Onjuiste resolutie HTPC naar TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:56
Hallo Tweakers!

Naast me staat een HTPC, althans zo wil ik hem gaan inrichten.. Het is een standaard HP compaq 8000 small form factor met intel core 2 duo.

Echter zit er geen HDMI op, dus ik dacht slim te zijn: display port naar hdmi connectortje te kopen. TOP! Maar het volgende probleem: onjuiste resolutie op de TV. Sony bravia in dit geval.

Schijnt bekend probleem te zijn maar alle oplossingen al geprobeerd. Helaas heeft TV geen scaling iets, wat ik kan uitzetten. Hebben jullie een idee?

Hij draait op onboard gpu.

groetjes,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En wat is dan de juiste resolutie, welke krijg je nu?

welke kabel heb je, er zijn 4 soorten blijkbaar

Standard HDMI Cable: Provides sufficient bandwidth for only 720p and 1080i resolution video.

Standard HDMI Cable with Ethernet: Has the same bandwidth, but adds support for 100-mbps ethernet.

High Speed HDMI Cable: Provides more bandwidth, and can carry video with a resolution of 1080p or higher (up to 4096 by 2160, but at a maximum refresh rate of just 24Hz, which is fine for movies, but terrible for games). This type of cable can also handle 3D video.

High Speed HDMI Cable with Ethernet: Supports the same resolutions as High Speed HDMI Cable, as well as 3D, and adds support for 100-mbps ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:53

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Onjuiste resolutie lijkt me gewoon op te lossen door je bron (= de PC) de juiste resolutie te laten uitzenden. Of bedoel je iets anders? (over-/underscan?)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
Elke resolutie die beschikbaar is via control panel is onjuist. Of de klein of het valt buiten de randen van de TV. dus het is een soort scaling probleem denk ik/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-10 17:45
Wat is je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als de HDMI poort alleen in TV modus werkt moet je kijken naar een andere invoer op je TV, zit er VGA of DVI op? Soms kan je de poort instellingen wijzigen op de TV.

Verder op de PC even kijken hoe de monitor gevonden wordt, of de EDID gelezen wordt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:37
nDirect090 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:59:
Elke resolutie die beschikbaar is via control panel is onjuist. Of de klein of het valt buiten de randen van de TV. dus het is een soort scaling probleem denk ik/.
Dus je krijgt wel beeld maar enkel verkeerde schaling?

Dat is meestal op zowel de tv als in je videokaart driver op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
Wordt gezien als: Sony TV. Ik had liever HDMI als uitgang zodat ook geluid hierover kan lopen. Anders ben ik verplicht mn boxen aan te zetten bij gebruik van htpc. Er zit wel vga namelijk op, geen dvi helaas.

Ik heb idd beeld nooberke, alleen of mrt zwarte randen of het valt buiten de tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 02:53

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Bedoel je dat je last hebt van overscan (beeld wordt gecropped)?

Kijk of je HDMI op de tv een "PC" modus heeft. Bij LG's moet je het HDMI kanaal op "Just scan" zetten.

Google op "disable sony overscan" geeft dit als mogelijke oplossing:
http://forums.whirlpool.net.au/archive/1113758
HOME > Settings > Setup > Screen Settings > Display Area
was set to NORMAL > change it to FULL PIXEL

[ Voor 40% gewijzigd door W1LL3M op 26-04-2016 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
Klopt ja, maar kan niks qua pc modus vinden helaas. Het is een sony bravia :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn linkje gaat over een Bravia! Is die optie niet aanwezig? Zet wel je resolutie eerst op 1920x1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:54

kraats

Ik rol

Volgens mij heten alle Sony tv's Bravia :P

Maar W1LL3M heeft wel gelijk: zet de hdmi input op je tv op full pixel en zet je htpc 'gewoon' op 1920x1080 en je moet prima beeld hebben

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

HDMI en DVI zijn overigens hetzelfde digitale signaal, vandaar dat de converters niets voorstellen. De DVI standaard heeft ook mogelijkheden om analoog signaal (vga) door te geven.

