Vraag

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Al jaren ben ik best wel tevreden met mijn Nexus 4, maar onderhand begint hij wat tegen te staan en wil ik eigenlijk toch wel een stap maken naar iets nieuwers.
Met name vanwege:
• de accuduur die toch wel wat teruggelopen is, ik moet hem aan het begin van de avond bijladen.
• het feit dat 3G hem gewoon leeg trekt qua acculading.
• de 16 GB opslag is niet echt meer afdoende, ik moet regelmatig opruimen voordat ik apps kan updaten.
• geen updates meer, en ik ben juist zo geïnteresseerd in de rechtenopties van Marshmallow.

Waar ik dan naar op zoek ben vraag je je wellicht af? Nou:
• degelijk gebouwd en gewoon goede prestaties, zowel qua zaken als accuduur en scherm als het vlot reageren van de interface. Hij moet toch even mee kunnen.
• zo weinig mogelijk 3rd party meuk erop, dat gebruik ik niet en vertraagt alleen maar.
• goede en langdurige ondersteuning qua updates
• liefst niet héél groot, maar wel groter dan de N4.
• betaalbaar, ik vind bedragen als €600 of meer voor een telefoon niet normaal. Eigenlijk is €400 al veel, maar als het daadwerkelijk een betere keuze oplevert zit daar wel rek in.

Wat vind ik dan zelf al? Nou, bijvoorbeeld:
pricewatch: LG Nexus 5X 32GB Zwart
Een voor de hand liggende opvolger. Qua prestaties goed, maar niet bijzonder. Nexus dus lekker schoon en goed ondersteund. Ergens knaagt het wel een beetje dat hij niet heel bijzonder presteert en wat plastic aan voelt, maar mis ik dat wel daadwerkelijk en is het niet gewoon een goede prijs/kwaliteitsverhouding?
pricewatch: Huawei Nexus 6P 32GB Zwart
Ook een logische opvolger, maar dan met écht goede prestaties en voelt ook meer premium aan. Dat merk je helaas ook aan de prijs. Daarnaast is het formaat best wel immens te noemen en ben ik bang dat hij met één hand niet serieus te bedienen is.
pricewatch: Samsung Galaxy S6 32GB Zwart
Eigenlijk ook gewoon een mooi toestel. Iets minder lomp groot en duur dan de 6P, maar wel weer iets betere prestaties en gevoel dan de 5X. Groot nadeel is weer dat Samsung zijn reet afveegt met update-eisen en Touchwiz mee levert.

Waarom dan geen custom ROM vraag je je misschien af? Nou dat heb ik wel eens gedaan. Vroegâh verschillende varianten geprobeerd en nu zou waarschijnlijk CM erg interessant zijn. Echter is mijn ervaring dat het toch altijd meer moeite kost dan gewoon de software die erop staat. Daarnaast vind ik het wel lekker om er niets aan te hoeven doen. Plus je hebt alle nieuwe features van Google daadwerkelijk z.s.m., zoals bijvoorbeeld de Inbox die mij erg bevallen is.

Feitelijk heb ik al wat keuze gemaakt dus en moet ik vooral gaan bepalen waar mijn prioriteiten liggen. Maar wellicht kunnen jullie toch nog een zet in de goede richting geven. Er zijn tegenwoordig veel meer merken op de markt en ik heb met veel geen ervaring, misschien zijn sommigen ook heel erg schoon waardoor Nexus niet meer de enige optie is. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Beste antwoord (via Gonadan op 19-05-2016 10:05)

• D-e-n
  • Laatst online: 23:57
Motorola heeft (zo lees ik overal) wel een redelijk kale Android. De X Style zul je wel wat te groot vinden maar je hebt ook nog de X Play. Die heeft wel weer mindere specs dan de drie toestellen die jij noemt.

