Toon posts:

Hond pist lukraak in huis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals topic titel al zegt,

Ik heb 2 honden, schatten van een beesten, aanhankelijk, luisteren TOP, vreten met de pot mee, 3 tot 4x per dag uitgelaten, toch zo uit het niets pissen ze in m'n huis, en aanvankelijk niet 1 keer, nee gerust een paar keer per dag, en het liefst als 'we' even niet opletten.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CJgnPkZUwAAMPaa.jpg:large

Vanavond was het weer raak, niks aan de hand, even mee zitten spelen boven, vervolgens loopt die bruine naar beneden, gaat gewoon zeiken tegen de zuilluidspreker in de woonkamer 8)7 Gelijk gecorrigeerd, in de mand gestopt, schoongemaakt... M'n vriendin had ook al het idee dat ze gepis hoorde afgelopen nacht. Maar zonder het te hebben gezien of geroken, tja weet je nog niks.

Er was een periode geweest dat ze piste tegen de schuifdeur van het balkon. Naar mijn mening had dat te maken met de hond van de buren (een deur verderop) op waarop ze territoriaal gedrag gingen vertonen. Het is elke dag ook raak als ik de deur met ze uitga, de deur dicht laat vallen, en de hond van de buren als een gek naar de voordeur rent om daar als een idoot te gaan staan blaffen, op waarop mijn honden weer triggeren.

Ze zijn samen 10 jaar, zinderlijk, 3 tot 4x per dag, op commando kunnen ze zelfs pissen, eten goed, drinken goed, speels, niets mee aan de hand zou je zeggen ... alleen verlatingsangst als we ook maar langer dan 1 uur het huis uit zijn, maar dat vang ik tegenwoordig op met een oppas.

Dus, ben ik thuis slachtoffer van territoriaal gedrag? :> Of speelt er iets anders (jaloezie bijv bij die 2 onderling) waardoor de ene het nodig vind te pissen in huis?

Bij correctie is het overigens een ferme nee, en even de snoet door z'n eigen pis. Ik weet dat ze dat niet lekker vinden, maar dat mag het ook niet zijn, in huis.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

In NL heb je ook gedragsdeskundigen voor honden en het lijkt mij een logische stap. Je dierenarts zou er wel een paar moeten kennen (is sowieso je eerste aanspreekpunt zoals het bij ons de huisarts is).
Deze situatie lijkt mij niet echt houdbaar. Voor nu zou ik gewoon twee benches lenen of kopen - lijkt heel zielig (je sluit ze op) maar voor een hond is het gek genoeg ook een veilige grot (want er kan ook niets in komen) - de mijne was nogal teleurgesteld toen we de bench opborgen (want lelijk) en moest echt op zoek naar een eigen plek. Een gezonde goed uitgelaten hond (afhankelijk van het ras een half uur tot een heel uur of meer) moet gewoon 5 uur of meer alleen kunnen blijven in huis zonder problemen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben een gezamelijke bench, daar slapen ze in, daar zitten ze in zodra we 'eten' en het huis verlaten. Het is echt hun eigen crib, ze gaan er ook zonder moeite in ofzo. Als ik ook zeg mand dan is de eerste reactie dat ze netjes naar de bench gaan en erin gaan liggen / zitten / kauwen op een bot ofzo.

Speeltjes ook voldoende, koekjes en hapjes ook. We halen meestal bij de dierenwinkel het e.a aan 'vers' spul zoals echte koeiebotten, pens, worstjes en dergelijk.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dus die verlatingsangst uit zich door piepen/janken/blaffen? Ik weet dus niet of je ze echt uitlaat of ze om de hoek een plasje laat doen maar ik zou met een gedragsdeskundige in de weer gaan want ja (net zoals veel pedagogen de ouders moeten opvoeden) doet het hondenbaasje ook vaak onbewust dingen raar/onjuist in de ogen van de hond. Dat vind ik wel het leuke van Ceasar - hij is heel duidelijk richting de bazen (niet dat ik wil impliceren dat jij iets fout doet, maar het zou kunnen).

iig suces, dit lijkt me een nogal vervelende situatie

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 26-04-2016 02:06 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk zelf dat het aan territoriaal gedrag ligt, ivm de hond met de buren. Vooral nu de lente aangebroken is, de schuifdeur wat vaker openstaat en de 'geurtjes' van buiten weer naar binnen komen.

