Home Cinema 5.1 + Reciever

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haxil
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-05-2022
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een beamer aangeschaft ( Optoma HD141x 1080p ) met 2 HDMI poorten. Hierbij wil ik graag een 5.1 surround set aan toevoegen.
Op poort 1 heb ik mijn Chromecast->Plex, op poort 2 ( wel geen ARC ) wil ik graag een 5.1 surround set op aansluiten.

Na enkele weken onderzoeken, kwam het neer op volgende opties ( Reciever MOET inclusief zijn, budget )
- Onkyo HT-S3705 via https://www.bol.com/nl/p/...t-zwart/9200000035656954/
- Pioneer HTP-072 via https://www.bol.com/nl/p/...0/#product_specifications
- Misschien Philips HTB3550G via https://www.bol.com/nl/p/...8/#product_specifications -> "Centrale Unit"werkt als Reciever ?

- Onkyo heeft veel HDMI aansluitingen,bluetooth,mooi voor het oog en veel goede reviews.
- Pioneer heeft 600 Watt RMS! en staat wel al bekend voor zijn audio.
- Philips Design is wel leuk en goede bass.

Daarom dat ik graag jullie mening wou horen, indien er mensen zijn met meer ervaring hierin of in het algemeen veel kennis hebben betreft audio.

Alvast bedankt voor je reactie ! :>

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

De Pioneer. Leuke bijkomstigheid passive sub aansluiting. Dan bouw je op den duur nog eens een leuke 10 of 12" car-subwoofer gesloten in in een dressoir (lekker zwaar) en hang je er eens betere bookshelf speakers aan. Want die sattelietjes zijn ff leuk maar echt mooi geluid...? Nu zegt die 600 Watt RMS niet veel, maar met de geschetse upgrade 😀

NRG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Die Philips heeft zelfs 1000w!!...

...Wat net zo weinig zegt als de 600 watt van de onkyo en pioneer. Het zijn gegevens gericht op marketing. De wijze waarop deze zijn verkregen, is niet zoals het in de praktijk werkt. Pioneer is de enige die ook een soort van eerlijke opgave geeft, namelijk 60w per kanaal (in stereo, bij 0,2% vervorming, dus dat kakt in de praktijk nog iets verder in wanneer je alle speakers gelijktijdig belast, mogelijk dat je maar 40w overhoud). Niet dat het zoveel uitmaakt, want meer dan een paar watt wordt er zelden gebruikt. Ik verwacht echter niet dat je met een van deze setjes een feestje kunt voorzien van muziek, maar voor de huiskamer zullen ze allemaal voldoen.

Een passieve subwoofer zie ik niet als voordelig voor wat uitbreiding/upgraden betreft. Daar zijn deze setjes überhaupt niet geschikt voor naar mijn idee. Vergeet namelijk niet dat ook de subwoofer maar max 60w kan vragen en die komt daar sneller aan dan de speakers, het oor is namelijk minder gevoelig voor lage frequenties. Iig bij de Philips is upgraden niet mogelijk, omdat deze de subwoofer als basisstation gebruikt voor de overige speakers.

Nee, dergelijke setjes koop je om nu relatief goedkoop van surround te kunnen genieten, niet om later uit te breiden. Dan moet je toch aan een nieuwe set met losse componenten gaan denken met een veelvoud van het huidige budget.

