Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureVision
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-01-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de desktop gebruiken voor videobewerking (Premiere), full-HD video's, Photoshop en webdesign. Ik doe geen gaming. Voor de rest wordt hij gebruikt voor de normale dingen: surfen, email, Word, ...

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 800 euro maximaal.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb totaal geen merkvoorkeuren, gewoon een systeem dat de beste kwaliteit biedt voor een goede prijs.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet gewoon vlot kunnen werken. Mijn oude pc is ongeveer 10 jaar oud, dus eens ik iets aankoop heb ik graag dat het een hele tijd goed werkt :)

Wat verwacht je van ons?
Is de configuratie allereerst met elkaar compatibel? En denken jullie dat dit de meest interessante configuratie is voor dit budget?

Ik heb me vooral gebaseerd op de aanwijzigingen van ACB2401 in dit topic: Configuratie desktop voor videobewerking

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 311,90€ 311,90
1MSI B150M PRO-VDH€ 71,95€ 71,95
1Sapphire NITRO R7 370 2G D5€ 134,50€ 134,50
1Cooler Master Silencio 352€ 52,95€ 52,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 53,-€ 53,-
1Corsair CX450M€ 52,70€ 52,70
1Crucial BX100 250GB€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 746,95

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:41
Prima lijstje.
Alleen een tip: misschien zou je voor een nvidia kaart kunnen gaan aangezien het meer cuda cores heeft en beter geschikt is voor Photoshop enz. Persoonlijk zou ik voor de pricewatch: MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
premiere elements of premiere pro?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 23:47
Nvidia of AMD maakt niet uit voor Premiere. Ik weet niet of dat ook voor Photoshop geldt.

Overweeg met het beperkte budget een 2e hands videokaart. Een 960 met 4G geheugen kan helpen, maar is niet per se nodig. Het is echter dan even duur als een 950.

Ik zou verder al het geld wat je over hebt investeren in een beter moederbord. Het is ongebruikelijk om een processor van 300 euro op een moederbord van slechts 70 euro te prikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

QErikNL schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:04:

Ik zou verder al het geld wat je over hebt investeren in een beter moederbord. Het is ongebruikelijk om een processor van 300 euro op een moederbord van slechts 70 euro te prikken :)
Waarom dat? Pas als je een M2 slot, USB3.1, RAID of betere audiochip wil kan je kijken naar een beter uitgerust bord. Heb je dat niet nodig dan is de MSI een prima bordje. Je moet eens weten hoeveel Xeons E3-1230 V3 ik op een B85M-Pro4 geprikt heb om te gebruiken als videobewerkings- of gamepc.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 660294 op 26-04-2016 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Anoniem: 660294 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:16:
[...]

Waarom dat? Pas als je een M2 slot, USB3.1, RAID of betere audiochip wil kan je kijken naar een beter uitgerust bord. Heb je dat niet nodig dan is de MSI een prima bordje. Je moet eens weten hoeveel Xeons E3-1230 V3 ik op een B85M-Pro4 geprikt heb om te gebruiken als videobewerkings- of gamepc.
Nouja, is voornamelijk mijn mening. Hij geeft relatief heel weinig uit nu aan zijn mobo. Ik zou in ieder geval een kijkje nemen naar een Z170 bordje. Je wilt niet dat je moederbord de bottleneck van je pc wordt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-07 17:46
Moderne moederborden (bij intel) vormen geen bottlenecks, ook niet de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Ik vind de chipset anders behoorlijk beperkend. Je moet je er in ieder geval van bewust zijn. PCI storage? geen optie. RAID? geen optie. CPU overcloclen? Geen optie. SLI? Ook niet. Allemaal zaken die in de toekomst kunnen spelen, en als je 10 jaar met je pc wil doen, dan wil je dat je makkelijk kan upgraden. Nu een paar tientjes extra in een moederbord, betekend dat je later in ieder geval die niet hoeft te upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-07 17:46
Pci storage, raid, sli en overklokken heb je toch bijna niks aan als gemiddelde gebruiker. Hooguit een m.2 slot erbij voor als je echt snelle opslag wil later en voor de rest maakt het allemaal niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
^ jou mening. Zoals ik zeg dag het mijn mening is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureVision
Bedankt allemaal voor het mee denken! :)

maratropa: Het gaat om Premiere Pro, niet Premiere Elements.

Voor Photoshop zou een beetje snelheidswinst wel leuk zijn, aangezien het altijd om veel bewerkingen en lagen gaat. Uiteindelijk loopt het dan op. Dus de MSI Geforce toegevoegd ipv de Sapphire Nitro. Past de MSI Geforce wel nog in de Cooler Master?

Tweedehands videokaart wil ik liever niet aan beginnen. Geen zin in garantieproblemen... Blijft toch altijd een gok, je weet uiteindelijk nooit zeker wat er met de kaart gebeurd is.

