Continue kort bios piepjes na vervangen CPU en CPU koeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 08:30
Beste tweakers,

Ik heb vandaag mijn CPU vervangen, nieuwe CPU koeler geplaatst en RAM bijgestoken.
Echter bij het booten ging de PC niet aan en gaf continue kort bios piepjes en reboot na een paar seconden.

Wat ik had:
Gigabyte GA H97 Gaming 3
i5 4690 met Gelid CPU koeler
2x 4GB Crucial ballistix DDR3 1600
MSI 970 Gaming 4GB
2x MX100 Crucial SSD
Seasonic 520Watt PSU
Intel NIC

Ik heb vervangen:
i5 --> i7 4790k
CPU koeler --> Cooler master Nepton 240M
2x 4GB Crucial ballistix DDR3 1600 bijgeplaatst

Na dit alles te hebben gedaan kreeg ik zoals boven beschreven de korte piepjes en geen beeld niks.
Toen heb ik eerst het bijgestoken RAM verwijderd --> probleem bleef
GPU, SSDs etc alles losgekoppeld --> probleem bleef
i5 CPU teruggestopt aangezien ik waarschijnlijk een te oude bios versie heb voor de i7 4790k en zonder CPU koeler en inmiddels alle RAM weer ingeprikt --> probleem bleef
Nieuwe RAM eruit --> hij boot!
1 nieuw latje erin --> probleem terug
Andere latje erin --> hij boot!

Ik blij want ik dacht dat ik een kapot RAM latje had gevonden en dat dit de oorzaak was van het probleem.
Dus vervolgens CPU koeler erop en alles aangesloten zodat ik een bios update kon gaan uitvoeren voor de i7:
CPU koeler erop, alles weer erin en aangesloten --> probleem weer terug
Toen dacht ik, het zal toch niet de CPU koeler zijn, dat die ergens kortsluiting maakt.
CPU koeler er weer af --> probleem bleef
Alles weer eraf en eruit --> probleem bleef

Vervolgens ben ik goed gaan kijken en nu zie ik voren op het moederbord enkele krassen. Waarschijnlijk van de moertjes van de CPU koeler van CM. Het zijn lichte krasjes maar misschien genoeg om het circuit te onderbreken (fotos komen eraan!). Rondom de montage-gaten van de CPU koeler lopen net wat lijntjes van het moederbord, niet echt handig van Gigabyte maar waarschijnlijk onoverkomelijk. Maar nog stommer van CM dat zij niks bij de CPU koeler hebben geleverd om ertussen te doen! En stom van mij dat ik daar niet aan gedacht heb!
mobo1
mobo2
mobo3

Ik ben al op zoek naar een vervangend moederbord waar ik alles weer op kan aansluiten en hierbij iets ertussen ga doen zodat dat moederbord niet ook beschadigd.

Die piepjes zouden een bios code zijn voor een power Error. Ik zou nog kunnen proberen met een oude voeding van zolder maar ik denk dat dat het probleem is. Aangezien alle fans etc wel aan gaan.

Ik ben bang dat ik mijn moederbord heb gesloopt, wat denken jullie? Is nog iets wat ik kan proberen?

Alvast bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door OsiriS.nl op 26-04-2016 22:53 ]

Beste antwoord (via OsiriS.nl op 27-04-2016 14:44)

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

http://www.coolermaster.c...iquid-cooler/nepton-240m/

De afstand bussen op pagina 6 van de handleiding van je water cooler hebben aan 1 kant een kunstof laagje welke isoleert .

Dit is niet echt goed aangegeven in de handleiding maar het viel mij zelf wel op tijdens de installatie van de watercooler .

Ik denk datals ik de foto's Bekijk je best wel eens sluiting gehad kan hebben door het verkeerd plaatsen van de afstand bussen .

Of misschien te hard aangedraaid . hand vast is vast .

[ Voor 7% gewijzigd door Japiegsxr op 26-04-2016 23:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

http://www.coolermaster.c...iquid-cooler/nepton-240m/

De afstand bussen op pagina 6 van de handleiding van je water cooler hebben aan 1 kant een kunstof laagje welke isoleert .

Dit is niet echt goed aangegeven in de handleiding maar het viel mij zelf wel op tijdens de installatie van de watercooler .

Ik denk datals ik de foto's Bekijk je best wel eens sluiting gehad kan hebben door het verkeerd plaatsen van de afstand bussen .

Of misschien te hard aangedraaid . hand vast is vast .

