Dell Laptop - Soep eroverheen, toetsenbord problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Beste Tweakers,

Zojuist een heerlijke maandag op dinsdag beleefd. Ik had een cup-a-soup Champignonsoep gepakt en ik kegel met mijn domme kop zo dat bekertje over de laptop heen. Ik heb snel een vaatdoek en theedoek gepakt en zo snel mogelijk alles drooggedept. Daarna heb ik alle toetsen losgehaald en deze met tissues ook eronder drooggemaakt. Na een uur droogmaken van alles doet in principe het grootste deel van het toetsenbord het weer.

- Alle letters doen het wel
- De knoppen CTRL, Shift, Enter, Spatie, Backspace, Pijltjes, TAB, Caps Lock, Delete, etc. doen het ook.

De drie knoppen: ~, [Cijfer één], [Cijfer Twee] hebben nu wel enorme kuren. Ze doen het vaker niet dan wel, en soms druk ik eenmaal op de knop en dan krijg ik een reeks van tig tekens. De knop ESC doet het ook niet, daar zit ook een slotje met de FN knopje op. Naast mijn Féén tot en met Ftwaalf zitten ook functieknoppen zoals geluid zachter, harder en geluid uit, Vliegtuigmodus, schermhelderheid etc. Deze knoppen werken niet, althans de combinatie ALT +F4 werken wel. Ik kan met de FN knop niet de knoppen weer aankrijgen.

Kort gezegd, sommige toetsen doen het, sommige niet. Ik heb al voorzichtig geföhnt, maar voor mijn gevoel is het nu wel droog. Wat kan ik nu nog doen? Moet ik hem ter reparatie ergens aanbieden? Kan ik beter nog een dag wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 18:24

auto660

1991 240 GL Brick

Misschien even via ebay een nieuw toetsenbordje scoren en die er in zetten? Dat kost hooguit een paar tientjes. Die van mijn Acer had ik voor €15 vervangen. :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:47
Weet je 100% zeker dat er geen vocht op het moederbord terechtgekomen is? Anders moet je deze er echt uit halen en reinigen.
Verder kan je vrij goedkoop een vervangend toetsenbordje krijgen, je huidige toetsenbord is niet te repareren (is mij nog nooit gelukt in ieder geval), meestal zijn de sporen en contacten verroest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
base_ schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:47:
Weet je 100% zeker dat er geen vocht op het moederbord terechtgekomen is? Anders moet je deze er echt uit halen en reinigen.
Verder kan je vrij goedkoop een vervangend toetsenbordje krijgen, je huidige toetsenbord is niet te repareren (is mij nog nooit gelukt in ieder geval), meestal zijn de sporen en contacten verroest..
Het is een zakelijke laptop die ik in bruikleen heb. Ik kan hier dus niets tweedehands in gaan zetten. Mijn vraag was puur of er niet iets bijzonders gaande is bij het krijgen van soep over een laptop. Moet een laptop daarvoor weggebracht worden naar Dell of is dit onoplosbaar.
auto660 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:41:
Misschien even via ebay een nieuw toetsenbordje scoren en die er in zetten? Dat kost hooguit een paar tientjes. Die van mijn Acer had ik voor €15 vervangen. :)
Nee dat weet ik zeer zeker niet. Ik heb alleen het oppervlak droog en schoon gemaakt, ik ben qua laptop niet technisch genoeg dat ik deze kan openschroeven en droogmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Toetsenbord is vrij eenvoudig zelf te vervangen (handleiding staat op dell support -> user of service manual) en die kan je nieuw kopen op ebay of op bijvoorbeeld replacedirect.nl .

Edit: als er overigens vocht op het moederbord terechtgekomen is dan gaat deze meestal alsnog binnen een jaar kapot als dit niet gereinigd wordt, hopelijk zit er dan geen vermicelli bij ;)

[ Voor 34% gewijzigd door base_ op 26-04-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
Ik heb met Dell gebeld. Zij geven aan dat ik zelf de achterkant moet open maken en controleren of er vochtschade is. Nu heb ik hem opengemaakt en zie ik op sommige plekken wel wat vocht. Ik heb met wattenstaafjes zo goed als het kon de resten weggewreven. Nu heb ik hem sinds gisteren 15 uur open liggen en heb ik regelmatig geföhnt. Morgenochtend ga ik hem in elkaar zetten op hoop van zegen.

Die van Dell gaf aan dat een nieuw toetsenbord rond de 70 euro kost. Maar als het moederbord aangetast is, dan kost het al snel over de 1000 euro. Omdat in dit model het moederbord en de processor bij elkaar zitten.

Dell neemt het product niet in, want bij vochtschade sturen ze hem linea recta weer terug. Er staat gelukkig niets op de SSD, alles op mijn OneDrive account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Zoals ik al zei moet je e.e.a. schoonmaken, dit kan alleen door het moederbord eruit te halen en dan met bijvoorbeeld isopropanol schoon te maken. Overigens werkt zelfs dit niet altijd voldoende. Doe je dit niet dan zullen de contacten en printsporen gaan oxideren en zal e.e.a. alsnog uit vallen. Heb je geen aansprakelijkheidsverzekering? Ik zou in ieder geval wel de eigenaar op de hoogte stellen, ook na falen is de vochtschade meestal eenvoudig vast te stellen. Met wat wattenstaafjes restjes wegvegen en droog fohnen is niet voldoende in ieder geval. Dell stuurt zelf ook niet voor niets alles met vochtschade direct terug.
Pagina: 1