Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 763797

Topicstarter
Okee.. Ik heb een challenge....

Een man van bijna 80, heeft 0 computer ervaring. Heeft een android telefoon gekregen, maar 0 ervaring met uberhaupt een computer of smartphone. Hij kan dus helemaal niks met deze telefoon.

Maar met een gegeven paard mag je niet in de bek kijken en iets wat niet stuk is gooi je niet weg princiepe, wil ik deze telefoon bruikbaar voor hem gaan maken.

Hij wil deze telefoon met name gebruiken om gebeld te kunnen worden. En zeer sporadisch misschien een nood telefoontje te plegen als er iets gebeurd is onderweg op de fiets.

Ik heb launchers WISER en SENIORS PHONE gevonden. Seniors phone is erg compact, maar niet logisch ingedeeld voor een senior. Wiser daar in tegen is zeer gebruiks vriendelijk, maar helaas in het engels en iets uitgebreider kwa functies (deze man heeft echt geen toegang nodig tot apps) De kans dat hij op een verkeerd knopje drukt en niet meer terug komt bij de functie die hij wil is al vrij groot.

Het mooiste is dat ik het nummer even aangebeld heb met mijn eigen telefoon, en er achter kwam dat bij beide apps je nog gewoon de standaard slide-methode moet uitvoeren om een gesprek op te nemen ( je kan hem in 3 richtingen swipen. boven, rechts, en links. Dus je moet nog een aardige coöordinatie hebben ook om het gesprek gewoon op te nemen ..... 8)7 .)

Niet echt over nagedacht dus door de ontwikkelaars.... |:(

Nu weet ik dat er ook skins bestaan. Die de hele indeling van je telefoon veranderen. maar daarin kan ik nergens een senioren launcher vinden.

Wie heeft de gouden tip? Het liefst eentje met pictogrammen. Bellen en gebeld worden is voldoende. Als er evt andere functies moeten deze wel duidelijk te onderscheiden zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Momus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01-2019
Verkoop dat ding en koop een echte seniorenfoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:28

Zeror

Ik Henk 'm!

^^Met hem

Maar als hem toch wilt gebruiken dan wellicht dat je iets kunt met Zooper (Pro) widget. Daarmee kun je dus vanalles instellen enzo en op je homescreen zetten. Ikzelf heb bijvoorbeeld grote knoppen gemaakt op m'n tablet om bepaalde apps mee te laten starten. Je kunt dus op die manier je eigen senioren 'skin' bouwen. ;)

Edit:
Nog een launcher gevonden voor je:
Google Play: Necta Launcher

[ Voor 26% gewijzigd door Zeror op 26-04-2016 23:33 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Momus schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:26:
Verkoop dat ding en koop een echte seniorenfoon.
Een andere telefoon gaat hij niet van mij aan nemen. Hij heeft tenslotte in zijn ogen een 'telefoon die het doet'. Tja zo zijn die mensen nou eenmaal opgegroeid. Dat dat de makkelijkste weg is, begrijp ik ook wel ;-)
Zooper heb ik geprobeerd dat is geen optie. Te veel mogelijkheden om nog op andere plekken in de telefoon te komen.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 763797 op 26-04-2016 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zeror schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:30:
^^Met hem

Maar als hem toch wilt gebruiken dan wellicht dat je iets kunt met Zooper (Pro) widget. Daarmee kun je dus vanalles instellen enzo en op je homescreen zetten. Ikzelf heb bijvoorbeeld grote knoppen gemaakt op m'n tablet om bepaalde apps mee te laten starten. Je kunt dus op die manier je eigen senioren 'skin' bouwen. ;)

Edit:
Nog een launcher gevonden voor je:
Google Play: Necta Launcher
Ja necta had ik ook gevonden. Maar deze is nog behoorlijk uitgebreid! zp kan je nog steeds naar elke willekeurige app navigeren. En de taal is engels.

Senioren phone is echt een heel goed voorbeeld van wat ik zoek. 4 grote pictogrammen. Bellen, contactpersonen, sos en evt nog wat anders.

Alleen (ook bij necta) moet je dus bij een inkomende oproep nog steeds swipen om een oproep op te nemen. En dat swipen dat gaat er hoe dan ook niet in bij die ouderen. Die hebben die coördinatie gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChokingHazard
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 15:50
Heb je hier iets aan?

http://editorial.nl.softo...android-toestel-oma-proof

Naast de launcher (Wiser, die je zelf ook al hebt geprobeerd) staan er nog andere tips in die je wellicht kunt gebruiken.