Normaal doen ze dat niet, of teminste, er was een periode geweest dat ze het echt hadden afgeleerd, en netjes buiten hun ding deden.

Met uitlaten is dat ook gelijk goed; gewoon een goede wandeling, en niet eerder naar binnen voordat ze beide hun behoefte hebben gedaan.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Heb je je honden wel eens (los zonder lijn) uitgelaten met de hond van de buren (op een open vlakte, best strand dan zijn honden op hun meest relaxed)? MIsschien als ze eens bepalen wie er nu meer alfa is dat het dan minder wordt (geen garantie dat er geen opgegeten wordt - geen idee wat het type en geslacht van de buurhond is).

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 26-04-2016 02:34 ]

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:20

13art

Moderator Mobile
Lijkt me inderdaad territoriaal gedrag... Je zou eens afleveringen van de The dog whisperer op kunnen zoeken die ook gaan over plassen in huis. Ik weet zo goed als zeker dat die er zijn. In ieder geval eentje. Eens kijken wat Cesar Millan daar over zegt.

Lastig ook dat ze het beide doen want zo houden ze het voor elkaar in stand.

Edit:
https://www.cesarsway.com...arking-and-how-to-stop-it

[ Voor 17% gewijzigd door 13art op 26-04-2016 02:57 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Verwijderd

Topicstarter
For a dog, this insecurity may be a sense that their area is under siege by another person or animal inside the house, or even outside in some cases.
Klopt ja. Alles mee gezegd, hond van de buren ook, open schuifdeur en 'geurtjes' van buiten af ...

Zodra die honden elkaar ook zien, is het gelijk blaffen, en in aggresieve stand. Ik had niet zo lang geleden ook al een hondenbeet van de buren 2 deuren verderop opgelopen (op een hechting na verder niks aan de hand) maar het laat maar weer eens zien hoe die beesten hier tegenover elkaar staan.

De hond van de buren hadden ze recent in laten slapen (ze hadden er 2). Dat beest was volgens hun vals, terwijl in de zomers vooral de eigenaar dat beest als een malle uit stond te dagen met een waterslang en nog verbaasd was ook dat het zijn kant op hapte.

Het laten snuffelen van de honden lijkt me geen goed idee. Weet wel zeker dat dat knokken wordt. Opzich gaan mijn honden goed met andere honden, 'mits' vertrouwd. Een hond van een vriend van mij rent gewoon mijn huis in, en trekt zich niks aan van het gedrag van mijn honden weer. Dat doet goed aan escalatie met getrokken tanden enzo. :)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2016 03:14 ]

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Topicstarter
Mix van schoonmaakazijn met nog iets.. het werkt meteen deneutraliserend.

• Fliso
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-11 15:23
Begin is met stoppen dat dier met de neus door zijn eigen behoefte te halen(doe je toch ook niet bij andere dieren laat staan mensen). Als je dat niet direct tijdens de daad doet legt die het verband absoluut niet en sowieso maak je hem/haar alleen maar bang c.q. leert de hond dit gedrag buiten jouw zicht te doen(herkenbaar)? Betreft het territoriale gedeelte zorg ook dat bij het schoonmaken er niks van de originele geur overblijft.

Met honing bereik je meer dan azijn. Negeer ongewenst gedrag en beloon gewenst gedrag.
Dit kan je trouwens met 5 minuten googelen te weten komen.

Bijvoorbeeld;
http://www.hondenplaneet.nl/puppy/zindelijkheidstraining.php

http://www.gelredierenart...jkheidstraining_pup_.aspx

http://dier-en-natuur.inf...e-hond-in-huis-plast.html

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-11 14:19
Het is meteen een drastische aanpak, maar als het mannetjes zijn kan castratie in veel gevallen helpen om het territoriale gedrag in te dammen.
Bespreek het eens met de dierenarts.

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Plast en plassen klinkt toch beter dan pist en zeiken. Dat klinkt misschien als gezeik van mij maar het is ook de houding die je hebt ten opzichte van je honden.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:25
Doen ze het beide of 1 hond ?
en 10 jaar is op leeftijd, is er niet een medisch probleem, bv nieren, en kan zijn plas niet meer ophouden ?