[ Voor 7% gewijzigd door Japiegsxr op 26-04-2016 23:33 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Het kan ook dat je niks hebt gesloopt. Maar dat je nieuwe koeler wel kortsluiting maakt, probeer eens met je oude koeler. En als die nog werkt, tape zelf de randjes van je nieuwe koeler even af met zo'n 20 cent rolletje pvc tape (die in allerlei kleurtjes vaak per meerdere in pak zit).

• OsiriS.nl
@japiegsxr: klopt inderdaad, is nauwelijks te zien. Er zat nog 1 op de moer en 1 op de processormount, 2 zijn er zoek.

@tofast: kan ik ook kort zonder cpu koeler testen? Ik ga denk ik even het moederbord demonteren en helemaal kaal testen. Als het probleem blijft dan is het moederbord naar de haaien... Toch?

Verwijderd

Als ik de foto's bekijk geloof ik niet dat die krasjes de oorzaak van het probleem zijn.
Er zit een behoorlijk dikke beschermlaag op zo'n print.
Heb je de socket gecontroleerd op kromme pinnetjes?

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:29
Kleine kans, maar ik heb het meegemaakt:
Er zit een haar in je RAM slot op je 1e foto...

If it aint broke, fix it till it is!

Verwijderd

Wat je kunt proberen als laatste optie is de ram en al installeren en de bios even resetten. Misschien heb je dan geluk en diet alles het weer

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:13
OsiriS.nl schreef op woensdag 27 april 2016 @ 08:34:
@tofast: kan ik ook kort zonder cpu koeler testen?
Dit kan je héél even doen, maar je CPU wordt dan erg snel heet (logisch ook). Je kunt het doen, maar zodra je geen boot krijgt of hij boot wel gelijk weer uitzetten, anders beschadig je je CPU misschien.

Verder lijkt het me sterk dat de krasje op het moederbord de oorzaak van het probleem is, het is mogelijk maar niet erg waarschijnlijk. Ik zou zoals eerder gezegd eerst een CMOS reset doen, en dan kijken of het wat oplevert.

• OsiriS.nl
Ik heb het moederbord uit de kast gehaald en enkel de i5 cpu erin, andere voeding erop en nog steeds dezelfde piepjes. Er is niks wat nu nog problemen kan geven. Hij zou eerder moeten piepen om het ontbreken van ram. Zonder cpu gaat ie even een seconde aan en springt weer uit.
Ik zie geen verbogen pinnetjes op de cpu socket.
Tevens biedt het resetten van de bios geen oplossing... Piepen blijft precies hetzelfde..
Wat kan het probleem nou nog veroorzaken? Moederbord naar de haaien en/of de cpu? Ik heb geen ander socket 1150 moederbord en wil best een nieuwe bestellen als dat het probleem is.
Als echter de cpu kapot is heb ik een groter probleem want dan zullen de i5 en i7 wel naar de haaien zijn en dat maakt het een heel ander verhaal....

[ Voor 6% gewijzigd door OsiriS.nl op 27-04-2016 11:19 ]

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-01 19:29

Zorian

What the fox?

OsiriS.nl schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:17:
Ik heb het moederbord uit de kast gehaald en enkel de i5 cpu erin, andere voeding erop en nog steeds dezelfde piepjes. Er is niks wat nu nog problemen kan geven. Hij zou eerder moeten piepen om het ontbreken van ram. Zonder cpu gaat ie even een seconde aan en springt weer uit.
Ik zie geen verbogen pinnetjes op de cpu socket.
Wat kan het probleem nou nog veroorzaken? Moederbord naar de haaien en/of de cpu? Ik heb geen ander socket 1150 moederbord en wil best een nieuwe bestellen als dat het probleem is.
Als echter de cpu kapot is heb ik een groter probleem want dan zullen de i5 en i7 wel naar de haaien zijn en dat maakt het een heel ander verhaal....
Ik weet niet waar je woont, maar je kan eventueel je CPU/RAM even in mijn bordje steken om te zien of het werkt. Bij interesse graag DM. :)

• OsiriS.nl
Thanks, nog even een update.

Zonder ram begint de bios meteen met continue korte piepjes.
Met 2 reepjes ram in de rechter slots grijs en zwart dan krijg ik AGP error van bios, logisch want ik heb de GPU niet erin.
Zo snel ik ook maar 1 latje in 1 van de linker slots stop krijg ik na enkele seconden booten pas continue korte piepjes.
Ik heb nog even gekeken maar zie geen haartjes in de ramslots meer zitten.

