Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-07 23:05

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Hallo beste tweakers!

In 2011 bouwde ik mijn huidige pc.
Nog redelijk naïve kocht ik een i5 2500(non-K) en een redelijk goedkoop mobo.

Nu zat ik al een poos te kijken om een nieuwe pc te kopen, maar was erg teleurgesteld met de ontwikkeling van de nieuwe processors (Na 5 jaar +-40% beter |:( ).
In plaats van een nieuwe pc te kopen besloot ik maar de beste CPU te kopen die nog in mijn mobo past om zo de levensduur met een jaar of twee te verlengen.

Nu ik (eindelijk) een K processor heb, zou ik hem graag willen overclocken...
Maar in mijn bios (laatste versie) kijkend, zie ik dat de multiplier nog steeds gelockt is.
Hij kan op maximaal 39x gezet worden, maar reset zich naar 35x elke keer als hij opnieuw opstart.

Zelf heb ik al wat rond gezocht, maar daar kwamen gemixte resultaten uit.
Sommige mensen hadden ook dit probleem, maar er werd dan geen oplossing geboden. (Hier vrees ik bij mij ook voor)
Sommigen hadden helemaal geen probleem.

Dit is alleen met vergelijkbare systemen. Over mijn mobo specifiek heb ik niks kunnen vinden.

Zie ik iets over het hoofd? Ben ik een setting vergeten? Of heb ik gewoon pech?

Mijn huidige settup:
Intel i7 3770K
Gigabyte P67-DS3-B3 rev.1 (Laatse bios versie: F5)
Windows 10 64-bit Home edition
MSI GTX 760 2GB
Samsung 830 SSD 256GB
Verscheidene HDD's
550 Watt PSU (merk vergeten en de label aan de verkeerde kant 8)7 )
8GB Ram @ 1333Mhz

Bedankt voor het lezen,
Dion Dokter

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
*knip*

Dan link je naar je V&A-advertentie(s) of stuur je hem een DM. ;)

[ Voor 87% gewijzigd door Rone op 27-04-2016 02:13 ]

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Alleen lost dat niet het huidige probleem van de TS op. :)

@TS: Kan je eens CPU-Z draaien? Ik vraag me af of je daadwerkelijk een K-variant hebt gekocht.

[ Voor 29% gewijzigd door Rone op 27-04-2016 02:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 19:34
CptChaos schreef op woensdag 27 april 2016 @ 00:14:
[...]
Alleen lost dat niet het huidige probleem van de TS op. :)
Hoezo niet? AFAIK gaat overclocken alleen met de Z chipset moederborden, dus dan zou dat het probleem hier zeker oplossen.

Ik ben bang dat je een beetje een miskoop hebt begaan met die CPU als je doel was om te overclocken, aangezien je daar een Z67 of een Z77 mobo voor nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:35

Zenix

BOE!

Nee met die P chipset kan je ook overklokken, er is geen Z67. De P67 was de eerste chipset voor Sandy samen met H67 het verschil zit hem vooral dat bij P je de iGPU niet kan gebruiker en kan overklokken, terwijl je bij de ander wel iGPU had maar niet kon overklokken. De Z68 kwam later, Z77 kwam met Ivy.

Maar een ander moederbord kan het probleem wel oplossen misschien.

[ Voor 101% gewijzigd door Zenix op 27-04-2016 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ardjee schreef op woensdag 27 april 2016 @ 00:18:
Hoezo niet? AFAIK gaat overclocken alleen met de Z chipset moederborden, dus dan zou dat het probleem hier zeker oplossen.
Met de P-chipsets kan je naar mijn weten gewoon overclocken. :) Getuige het feit dat de multiplier aan te passen is naar een hogere. ;)
Ik ben bang dat je een beetje een miskoop hebt begaan met die CPU als je doel was om te overclocken, aangezien je daar een Z67 of een Z77 mobo voor nodig hebt.
Ik vraag me af of de CPU überhaupt een K-variant is, anders gaat de multiplier niet terug. :) Hoe een ander moederbord dat oplost, geen idee. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 27-04-2016 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
CptChaos schreef op woensdag 27 april 2016 @ 00:30:
[...]
Met de P-chipsets kan je naar mijn weten gewoon overclocken. :) Getuige het feit dat de multiplier aan te passen is naar een hogere. ;)
[...]
Ik vraag me af of de CPU überhaupt een K-variant is, anders gaat de multiplier niet terug. :) Hoe een ander moederbord dat oplost, geen idee. ;)
Klopt, met de P versie zou het gewoon moeten kunnen.
En het gaat wel zeker om de K versie. Zou wel een hele grove fout van me zijn als ik dan hier zou klagen :P
Ook het bios kan zien dat het om de K versie gaat.