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:42
Ik zou als eerste eens langs de dierenarts gaan. Zodat je een eventueel medisch probleem kunt uitsluiten. Niet dat de hond dadelijk wat mankeert. Gezien de leeftijd is het niet heel ondenkbaar dat er iets is. Verder hoelang speelt dit? Pas sinds kort? Het is een teefje begrijp ik. Is er iets veranderd in huis? Een grote nieuwe bank met een vreemde geur, een plant? Of iets wat veranderd is sinds de hond dit probleem heeft. Het kan dat het huis niet meer vertrouwd ruikt wat het markeren zou kunnen veroorzaken. Zelfs ander schoonmaakmiddel ofzo zou zoiets kunnen triggeren. Zeker als deze hond al onzeker is/verlatingangst heeft. Wat je kunt doen is back to basic en gewoon net als een pup weer zindelijkheidstraining geven. Vaste tijden buiten, doet ze wat belonen. Plas binnen opruimen en niets laten merken. Betrap je haar tijdens het binnenplassen dan pas duidelijk (boos) laten weten dat je dat niet wilt. Gewoon met stem, nooit fysiek. Anders krijg je een angstplasser. Als het probleem voortkomt uit onzekerheid gaat dat het nog erger maken. Het komt wel eens voor dat honden ineens onzindelijk zijn. Of.. In een erger geval speelt dementie een rol, maar daarom ook dierenarts. Merk je verder niets aan haar gedrag?

Is ze wel eens schijnzwanger geweest? Of is ze niet meer intact? Dat komt ook regelmatig voor en kan zeker voor raar gedrag zorgen. Zoals ook o.a. afzonderen, niet eten, verstoppen en wie weet ook extra markeren. Onze hond had dat op hogere leeftijd.

[ Voor 12% gewijzigd door CrystalViriS op 26-04-2016 09:10 ]

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-11 15:55
Obelink schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 08:38:
Plast en plassen klinkt toch beter dan pist en zeiken. Dat klinkt misschien als gezeik van mij maar het is ook de houding die je hebt ten opzichte van je honden.
Zo'n houding zou ik ook gaan krijgen als m'n hond(en) heel m'n boel zouden onderplassen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Eerste wat je moet doen is naar de dierenarts gaan met dit probleem. De dierenarts kan dan kijken of het probleem een medische oorzaak heeft. Indien niet dan weet je dierenarts vast een gedragsexpert die je kan helpen om dit gedrag aan te passen of de oorzaak weg te halen.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 01:00:
Bij correctie is het overigens een ferme nee, en even de snoet door z'n eigen pis. Ik weet dat ze dat niet lekker vinden, maar dat mag het ook niet zijn, in huis.
Snoet door de urine halen is volstrekt zinloos. Ik snap niet dat mensen dit fabeltje geloven dat het werkt. De ferme "Nee" werkt beter, maar nog steeds blijft het symptoom bestrijding. Je moet op zoek naar een oorzaak.
justmike schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 06:13:
Het is meteen een drastische aanpak, maar als het mannetjes zijn kan castratie in veel gevallen helpen om het territoriale gedrag in te dammen.
Als ze tien jaar oud zijn is het een beetje laat om te castreren, maar goed. Eigenlijk als je niet voornemens bent om te fokken met een dier is het beter om te castreren of steriliseren. Je hebt dan minder last van territorium drift en ander vervelend gedrag wat aan hormonen verwant is. Daarnaast verminder je ook het risico op bepaalde vormen van kanker bij je dier.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:47
Zoals hierboven aangegeven wordt is castreren/steriliseren zeker een optie. ( vraag eerst aan advies bij een dierenarts )

Bij de hond van mijn ouders was het ook soms plassen in huis op latere leeftijd ( 8 volgens mij ).
Na castratie plaste hij niet meer in huis.

@mensen die The dog whisperer als voorbeeld aanhalen, kijk eerst naar hondenscholen binnen Nederland. De techniek die hij gebruikt is ouderwets en achterhaald. ( er zitten wel wat goede dingen in, maar niet veel )

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:02

Mickey77

Allround ICT-er

Mijn partner is gedragsexpert voor honden en ik weet dus ook aardig veel over honden. Ik lees hierboven een paar reacties die de plank mis slaan maar ook enkelen die op het goede spoor zitten.

1. Zoals CrystalViriS schrijft: eerst een medische oorzaak uitsluiten. Als je dat kunt uitsluiten, dan is het gedrag dat je kunt veranderen. Castratie/sterilisatie kan helpen, maar dat hangt natuurlijk af van het probleem.

