Wisselschakeling onduidelijkheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordswires
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 16:42
Ik wil graag mijn huidige wisselschakelingen vervangen door nieuwe touch-schakelaars, maar ik loop vast. Misschien kan iemand me helpen hiermee?

Uit mijn muur komen bij schakelaar #1 drie identieke zwarte draden. De oude wisselschakeling had één zwarte draad op de L-aansluiting en twee zwarte draden op aansluitingen die beiden met een pijl (↓) worden aangegeven. Schakelaar #2 (op een andere plek) wil ik nog even niet vervangen maar heeft identiek aansluitingen.

Mijn nieuwe wisselschakelaar heeft een L-IN, L1-LOAD en COM. In de handleiding heten ze net iets anders: L-LIVE, N-NULL en COM.

Ik heb de zwarte draad uit de oude L in de nieuwe L-IN gedaan. De twee overige heb ik willekeurig in de L1-LOAD en COM gedaan. Nu is het probleem als volgt: als ik de lamp met schakelaar #2 uit zet, dan kan ik met de nieuwe schakelaar #1 netjes de lamp in- en uitschakelen. Als ik de lamp met schakelaar #2 echter inschakel, dan doet schakelaar #1 niets -- de lamp blijft aan.

Ik heb L1-LOAD en COM omgedraaid, maar het resultaat blijft hetzelfde. Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Weet je zeker dat je touch-schakelaar een wisselschakelaar is? Of kan het zijn dat je touch-schakelaars beiden geïnstalleerd moeten zijn om als wisselschakeling te functioneren?

[ Voor 48% gewijzigd door evilution op 26-04-2016 19:21 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordswires
Dat laatste zou goed kunnen; misschien dat er op een andere manier geschakeld wordt, waardoor de ouderwetse klik- en de nieuwe touch-schakelaar niet compatibel zijn. Hmm. Dan toch maar schakelaar #2 vervangen volgende week...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
cordswires schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:03:
Ik wil graag mijn huidige wisselschakelingen vervangen door nieuwe touch-schakelaars, maar ik loop vast. Misschien kan iemand me helpen hiermee?

Uit mijn muur komen bij schakelaar #1 drie identieke zwarte draden. De oude wisselschakeling had één zwarte draad op de L-aansluiting en twee zwarte draden op aansluitingen die beiden met een pijl (↓) worden aangegeven. Schakelaar #2 (op een andere plek) wil ik nog even niet vervangen maar heeft identiek aansluitingen.
Weetje zeker dat de aansluitingen daar identiek zijn? Want normaliter geldt dat alleen voor de beide wisseldraden, op de derde klem zit doorgaans een bruine draad, de fase en aan de kant met drie zwarte draden zit daar de lampendraad. Allemaal super eenvoudig, maar mocht je desondanks een schema willen, ik hoef het niet te schetsen, kijk gewoon even op deze site:
http://www.electravragen.nl/wisselschakeling-2.
Mijn nieuwe wisselschakelaar heeft een L-IN, L1-LOAD en COM. In de handleiding heten ze net iets anders: L-LIVE, N-NULL en COM.
Ik krijg heel sterk de indruk dat dit geen wisselschakelaar is, en met de aanduidingen in de handleiding al helemaal niet, want met die NULL erbij heb je minimaal nog een klem nodig. Die NULL en L-Live zijn samen nodig voor het voeden van de elektronica, dus waar moet dan de tweede (zwarte) wisseldraad op?.
Ik heb de zwarte draad uit de oude L in de nieuwe L-IN gedaan. De twee overige heb ik willekeurig in de L1-LOAD en COM gedaan. Nu is het probleem als volgt: als ik de lamp met schakelaar #2 uit zet, dan kan ik met de nieuwe schakelaar #1 netjes de lamp in- en uitschakelen. Als ik de lamp met schakelaar #2 echter inschakel, dan doet schakelaar #1 niets -- de lamp blijft aan.
Ik heb L1-LOAD en COM omgedraaid, maar het resultaat blijft hetzelfde. Iemand een idee?
Dit bevestigt mijn uitleg.
Je plan om op die tweede plaats net zo'n schakelaar te zetten zal dan ook nooit het gewenste resultaat hebben. De nieuwe schakelaar is denk ik alleen maar een enkelpolige schakelaar met een stukje elektronica. Geen idee of hij ook leverbaar is in wisselschakelaar uitvoering.

Edit:
Dan ben je er overigens nog niet, want hij moet naar je startbericht te oordelen geplaatst worden waar je toevallig drie zwarte draden hebt zitten, je mist de fasedraad (bruin).

