Toon posts:

Northbridge koelen nut?

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt me maar niet om mijn Duron 800 stabiel te krijgen op 1050mhz. Nou vroeg ik me af, heeft het nut om de northbrigde te koelen? En misschien de clock generator (of hoe heet dat ding)?

Ik draai hem nu op 10x100 maar wil graag naar de 10,5 aangezien die op 1040 nog wel stabiel loopt.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:12

BrZ

UHm het is hier echt de CPU die niet hoger wilt...

Extra koeling op de northbridge heeft alleen maar zin als je de FSB gaat opvoeren

Verwijderd

Topicstarter
Als ie nou soms niet boot betekent dat dan niet dat de northbrigde te warm wordt?

Hij wil namelijk wel booten als ik hem gewoon aanzet, maar niet als ik herstart (warm of koud maakt niks uit).

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:24

4POX

Everybody is wired

Op zondag 24 juni 2001 10:05 schreef BrZ het volgende:
UHm het is hier echt de CPU die niet hoger wilt...

Extra koeling op de northbridge heeft alleen maar zin als je de FSB gaat opvoeren
En dat geld ook voor de clockgenerator.. bij de ASUS A7v zit die naast de dipswitchjes.. En elke keer als ik dat ding aanraakt denk ik bijmezelf. Damn, Wat ben jij een heethoofd.. Zodra de garantie van mijn moederbord voorbij is.. (nog een maandje) ga ik de nodige modificaties aanbrengen voor extra koeling

AKA Rinkel weblog

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Is het hier niet gewoon het standaard 'te weinig voltage' probleem.
Mijn TB ging op 1,85 ook op 10x104 en niet op 10,5x100.
Toen met een voltage mod, en voltage van 2,24
wilde hij wel stabiel 10,5x 105. Hij wilde in windows komen met 10,5x108 (1134)
Maar op 11x100 wilde hij niet eens booten..
Dus ik denk dat je met 1040 tegen het max. aanzit, en ik denk niet dat je door die nb te koelen verder komt. Een voltage mod zal je verder helpen. Als je genoeg voltage kunt geven voor een mp van 10,5 kun je waarschijnlijk de FSB gewoon laten staan zelfs.
En zou je denk ik uitkomen op 104x10,5=1092.

Geen inspiratie

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 juni 2001 11:15 schreef martijn12345 het volgende:
Is het hier niet gewoon het standaard 'te weinig voltage' probleem.
Mijn TB ging op 1,85 ook op 10x104 en niet op 10,5x100.
Toen met een voltage mod, en voltage van 2,24
wilde hij wel stabiel 10,5x 105. Hij wilde in windows komen met 10,5x108 (1134)
Maar op 11x100 wilde hij niet eens booten..
Dus ik denk dat je met 1040 tegen het max. aanzit, en ik denk niet dat je door die nb te koelen verder komt. Een voltage mod zal je verder helpen. Als je genoeg voltage kunt geven voor een mp van 10,5 kun je waarschijnlijk de FSB gewoon laten staan zelfs.
En zou je denk ik uitkomen op 104x10,5=1092.
Hmmmm... voltage staat nu al op 1.8. Hij boot dan wel op 10.5, maar komt windows niet in (blauw scherm). Zal best met meer voltage te verhelpen zijn, maar dat wil ik eigenlijk vermijden als het kan...:7

En voltag modden zie ik al helemaal niet zitten. Dat gaat me toch iets te ver. Die Duron was niet zo duur, mijn mobo wel...