Mijn DVI naar HDMI kabel geeft zelfs geluid door, maar dat is op de DVI aansluiting van een moderne videokaart die ook HDMI aansluitingen heeft.

:X lees dat je displayport bedoelt... Maar die doet ook audio!

[ Voor 9% gewijzigd door W1LL3M op 26-04-2016 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
Instellingen op 1920/1080 gezet, maar nergens de full pixal mode te vinden. Ik heb wel al een wat ouderesony tv, mogelijk is daardoor die setting scherm iets anders maar heb echt alles nagelopen.

Ik heb wel de displaykaart kunnen disablen, vervolgens was het scherm wel over de gehele lengte en op maat. Maar iets met een resolutie van 1024 bij nog iets. Dus daar schiet ik ook niet zoveel mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:53

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Geef dan eens het typenummer van je TV, of zoek zelf de juiste resolutie van je TV op. Check daarnaast (zoals gemeld) under-/overscan settings in je videokaartdriver.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:24
is er ergens een instelling als gamemodus te vinden in de tv?

Heb je trouwens eventueel een andere native HDMI bron? (bluray of chromecast, playstation of mediaplayer?) (kijken wat hier het resultaat mee is zodat je de displayport naar HDMI conversie kan uitsluiten.)

eventueel proberen een 1280 × 720 signaal naar de tv te sturen om te zien of er dan ook nog aan overscaling gedaan wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door nachtnet op 26-04-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:07
Hier een Sony KDL-55W809C met daaraan een HTPC Intel Core i5 520M + iGPU, via de Intel driver kan je drie modi kiezen bij beelscherm eigenschappen: beperkt, standaard en wijd, zet deze op standaard. Ik heb ook een DisplayPort naar HDMI kabel er tussen zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Jumpman op 26-04-2016 21:07 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Is je TV wel Full HD, of alleen maar HD-ready? Dat zou ook je probleem kunnen verklaren. Dan is je resolutie 1366x768 ofzo, en de meeste videokaarten hebben daar standaard geen optie voor. Is wel te doen maar wordt wel wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:08

d0s

sssst

Dit los je toch gewoon op met under/overscan in je video settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

d0s schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:19:
Dit los je toch gewoon op met under/overscan in je video settings?
Liever niet, je wilt je native resolutie gebruiken, underscan/overscan veroorzaakt scaling en dan krijg je blurry beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
De tv is Full-HD, het gaan om de Sony Bravia KDL-40s5500. Omdat er geen videokaart inzit, en hij direct via de onboard gaat, lijkt het mij om intel hd graphics te gaan. Hiervan heb ik wel de drivers geinstalleerd, maar ik kan nergens een soort control panel vinden waar je settings kan aanpassen.

Ik merk dat het geluid ook niet over de display port kan lopen. het scherm wordt niet herkent bij playback devices. Een andere HDMI bron is op dit moment PS4 en Chromecast, beide apparten gwn full hd en nergens last van.

Als laatste tip heb ik zoals jullie geschreven ook 1280x720 als resolutie gebruikt. ook deze is overscaled.

Super bedankt alvast voor het meedenken en advies !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Het ligt niet aan je videokaart, onboard of niet, als deze 1920x1080 aan kan dan is dat altijd gewoon die resolutie, daar zit geen overscan oid aan, dat doet je TV.

Wel houden je chromecast en ps4 er rekening mee dat je er meestal een TV op aansluit, en dat er dus overscan kan zijn. Dus tonen ze niets belangrijks in de buitenste paar procent van het beeld. Je PC is gemaakt om op een monitor aan te sluiten, en gebruikt vooral de randen voor allerlei functiebalken, teksten en knoppen, en dan valt overscan meteen op.

Met je typenummer vind je deze oplossing. Blijkbaar kan maar 1 van je HDMI poorten wat je wilt. Hierbij staat als het goed is "PC", en deze poort zit achterop de TV (blijkbaar heb je ook nog HDMI aansluitingen aan de zijkant?).
Pagina: 1