De Nexus 6P staat ook op mijn lijstje maar het formaat is voor mij geen reden tot twijfel. Ik heb sowieso kleine handen dus mijn huidige LG G2 is vaak al te groot voor bediening met een hand :)

Je maakt wel een goed punt met betrekking tot de prijs. Dan kijk ik ook verlekkerd naar die nieuwe flagships maar wat doe ik er nu mee? Filmpje kijken, browsen, mailen, een excel sheetje openen, comics lezen: allemaal niet zo zwaar toch.

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:44
Je kunt de Wleyfox Storm er eens naast leggen, met CyanogenOS. Ook lekker vlot en met 265 Euro ook een leuke prijs.
pricewatch: WileyFox Storm Zwart
https://www.wileyfox.com/nl/storm/

Acties:
  • Beste antwoord

• D-e-n
  • Laatst online: 23:57
Motorola heeft (zo lees ik overal) wel een redelijk kale Android. De X Style zul je wel wat te groot vinden maar je hebt ook nog de X Play. Die heeft wel weer mindere specs dan de drie toestellen die jij noemt.

De Nexus 6P staat ook op mijn lijstje maar het formaat is voor mij geen reden tot twijfel. Ik heb sowieso kleine handen dus mijn huidige LG G2 is vaak al te groot voor bediening met een hand :)

Je maakt wel een goed punt met betrekking tot de prijs. Dan kijk ik ook verlekkerd naar die nieuwe flagships maar wat doe ik er nu mee? Filmpje kijken, browsen, mailen, een excel sheetje openen, comics lezen: allemaal niet zo zwaar toch.

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Ik ben van een Nexus 4 naar de Nexus 6P gegaan en heb nog geen moment spijt gehad.
De grootte valt mij reuze mee, ik heb geen grote handen maar kan hem goed bedienen met 1 hand.
Accu duur is ook een stuk beter dan de Nexus 4.

Is wel een stukje duurder dan de Nexus 4 was maar als je er weer jaren mee doet dan is hij het geld wel waard :Y

Smiling as the shit comes down...

• Dark-Mist
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-01 17:27
Mijn persoonlijke ervaringen met Samsung zijn slecht, je moet maar geluk hebben dat het toestel het twee jaar uithoudt. Anderzijds ben ik erg tevreden over de Motorola Nexus 6, kale android, updates en na anderhalf jaar gebruik nog steeds rap.

Beide Nexus devices die je noemt lijken mij de beste optie, ook met oog op dat je aangeeft niet ontzettend veel aan te telefoon te willen sleutelen (softwarematig :P). Ik hoor overigens wel meer positieve geluiden uit het Huawei kamp

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Sony experia z3 compact of toch wat bij leggen voor de nieuwe z5c ?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik reageer even selectief maar waardeer alles.
swhnld schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:51:
Je kunt de Wleyfox Storm er eens naast leggen, met CyanogenOS.
Dan zit ik nog steeds met een custom ROM, met als enige verschil dat hij alvast geïnstalleerd is, maar dat is het werk niet. :)
D-e-n schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:53:
Dat zit mij ook dwars, waarom wil ik toch die premium? Ik doe geen zware taken en ook de 5X is qua specs en accuduur flink beter dan mijn huidige 4. Is het dan puur voor het gevoel?
Dark-Mist schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:42:
Mijn persoonlijke ervaringen met Samsung zijn slecht, je moet maar geluk hebben dat het toestel het twee jaar uithoudt.
Mijn vriendin heeft meerdere Galaxy S gehad, die serie van Samsung is gewoon erg goed, daar maak ik mij geen zorgen over. :)
ToFast schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:46:
Sony experia z3 compact of toch wat bij leggen voor de nieuwe z5c ?
In hoeverre sluit dat aan op mijn wensen? Of is dat wat je zelf zou doen? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 14:35

Barrycade

Through the...

Denk dat je snel bij de Nexus 5x uit gaat komen.

Niets is zo fijn als een schoon en snel OS.

Ik heb een Samsung S5 Neo van mijn werk en die is sloom vergeleken met mijn Moto G 2013.