Verwijderd

op een KT133 bordje heeft de northbridge koelen geen nut. Ik heb bij mij de fan er maar uitgetrokken, aangezien ie een teringherrie op mijn KT7 veroorzaakt, en ik daarnaast een semi-passieve Zalman koeler heb staan (lekker stil)

Verwijderd

Topicstarter
Het is geen KT133 maar een KT133A. En van dat kabaal: ik heb een Thermaltake SuperOrb en die overstemt toch alles... :(

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 17:15
Laat me niet lachen, een superorb die alles overstemd?? HAHA, en de paus is een vrouw!!
NEWSFLASH!: ORBS zuigeb dude...
Koop een Volcano 2
of een swiftech MCA462==> die overstemd alles behalve TEC's, Waterkoeling, Kryotech...
MAAR JE VIND GEEN BETERE DAN DE SWIFTECH VOOR LUCHTKOELING
|:(

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 juni 2001 15:54 schreef Evil_Homer het volgende:
Laat me niet lachen, een superorb die alles overstemd?? HAHA, en de paus is een vrouw!!
NEWSFLASH!: ORBS zuigeb dude...
Koop een Volcano 2
of een swiftech MCA462==> die overstemd alles behalve TEC's, Waterkoeling, Kryotech...
|:(
Kun je soms nog geen Nederlands of zo? NEWSFLASH
Overstemmen: luider dan de rest

Overstemmen betekent niet beter of zo hoor...
Als we het dan over |:( hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, het koelen van de ICS chip heeft wel nut. Met de fan erop boot ie wel, wat ie zonder fan niet deed. :)

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Millennium Copper Glaciator *D Nog een paar daagjes... *D

Concrete Loop Watercooling

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:08

Epsilon

Op maandag 25 juni 2001 16:45 schreef CPUgevraagd het volgende:

[..]

Kun je soms nog geen Nederlands of zo? NEWSFLASH
Overstemmen: luider dan de rest

Overstemmen betekent niet beter of zo hoor...
Als we het dan over |:( hebben...
nee maar waar overstemt ie wel in dan???
slechte prestaties--> nee
goede--> absoluut nee
geluid--> lachertje vergeleken met een delta 60hp --> ook nee dus
en wat nu dan?? grootte --> nee , die swiftech is echt wel groter.

Wat blijft er over?? core-killer!!!
idd JA >:)
en ik weet zeker dat je DAT niet bedoelde dus jij bent |:( (no offense maar die gast hierboven had wel gelijk je jij niet, en moet je hem dus niet hem in de stront douwen want je zakt zelf steeds dieper)

Ik heb gesproken UCH

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

ik heb ook cooling op mijn northbridge
het schijn je systeem stabieler te maken (koeler = beter)
En zeker bij een dual systeem wordt de northbridge wat zwaarder belast (bp6 b'vo 8-) ) (dat heb jij, niet weet ik)

over dat overstemmen:
ik snap wel wat cpugevraagd bedoeld:
zijn super orb maakt toch meer geluid dan de Northbridge cooler

aanvulling: ik heb dus een cooler op mijn BX chip gewoon een 486 cooler geplakt, alleen is dit ding bijna hoger dan ie lang (en breed) is, en op 12 volt is het net een gasturbine. Hoge huil die wel boven mijn (standaard intel) coolers uit komt
(dus heb ik hem nu op 5v draaien en misschien later nog eens op 7v)

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
Op maandag 25 juni 2001 17:02 schreef epsilon het volgende:

[..]

nee maar waar overstemt ie wel in dan???
slechte prestaties--> nee
goede--> absoluut nee
geluid--> lachertje vergeleken met een delta 60hp --> ook nee dus
en wat nu dan?? grootte --> nee , die swiftech is echt wel groter.

Wat blijft er over?? core-killer!!!
idd JA >:)
en ik weet zeker dat je DAT niet bedoelde dus jij bent |:( (no offense maar die gast hierboven had wel gelijk je jij niet, en moet je hem dus niet hem in de stront douwen want je zakt zelf steeds dieper)

Ik heb gesproken UCH
Zoals hij zelf al zegt: overstemmen = luider dan de rest (8> . De rest is hier duidelijk de rest van zijn systeem. Want nee, een straal jager overstemt ie ook niet...

Hij duwt ook die ander niet in de stront, hij geeft alleen aan wat hij met overstemmen bedoelt, terwijl die andere gast alleen maar stom loopt te schreeuwen.