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 26-04-2016 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorickL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-06 14:23
Techneut schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:02:
Edit:
Dan ben je er overigens nog niet, want hij moet naar je startbericht te oordelen geplaatst worden waar je toevallig drie zwarte draden hebt zitten, je mist de fasedraad (bruin).
Tenzij één van die zwarte draden de 'fase' (geschakelde draad) naar de lamp/wcd is, en bij aansluitpunt #2 er een bruine (fase) draad binnen komt en 2 zwarte draden naar #1 gaan. Niet netjes, maar zou wel kunnen verklaren waarom er 3 zwarte draden zijn (en bij de lamp komt die zwarte draad weer 'samen' naar de nul via de lamp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk, maar je reactie voegt helaas niets toe.
Als je goed ziet, noemde ik die lampendraad namelijk heel duidelijk. Normaliter dus (nogmaals) aan één kant bruin en twee zwarte draden, aan de andere kant drie zwarte draden, waarvan één de lampendraad. Over uiteenlopende knoeipraktijken wil ik het niet hebben, ik ga alleen uit van hoe het hoort. Anders zou het wel een heel lang verhaal worden.

Oh ja, dat "niet netjes" is dan ook beslist niet waar, het is gewoon de meest gebruikelijke gang van zaken.
Even terzijde, er is ook een schema waar naar beide zijden een bruine draad loopt en waar een zwarte draad, niet de lampendraad, naar de P-klem (bij nieuwer uitvoeringen aangegeven met L) loopt.
Dit schema wordt vaak toegepast wegens economische reden, namelijk als de schakelaar is gecombineerd met een stopcontact. het bespaart dan een draad, zodat er niet het maximum toegelaten aantal draden in de buis niet wordt overschreden. Vandaar ook wel "economische schakeling" genoemd.

[ Voor 54% gewijzigd door Techneut op 27-04-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordswires
@techneut: De nieuwe schakelaar die ik heb aangeschaft is deze:
http://www.aliexpress.com...ut/500715_1898532270.html

Volgens de omschrijving is het een 2-Way. De 'normale' variant is deze (maar die heb ik uiteraard niet aangeschaft):
http://www.aliexpress.com...01/500715_1898252829.html

Misschien dat het bij deze schakelaar via elektronica werkt; in dat geval blijft het dus zo dat ik een tweede schakelaar van hetzelfde type nodig heb, en hij niet samen werkt met de 'oude'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Probeer eens de draad uit L-IN in 1 van de andere aansluitingen te stoppen. Je hebt totaal 6 mogelijkheden, dus veel werk om alle mogelijkheden uit te proberen is het niet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
cordswires schreef op woensdag 27 april 2016 @ 19:01:

Volgens de omschrijving is het een 2-Way. De 'normale' variant is deze (maar die heb ik uiteraard niet aangeschaft):

Misschien dat het bij deze schakelaar via elektronica werkt; in dat geval blijft het dus zo dat ik een tweede schakelaar van hetzelfde type nodig heb, en hij niet samen werkt met de 'oude'...
Het is me niet helemaal duidelijk wat er hier met 2 Way Touch Switch wordt bedoeld, waarschijnlijk iets met twee manieren van bedienen? Maar bij beide staat in het rechterdeel van de pagina dat het een gewone in- en uitschakelaar is, beetje verwarrend. Want er kan mer dat two-way wel een wisselschakelaar worden bedoeld. Wat jij hoe dan ook moet hebben is een wisselschakelaar, dus zonder de toegevoegde elektronica zie het schema in de link die ik in m'n vorige bericht plaatste. Met een schakelaar erbij van hetzelfde type wat je nu hebt zul je vrees ik nooit je doel bereiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 27-04-2016 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kwenie hoor, Livolo heeft gewoon een nederlandse webpagina waar keurig wordt uitgelegd hoe je e.e.a. moet aansluiten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Alles goed en wel Brahiewahiewa met alle goede bedoelingen, versta me niet verkeerd, maar weet jij met honderd procent zekerheid te vertellen wat TS heeft gekocht? Want met alle discussie hierover is dat nou juist de vraag. Hoe het juiste type, als dat er eenmaal is, moet worden aangesloten is wel duidelijk dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

cordswires schreef op woensdag 27 april 2016 @ 19:01:

Ik hoop echt voor je eigen veiligheid dat je die NIET hebt aangekocht, of dat je het EU model hebt gekregen waarbij je de aansluitingen NIET kunt aanraken

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordswires
@Damic waar doel je precies op? Er is volgens mij maar één (internationale) uitvoering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 04-07 23:38
Ik denk dat hij hierop doelt: http://www.livoloeurope.e...rmation&information_id=13

Kans is wel groot dat je nu imitatie hebt natuurlijk met aliexpress maar dat zou ik niet weten, schroefterminals zien er wel identiek uit op de foto's met het origineel. (dus beide aanraakbaar).
Mocht je imitatie hebben zou ik hem niet gebruiken, HV/LV heeft vaak slechte scheiding en je hebt mogelijk vonkvorming bij bepaalde lasten. Om maar te zwijgen over de kans dat de hele print gewoon spontaan in de fik vliegt. Bigclivedotcom op youtube heeft wel mooie in-depth filmpjes op youtube over deze imitatierommel, elektrische kruiken e.d. waarbij je standaard geëlektrocuteerd wordt :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Techneut schreef op woensdag 27 april 2016 @ 21:01:
Alles goed en wel Brahiewahiewa met alle goede bedoelingen, versta me niet verkeerd, maar weet jij met honderd procent zekerheid te vertellen wat TS heeft gekocht? Want met alle discussie hierover is dat nou juist de vraag. Hoe het juiste type, als dat er eenmaal is, moet worden aangesloten is wel duidelijk dacht ik.
Het leek mij wel duidelijk: als het klopt wat de TS zegt, dat er alleen maar een L-IN, een L1-LOAD en een COM aansluiting op zit, dan heeft-ie weliswaar een wisselschakelaar besteld, maar een aan/uit schakelaar gekregen. Moet-ie even omruilen bij de webshop. En meteen een tweede wisselschakelaar bestellen want een kombinatie van een touchschakelaar en een conventionele schakelaar gaat geen werkende hotelschakeling opleveren.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
L-IN L1-LOAD en COM zijn toch de enige aansluitingen die je nodig hebt met een wisselschakelaar? Waarom denk je dat hij de verkeerde geleverd heeft gekregen dan? En er moet inderdaad een tweede bijkomen...