Dan is er in de vijver niet veel te vissen. moto X Play wellicht maar de Nexus 5x heeft zeker wat meer in zijn mars.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
Ik zou ook voor de 5X gaan.
Voor de huidige prijs kun je je echt geen buil vallen aan dat toestel, groot voordeel is dat hij voor een middenklasser een echt goede camera heeft.
Nee het is geen aluminium, wat op zich natuurlijk nutteloze feature is, maar sommige mensen willen graag voelen dat ze iets hards en kouds in hun handen hebben omdat ze dat een gevoel van degelijkheid geeft.
Mij zegt het niets, ik prop het ding sowieso in een hoesje zodat ik hem 1 a 2x per jaar op de grond kan laten kleteren zonder schade.
Als je wel dat metaal=kwaliteit gevoel hebt dan is het misschien niet jouw toestel.

6P is echt te groot, het ding heeft zijn eigen kwaliteiten maar bediening met 1 hand zal een bron van frustratie zijn.
S6, kan, maar ik zou hem niet willen zonder er een AOSP achtige rom op te flashen.

• Huubertus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-01 22:59
Ik kom ook van een n4 en heb dezelfde eisen voor een telefoon. Ik had echter als extra eis dual sim functionaliteit. Daardoor kwam ik uit op de oneplus x. Voor 269 euro ook een leuke mogelijkheid. De 5x had ik gekozen als ik niet aan dual sim was begonnen.. Volgens mij de beste prijs kwaliteit verhouding nu.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Barrycade schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:10:
Denk dat je snel bij de Nexus 5x uit gaat komen.

Niets is zo fijn als een schoon en snel OS.

Ik heb een Samsung S5 Neo van mijn werk en die is sloom vergeleken met mijn Moto G 2013.

Dan is er in de vijver niet veel te vissen. moto X Play wellicht maar de Nexus 5x heeft zeker wat meer in zijn mars.
Nou ja, een Neo is natuurlijk wel even wat anders dan een 'echte' Galaxy S. ;)

Maar dit is inderdaad wel een beetje de informatie waar ik naar zocht, zijn er nog alternatieven die ik mis. Maar gezien alle reacties lijkt het er nogal op dat de opties die ik had bedacht daadwerkelijk zijn waar ik uit zal moeten kiezen.

Als ik dan ook de opmerking van D-e-n mee neem neig ik toch wel iets naar de 5X. De 6P blijft jeuken maar wat doe ik er inderdaad eigenlijk mee? Plus het kopen van een echt vlaggenschip vereist feitelijk ook dat je er lang mee gaat doen. Maar ik merk toch dat zodra de ondersteuning gaat afnemen voor mijn telefoon (lees: ik krijg geen 6) dat ik dan weer een nieuwe wil. Een 5X die de helft kost van de 6P ruil je toch wat makkelijker na twee jaar in voor wat nieuws. :+
ASW1 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:42:
Nee het is geen aluminium, wat op zich natuurlijk nutteloze feature is, maar sommige mensen willen graag voelen dat ze iets hards en kouds in hun handen hebben omdat ze dat een gevoel van degelijkheid geeft.
Mij zegt het niets, ik prop het ding sowieso in een hoesje zodat ik hem 1 a 2x per jaar op de grond kan laten kleteren zonder schade.
Als je wel dat metaal=kwaliteit gevoel hebt dan is het misschien niet jouw toestel.
Het geeft een andere beleving en uitstraling, niet alles wat toegevoegde waarde heeft is daadwerkelijk iets praktisch. Wellicht voor een techneut wat lastig gedacht maar een wat zwaarder toestel ligt toch lekkerder in de hand dan een plastic stuiterding, zeker als hij groot is. Maar goed, dat is geen echte eis voor mij. Een hoesje ga ik er sowieso niet op doen. Als je aan hoesjes begint hoef je überhaupt niet naar uiterlijk te kijken. Vallen moet een telefoon gewoon tegen kunnen, plus dat je het niet te vaak moet doen. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Gonadan op 27-04-2016 18:09 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Cyphax