Dag!

• kEUS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04-2021

kEUS

eeeeeeeehhhhh 'mmmke

voeding koelen nut?

alles wat warm wordt is het koelen waard.

een schoner internet begint bij jezelf

Verwijderd

Op maandag 25 juni 2001 17:32 schreef kEUS het volgende:
voeding koelen nut?

alles wat warm wordt is het koelen waard.
zit een fan in knuppel :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 juni 2001 17:24 schreef Frits Bolkestein het volgende:

[..]

Zoals hij zelf al zegt: overstemmen = luider dan de rest (8> . De rest is hier duidelijk de rest van zijn systeem. Want nee, een straal jager overstemt ie ook niet...

Hij duwt ook die ander niet in de stront, hij geeft alleen aan wat hij met overstemmen bedoelt, terwijl die andere gast alleen maar stom loopt te schreeuwen.

Dag!
Bedankt Frits, jij snapt hem tenminste. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 juni 2001 17:17 schreef jedel het volgende:
ik heb ook cooling op mijn northbridge
het schijn je systeem stabieler te maken (koeler = beter)
En zeker bij een dual systeem wordt de northbridge wat zwaarder belast (bp6 b'vo 8-) ) (dat heb jij, niet weet ik)

over dat overstemmen:
ik snap wel wat cpugevraagd bedoeld:
zijn super orb maakt toch meer geluid dan de Northbridge cooler

aanvulling: ik heb dus een cooler op mijn BX chip gewoon een 486 cooler geplakt, alleen is dit ding bijna hoger dan ie lang (en breed) is, en op 12 volt is het net een gasturbine. Hoge huil die wel boven mijn (standaard intel) coolers uit komt
(dus heb ik hem nu op 5v draaien en misschien later nog eens op 7v)
Komt de volgende vraag:
Hoe bevestig ik een koelblokje op de Northbridge en ICS? Er zijn geen gaten dus zal het er op de een of andere manier opgeplakt moeten worden.

Verwijderd

arctic adhesive....

maar volgens mij zitten er standaard 55mm gaten...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 juni 2001 19:56 schreef neographikal het volgende:
arctic adhesive....

maar volgens mij zitten er standaard 55mm gaten...
Niet bij de Northbrigde of de ICS chip hoor. Wel bij de chipset als je dat bedoelt. Maar daar zit al een koelblok.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op maandag 25 juni 2001 19:40 schreef CPUgevraagd het volgende:

[..]

Bedankt Frits, jij snapt hem tenminste. :)
?! Bolkestein en Bush... politici onder elkaar zeker :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• _mARCO_
  • Laatst online: 06-05 21:30

_mARCO_

Hier staat niks

Op maandag 25 juni 2001 19:53 schreef CPUgevraagd het volgende:

[..]

Komt de volgende vraag:
Hoe bevestig ik een koelblokje op de Northbridge en ICS? Er zijn geen gaten dus zal het er op de een of andere manier opgeplakt moeten worden.
Ik heb mijn ABit BE6-II eens bewerkt.

Ik wou er eerst een 486 HSF op doen, maar die zat door zijn hoogte de heatsink van de CPU in de weg (BE6-II is een Slot 1 mobo). Toen heb ik maar de heatsink van mijn V7100 gesloopt en die gebruikt. Ik maakte eerst de originele groene heatsink van heb mobo los en maakte de chipset schoon met terpentine op een stukje keukenpapier. Hetzelfde gedaan met de MX heatsink. Toen een beetje Arctic Silver (of andere koelpasta) op de heatsink en goed uitsmeren (met een oud bankpasje ofzo). Daarna 2 ultra-hyper-giga-turbo KLEINE druppeltjes secondenlijm op 2 tegenoverliggende hoeken van de chipset gedaan, en de heatsink erop gemieterd. Klaar was _mARCO_. Werkte allemaal prima.