En zelfs al lukt het niet om te overclocken, dan is het nog geen miskoop ;) Hij loopt al weer een stuk beter.
Hebben jullie misschien iets aan wat screenshots van het bios? Zo ja, dan zal ik die deze ochtend ff posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

diondokter schreef op woensdag 27 april 2016 @ 00:53:
En het gaat wel zeker om de K versie. Zou wel een hele grove fout van me zijn als ik dan hier zou klagen :P
Heb je het op de chip zelf zien staan en komt deze chip van een reputabele handel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
heb je wel je BIOS naar default gezet nadat je de cpu hebt vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 172410 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 01:14:
Heb je het op de chip zelf zien staan en komt deze chip van een reputabele handel?
Regeltje verder:
Ook het bios kan zien dat het om de K versie gaat.
Lijkt me stug dat een BIOS een CPU verkeerd herkend. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 27-04-2016 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluidified
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:31
CptChaos schreef op woensdag 27 april 2016 @ 02:28:
[...]
Regeltje verder:
[...]
Niet altijd waar. Op Chinese websites zoals AliExpress worden nog wel eens videokaarten verkocht waarvan ze de BIOS flashen. Dan lijkt het bijvoorbeeld dat je een GTX 770 koopt, maar heb je eigenlijk een GT 740 met een fancy cooler.

Edit: Het is dan wel anders met CPUs, maar met videokaarten kan je nog wel eens om de tuin geleid worden

[ Voor 11% gewijzigd door fluidified op 27-04-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Je zou de fabrikant van het moederbord eens een mailtje kunnen sturen met de vraag welke instellingen je nodig hebt om succesvol te kunnen overklokken met dit moederbord.
Met wat geluk komen ze met de tips en/of aanwijzingen waar je iets aan hebt, anders zal er weinig anders op zitten dan een nieuw mobo te kopen...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Goede morgen allemaal!
Ik heb de CPU van de mede-tweaker DragonZeal overgekocht.
Hij heeft al meer spul verkocht en had 13 goede reviews. Dat is alles wat ik daarvan weet.

Maar alles wijst er op dat het de K uitvoering is. Windows, CPU-Z, bios, dxdiag.
Het mobo is ook al gereset geweest sinds de nieuwe CPU er in zit.

Ik kan idd wel een mail naar gigabyte sturen, maar of daar veel uit komt...

Anyway, hier zijn wat screenshots:
http://imgur.com/a/yygZZ
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ifGEYxd.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door diondokter op 27-04-2016 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-12-2024
Als je in je bios de turbo boost naar manual zet dan kun je de turbo toch omhoog zetten? En wellicht helpt het als je turbo power limit omhoog zet? (ik heb geen ervaring met het overclocken van ivy bridge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Chaosstorm schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:58:
Als je in je bios de turbo boost naar manual zet dan kun je de turbo toch omhoog zetten? En wellicht helpt het als je turbo power limit omhoog zet? (ik heb geen ervaring met het overclocken van ivy bridge).
Nee, ik kan alleen de turbo aan of uit zetten... Ik kan niet bij de verschillende waarden van de turbo.
Ik heb de power limit al hoger gezet, naar het lijkt niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:33

Jean Paul

Reservebelg

In de handleiding staat dat je wel degelijk de per core multiplier kan instellen (vanaf pagina 32):
MB Intelligent Tweaker(M.I.T.) > Advanced Frequency Settings > Advanced CPU Core Features

Het gaat om de Turbo Ratio 1 t/m 4 core.