Moderator LNX
Gonadan schreef op woensdag 27 april 2016 @ 09:45:
Dan zit ik nog steeds met een custom ROM, met als enige verschil dat hij alvast geïnstalleerd is, maar dat is het werk niet. :)
De telefoons van Wileyfox hebben CyanogenOS, da's geen custom rom maar de originele rom. :)
Daar zou ik me niet door laten tegenhouden, maar het is ook niet per se beter dan de originele roms van de Nexus-telefoons of die van Motorola (de originele rom van de Moto G is bijvoorbeeld bijna stock Android, best fijn op zich)

Saved by the buoyancy of citrus

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Cyphax schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:10:
De telefoons van Wileyfox hebben CyanogenOS, da's geen custom rom maar de originele rom. :)
Daar zou ik me niet door laten tegenhouden, maar het is ook niet per se beter dan de originele roms van de Nexus-telefoons of die van Motorola (de originele rom van de Moto G is bijvoorbeeld bijna stock Android, best fijn op zich)
Als een custom rom als eerste geïnstalleerd wordt maakt hem dat nog niet meteen een originele rom, het blijft een custom project. Ik geef toe, het is wel een voordeel dat er serieus met de hardwarefabrikant en Google samen gewerkt wordt. Dit zal de stabiliteit zeker ten goede komen waardoor het wellicht meer naar de officiële roms toe ligt dan de echte knutselcommunity.

Is er informatie te vinden over hoeveel er geknutseld is aan de stock ervaring van android door fabrikanten? Ik heb lang niet met alle merken hands-on ervaring. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Cyphax

Moderator LNX
Gonadan schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:22:
[...]

Als een custom rom als eerste geïnstalleerd wordt maakt hem dat nog niet meteen een originele rom, het blijft een custom project.
Ja natuurlijk wel, het is de officiele fabrikant van de software van die telefoon. Als dat niet de originele rom heeft, dan hebben we een telefoon die eenvoudigweg geen officiële rom heeft.
Ik geef toe, het is wel een voordeel dat er serieus met de hardwarefabrikant en Google samen gewerkt wordt.
Wat heeft Google er nog mee te maken? Zij bieden AOSP aan, Cyanogen bouwt het uit en biedt officiële support aan Wileyfox. Het wordt echt niet beter dan dat. Sterker nog; goede kans dat de support voor die toestellen qua software beter gaat zijn dan bij willekeurige fabrikanten.
Is er informatie te vinden over hoeveel er geknutseld is aan de stock ervaring van android door fabrikanten? Ik heb lang niet met alle merken hands-on ervaring. ;)
Zo heel veel zijn er op zich niet maar elke fabrikant doet wel z'n eigen ding inderdaad. Eigenlijk hetzelfde als Cyanogen doet.
Als CyanogenOS lijkt op Cyanogenmod, dan moet ik wel zeggen; dat is wel een aanrader. Ik heb hele goede ervaringen met CM13 op mijn Moto G (da's wel echt een onofficiele rom ;))

Saved by the buoyancy of citrus

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Cyphax schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:01:
Ja natuurlijk wel, het is de officiele fabrikant van de software van die telefoon. Als dat niet de originele rom heeft, dan hebben we een telefoon die eenvoudigweg geen officiële rom heeft.
Met een significant verschil dat in het geval van CyanigenOS ze gewoon het open source project CyanogenMod gebruiken maar dan meer reguleren en op de hardware afstemmen.
Wat heeft Google er nog mee te maken? Zij bieden AOSP aan, Cyanogen bouwt het uit en biedt officiële support aan Wileyfox. Het wordt echt niet beter dan dat. Sterker nog; goede kans dat de support voor die toestellen qua software beter gaat zijn dan bij willekeurige fabrikanten.
Google verleent de licentie, zorgt dat je daadwerkelijk mee kunt liften op hun ontwikkelingen, apps en play store. Qua support kan ik er niet over oordelen maar de basis blijft het community product.

