Toon posts:

Wat moet ik upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidig systeem gaat al een tijdje mee, zo even uit mijn hoofd heb ik deze in 2012 gebouwd. Gezien de huidige ontwikkelingen rond de computer hardware vraag ik mij af of het nodig is om mijn PC te upgraden.

Laatst was ik aan het kijken om nog een extra RAM bankje in mijn systeem te zetten. Toen ik het systeem eenmaal open had gemaakt zag ik dat door de CPU koeler er geen plek meer was om extra RAM bankjes toe te voegen. Destijds had ik een moederbord besteld maar deze was defect toen ik deze kreeg. Toen ik deze terugstuurde hadden ze deze niet meer op voorraad en kreeg ik een vervangend moederbord wat duurder was, laterna kwam ik erachter dat dit een Micro-ATX was. Hier niet meer bij stil gestaan en gewoon ingebouwd. Nu is het dus de vraag, kan ik beter een nieuw moederbord kopen voor mijn huidige processor of een nieuw moederbord + proccesor met het oog op de toekomst..

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk de hele meuk.. Af en toe wat gamen(nieuwe games) schoolwerk, Office pakket en af en toe werk gerelateerde zaken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb niet echt een budget vastgesteld, moet eerst even kijken wat ik precies wil gaan upgraden.

Huidig systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8P67-M (3.0)€ 0,-€ 0,-
1Club 3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,50€ 47,50
1Fractal Design Define R4 Titanium Grey€ 92,58€ 92,58
1be quiet! SHADOW ROCK 2€ 39,95€ 39,95
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2X1600C8B€ 125,78€ 125,78
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 57,56€ 57,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 454,32

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
RAM, GPU, moederbord (proccesor?) en proccesorkoeler?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel/ATI en voor de rest maakt het me niet zo heel veel uit..

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn systeem is over het algemeen redelijk stil en dit wil ik graag zo houden.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Of het in mijn situatie beter is om een moederbord te kopen voor mijn huidige processor of meteen een nieuw moederbord+proccesor van de huidige generatie. En over het algemeen advies wat ik wel/niet moet upgraden.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
Voor gamen is het upgraden van de videokaart de beste optie maar dan zou ik wel wachten op Polaris. De huidige kaart kan nog wel enkele maanden mee. Voor de rest is dat lijstje echt niet slecht.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als je nu 8GB RAM hebt, is dat wel voldoende voor een gamebak. Extra is niet echt nuttig.

Een andere videokaart is een goed idee, de 7870XT is toch wel traag inmiddels. Zelf zou ik dan kijken naar een R9 390, leuke powerhouse en goede DX12 prestaties. Aan de andere kant kun je er ook voor kiezen om even te wachten, gister kwam een soort van gerucht uit dat de "490x" de snelheid van een Fury X/980ti zou hebben, voor ongeveer de prijs van een 390. Echter, de nieuwe AMD serie komt waarschijnlijk pas ergens in Juli uit.

Nvidia komt natuurlijk ook met een nieuwe serie, Pascal, maar wanneer die uitkomt is nog niet helemaal duidelijk, de geruchten zeggen juni, maar hoe erg die kloppen is, net als bij die AMD, afwachten.

Een grotere SSD kan vast ook geen kwaad, 120GB is nogal krapjes, een 240GB erbij lijkt mij niet onverstandig.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:18:
Als je nu 8GB RAM hebt, is dat wel voldoende voor een gamebak. Extra is niet echt nuttig.

Een andere videokaart is een goed idee, de 7870XT is toch wel traag inmiddels. Zelf zou ik dan kijken naar een R9 390, leuke powerhouse en goede DX12 prestaties. Aan de andere kant kun je er ook voor kiezen om even te wachten, gister kwam een soort van gerucht uit dat de "490x" de snelheid van een Fury X/980ti zou hebben, voor ongeveer de prijs van een 390. Echter, de nieuwe AMD serie komt waarschijnlijk pas ergens in Juli uit.

Nvidia komt natuurlijk ook met een nieuwe serie, Pascal, maar wanneer die uitkomt is nog niet helemaal duidelijk, de geruchten zeggen juni, maar hoe erg die kloppen is, net als bij die AMD, afwachten.

Een grotere SSD kan vast ook geen kwaad, 120GB is nogal krapjes, een 240GB erbij lijkt mij niet onverstandig.
NitroX infinity schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:16:
Voor gamen is het upgraden van de videokaart de beste optie maar dan zou ik wel wachten op Polaris. De huidige kaart kan nog wel enkele maanden mee. Voor de rest is dat lijstje echt niet slecht.
Bedankt voor jullie reacties. Hoelang schatten jullie dat mijn systeem nog mee kan? Normaliter is 5 jaar voor een systeem een goede richtlijn toch?

Kwa videokaart, is het wachten op een videokaart het wel waard?

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:22:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie reacties. Hoelang schatten jullie dat mijn systeem nog mee kan? Normaliter is 5 jaar voor een systeem een goede richtlijn toch?

Kwa videokaart, is het wachten op een videokaart het wel waard?
Als je pc in 2012 gekocht is, dan is 2017 geen probleem inderdaad, zoals die is. Of bedoel je vanaf nu nog 5 jaar? :P

...

• NitroX infinity
Die pc kan nog wel vier jaar mee waarschijnlijk, minus de videokaart. Het wachten op een nieuwe serie videokaarten is het waard, helemaal als je een redelijke kaart hebt en de nieuwe serie niet lang meer op zich zal wachten.

SSD upgraden zou ik zo lang mogelijk mee wachten. Prijzen van de grote SSD's dalen gestaag (500GiB is het afgelopen jaar €50 gedaald) en misschien dat er in de tweede helft van het jaar ook nieuwe SSD's uitkomen waardoor de prijzen (van oudere SSD's) hopelijk nog wat extra omlaag gaan. Dus pas doen als je merkt dat je ruimte tekort komt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 11:01
Hoe lang ie meekan? Tot ie kapotgaat?

Voorspellen of een pc 5 jaar meegaat is niet te doen. Maar gezien het feit dat men in games steeds meer de CPU probeert te ontlasten en die van jou prima is kan die van jou echt nog wel wat jaartjes mee.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe is het verschil tussen een een R9 380x en een R9 390? Het prijsverschil is aanzienlijk een aangezien ik geen hardcore gamer ben weet ik niet of dit het waard is..

• NitroX infinity
Dat verschil is aardig groot. De R9 390 heeft 25% meer shaders, is wat hoger geklokt en heeft meer geheugen.

Is een tweedehands kaart misschien te overwegen? Dan kun je een 280X al voor €150 krijgen en een 290 of 290X voor honderd euro meer;

280X: http://tweakers.net/categ...58gx3xcF2HW7rapDfkXRDvvQv

290(X): http://tweakers.net/categ...sOxmipEDG4ratCfWfizXHyfwE

Pagina: 1