Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suturb
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-09-2023
Gegroet Experten,

betreft:

Apple MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.66 15
Emc nummer 2255-1.

ik heb thuis een Apple MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.66 15, van mijn vriendin tijdens haar studies architectuur (heeft 5 jaar gediend).
De batterij van de laptop had het echter laten afweten, hij liep nogal traag, en kon veel modernere websites niet draaien owv verouderde OS. uiteindelijk reageerde hij niet meer;
om nog aan de bestanden op de harde schijf te kunnen, hebben we de harde schijf laten verwijderen in een Switch shop. Bij Switch lieten ze ons weten dat de laptop niet meer te herstellen viel, maar ik vermoed dat ze ons gewoon een nieuwe laptop wilden aansmeren.

mijn vraag nu:
- is het de moeite een reparatie te overwegen voor deze laptop (gezien de specs, de leeftijd, ...); ik zoek een toestel om illustrator en photoshop op te draaien, en om gewoon te surfen & muziek te spelen
- kan ik een recente OS op dit toestel zetten? of is dat niet mogelijk?
- wat zou de kost zijn om deze laptop te laten repareren? als bijvoorbeeld enkel de batterij het probleem lijkt te zijn?
- zijn er zaken waarop ik moet letten bij de herstelling? heeft iemand suggesties voor goede herstellers?
- zou het interessant zijn extra geheugen toe te laten voegen?

alvast bedankt!

joris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Wat bedoel je precies met dat hij niet meer reageerde? Uit de omschrijving is lastig op te maken wat er nu defect zou zijn. Of je moet repareren is afhankelijk van wat er kapot is. Een nieuwe batterij heb je voor rond de 90 euro.
De nieuwste OS zou moeten draaien op je laptop, maar of de performance dan beter is weet ik niet. Wellicht dat iemand anders dat voor je kan nakijken.
Daarnaast weet ik niet of je voor deze oude laptop het herstellen nog moet uit besteden. Er zijn goede beschrijvingen te vinden van hoe je zaken zelf kan aanpassen. Wellicht is er hier iemand handig en zou je kunnen helpen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als er nog een HDD in zit: Zet er een SSD in.
Afhankelijk van de hoeveelheid geheugen: Zet er meer in. Nieuwere versies van OSX lusten ook graag wat RAM.
Een onderhoudsbeurt is na zoveel jaar noodzakelijk. Dat houdt in dat de ventilatoren eens goed gereinigd moeten worden, het logic board eens lekker van stof ontdaan moet worden én dat het tijd wordt voor nieuwe koelpasta daar waar dat zit.
Wanneer je deze punten eens hebt doorlopen en aangepakt zul je zien dat je MBP nog best een paar jaar meekan.

Ow, die accu? Dat is in ieder geval een verplicht item, die dingen worden na een jaar of 3 intensief gebruik al merkbaar minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
Als de accu echt helemaal stuk is dan zal de CPU maar half werken. Een werkende accu is sowieso een vereiste.

Apple MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.66 15 is van 2009 geloof ik. Dus zal wel met 2 Gb Ram zijn gekomen.

"Repareren":
- Accu : 90 EURO
- RAM: 4 Gb minimaal / 30 EUR
- SSD: 60 EURO

Als verder alles werkt heb je een laptop die gewoon een recent OS kan draaien en snel genoeg browst en surft.
Photoshop en Illustrator is een ander verhaal en afhankelijk hoe je het gebruikt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:10
Suturb schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:51:
- is het de moeite een reparatie te overwegen voor deze laptop (gezien de specs, de leeftijd, ...); ik zoek een toestel om illustrator en photoshop op te draaien, en om gewoon te surfen & muziek te spelen
Ja, dat kan. Maar het is wel aan te raden om extra RAM geheugen bij te prikken en eventueel een SSD aan te schaffen.
- kan ik een recente OS op dit toestel zetten? of is dat niet mogelijk?
Ja, dat kan. Je kunt upgraden naar El Capitan.
- wat zou de kost zijn om deze laptop te laten repareren? als bijvoorbeeld enkel de batterij het probleem lijkt te zijn?
Als de batterij het probleem is, dan denk ik dat je met 100 euro wel klaar bent. Als je last hebt van een rotte SATA-kabel dan is het rond de 40 euro.
- zijn er zaken waarop ik moet letten bij de herstelling? heeft iemand suggesties voor goede herstellers?
Is het niet gewoon een rotte SATA kabel? Is een veel voorkomend probleem bij unibody Macbook Pro's vanaf 2009 tot 2013. Is met een kleine investering wel de moeite waard om op te lappen ;) Kun je zelf ook wel fixen (mits je zelf kunt vaststellen dat het dit is).
- zou het interessant zijn extra geheugen toe te laten voegen?
Ja, dit is zeker interessant. Geheugen is niet heel erg duur, prestaties gaan flink omhoog. Je kunt eventueel ook direct een SSD aanschaffen.