Zo mocht CM nooit de Google apps mee leveren maar moest je die handmatig installeren.
Zo heel veel zijn er op zich niet maar elke fabrikant doet wel z'n eigen ding inderdaad. Eigenlijk hetzelfde als Cyanogen doet.
Als CyanogenOS lijkt op Cyanogenmod, dan moet ik wel zeggen; dat is wel een aanrader. Ik heb hele goede ervaringen met CM13 op mijn Moto G (da's wel echt een onofficiele rom ;))
Het ís CyanogenMod, maar dan alleen stabiele en gereguleerde releases met enige toevoegingen van de fabrikant.

Het is inderdaad wel officieel, maar blijft in de basis custom. Dat kan op termijn net zo goed gaan zijn als de echte fabrieksroms, maar ik vind het nu te vroeg om die aanname te doen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-01 15:50

HetGezegde

Yes, you can!

Ik gebruik mijn telefoon erg intensief en had daarom niet voldoende aan de Nexus 5X. De Nexus 6P is nu prima, maar al een tweede maal de behuizing verbogen. Zo premium lijkt 'ie helaas niet. Maar wel een top toestel, maar daar is inderdaad de prijs ook naar. En hij is groot; niet met 1 hand te bedienen, maar dat doe ik sowieso nooit. Typen/appen doe ik altijd met twee handen en niet op de fiets, dus da's prima voor mij :) Mijn vorige One Plus One had ook een groot (5,5 inch) scherm en dat beviel me erg goed!

De S6 is ook echt een prachttoestel; sneller dan de Nexus 5X, betere accuduur en een nagenoeg perfecte camera (N5X en N6P hebben ook een super camera trouwens). Alleen moet inderdaad de software van Samsung je bevallen. Moet wel zeggen dat ze flink minder geknutseld hebben aan Android met hun TouchWiz. Daarnaast zou je altijd nog de Google Now Launcher kunnen gebruiken; ziet 'ie er net zo uit als de Nexus serie!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Maar voor een andere launcher moet je rooten toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:19:
Maar voor een andere launcher moet je rooten toch?
Root niet nodig om nieuwe launcher te gebruiken. vb. Heb op mijn nieuwe Huawei Mate 8," CM launcher 3D" geïnstalleerd. Werkt perfect.

• Meatwagon
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
De stap van een Nexus 4 naar een 6P kwa formaat zal best groot zijn denk ik. Zelf ben ik van een Xperia Z naar een 6P gegaan. Gebruik deze 6P nu een maand of 3-4 en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Helaas wel al 1 keer moeten opsturen naar Dr Mobile voor het vervangen van de batterij. Die was voor een 3450mAh zijnde batterij ontzettend snel leeg. Nu doe ik er gelukkig lekker lang mee, gewoon zoals het hoort.

Zoals "HetGezegde" al zegt, zo premium als deze telefoon lijkt is deze eigenlijk niet. Hij voelt erg degelijk aan en ziet er ook goed uit, maar voor deze prijs had ik toch wat meer 'premium' verwacht. Hoe dan ook, de keuze voor een 6P zal je zeker niet tegenvallen! Kwa formaat zou ik dan gaan voor een 5X. Tenzij de software van een Samsung je bevalt ;)

Als de vrijheid van een kale Android je echt bevalt zal ik gewoon lekker weer een Nexus kiezen. Als eerste Android updates i.p.v weken dan wel niet maanden lang wachten op een update van een fabrikant.