Wissel Touch:
Heeft 1 touchknop en 3 aansluitklemmen (er komen 2 schakeldraden naar toe en 1 voedingsdraad)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 18:34

Felyrion

goodgoan!

Volgens mij heb je niet de schakelaar die je denkt te hebben.

De pagina waar je naar linkt met het product laat duidelijk een achterkant zien waar L1-LOAD, L2-LOAD, L-IN en COM op staan. Dit zou ik ook verwachten van een wisselschakelaar.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ew2TkfiqA49eBaZVBoQOECW2/full.png

COM wordt vaak gebruikt voor het uitlezen van de schakelstand.
Bij Gira zit er ook vaak een COM op. Uit de Gira handleiding van zo'n ding:
Besturingsuitgang A (9) (afbeelding 2) voor het uitlezen van de schakeltoestand van het
apparaat voor net-uitschakelautomaten of relais
Ik vermoed dat dit in dit geval ook zo is, zeker in combinatie met die afbeelding.
Waar dus duidelijk nóg een schakelpoort op aanwezig is.

Edit:
Ik zie nu de eerder gelinkte pagina van Livolo Nederland

En daar staat dat 1 punt met twee touch schakelaars kan worden gebruikt. Hiervoor wordt dus inderdaad de COM poort gebruikt om elkaars schakelstatus uit te lezen. In jouw geval gaat het dus alleen werken met twee schakelaars geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/8J66LfEV8j02WtKkorvhISMe/full.png

Lijkt me vrij helder dan toch?

[ Voor 24% gewijzigd door Felyrion op 27-04-2016 23:59 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Er staat op de site dat L2-LOAD alleen aanwezig is bij 2voudige touchschakelaars (dus met 2 cirkels op de voorkant). Ik kan nergens uit zijn berichten halen dat hij deze heeft tov de enkelvoudige. De L2-LOAD zal er waarschijnlijk wel altijd op staan maar er zit geen schroefje dus je kunt niets aansluiten (zoals op je afbeelding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 18:34

Felyrion

goodgoan!

Jim423 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 23:58:
Er staat op de site dat L2-LOAD alleen aanwezig is bij 2voudige touchschakelaars (dus met 2 cirkels op de voorkant). Ik kan nergens uit zijn berichten halen dat hij deze heeft tov de enkelvoudige. De L2-LOAD zal er waarschijnlijk wel altijd op staan maar er zit geen schroefje dus je kunt niets aansluiten (zoals op je afbeelding).
Je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik heb mn post aangepast nadat ik de site van Livolo heb bekeken. Ze gebruiken dus waarschijnlijk de COM poort om elkaars schakelstatus uit te lezen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordswires
Check. Extra schakelaar bestellen dus, meteen alles vervangen... thanks :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jim423 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 23:58:
Er staat op de site dat L2-LOAD alleen aanwezig is bij 2voudige touchschakelaars (dus met 2 cirkels op de voorkant). Ik kan nergens uit zijn berichten halen dat hij deze heeft tov de enkelvoudige. ....
Nee, dat klopt, dat staat er ook niet. Wat wel staat en wat enige verwarring heeft veroorzaakt, is de aanduiding "In- en uitschakelaar". Strikt genomen is het dat ook wel, maar ik zou het wat duidelijker omschreven hebben verwacht. zodat er geen misverstanden ontstaan en daarmee ook niet de gepasseerde vragen.
Al met al, de functie van de COM-klem is ongetwijfeld het antwoord op de vragen die er waren. Wat ik aanvankelijk namelijk een beetje verwarrend vond was de aanduiding NULL. Wat me deed veronderstellen dat er daadwerkelijk een nuldraad bij moest komen. Toch niet dus.

Inderdaad moet ik dan ook mijn twijfels die ik had over net zo'n schakelaar erbij, de enige manier om het geheel werkend te krijgen, terug nemen. Alleen komt wel de gedachte bij me op dat (zie schema's) dat dan aan beide zijden een fasedraad moet zitten, hetgeen nu nog niet het geval is. Om het correct uit te voeren zal dus één van de beide wisseldraden vervangen moeten worden door een (bruine) fasedraad. En volgens de schema's kan dan één van beide schakelaars een enkelvoudige zijn.
Pagina: 1