Arduino laten praten met (MCZ) pelletkachel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Ik overweeg een pelletkachel te kopen en natuurlijk wil ik die dan ook via m'n smartphone kunnen bedienen zodat het huis lekker warm is als ik huis kom.

De fabrikant levert een Wifi module voor de bizarre prijs van rond de € 400. Alle fabrikanten doen dit min of meer dus ander merk kiezen levert weinig op.

Het moet toch mogelijk zijn om de "computer" die de kachel aanstuurt uit te lezen en te laten praten met bijvoorbeeld een Arduino computer?

Heeft iemand dit wellicht al eens geprobeerd/onderzocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-06 17:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dit soort apparaten willen nog wel eens gebruiken maken van gestandaardiseerde interfaces en protocollen zoals rs-232 of rs-485 en Modbus/RTU voor communicatie. Als je weet welk protocol hij gebruikt en welke commando's kun je er vrij snel een integratie bouwen in een domoticasoftwarepakket waar een app bij zit. Ik gebruik dit zelf om de status en temperaturen van mijn warmtepomp uit te lezen en er wat dingen op aan te sturen.

Wat je ook wel ziet is dat er gewerkt wordt met potentiaalvrije uitgangen om de status van het apparaat te communiceren en ingangen die je potentiaalvrij moet schakelen (met een koppelrelais) om een status te wijzigen.

Een beetje googlen leert me dat de 'Web Schnitstelle' voor een MCZ-kachel drie aders heeft. Er zal dus ongetwijfeld een serieel communicatieprotocol gebruikt worden, mogelijk rs-485 (2x signaal + shield), maar dat is puur speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhuizen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-03 18:18
Ik ben heel erg benieuwd of je al verder bent met de aansturing van de MCZ pelletkachel. Ik ben ook op zoek om via Domotica e.e.a. aan te sturen omdat het temperatuur verval van 2 graden mij niet aanstaat. En ik de kachel beter wil beveiligen zodat hij op gezette tijden uitgaat. Nu wordt het nog wel eens vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-06 18:39
Als het de MCZ pellet stove is met een 433MHz RF interface kan je die aansturen met de RFXCOM -
RFXtrx433E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papui
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-05-2020
Nog iemand verdere ervaringen om een pellet kachel aan te sturen met een Arduino of met de RFXcom?
Heb zelf ook een pellet kachel en zoek ook een goedkopere oplossing dan degene die de fabrikant aanbied.

Zelf heb ik een MCZ lam en de afstandsbediening die hier bij hoort werkt op 434.5 Mhz. Kan dit werken met de RFXcom? Ken dit niet en wil toch zeker eerst weten of dit wel een goede oplossing is. Het kost toch ook al gauw wat geld en zou het niet willen beschouwen als weggesmeten geld. Daarom; iemand ervaringen hiermee?

Was aan het denken om de RFXcom dan te combineren met Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:41
Ik ook volgend. Maar dan voor Google home of Samsung smart thing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus1949
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-06-2024
Halloo, ik heb eveneens een MCZ Eco 2.0 en had interesse voor een Wifi kit maar toen ik de prijs zag was ik eerlijk gezegd genezen. Ik zou graag de temperaturen willen uitlezen en/of de ventilator kunnen beïnvloeden maar niet voor nog eens een slordige €500,- extra. Ook het feit dat de temperatuur eerst minimaal 2 graden naar benden is gedaald voordat de kachel weer aanslaat moet toch op een andere manier kunnen? Het bedienen via de smartphone is een must wil je in een voorverwarmde kamer komen.
Heeft iemand een oplossing?
Pagina: 1