Moederbord is misschien wel een idee om iets meer uit te geven, om futureproof te zijn. De optie om later USB 3.1 te hebben is wel leuk. De Cooler Master is wel 3.0 en niet 3.1.

Dus nu is het lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 314,-€ 314,-
1Asus Z170 PRO GAMING€ 135,-€ 135,-
1MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G€ 167,-€ 167,-
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 53,95€ 53,95
1Corsair CX450M€ 52,80€ 52,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 845,65

Zit nu 45€ over budget, dit lukt nog wel :)
Budget kan altijd een beetje gestretched worden indien nodig.
Past het systeem nu nog goed op mekaar?
Heb ik het juiste Z170 bordje geselecteerd voor mijn doeleinden?

Binnen enkele maanden word er dan nog een nieuw scherm toegevoegd aan dit systeem.

Nogmaals bedankt voor het mee denken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
PureVision schreef op woensdag 27 april 2016 @ 06:57:
Bedankt allemaal voor het mee denken! :)

maratropa: Het gaat om Premiere Pro, niet Premiere Elements.

Voor Photoshop zou een beetje snelheidswinst wel leuk zijn, aangezien het altijd om veel bewerkingen en lagen gaat. Uiteindelijk loopt het dan op. Dus de MSI Geforce toegevoegd ipv de Sapphire Nitro. Past de MSI Geforce wel nog in de Cooler Master?

Tweedehands videokaart wil ik liever niet aan beginnen. Geen zin in garantieproblemen... Blijft toch altijd een gok, je weet uiteindelijk nooit zeker wat er met de kaart gebeurd is.

Moederbord is misschien wel een idee om iets meer uit te geven, om futureproof te zijn. De optie om later USB 3.1 te hebben is wel leuk. De Cooler Master is wel 3.0 en niet 3.1.

Dus nu is het lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 314,-€ 314,-
1Asus Z170 PRO GAMING€ 135,-€ 135,-
1MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G€ 167,-€ 167,-
1Corsair CX450M€ 52,80€ 52,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 845,65

Zit nu 45€ over budget, dit lukt nog wel :)
Budget kan altijd een beetje gestretched worden indien nodig.
Past het systeem nu nog goed op mekaar?
Heb ik het juiste Z170 bordje geselecteerd voor mijn doeleinden?

Binnen enkele maanden word er dan nog een nieuw scherm toegevoegd aan dit systeem.

Nogmaals bedankt voor het mee denken! :)
Dat moederbord lijkt me overkill, waarom geen betaalbaarder H170 bordje en dan voor de gewonnen euro's een een 6700k. Dan heb je ook echt wat snelheidswinst voor je extra uitgaven terug :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureVision
maratropa schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:30:
[...]

Dat moederbord lijkt me overkill, waarom geen betaalbaarder H170 bordje en dan voor de gewonnen euro's een een 6700k. Dan heb je ook echt wat snelheidswinst voor je extra uitgaven terug :)
Bij de 6700K zou ik ook nog apart een koeling moeten aanschaffen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:15
Wat heb je verder nog aan storage? Een half uur video footage uit een Canon 70D (zonder Magic Lantern, RAW is nog groter) is al 20 GB of bijna 10% van je schijfruimte.

Daarnaast mis ik nog een Windows-licentie en een Office-licentie. Als je OS ook 10 jaar oud is dan heb je waarschijnlijk iets dat ouder is dan Windows 7 en Office 2003 / 2007? :P

Voor Windows: pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM -> Van GameSync-versie kun je zelf de taal kiezen, bij ICT Office Centre weet ik dat niet zeker. Voor Office hangt af van welke programma's je wilt gebruiken en of je de PC zakelijk gebruikt of privé.

Ik ga er vanuit dat je de licenties voor PhotoShop en Premiere Pro al hebt, maar onder de streep gan de Microsoft-licenties toch een flink stuk van je budget opsnoepen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed€ 270,50€ 270,50
1ASRock H170M Pro4S€ 85,-€ 85,-
1MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G€ 167,95€ 167,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 47,98€ 47,98
1Microsoft Office Home and Business 2013€ 146,-€ 146,-
1Corsair CX450M€ 52,70€ 52,70
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 936,98

Als je Office enkel privé gebruikt (en geen Outlook wil) kun je ook voor pricewatch: Microsoft Office 2013 Home & Student NL gaan waardoor het totaal van het lijstje (ten tijde van schrijven :P en zonder verzendkosten etc) op € 870 uitkomt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureVision
OS en Software hoeven niet in het lijstje, licenties zorg ik apart voor.
Dit budget wat ik voorzien heb is puur voor de hardware.
Momenteel draai ik nog Win 8.1 op de huidige desktop.