Welke je het beste kiest? Dat moet je zelf bepalen. Niemand zal ze alledrie naast elkaar gehoord hebben en zal altijd adviseren wat ze zelf ook hebben. Je kunt dan zelf gaan luisteren, of kiezen op basis van reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haxil
@Vermeulen : Bedankt voor de input !
@LA-384 : Philips ben ik ook niet overtuigd van, dat word m ook niet :P
De Onkyo denk ik ook wel vertrouwbaar te zijn over die 100w per kanaal. Heeft ook High-Fidelity en speelt lossless wat me ook wel een mooie feature lijkt. Een collega wat in muziek werkt, raadde ook Onkyo aan. Bedankt voor je mening !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
haxil schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:29:
De Onkyo denk ik ook wel vertrouwbaar te zijn over die 100w per kanaal. Heeft ook High-Fidelity en speelt lossless wat me ook wel een mooie feature lijkt. Een collega wat in muziek werkt, raadde ook Onkyo aan. Bedankt voor je mening !
Nee hoor, de opgegeven waardes van Onkyo zijn net zo op marketing gericht als die van de andere twee. "100 w per kanaal" wordt verkregen door slechts 1 kanaal te belasten met een pieptoon van 1khz op 6ohm met een geaccepteerde vervorming van 1%. Dat is minder eerlijk dan de manier waarop Pioneer aan zijn waardes komt. Die gebruikt gelijkwaardige belasting, maar accepteert een vervorming van "slechts" 0,7%. Philips spant helemaal de kroon. Het is niet duidelijk hoe ze precies aan hun opgegeven waarde komen, maar er staat wel dat dit met 10% vervorming is. Onkyo geeft uiteindelijk ook toe dat het daadwerkelijke, bruikbare vermogen lager ligt (50w).

Dus;
Pioneer;
Opgegeven: 100w/kanaal @0,7% vervorming
Bruikbaar: <60w/kanaal @0,2% vervorming

Onkyo;
Opgegeven: 100w/kanaal @1% vervorming
Bruikbaar: <50w/kanaal @0,07% vervorming (meest eerlijke opgave)

Philips;
Opgegegeven: 166w/kanaal @10% vervorming
Bruikbaar: ??? maar ga er maar vanuit dat dit ook <50w/kanaal zal zijn

Maar nogmaals, vermogen is niet zo belangrijk. Het verschil tussen 50 en 200 bruikbare watts ga je niet merken met de bijbehorende speakers. Dus staar je er niet op blind.
Ter referentie; een verdubbeling in vermogen, betekent dat er 3db aan volume bij komt.
Luister hier maar eens hoeveel dat is (speakers op normaal luistervolume laten staan); http://www.audiocheck.net/blindtests_level.php

Lossless audioformaten is leuk, maar het verschil tussen flac 192khz/24bit en mp3 44,1khz/16bit wordt zelden gehoord. Ik denk verder ook niet dat deze speakers over voldoende kwaliteit beschikken. Het is een leuke extra, maar het zou geen dealbreaker moeten zijn, tenzij jouw muziekcollectie ook uit flac 192khz/24bit bestanden bestaat.
Hier een testje tussen 16bit en 8bit (verschil zou groter moeten zijn dan tussen 16 en 24bit)
http://www.audiocheck.net/blindtests_16vs8bit.php

Naar mijn idee zou je keuze gebaseerd moeten zijn op de klank van de verschillende setjes, maar die laat zich niet in cijfertjes en/of tekst uitdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haxil
Oh wow wat een uitgebreide reactie :D niet verwacht ! Wel netjes, maar inderdaad denk ook niet dat ik het verschil ga merken. Het is ook voor in een kamer, niet een zaal ofzo. Ik heb enkele FLAC albums maar niet zo heel veel. Hmm okee dan ga ik nog even er over nadenken, het is voornamelijk voor Series of films en af en toe wat muziek.

Toffe reactie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43
Onkyo heeft die setjes ook met een actieve subwoofer.
Indien je dan later wilt upgraden kun je de versterker houden en puur de speakers upgraden.
Aangezien de sub actief is kun je deze dus ook gemakkelijk upgraden.

Ik zou nooit een versterker kopen met een passieve sub aansluiting aangezien je dan heeeel beperkt bent met het upgrade van je sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haxil
Okee, dan ga ik even opzoek naar deze set ! Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haxil
Heb er ondertussen 2 gevonden met Reciever en met een Actieve subwoofer :

- Onkyo HT-S4505 https://www.apollo.nl/nl/...affiliatenetwork=tweakers -> Onkyo’s acclaimed WRAT ( :P ) , Merk

- Philips CSS5530 https://www.bol.com/nl/p/...BETWE002017-HQ4VLELLFNTWC -> 1 HDMI poort, Geen wifi ( bijzaak ) maar draadloze speakers en sub, kan verlies / sync problemen veroorzaken, wel knap design, Bluetooth en NFC

Opinie/Mening ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:30

CeesKees

I rest my Kees

Tussen deze twee sets?
De Onkyo...