[ Voor 11% gewijzigd door Meatwagon op 27-04-2016 20:55 . Reden: Wat extra info ]

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Samsung S6 Edge 64GB staat vandaag bij iBOOD (Secret Deal) voor €529:

http://newsletter.ibood.c...7da672f7772c70d0fa/115666

Veel opslag en €30 goedkoper dan hier op Tweakers.
Moet wel zeggen dat ik geen fan ben van Edge. Ook een hoesje zal minder beschermen en t ziet er gewoon raar uit imo xD

Misschien staat er iets tussen bij V&A? Komt de mijne (6P) ook vandaan.

Maar als je op camera gebied een goede telefoon zoekt, is 't een van die 4:
- S6 Edge
- S6
- N6P
- N5X

En als je niet veel op je telefoon doet, is de N5X prima! Mij wat te traag, vandaar voor mij de overstap naar de 6P.

En wat denk je van bijv. de Huawei P8 (P9 is enorm duur...) - niet overdreven groot qua scherm, goed merk (ook Huawei), goede camera en dan de Google Now Launcher installeren.

Kijk ook voor jezelf na of je t belangrijk vindt dat je een custom ROM wilt kunnen installeren of dat bijv. Android lang geüpdatet blijft.
Custom ROM gaat het best op een CPU van Exynos of QualComm. Voor MediaTek's zijn er niet veel...

Weet iig ook dat je, wanneer je een Huawei koopt, (P8 of N6P) je deze kunt registreren bij Dr. Mobile voor 3 jaar garantie en herstelling binnen 3 werkdagen.
https://huawei.drmobile.nl

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Huawei (niet nexus) is echt een drama (emui) als je stock android gewend bent.
Durf wel te zeggen dat het de meest dramatische schil is op welke android telefoon dan ook.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Verwijderd

fast-server schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:16:
Huawei (niet nexus) is echt een drama (emui) als je stock android gewend bent.
Durf wel te zeggen dat het de meest dramatische schil is op welke android telefoon dan ook.
Op mijn Huawei Mate 8, gewoon een nieuwe launcher geïnstalleerd.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
De S6 Edge vind ik niet echt mooi en is eigenlijk gewoon te duur, ook al zou het een mooie deal zijn.

Een andere launcher zou dan wel het schone gevoel van Android geven, maar is hij dan ook daadwerkelijk schoon of lijkt het maar zo? Qua updates schiet je er natuurlijk niets mee op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Wat jij schoon vind is puur persoonlijk. Er zijn tientallen launchers. bv. Met de "Google Now Launcher", heb het het native Android gevoel.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nee dat is niet persoonlijk, schoon is Android kaal, zonder bijgeleverde meuk. Als je zo'n launcher op Samsung installeert, geeft dat dan alleen het uiterlijk van de originele Android of ben je ook daadwerkelijk van die Samsung apps af die ze je opdringen. Denk aan galerij en Samsung store en dergelijke zaken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Jammer genoeg blijft de bloatware bestaan. Maar er zijn middelen om die uit te schakelen of te verstoppen, zodat je er geen last van hebt. Maar ze blijven natuurlijk wel plaats innemen op je geheugen.

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:00
Ik kom ook van de Nexus 4 en ben sinds gister over op de Samsung S7. Ik heb mijn Nexus 4 altijd met veel plezier gebruikt (zo'n 3 jaar lang), maar liep de afgelopen tijd ook tegen de problemen aan die jij al noemt in je eerste post. Tijd voor een nieuwe telefoon dus.
Ik ben ook een grote fan van de 'kale' Android software en wist daarom ook niet zo goed wat ik van de bloatware, waar Samsung toch wel om bekend staat, zou moeten vinden. Mijn ervaring na een dag gebruik is dat het allemaal wel meevalt in de S7 versie van Samsung (en wellicht dus ook in de S6 versie). Ja, er zijn een aantal apps die je nu dubbel hebt, zoals de clock, calendar, en gallery, maar ze zitten niet in de weg. Ze staan tussen de berg andere apps die je al hebt en je hoeft ze niet te gebruiken. Ik weet bijv. nog niet wat ik van Gallery moet vinden, dus voor nu houd ik het nog even bij Photos. Overigens lijken sommige Samsung apps wel beter dan de Google versies. Denk bijv. aan de Camera app. Die van Samsung lijkt een stuk sneller dan de standaard Android camera app.
Ik heb wel direct de Google Now launcher geinstalleerd, aangezien ik het Google Now scherm toch af en toe wel eens gebruik. Daarmee krijg je ook weer een beetje de look and feel van de Nexus terug. Je app drawer is bijv. weer een verticale lijst, ipv een onlogisch geordende horizontale lijst (de Samsung stijl). Een launcher kun je overigens gewoon zoals een app installeren, je hebt hier geen root voor nodig en je doet ook niks geks met je telefoon.