[ Voor 81% gewijzigd door oohh op 27-04-2016 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
oohh schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:36:
[...]

Ja, dat kan. Maar het is wel aan te raden om extra RAM geheugen bij te prikken en eventueel een SSD aan te schaffen.

[...]

Ja, dat kan. Je kunt upgraden naar El Capitan.

[...]

Als de batterij het probleem is, dan denk ik dat je met 100 euro wel klaar bent. Als je last hebt van een rotte SATA-kabel dan is het rond de 40 euro.

[...]

Is het niet gewoon een rotte SATA kabel? Is een veel voorkomend probleem bij unibody Macbook Pro's vanaf 2009 tot 2013. Is met een kleine investering wel de moeite waard om op te lappen ;) Kun je zelf ook wel fixen (mits je zelf kunt vaststellen dat het dit is).

[...]

Ja, dit is zeker interessant. Geheugen is niet heel erg duur, prestaties gaan flink omhoog. Je kunt eventueel ook direct een SSD aanschaffen.
Originele sata kabel is duurder dan €40. Ssd levert meer op dan upgrade van 4 naar 8GB. 2 naar 4 is wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
FWIW: ik heb mijn MBP 2009 (2.0 GHz) van 4 naar 8Gb geupgrade (geheugen), SSD er in (en een SATA kabel). Met wat info op het internet goed te doen en laptop functioneerde super vlot.
dus ik zou idd zeggen: SSD upgrade als eerst, en voor El Capitan is 8Gb lekker, 4 Gb is minimaal (maar als je de laptop toch open hebt...).
De accu heb ik door een aftermarket exemplaar na 5-6 jaar vervangen, maar niet noodzakelijk ivm thuisgebruik op/aan buro

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 28-04-2016 13:28 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suturb
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-09-2023
Bedankt voor de reacties allemaal!! veel info hier! ik zit toch nog met wat vragen:

- waar vind ik alle onderstaand beschreven onderdelen (tegen goede prijs)? 4 of 8 gb Ram / SSD / SATA cable / Batterij? waarop moet ik letten bij aankoop?
- kan een leek deze dingen zelf installeren? of kan ik dit tegen een aanvaardbare prijs door een repair-shop laten doen? en hebben jullie suggesties in de buurt van Antwerpen?

-
sypie schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:10:
Een onderhoudsbeurt is na zoveel jaar noodzakelijk. Dat houdt in dat de ventilatoren eens goed gereinigd moeten worden, het logic board eens lekker van stof ontdaan moet worden én dat het tijd wordt voor nieuwe koelpasta daar waar dat zit.
- zijn er ergens instructies te vinden hoe ik dit onderhoud kan doen?

- 'rotte SATA-kabel': hoe check ik dat?

- als ik de laptop enkel aan bureau wil gebruiken en niet mobiel, heb ik dan wel een batterij nodig?

- woont er iemand in de buurt van Antwerpen die mij hier eens mee kan helpen :) ;)

groetjes,

joris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Ik heb informatie van Ifixit website benut:
https://nl.ifixit.com/Dev...ro_13%22_Unibody_Mid_2009

Geheugen : makkelijk zelf te doen,
Accu : idem;
SSD: ook.

Wel een schroevendraaier-setje bijhouden, er zit een z.g. kruiskop en een variant ervan (met 3 'hoeken' ipv 4) zover ik kan herinneren.

Geheugen (PC3-8500 SODIMM) heb ik volgens mij nog thuis, moet even zoeken (niet meer nodig), maar anders even rondzoeken (Pricewatch bv)

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 29-04-2016 11:02 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Pagina: 1