Ubuntu boot optie nog in UEFI/Legacy - krijg het niet weg.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:14
Ik heb onlangs even gespeeld met wat dual-booting e.d. om ook wat kennis op te doen, daar dit steeds populairder is e.d. Dat werkte allemaal prima, alleen heb ik een hardnekkig probleem. In mijn BIOS-settings krijg ik naast de Windows Boot Loader ook nog de Ubuntu optie om te booten.

Enfin, het nodige werk gedaan met o.a. diskpart om de FAT32 boot-partitie te openen en al die verwijzingen behalve die nodig zijn te verwijderen. Ubuntu en een sparky dir zijn weg. Moet het gedaan zijn toch? Nee! ;(

Vervolgens maar ff met AOMEI partition assistent alle MBR's van alle partities maar op Win7/8/10/x gezet. Zou het toch moeten zijn, dan? Nope :/

En nu weet ik het niet meer :) In zowel UEFI mode of Legacy mode booten naar Windows werkt prima, kies ik ubuntu dan krijg ik alsnog een minishell voor grub.

Als ik echter de optie gebruik om te kiezen vanaf welke drive ik wil booten, krijg ik steevast alleen de Windows Loader - vreemd!

Een begeleidend screenshot:

Argh.

Wat mis ik?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Beste antwoord (via SkyStreaker op 26-04-2016 23:37)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
bcdedit is helaas de optie die ik genoemd heb die ik het slechtste ken...

maakt het nog uit of je 'bcdedit /v' gebruikt? Anders wellicht even naar een uefi-shell booten en bcfg gebruiken of een linux-boot-cd gebruiken en vervolgens efibootmgr gebruiken om de boel eens te bekijken?

efibootmgr dan inderdaad met su-permissies draaien. je kan de bewuste entry dan wissen met 'efibootmgr -B -b [nummer boot-entry]'

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 26-04-2016 23:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heb je de boot entry ook uit de UEFI-lijst verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
begintmeta schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:02:
Heb je de boot entry ook uit de UEFI-lijst verwijderd?
Ik gebruik een American Megatrends BIOS. Ik zou niet weten waar ik dat moet doen?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zou eventueel mogelijk moeten zijn in de UEFI-interface (in jouw geval vermoedelijk niet), in een UEFI-shell (met bcfg) of via efibootmgr@Linux of BCDEdit@Windows

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 26-04-2016 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Je ziet dat ik in de screenshot rechtsboven een log laat zien van BCDedit? - zie alleen de boot loader en manager staan van Windows. Geen ubuntu.

edit - ben niet bekend met de UEFI-shell / bcfg. Kan wel een LiveUSB maken met een Linux d'r op een dan "sudo efibootmgr" toch?

[ Voor 31% gewijzigd door SkyStreaker op 26-04-2016 23:10 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
bcdedit is helaas de optie die ik genoemd heb die ik het slechtste ken...

maakt het nog uit of je 'bcdedit /v' gebruikt? Anders wellicht even naar een uefi-shell booten en bcfg gebruiken of een linux-boot-cd gebruiken en vervolgens efibootmgr gebruiken om de boel eens te bekijken?

efibootmgr dan inderdaad met su-permissies draaien. je kan de bewuste entry dan wissen met 'efibootmgr -B -b [nummer boot-entry]'

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 26-04-2016 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
In mijn BIOS heb ik de optie niet om te booten in een UEFI-shell. Ik zal ff linux gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is overigens uiteraard van belang in uefi-modus te booten. OOk is het soms mogelijk om in de UEFI-interface de boot-lijst tegen modificatie te beschermen, dat moet uiteraard niet. en ik heb eens meegemaakt dat bugs wissen van de entry-lijst onmogelijk maken (maar was meen ik geen AMI)

[ Voor 66% gewijzigd door begintmeta op 26-04-2016 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
De entry is weg :) Bedankt begintmeta! :)

Normaliter ben ik wel wat thuis in dit wereldje, al is het UEFI-gebeuren wel even wennen. Wat wel dan mateloos storend is, is dat ik dus nergens in Windows deze optie heb, ook in de BIOS niet. Ik had zelf ook al wat verwijzingen naar efibootmgr gevonden, maar had serieus de impressie dat ik dit ook gewoon vanuit Windows moet kunnen doen. Awel, NOT. :/ :F

[ Voor 81% gewijzigd door SkyStreaker op 26-04-2016 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk dat het op zich wel met bcdedit zou moeten kunnen. misschien zou de entry te zien zijn geweest met 'bcdedit /enum all /v'
Pagina: 1