Als je de 6P nog overweegt zou ik je wel aanraden om de 6P even in de winkel te gaan bekijken en vooral vast te houden. De telefoon is echt enorm, vooral als je van een Nexus 4 komt. Ik heb 'm bij een collega gezien en het formaat van de 6P was voor mij in ieder geval genoeg reden om hem niet eens in overweging te nemen. De 5X heeft dan, voor mij, een veel beter formaat.

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

De bloatware (standaard Samsung gallery of van Huawei of hun browser bijv.) kun je verwijderen/uitschakelen met bijv. Ccleaner voor Android. Bloatware weg.

Verder is de launcher hetgeen je Android langzaam maakt (o.a.) - als je de grafisch zware TouchWiz vervangt door bijv. Google Now Launcher, start je Android toestel daar ook gewoon mee op.

Enige wat hetzelfde blijft is instellingen menu.

Vind zelf de S6 en Edge ook niet mooi. Daarom een Nexus, ookal is de S6 op papier beter (accu/camera).

Veel apps, zoals de Camera App van Google zijn gewoon te installeren op andere toestellen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Sjoerd:
Ik heb hem reeds vastgehouden, helaas niet zonder alarmsysteem erop geplakt. Wel heb ik een toestel in handen gehad wat nagenoeg hetzelfde formaat heeft. Dat ging op zich wel maar bedienen met één hand gaat minder soepel. Ik twijfel of ik daar überhaupt aan ga wennen omdat het nu niet slechts een gevoel van grootte is maar daadwerkelijk een fysieke beperking.

@HetGezegde:
Duidelijk, dan blijft slechts het probleem van de updates over. Ik heb trouwens je review bekeken, je conclusie is vanwege de prijsstelling van de S6 en de X5 niet meer helemaal up to date. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Gonadan schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 12:40:

@HetGezegde:
Duidelijk, dan blijft slechts het probleem van de updates over. Ik heb trouwens je review bekeken, je conclusie is vanwege de prijsstelling van de S6 en de X5 niet meer helemaal up to date. ;)
Ja... kan m wel weer eens aanpassen, maar zo blijven we bezig xD. Eigenlijk zou ik 'm al moeten vergelijken met de LG G5 en S7.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik heb er toch nog wel even flink over na moeten denken maar uiteindelijk blijkt D-e-n de spijker op de kop geslagen te hebben.
D-e-n schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:53:
Enerzijds blijft het knagen dat die 6P gewoon betere specs en, belangrijker, een betere accu heeft. Anderszijds blijf ik twijfelen over het formaat, de body en de prijs. Feitelijk zou ik toestel er tussen in willen.

Dat toestel bestaat nu niet en ik wil ook niet wachten, de N4 is toch wel een beetje passé nu. Daarom gewoon de N5X besteld. Dat scheelt serieus geld en als er dan over een jaar wel een perfect model uit zou komen kan ik alsnog een nieuwe halen, met de 6P in handen doet dat te veel pijn. :+

De reden dat het niet een van de andere alternatieven is geworden is het updatebeleid. Ik merk dat ik toch gewoon heel blij ben met de schone ervaring maar vooral de snelle updates en langdurige ondersteuning.

Allen bedankt voor het meedenken. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 19-05-2016 10:31 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1