Waarom lul ik nou in de verleden tijd? Toevallig mobo gemold? Nope, ik heb nou een ander systeem en mijn ouwe (nog steeds werkende) mobo verpatst, vandaar. :)

sigloos

Verwijderd

Topicstarter
Secondelijm? Kan dat wel wel? Ik bedoel wordt dat niet weer vloeibaar als het warm wordt?

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Dat die duron geen 1050 trekt is toch normaal, de een kan het wel de ander niet, ik had er een die 1050 makkelijk kon en nu heb ik er een in die met geen mogelijkhied hoger wil dan 1022

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 juni 2001 20:10 schreef hervaz het volgende:
Dat die duron geen 1050 trekt is toch normaal, de een kan het wel de ander niet, ik had er een die 1050 makkelijk kon en nu heb ik er een in die met geen mogelijkhied hoger wil dan 1022
Dat is het hem nou net, hij trekt het wel. Zolang de pc maar aangaat doet ie het. Maar het is iedere keer maar weer spannend of die monitor aanspringt of niet.

• _mARCO_

_mARCO_

Hier staat niks

Op maandag 25 juni 2001 20:10 schreef CPUgevraagd het volgende:
Secondelijm? Kan dat wel wel? Ik bedoel wordt dat niet weer vloeibaar als het warm wordt?
Die Bison Kit die ik gebruikte bleef in ieder geval prima zitten. En heet werd die chipset wel, hij liep op 154 Mhz en 3,9 volt.

sigloos

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thnx. Das dus duidelijk. Die Northbridge wordt nooit zo heet als de chipset dus dat moet ie wel houden. Ga ik dat eens proberen.

Bedankt allemaal :)

• _mARCO_

_mARCO_

Hier staat niks

Hou wel in de gaten dat die druppeltjes secondenlijm echt zo KLEIN mogelijk moeten zijn. Je wilt niet teveel lijm erop doen en dan tot de ontdekking komen dat de heatsink geen contact maakt met de chipset.

sigloos

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 juni 2001 23:15 schreef _mARCO_ het volgende:
Hou wel in de gaten dat die druppeltjes secondenlijm echt zo KLEIN mogelijk moeten zijn. Je wilt niet teveel lijm erop doen en dan tot de ontdekking komen dat de heatsink geen contact maakt met de chipset.
Dat snap ik. Je bedoelt dat als ik straks hem weer eraf wil halen, ik de hele Northbridge niet eruit ruk >:)

• bakboord1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

bakboord1

No. 1 of the eight.

Ik kan max. 975 met mijn 700 en dan loopt ie a-relaxed. Tel bij beide 100 op want de tijden dat je met % mag rekenen zijn voorbij geloof ik. Dus 1050 lijkt me tamelijk realistisch.

Abit KT7A, 700@5.5*150@1,75V, 512 Mb, TNT2 M64 32MB AGP, Terratec DMX x-fire1024, Iiyama VM 452

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb zelf een Coolermaster DP5-6H11 op de northbridge van mun BP6 staan. Ziet naast die twee golden orbs wel lekker uit. Triple Processor Action... :9

Zie sig (klik op "BP6") voor de pic.
Op maandag 25 juni 2001 19:53 schreef CPUgevraagd het volgende:
Komt de volgende vraag:
In mijn geval had ik gewoon twee gaten geboord in de heatsink van de coolermaster. Daarna stak ik twee boutjes (uiteraard met een plastic ringetje om kortsluitingen te voorkomen) van de juiste dikte door de onderkant van mun BP6 heen. Koelpasta en coolermaster op de 440BX zetten en dan schroeven maar!

Wel uitkijken dat je niet te ver schroeft of de mobo zal eraan moeten geloven...

Verwijderd

Heb je toen de greenie eerst verwijderd? en nu dus chipset-koelpasta-fan? ik was net ook aan het proberen een 486 fan op de heatsink van een BX6 te monteren .. echter als je ook nog je CPU kwijtwilt >:) no way :)
Pagina: 1