Waarom ?

Betere aansluitmogelijkheden
Mocht er een onderdeel stuk gaan (speaker, sub, receiver) is deze vervangbaar
Betere upgrademogelijkheden (zie punt hierboven, maar dan niet uit noodzaak geboren)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haxil
@CeesKees Goed punt, bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43
Mocht je budget het toelaten kun je ook hier naar gaan kijken.
Over het algemeen haal je dan beter spul in huis:

pricewatch: Yamaha RX-V477 Zwart
of
pricewatch: Onkyo TX-SR343 Zwart

met
http://www.teufelaudio.nl...5-mk3-5.1-set-p13800.html

Voor elke 100 euro meer wordt het weer mooier, je moet uiteraard ergens een grens trekken.
Je kunt ook beginnen met een versterker en 2x front.
Vervolgens voeg je later de center en sub toe en als laatste de rear speakers.

Om te beginnen kun je bijvoorbeeld starten met een setje Dali zensor 1 of 3.
Prijs/kwaliteit erg goed en echt weer een klasse hoger dan de onkyo speakers

[ Voor 31% gewijzigd door NL_Scratch op 28-04-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haxil
Oh die hebben inderdaad precies goede reviews ! Zeker nog een mogelijkheid om rekening mee te houden. Alleen ben ik er zelf nog uit als ik een reciever koop en dan over een periode van maanden speakers erbij koop of gewoon een All-in-one surround set. Budget is trouwens 300-450~ euro ( max )

De Onkyo HT-S4505 set is meestal niet meer leverbaar in benelux :'(

[ Voor 10% gewijzigd door haxil op 28-04-2016 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Nou wil ik niet vervelend klinken, maar in welke situatie zit je eigenlijk?

Als je bij je ouders woont, je hebt een vakantiebaantje en het gaat gebruikt worden op je slaapkamer/leefruimte, dan zou ik voor een simpel all-in-one kiezen. Het is dan zonde om je zuurverdiende centen uit te geven aan een dure receiver en nog duurdere speakers. Voordat je je eigen huis hebt, ben je waarschijnlijk enkele jaren verder en is de receiver alweer aardig verouderd en het budget mogelijk een stuk groter.

Als je op kamers zit met een bijbaan zou je voor een simpele receiver met speakers kunnen gaan. evt rustig opbouwen zoals hierboven wordt gesuggereerd. Je zou dan voor een simpele, maar capabele receiver kunnen kiezen met kleine boekenplank speakers. Als je dan later je eigen huis hebt kunnen de front speakers worden geupgrade en verhuizen de oude speakers naar achteren. In een later stadium vervang je dan de receiver.

Als je al je eigen woning hebt, dan zou je eens goed moeten na gaan hoe het toekomstige budget er naar verwachting uit gaat zien. Als dat naar verwachting (snel) gaat groeien, dan wacht je beter nog even en kies je beter direct voor goede front speakers met capable receiver. Uitbreiden kan dan altijd zonder problemen en zonder scheve verhoudingen qua kwaliteit.

Bovenstaande gaat vooral op als je ook muziek wil gaan luisteren. Films en series zijn naar mijn idee vooral gebaat bij de aanwezigheid van surround speakers en een subwoofer. De kwaliteit hiervan (in ieder geval van de surround speakers) hoeft niet top-notch te zijn om toch te kunnen genieten van leuk geluid. Naar mijn idee is het bij films/series wat minder belangrijk dat je die lichte fluctuatie hoort in de stem van een actrice welke een emotionele scene speelt. Je wilt gewoon geluid uit de richting waaruit het bedoeld is. In dat geval is een simpel all-in-one setje goed genoeg, zeker wanneer je hier later een meer capabele subwoofer aan kunt toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haxil
Nee totaal geen blame genomen hoor, Ben dankbaar voor de suggesties !

