Beste plek om wifimodem te plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 467839

Topicstarter
Na de router in mijn ouderlijk huis steevast in de meterkast te hebben gehad, woon ik nu in een appartement. Over een weekje krijg ik het wifimodem van de provider thuisgestuurd.

Wat is nou de beste plek om dit apparaat te plaatsen?
In een hoekje op de grond is het makkelijkst, echter lees ik vaker dat het beste is om het modem " hoog van de grond " te plaatsen. Wat is hoog? (plafond, boven aan muur, midden van muur) en in het midden van de woning? of het midden van de woonkamer? (waar ik het meeste ben).

Kortom, geen levensbedreigende situatie, maar gezien ik het modem nog moet ontvangen, kan ik best even nadenken over de beste plek om optimaal bereik te hebben :)

thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welke provider hebben we het over? En waar komt diens kabel (koperpaar, coax, glas) het huis binnen?

Wat je leest klopt, beste WiFi krijg je met line-of-sight en dat bereik je het makkelijkst met hooggeplaatste AP - plafond is ideaal, hoog aan de muur is goed, laag aan de muur is matig. Op de vloer of pal tegen/achter andere obstakels is ook geen goed idee.

Maar wat mogelijk/wenselijk is hangt ook af van het apparaat en hoe ver van aansluitpunt je het mag/kunt aansluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
De kans is ook aanzienlijk dat overal goed is aangezien je nu in een appartement woont.
Advies zou dan zijn om modem eerst aan te sluiten en de ontvangst overal te testen. Blijk je dan ergens minder goede of geen ontvangst te hebben kan je modem verplaatsen en opnieuw testen.
Test wel met al je wifi apparaten, daar kan nml veel verschil in zitten (grootte van antenne, wifi protocol ie. A/b/g/n/ac).
Kijk ook eens goed op welk wifi kanaal jij en de buren zitten, dit kan ook voor slechte ontvangst zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05-2024
Zoals flip zegt, probeer eerst zonder de modem te verplaatsen (ze zijn meestal ook een beetje een oogzeer:p). Ik woon zelf ook in een appartement en heb de wifi modem van mijn ISP in de kast zitten, zonder enig probleem.

Als je merkt dat het bereik niet goed is, kijk dan of je hem kan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 27 april 2016 @ 00:08:
Welke provider hebben we het over? En waar komt diens kabel (koperpaar, coax, glas) het huis binnen?

Wat je leest klopt, beste WiFi krijg je met line-of-sight en dat bereik je het makkelijkst met hooggeplaatste AP - plafond is ideaal, hoog aan de muur is goed, laag aan de muur is matig. Op de vloer of pal tegen/achter andere obstakels is ook geen goed idee.

Maar wat mogelijk/wenselijk is hangt ook af van het apparaat en hoe ver van aansluitpunt je het mag/kunt aansluiten.
De provider is Vodafone, in de woonkamer zitten 2 aansluitingen. Een dsl contactdoos (http://i916.photobucket.c...1/JackyD1980/IMG_1602.jpg) en een andere aansluiting (https://d1b6tx2agdphz5.cl...f0c-bc15-f3fc83d96c80.jpg).

Nu kan ik meteen vragen of het modem op allebei kan worden aangesloten en of 1 van de 2 beter is:p

Op deze website (https://www.slimmerwifi.n...eteren-6-eenvoudige-tips/) staat dat de router/modem, het wifisignaal als een "paraplu" naar onder uitzendt, dus dat het beter is om de router/modem hoog te hangen.
Is het geen optie om de router/modem om te draaien? zodat deze omhoog/opzij uitzendt? of heeft dit te maken met de zwaartekracht oid dat het signaal altijd naar onderen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
Anoniem: 467839 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:52:
[...]

De provider is Vodafone, in de woonkamer zitten 2 aansluitingen. Een dsl contactdoos (http://i916.photobucket.c...1/JackyD1980/IMG_1602.jpg) en een andere aansluiting (https://d1b6tx2agdphz5.cl...f0c-bc15-f3fc83d96c80.jpg).

