals Ableton. Ook krijg ik de laatste tijd latency spikes door mijn vermoedelijk de pijp aan Maarten gevende moederbord. Ik zag net bij Megekko de ASUS Pro Gaming Z170 voor 135 euro in de aanbieding staan. Anderen raden mij dan weer de Maximus Ranger VIII aan. Ik zie alleszins door het bos de bomen niet meer. Graag jullie advies, waarde tweakgoden!

[ Voor 4% gewijzigd door Bexorcist op 27-04-2016 13:17 . Reden: Foutjes ]

Alle reacties

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De eerste vraag is natuurlijk, heb je een i7 nodig of niet? Je geeft geen programmas aan die een i7 gebruiken, maar je hebt er nu wel een i7.

"snelle" SATA poorten zitten op elk moederbord sinds 2010, dus elk moederbord heeft dat, je wil snelle nvme disks plaatsen lijkt me, sata zal blijven bestaan, maar loopt op zijn einde.

en dan natuurlijk, wil je overklokken of niet.

• Bexorcist
Reepje schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:42:
De eerste vraag is natuurlijk, heb je een i7 nodig of niet? Je geeft geen programmas aan die een i7 gebruiken, maar je hebt er nu wel een i7.

"snelle" SATA poorten zitten op elk moederbord sinds 2010, dus elk moederbord heeft dat, je wil snelle nvme disks plaatsen lijkt me, sata zal blijven bestaan, maar loopt op zijn einde.

en dan natuurlijk, wil je overklokken of niet.
Dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit. De ik gebruik redelijk veel audio software zoals Ableton, Audacity, Traktor, Serato DJ, Rekordbox DJ en de sporadische video/photo editing software zoals After Effects en Photoshop. Ik weet niet of een i7 dan voordeel oplevert en zo ja, veel in vergelijking met mijn huidige

Mijn moederbord heeft nog 2 "trage" S-ATA poorten van 3 Gb en volgens mij krijg ik daardoor soms een irritante delay als ik 1 van m'n 3 HDD's open. Ik weet natuurlijk niet of dit iets met die poorten te maken heeft want bij mijn SSD's heb ik dit eerlijk gezegd soms ook.

Overclocken heeft me altijd we gefascineerd en ik ben daar reeds een beetje mee bezig geweest dus mss best opteren voor een Z170 mobo?

Alvast bedankt voor de snelle reactie!

• Reepje
  • Niet online
Jammer genoeg kan ik je geen goed advies zoals de zaken er nu voor staan.

laat ik je daarom alleen even helpen met het SATA vraagstuk.
Je hebt nu 2 trage SATA poorten, en wel SATA300. Dat staat voor 300 MB/s. Daaraan zit een HDD. De vraag is nu, hoe snel is een HDD maximal. Seq. kan een harde schijf maximaal 150 MB/s aan. Maar voor veel bewerkingen heb je de leessnelheid op 4k nodig. Een harde schijf is daar niet sneller dan 1 MB/s. Kortom, voor wat je harde schijven betreft is de 300 MB/s die je SATA poorten nu kunnen doorgeven al een vreselijke overkill.

Als budget geen enkele rol speelt, ben je leuk uit met een pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed op een pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING

• Bexorcist
Wat bedoel je juist met: "Zoals de zaken er nu voor staan"?

Ook vroeg ik me af: gaat dat merkbaar zijn, die upgrade of is het beter te wachten op eventuele nieuwe technologiën en chipsets die voor de deur zouden staan? Ik ken mijn weg in het GPU gebeuren maar op het gebied van mobo en cpu ben ik nog niet helemaal mee daar verschillende sites zeer uiteenlopende meningen en suggesties hebben. Die Pro gaming heeft wel geen 8 SATA poorten, jammer genoeg. En welk RAM geheugen kan je best nemen? Ik dacht die Crucial Ballistix @ 2333 Mhz te nemen maar nogmaals, zoveel ken ik er ook niet van.

• Reepje
  • Niet online
Omdat het moeilijk is advies te geven als jij niet duidelijk stelt wat je wilt.

Je vraag is iets als; ik zoek een nieuwe auto, welke zal ik nemen......moet er wel een zijn die over een jaartje nog wel mee kan.

Voor je 8 SATA poorten, kies er dan 1 van deze met de juiste socket voor de cpu die je kopen gaat
http://tweakers.net/categ...kS8lCSUcpN7ECyDI0V6qtrQUA

[ Voor 40% gewijzigd door Reepje op 27-04-2016 17:48 ]

• Bexorcist
Wat wil je dan nog weten? Ik stel mijns inziens toch voldoende gerichte vragen?
Pagina: 1