Momenteel nog thuis maar met "bijbaan" om je vraag te beantwoorden :P

Maar dan ga ik waarschijnlijk voor een all in one set gaan en kan in de toekomst nog aanpassen ja.

Ken je toevallig nog een goede set met reciever en active sub in die prijs klasse ?

Alvast bedankt ! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Ik kan je geen advies geven, alleen proberen te informeren over wat in mijn ogen wel en niet belangrijk is.

Eerder schreef ik al ;)
LA-384 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 00:43:
Welke je het beste kiest? Dat moet je zelf bepalen. Niemand zal ze alledrie naast elkaar gehoord hebben en zal altijd adviseren wat ze zelf ook hebben. Je kunt dan zelf gaan luisteren, of kiezen op basis van reviews.
Qua features ligt het allemaal niet zo ver uit elkaar volgens mij. Actieve sub is een voordeel, doordat dit makkelijker te upgraden is. Maar tegen de tijd dat deze set niet meer voldoet, kies je waarschijnlijk beter voor een compleet nieuwe, met een hoger budget.

Qua klank kunnen er wel grote verschillen zijn. De ene set zal ruimtelijker en warmer klinken dan de andere. Er zullen ongetwijfelt ook setjes zijn die erg blikkerig klinken. Dit laat zich echter niet in cijfers uitdrukken, dus daar kom je alleen achter door zelf te gaan luisteren of door reviews van anderen te lezen. Onthou wel dat vele reviews enigszins gekleurd zijn, doordat men zelden kritisch is over een eigen aankoop. Er zijn maar weinig mensen die een miskoop toe zullen geven en men zal altijd op zoek gaan naar punten die het de aankoop waard maken.

[ Voor 47% gewijzigd door LA-384 op 28-04-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haxil
Nja daar zit wel wat in, tegen de tijd dat ik zou moeten upgraden is een heel nieuwe setup waarschijnlijk het meest logisch.

Haha geniaal die opmerking over mensenlijkheid :P Hoe we onze fouten proberen om te vormen naar goede punten om onze zelfwaardigheid te beschermen :P Leuk leesvoer :D

Ga dan waarschijnlijk voor die originele Onkyo of pionaar gaan :P

[ Voor 10% gewijzigd door haxil op 28-04-2016 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:47
Doe jezelf een plezier, en koop een losse receiver, en scoor dan een stel goede speakers op marktplaats.
Je zal oneindig betere kwaliteit hebben voor hetzelfde geld.
En ben je ze beu, of wil je upgraden, dan verlies je amper iets op de speakers.
20-30% van je budget voor de receiver, de rest naar speakers, dan heb je ook iets.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haxil
Hmm goed advies, daarom dat ik na beetje overwegen waarschijnlijk voor deze deal ga gaan :
http://www.homecinemacent...-4067-5-1-speakerset.html ( RXv477 + magnat interior 501a )

Dan heb ik al een goede reciever en kan ik in de toekomst nog upgraden naar een nieuwe 5.1 set. ( 7.1 is niet nodig imo ) Over de 5.1 vind je niet veel maar denk dat deze wel zal voldoen.

Thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:47
Dan heb je een receiver die zeker niet slecht is.
Maar je zit wel met een stel speakers die in mijn ogen zijn geld niet echt waard is.

Koop die receiver los, en begin met 2 betere speakers en een center vanop marktplaats.

Hier al een excellente Center:
http://www.marktplaats.nl...wPEwFHbyaYizfRE9Vbh53NoGg

En hier een stel zuiltjes:

http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10 12:45
Zoek op marktplaats ook eens naar Jamo speakers. S606 zuilen zijn erg leuk voor het geld. Koop een leuke versterker en center speaker erbij. Misschien nog een paar melkpakjes als surrounds voor een paar euro en eventueel een Subwoofer voor bij de films. Heb je 10x beter geluid dan de kant en klare setjes uit de winkel.

[ Voor 21% gewijzigd door Pindakaas op 29-04-2016 16:12 ]

don't mind me

Pagina: 1