Mijn Cardmarket-profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Anoniem: 763797 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:53:
[...]

Ja necta had ik ook gevonden. Maar deze is nog behoorlijk uitgebreid! zp kan je nog steeds naar elke willekeurige app navigeren. En de taal is engels.

Senioren phone is echt een heel goed voorbeeld van wat ik zoek. 4 grote pictogrammen. Bellen, contactpersonen, sos en evt nog wat anders.

Alleen (ook bij necta) moet je dus bij een inkomende oproep nog steeds swipen om een oproep op te nemen. En dat swipen dat gaat er hoe dan ook niet in bij die ouderen. Die hebben die coördinatie gewoon niet.
Dan zit er waarschijnlijk niks anders op dan toch een regeliere ouderen mobiele telefoon te kopen. Grote knoppen, weinig, eventueel een SOS knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:17

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Nog een overweging: de gekregen telefoon is een smartphone op Android. Ook als die stof ligt te happen, zal hij binnen twee dagen waarschijnlijk aan de lader moeten. Gaat je 80-jarige de telefoon wel opladen, en overal mee naar toe nemen? Anders kan je nog zo'n mooie skin voor hem zoeken/bouwen, maar dan helpt het niet. De enige bruikbare telefoon is degene die je bij je hebt (en die opgeladen is). Een simpele seniorentelefoon blijft waarschijnlijk een stuk langer aan/bruikbaar. Zet als je de meeste functies toch niet gebruikt in ieder geval bij de instellingen zoveel mogelijk apps uit, dan zijn ze ook niet per ongeluk benaderbaar.

Mijn moeder heeft nu mijn oude Galaxy S2, maar die is vaker leeg of uit dan dat ze hem echt kan gebruiken. De nog veel oudere Siemens M35 was voor haar dus eigenlijk veel handiger, maar die is inmiddels zo oud dat de batterij ook binnen een dag leeg is. Ik zit nog te twijfelen of ik een nieuwe batterij voor die M35 ga zoeken of ga proberen mijn moeder op te voeden in smartphonegebruik.....

in de categorie seniorenskin: had je deze al gevonden? Simpel Senior Phone. Gevonden door [google=senior android]. Daarmee kwam ik ook op deze vergelijking van 5 seniorenskins. Ik heb ze allemaal niet zelf geprobeerd, dus misschien kunnen ze nog wel te veel.

[ Voor 17% gewijzigd door gwystyl op 29-04-2016 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Imho is het nutteloos te denken dat een 'skin' alle potentiele problemen van die oudere man zullen oplossen...

dat is hooguit een technische en visuele 'fix' voor algemene zaken, terwijl die man gewoon een persoonlijke en individuele vraag heeft.
Hij wil deze telefoon met name gebruiken om gebeld te kunnen worden. En zeer sporadisch misschien een nood telefoontje te plegen als er iets gebeurd is onderweg op de fiets.
lijkt me gewoon dat die vraagstelling heel duidelijk maakt dat een smartphone niet de juiste techniek daarvoor is...

een pure ouderwetse telephone met misschien zelfs een erg mechanische (druktoetsen of sneltoetsen) die een erg lange accutijd heeft, een duidelijk hoorbare beltoon en die licht, robuust en klein is zal vermoedelijk véél beter voldoen...

Veel 'skins' zullen er toch op gericht zijn zoveel mogelijk functionaliteiten voor de gebruikers toegankelijk te maken, maar deze persoon wil dat helemaal niet (of geeft iig aan dat niet te wensen)...
dan heeft iedere 'extra' functionaliteit gewoon vooral een verstorende functie... het leidt tot extre notificatie's, extra notificatie-tonen en -meldingen die snel kunnen verwarren en afleiden.

Ik vermoed ook dat een gewone touchscreen zonder goede of erg grove tactiele feedback (bv enkel een trilling bij het aanraken overal op het scherm) voor een ouder persoon lastig kan zijn..
Iig is het zeker iets dat je moet laten uitproberen door die man... hoe kan hij met zijn oude handen en zn misschien wat grovere motoriek (wat nu eenmaal een gevolg zal zijn van zn ouderdom) met een touchscreen omgaan en als dat een te grote hindernis blijkt, kan het veel latere problemen besparen door hem direkt al een goed advies te geven enkel techniek te gebruiken die ook geschikt is voor zijn lichamelijke mogelijkheden

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-05 16:43
Tja, eerlijk gezegd denk ik ook niet dat er een app bestaat die je smartphone omtovert in een dumbphone. Er zullen gewoon geen ontwikkelaars zijn die daar brood in zien.
Pagina: 1