Nu kan ik meteen vragen of het modem op allebei kan worden aangesloten en of 1 van de 2 beter is:p

Op deze website (https://www.slimmerwifi.n...eteren-6-eenvoudige-tips/) staat dat de router/modem, het wifisignaal als een "paraplu" naar onder uitzendt, dus dat het beter is om de router/modem hoog te hangen.
Is het geen optie om de router/modem om te draaien? zodat deze omhoog/opzij uitzendt? of heeft dit te maken met de zwaartekracht oid dat het signaal altijd naar onderen gaat.
Dat van die paraplu is niet echt waar, als je een omnidirectionele antenne hebt (wat het geval is bij 99.9% van alle standaard ISP routers), dan vormt het signaal eerder een bol. Je hebt beter verbinding als je de antenne aan het plafond hangt, omdat er dan bijvoorbeeld geen kasten en dergelijke in de weg staan (of toch minder). Zwaartekracht heeft hier absoluut niets mee te maken... ;) .

Zoals eerder vermeld zou ik me niet te veel zorgen maken.
Laat de router eerst staan waar hij wordt aangesloten en kijk of je goede verbinding hebt. Als dit niet zo is, dan kan je kijken naar andere plaatsen om hem neer te zetten of eventueel een extra access point bij te plaatsen.
Nu a beginnen stressen is zoals zeggen dat een auto slecht rijdt nog voor je een testrit hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
De tweede aansluiting is voor kabel (Ziggo, bijvoorbeeld), die wordt door Vodafone niet gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Appartementen zijn vaak relatief klein. Op dat punt heb je mogelijk al prima bereik overal. Daartegenover staat dat een (vooral nieuw) appartement soms juist weer extra geisoleerd is, en/of juist heel veel dichtbijzijnde wifi netwerken hebben die kunnen storen.

Voor de beste performance en bereik, zeker op de 5Ghz, is het raadzaam om 'm zo centraal mogelijk te plaatsen. Vaak is 5Ghz dekking zelfs essentieel voor een stabiele/snelle wifi verbinding.

Makkelijkste is eerst testen, je kan altijd nog 'moeilijk' doen. De aansluitingen die je aanhaalt zijn beide niet geschikt, tenzij je de kabel kan vervangen of kan 'misbruiken' (bv Moca om zo de coaxkabel te benutten). Maar het is even de vraag of dat wel naar de meterkast loopt. Op de foto's afgaand lijkt het een wat ouder complex te zijn, en daar zitten de aansluitingen vaak in de woonkamer direct ipv via de meterkast.

Je VF (ervanuitgaand dat je glasvezel neemt) zit mogelijk wel in de meterkast. Dan zul je toch al iets met kabels moeten doen als je TV afneemt.. Dan kun je meteen kabeltje extra trekken.

Alternatieve optie in een appartement? Loze 19mm leiding gebruiken. Meestal wordt er niet elektrisch gekookt en ligt er wel een buis vanuit de keuken naar de meterkast. Als je keuken in het midden zit is dat een handige plek. (Bij mij ligt mn AP ook bovenop een keukenkastje - Midden in het huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Vodafone levert ook DSL aansluitingen toch?

Als het over een (A)DSL aansluiting gaat hou er dan rekening mee dat je het modem het beste dicht bij het Isra punt moet plaatsen (foto 1), omdat een lange kabel tussen isra punt en modem voor storing kan zorgen. Hierdoor kan het zijn dat je WiFi dus niet optimaal staat (nadeel van een modem en router + WiFi ap in een). Mocht dat zo zijn zou ik zelf eerder een accespoint adviseren dan om je modem te verplaatsen.
Als het glasvezel is zit je vaak ook vast aan de plek waar de aansluiting ligt omdat vodafone nu vaak de glasvezel rechtstreeks op het modem aansluit.

Ik zou zeggen probeer het eerst eens vanaf de plek dicht bij de aansluiting. Is het niet voldoende, overweeg dan een accespoint en sluit deze met een netwerk kabel aan op je modem welke je dicht bij het aansluitpunt laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 467839 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:52:
[...]