Opmerking bij deze instellingen:
(Note 1) This item is present only if you install a memory module that supports this feature.
(Note 2) This item is present only if you install a CPU that supports this feature. For more information about Intel CPUs' unique features, please visit Intel's website.
Sowieso overclocken door de Turbo Ratio aan te passen, dan behoud je de namelijk de energy saving features (terugklokken bij rust e.d.). De multiplier van de FSB gewoon van afblijven :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jean Paul op 27-04-2016 13:22 ]

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Jean Paul schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:21:
In de handleiding staat dat je wel degelijk de per core multiplier kan instellen (vanaf pagina 32):
Nou ja, dat is dus ook het probleem.
Ik kan dat dus niet. Ik zie de optie wel staan om de clocks van auto af te halen, maar ik kan er met mijn cursor niet op staan. Het skipt die opties gewoon. Ook als ik de turbo boost op enabled of disabled zet.

(Zie het dit plaatje: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XqkDwCd.jpg)

[ Voor 10% gewijzigd door diondokter op 27-04-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 21:49

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

mijn eerste gok, Intel Turbo boost van auto afhalen, dan kan je de rest, wat eronder staat ook aanpassen...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Sparhawk schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:23:
mijn eerste gok, Intel Turbo boost van auto afhalen, dan kan je de rest, wat eronder staat ook aanpassen...
Nope, al geprobeerd. Auto zet hem op enabled. Enabled is wat je hier dus ziet. Disabled zorgt ervoor dat je de power limit en de current limit niet meer kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

CptChaos schreef op woensdag 27 april 2016 @ 02:28:
Zoals reeds gepost onderschat je dan dubieuze verkopers ;) Videokaarten of zelfs CPU's met een verkeerd gerapporteerd type zijn allemaal al eens voorgekomen, net als USB-sticks die doen alsof ze veel groter zijn dan ze zijn.

Het komt niet regelmatig voor, maar het komt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennne
  • Laatst online: 09-06 13:54
Heb je al geprobeerd met Throttlestop de multiplier manueel te verzetten?

https://www.techpowerup.com/downloads/2288/throttlestop-6-00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Sennne schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:06:
Heb je al geprobeerd met Throttlestop de multiplier manueel te verzetten?

https://www.techpowerup.com/downloads/2288/throttlestop-6-00
Nu wel, maar de multiplier wil niet hoger dan 39T (Ik gok dat de T voor turbo staat...)
Hetzelfde dus als in de bios.

Ook zou ik het best wel knap vinden om een 3770 zich te laten voordoen als een 3770K.
De naam op de chip zelf is met een K en alle software ziet het ook als een K.

Dit is de advertentie waar ik hem vandaan haalde: http://tweakers.net/aanbo...l-core-i7-3770k-tray.html

[ Voor 28% gewijzigd door diondokter op 27-04-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 172410 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:01:
[...]

Zoals reeds gepost onderschat je dan dubieuze verkopers ;) Videokaarten of zelfs CPU's met een verkeerd gerapporteerd type zijn allemaal al eens voorgekomen, net als USB-sticks die doen alsof ze veel groter zijn dan ze zijn.

Het komt niet regelmatig voor, maar het komt voor.
Ik weet dat het gebeurd, ik ga er echter vanuit, dat dat nu niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Ok, update.
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb.

Mijn broer heeft een half jaar na de mijne een pc gebouwd.
Daarin zit ook een moederbord van gigabyte, maar ditmaal in de Z68 serie.
Hij heeft een i5 3570K.

Nu heb ik gecheckt of er bij hem, in hetzelfde bios als ik heb, de mogelijkheid bestaat voor het overclocken.
Nee, ook niet.

Maar voor hem is er een UEFI update beschikbaar die het OC'en van Ivy Bridge schijnbaar wel beschikbaar maakt.
Hij heeft de GA-Z68AP-D3 rev.2. Deze update is alleen voor de rev.2.
Nu kijk ik weer naar mijn Mobo rev.2 variant, en wat blijkt? Die heeft ook een UEFI update... Maar rev.1 niet! |:(
:(

Waarschijnlijk is met de Ivy support niet de OC support meegekomen in de normale bios, maar wel met de EUFI die alleen voor rev.2 mobo's beschikbaar is.

...