Ik heb vorig jaar nog een nieuwe 1TB HD in de huidige desktop gestoken voor bestanden.
Daarnaast heb ik een NAS (DS211J) met 2x 2TB als backup.
Dit hoeft dus allemaal niet mee geteld te worden in het nieuwe systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het belangrijksten is een dikke grafische kaart van het zelfde merk als je moederbord,. Ik neem altijd ASUS met Intel chipset en het maximale aan intern geheugen plaatsen om de processor en HDD te ontlasten en renderen veel sneller zal gaan!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Een 'dikke' grafische kaart helpt alleen bij een aantal specifieke zaken (wat niet wil zeggen dat TS die niet gebruikt) maar slokt al snel de helft (of meer) van het budget op. Een minder dikke zorgt nog steeds voor acceleratie maar zorgt voor ruimte voor andere zaken die wel _overal_ gebruikt worden (zoals CPU en storage) :)

Waarop baseer je dat het belangrijkste is dat de videokaart en het moederbord van hetzelfde merk zijn? 90% of meer van alle PC's draait met een moederbord van een compleet andere fabrikant dan de videokaart en die werken vlekkeloos (en snel)...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En bij veel merken heb je ook een probleem...

Sapphire? Mobo's daarvan ga je moeilijk in Nederland vinden. Club3D maakt niet eens mobo's, EVGA's vind je hier ook niet zomaar, HIS maakt helemaal geen planken, net als XFX, KFA2, Gainward, Powercolor en wel meer merken.

Andersom heb je met een Asrock of Biostar bordje ook een probleem, want zij maken weer geen videokaarten.

Gelijke merken zijn hooguit belangrijk als je graag een show-PC wilt hebben. Een MSI kaartje in een MSI plank is mooier dan een Asus in een Gigabyte bord, maar verder? Totaal niet belangrijk.

Past overigens in hetzelfde rijtje als "AMD kaarten werken slechter op een Intel systeem", nee, dat doen ze niet, sterker nog, een AMD kaart zal vaak beter presteren in een Intel systeem, omdat de hogere singlecore performance van een Intel ervoor zorgt dat AMD's logge dx11 driver wat beter werkt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Vind het lijstje zelf prima. Als die een goedkopere moederbord zou nemen zou die ivb een gtx 950 een 960 nemen. Voor de rest ziet zijn lijstje er prima eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Denk je niet dat je met een kleine SSD constant zit te swappen? Het werk in de praktijk veel lekkerder om je actieve bestanden vanaf de SSD te draaien alvorens je op de HDD weg zet. Beetje snijden op het moederbord/GPU (Ik zie geen bezwaar tegen het originele mobo tenzij je nu al weet dat je de luxere features ook gaat gebruiken), en een grotere SSD zet daar nml wat gemak voor je (dagelijkse?) workflow tegen over. Menig foto/video systeem wat ik zie heeft de gebruiker in no time een volle SSD.

Geen hard advies omdat je zelf moet bepalen hoeveel data je actief aan werkt, maar wel een overweging.

[ Voor 7% gewijzigd door Foritain op 02-05-2016 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Als je vooral van en naar h.264/h.265 etc werkt dan is werken van een HD niet zo'n issue en zou ik werken van een ssd niet echt een must noemen.

En qua gpu, gtx 960 is de meerprijs niet waard, door dezelfde 128 bits vram bus presteert hij niet echt beter dan de 950. Eigenlijk is een 2de hands 760 voor 100 piek nog de beste keuze, zo lang je ok bent met de aansluitingen. Maar in deze context boeit het toch niet zo, gewoon die 950 houden dus.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
maratropa schreef op maandag 02 mei 2016 @ 09:00:
Als je vooral van en naar h.264/h.265 etc werkt dan is werken van een HD niet zo'n issue en zou ik werken van een ssd niet echt een must noemen.
Je uiteindelijke video wordt inderdaad met zo'n codec opgeslagen maar je bronbestanden zou ik zo min mogelijk (lossy) comprimeren.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Paul schreef op maandag 02 mei 2016 @ 10:02:
[...]
Je uiteindelijke video wordt inderdaad met zo'n codec opgeslagen maar je bronbestanden zou ik zo min mogelijk (lossy) comprimeren.
Er wordt natuurlijk overal heel veel gewerkt met bronbestanden die al een lage datarate en flinke compressie hebben, daar ging ik een beetje van uit hier omdat hij niks zei over wat voor footage hij gebruikt. En ook als het wat pittiger is hoeft een HDD niet meteen zwaar problematisch te zijn. Ik zou hier eerst inzetten op de cpu en ram en dan kijken hoe en of in de praktijk de opslag en gpu de boel nog ophouden. Of misschien werkt ie maar met korte clips en past het prima op een kleinere ssd. Als het ff kan zou ik altijd editen van een ssd maar met een beperkt budget moet je kiezen..

specs

Pagina: 1