Daarmee denk ik dat het moederbord gaar is. Wellicht met die krasje de twee linker slots gesloopt. Dit zou ook verklaren waarom het de eerste keer aan 1 ram latje leek te liggen. Dit was in het meest linkse slot! Wellicht met de tweede keer monteren van de koeler het tweede slot gesloopt?

Ik zou met dit in mijn achterhoofd houdende alles terug kunnen bouwen en kijken of windows boot. Maar uiteindelijk moet er toch een nieuw moederbord komen ivm de 4 ram latjes..

[ Voor 11% gewijzigd door OsiriS.nl op 27-04-2016 11:35 ]

• Zorian

Zorian

What the fox?

Die ingedeukte lijnen op je bord lopen wel naar je meest linker RAM slot, dus het zou het prima kunnen verklaren.
Vraag gewoon een RMA aan voor het bordje. :) En de volgende keer iets minder vast draaien.

• OsiriS.nl
Nah is al ouder dan 2 jaar geloof ik.
Dat wordt dus een nieuw moederbord bestellen. Jammer dat CM dit niet duidelijker heeft vermeldt en stom van mij dat ik hier niet beter op heb gelet. Nouja ik weet in ieder geval zeker dat me dit nooit meer overkomt!

Update: van de het nieuwe RAM is 1 latje echt kaduuk, als de nieuwe latjes een voor een probeer geeft de bios bij 1 van de latjes direct continue piepjes.
Deze gaan dus RMA..

Update 2: i5 terug gezet, waterkoeler erop, GPU erin, SSDs eraan, m.a.w. alles terug aangesloten zoals in oude staat, behalve de CPU koeler. En nu lijkt het bord te booten. Zometeen even aan beeldscherm etc. hangen en kijken of alles nog werkt. Daarna nog eens testen met alle RAM latjes.
Ik heb ook nog even met de i7 geprobeerd maar dan geeft het mobo wel 1 bios piepje = alles ok maar daarna een rare piep dus waarschijnlijk eerst even een bios update doen..

[ Voor 60% gewijzigd door OsiriS.nl op 27-04-2016 14:44 ]

• Zorian

Zorian

What the fox?

OsiriS.nl schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:51:
Nah is al ouder dan 2 jaar geloof ik.
Dat wordt dus een nieuw moederbord bestellen. Jammer dat CM dit niet duidelijker heeft vermeldt en stom van mij dat ik hier niet beter op heb gelet. Nouja ik weet in ieder geval zeker dat me dit nooit meer overkomt!

Update: van de het nieuwe RAM is 1 latje echt kaduuk, als de nieuwe latjes een voor een probeer geeft de bios bij 1 van de latjes direct continue piepjes.
Deze gaan dus RMA..

Update 2: i5 terug gezet, waterkoeler erop, GPU erin, SSDs eraan, m.a.w. alles terug aangesloten zoals in oude staat, behalve de CPU koeler. En nu lijkt het bord te booten. Zometeen even aan beeldscherm etc. hangen en kijken of alles nog werkt. Daarna nog eens testen met alle RAM latjes.
Ik heb ook nog even met de i7 geprobeerd maar dan geeft het mobo wel 1 bios piepje = alles ok maar daarna een rare piep dus waarschijnlijk eerst even een bios update doen..
1 bios piepje is prima, dat is gewoon een teken dat ie succesvol heeft geboot.
Bios update is wel mogelijk, heb dit zelf wel eens gehad heel lang geleden met een Core 2 Duo E8600. PC wou niet aan totdat ik er een oudere CPU in deed en de bios een update gaf.
De 4790k is een Haswell Refresh, deze was nog niet uit ten tijde van de Z77 chipset.

[ Voor 3% gewijzigd door Zorian op 27-04-2016 15:10 ]

• OsiriS.nl
Ik meen nu bios f3 te hebben en volgens gigabyte is voor de 4790k een f4 minimaal nodig dus dat kan het verklaren.
Heb inmiddels als een nieuw moederbord besteld..
Maar wel handig om te weten wat er stuk is aan het huidige moederbord voor een eventuele verkoop.

Update: dit typ ik vanaf mijn pc, hij werkt weer. Weliswaar met 2 kapotte ram slots maar verder is het moederbord ongeschonden. Even kijken wanneer het nieuwe moederbord komt, anders update ik de bios en probeer ik de i7 uit!

[ Voor 30% gewijzigd door OsiriS.nl op 27-04-2016 15:39 ]

• OsiriS.nl
Het lijkt er toch op dat er iets in het moederbord kapot is waardoor de ram slots niet meer lekker werken..

[ Voor 84% gewijzigd door OsiriS.nl op 30-04-2016 13:45 ]

Pagina: 1