:/
Daar heb ik maar één ding op te zeggen: ;w Gigabyte ;w

Ik neem aan dat het geen verstandige keuze is om die EUFI op mijn mobo te zetten toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 21:34

Zorian

What the fox?

diondokter schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:33:
Ok, update.
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb.

Mijn broer heeft een half jaar na de mijne een pc gebouwd.
Daarin zit ook een moederbord van gigabyte, maar ditmaal in de Z68 serie.
Hij heeft een i5 3570K.

Nu heb ik gecheckt of er bij hem, in hetzelfde bios als ik heb, de mogelijkheid bestaat voor het overclocken.
Nee, ook niet.

Maar voor hem is er een UEFI update beschikbaar die het OC'en van Ivy Bridge schijnbaar wel beschikbaar maakt.
Hij heeft de GA-Z68AP-D3 rev.2. Deze update is alleen voor de rev.2.
Nu kijk ik weer naar mijn Mobo rev.2 variant, en wat blijkt? Die heeft ook een UEFI update... Maar rev.1 niet! |:(
:(

Waarschijnlijk is met de Ivy support niet de OC support meegekomen in de normale bios, maar wel met de EUFI die alleen voor rev.2 mobo's beschikbaar is.

...

:/
Daar heb ik maar één ding op te zeggen: ;w Gigabyte ;w

Ik neem aan dat het geen verstandige keuze is om die EUFI op mijn mobo te zetten toch? :?
toon volledige bericht
Ga er maar niet vanuit dat dat handig is, het is niet voor niks een ander bord. ;) Je kan het proberen, maar bestel alvast een nieuw bord just in case. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Je moederbord heeft Dual BIOS. Je kan even kijken of die functie wel goed werkt, indien dat zo is kan je eens die andere bios proberen :P Maar betwijfel of het werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Ha, Rev 1 bevatte een aantal problemen in de chipset, wat voornamelijk problemen gaf met (sata-) opslag. Er is toen een terugstuur actie geweest dat je je bord gratis kon ruilen voor een rev 2. Zie ook: http://nl.hardware.info/n...chipsets-update-15-2-2011

Het is niet zo raar dat er voor rev 1 geen update is gekomen. Maar het zou geen kwaad moeten kunnen de rev2 Bios-update te draaien.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
millman schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:48:
Ha, Rev 1 bevatte een aantal problemen in de chipset, wat voornamelijk problemen gaf met (sata-) opslag. Er is toen een terugstuur actie geweest dat je je bord gratis kon ruilen voor een rev 2. Zie ook: http://nl.hardware.info/n...chipsets-update-15-2-2011

Het is niet zo raar dat er voor rev 1 geen update is gekomen. Maar het zou geen kwaad moeten kunnen de rev2 Bios-update te draaien.
Het grappige/trieste is dat ik de mobo 10 maanden na dat bericht gekocht heb en toch een rev.1 gekregen heb.

Toch denk ik dat ik niet die bios ga uitproberen. Undeepdiver heft me een leuk bord aangeboden voor een leuke prijs, dus dan kan ik mijn vorige CPU in combinatie verkopen met mijn huidige bord.

Ik wil jullie trouwens ook allemaal bedanken voor het meedenken! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

millman schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:48:

Dat is niet het geval bij deze Rev 1 de toevoeging B3 geeft aan dat dat het probleem opgelost is, zoals bij alle borden waar B3 staat. B3 staat voor de nieuwe Cougar point stepping zonder de bug.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 28-04-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Zenix schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:06:
[...]

Dat is niet het geval bij deze Rev 1 de toevoeging B3 geeft aan dat dat het probleem opgelost is, zoals bij alle borden waar B3 staat. B3 staat voor de nieuwe Cougar point stepping zonder de bug.
Dat meende ik ook net te lezen. Het staat ook erg groot op de doos.
Ook zit ik nu te twijfelen of een nieuw mobo wel een goed idee is...
Ik heb namelijk geen idee hoe het met de windows licentie zit. Sommigen zeggen dat het gewoon plugin en go is, maar anderen moesten een nieuwe licentie kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Meestal is het geen probleem, er zit namelijk qua architectuur weinig verschil in. Als het goed is hoef je hem ook niet opnieuw te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Zenix schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:06:
[...]

Je hebt helemaal gelijk!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1