Een koperpaar contactdoos en een coax wandcontactdoos dus.

Maar Vodafone levert ook glas. Heb je glas of DSL besteld?
Kabelmodem moet op de WCD, DSL-modem op de koperpaardoos, glas op een NTU die je niet op de foto gezet hebt... elk gaan ze niet werken op een andere infra.
Eh, WiFi maakt gebruik van EM-stralen, net zoals licht. Het wordt wel door zwaartekracht beinvloed, maar alleen in zoverre ruimte-tijd waar de stralen overheen gaan gekromd wordt. Tenzij je een zwart gat of neutronenster in je woonkamer hebt, gaat de kromming van ruimte-tijd volstrekt verwaarloosbaar zijn 8)7

Het gaat puur om obstakels en vervorming. Dingen met veel metaal erin (zoals een vloer van gewapend beton) vervormen het signaal, obstakels blokkeren het signaal. Je wilt idealiter line-of-sight van AP naar devices.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 27 april 2016 @ 19:16:
[...]

Een koperpaar contactdoos en een coax wandcontactdoos dus.

Maar Vodafone levert ook glas. Heb je glas of DSL besteld?

[...]

Kabelmodem moet op de WCD, DSL-modem op de koperpaardoos, glas op een NTU die je niet op de foto gezet hebt... elk gaan ze niet werken op een andere infra.

[...]

Eh, WiFi maakt gebruik van EM-stralen, net zoals licht. Het wordt wel door zwaartekracht beinvloed, maar alleen in zoverre ruimte-tijd waar de stralen overheen gaan gekromd wordt. Tenzij je een zwart gat of neutronenster in je woonkamer hebt, gaat de kromming van ruimte-tijd volstrekt verwaarloosbaar zijn 8)7

Het gaat puur om obstakels en vervorming. Dingen met veel metaal erin (zoals een vloer van gewapend beton) vervormen het signaal, obstakels blokkeren het signaal. Je wilt idealiter line-of-sight van AP naar devices.
toon volledige bericht
Ik heb DSL besteld. Dus als ik het goed begrijp moet ik de kabel die bij het modem geleverd wordt gebruiken, aangezien deze een bepaalde lengte heeft omdat het het modem dicht bij het ISRA punt moet staan.

Mocht het bereik slecht zijn (in andere kamers), kan ik er een losse router aan hangen met kabel, en die centraler in huis ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
Anoniem: 467839 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:27:
[...]

Ik heb DSL besteld. Dus als ik het goed begrijp moet ik de kabel die bij het modem geleverd wordt gebruiken, aangezien deze een bepaalde lengte heeft omdat het het modem dicht bij het ISRA punt moet staan.

Mocht het bereik slecht zijn (in andere kamers), kan ik er een losse router aan hangen met kabel, en die centraler in huis ophangen?
inderdaad, maar die 'router' moet dan ingesteld worden als access point of je hangt er een dedicated acces point aan (die dus speciaal hiervoor gemaakt is).
Al wat dit doet is als een soort voordeur dienen voor je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 467839 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:27:
[...]

Ja. Langere (of slechtere) kabels kunnen bij DSL je snelheid flink negatief beinvloeden.
Het bereik van WiFi is rustig 300m. Dat gaat nooit een probleem zijn, tenzij je misschien in Paleis Soestdijk woont. Als je problemen hebt is het met dekking, niet bereik (twee verschillende dingen!).

Als je dekking slecht is, kun je een extra AP eraan hangen. Meer dan een router in huis is ten zeerste af te raden (tenzij je er een goede reden voor hebt. Brakke dekking is zeker geen goede reden :o ). Het is mogelijk om een router als AP in te stellen, maar je kunt ook gewoon kant-en-klaar AP nemen. Is wat meer idiot-proof...

Verder centraal ophangen? Nee, je wil een AP juist ophangen op plek waar je geen dekking hebt. Verbind dat vervolgens bedraad (UTP) met je modem en je hebt maximale dekking. Probeer overlap te minimaliseren.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1