2. Zoals Fliso schrijft: stoppen met de neus er doorheen halen en vooral stoppen met NEE zeggen, dwingen, etc. Daarmee los je niets op, je maakt wel kans om het erger te maken (stress, strijd). Zie toelichting hieronder.

3. Als je honden niet goed om gaan met andere honden in de omgeving dan gaan ze niet binnen plassen, maar juist buiten (waar de andere honden ook plassen en dan het liefste daar overheen!) Als er binnenshuis geplast wordt en er geen medische oorzaak is, dan is dat gericht op JOU/JULLIE.

Verdiep je eens in (echt) natuurlijk leiderschap, op een diervriendelijk manier. Zoals Corporalnl al schrijft: Cesar Millan is helemaal niet diervriendelijk (die gebruikt dwang om honden 'eronder' te krijgen). Hij is het tegenovergestelde van een fluisteraar, hij schreeuwt! Een beter internationaal voorbeeld vind je in Jan Fennel.

Wat is natuurlijk leiderschap? Dat is als je zo'n goede roedelleider bent, dat de honden JOU kiezen als leider. Dan hoef je geen regels op te leggen, de hond doet de dingen dan vanzelf zoals jij het wilt. Als je hard NEE zegt en actief strijd levert (door zijn neus door urine te halen) dan ben je geen goed leider in mijn ogen en waarschijnlijk ook niet in de ogen van je honden...

Succes!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

corporalnl schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:09:
Zoals hierboven aangegeven wordt is castreren/steriliseren zeker een optie. ( vraag eerst aan advies bij een dierenarts )

Bij de hond van mijn ouders was het ook soms plassen in huis op latere leeftijd ( 8 volgens mij ).
Na castratie plaste hij niet meer in huis.

@mensen die The dog whisperer als voorbeeld aanhalen, kijk eerst naar hondenscholen binnen Nederland. De techniek die hij gebruikt is ouderwets en achterhaald. ( er zitten wel wat goede dingen in, maar niet veel )
Das weer typisch (alleen in NL?), er wordt iemand bekend met het corrigeren van honden en alle (licht afgunstige?) hondentrainers die ook met hun kop op tv zouden willen gaan allemaal roepen dat het verouderd is en onzin.

Dat programma is geen blauwdruk hoe je met honden moet omgaan, maar een bepaalde instelling en consequentheid die je moet doorvoeren. Exact hetzelfde gebeurde destijds met Martin Gaus, even in het midden latend of tie het bij het rechte eind had, die man was 2x op tv geweest en alle "hondentrainers" vielen over elkaar heen om het hardste te roepen dat ie geen idee had waar hij het over had. Zij zelf wel natuurlijk. :X

Maar het beste werkt bij ons om wat eerder ook al gezegd is dat je goed gedrag moet belonen en slecht gedrag op het moment zelf bestraffen. Na een kwartier nog eens boos worden werkt averechts.

Wij hadden een teckel die het overdag nodig vond om in de gang te poepen, kon je wel wat van zeggen als je thuis kwam, maar ten eerste je hebt wel een idee welke het is van de twee, maar zeker weten doe je het niet. Ten tweede als er meer dan een paar minuten tussen zit, heeft ze geen idee waar ze voor op de kop krijgt. Als je een hond zijn eigen drol laat zien denkt ie echt niet "ja dat heb ik daar neergelegd, prima exemplaar al zeg ik het zelf" :p Een hond te laat proberen te corrigeren werkt ontzettend averechts omdat ie (voor zijn gevoel) out of the blue ineens op zijn kop krijgt zonder enige reden, wordt ie alleen maar zenuwachtig van.

Wij hebben toen een cameraatje opgehangen en we waren onderweg en ik zie er eentje de mand uit komen, dus meteen naar huis gereden (waren nog in de buurt) sneaky naar huis gelopen met de telefoon (en dus camerabeeld in de hand) naar de voordeur toe gegaan en op het moment dat ze dacht "ik leg er ff eentje neer", heel hard op de deur geslagen en foei geroepen (buren dachten ws dat ik boos was op de deur :p).

Toen naar binnen gegaan hond naar buiten gelaten en toen ze buiten alsnog wat had gedaan beloond met een brokje.

Daarna heeft ze het dus nooit meer gedaan. :+

TL;DR

Timing is everything ;)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 09:04
Het is wel weer de periode voor de loopse teven. Daar kunnen zeker reuen nogal van over de zeik gaan (letterlijk lol) en dan kan het zijn dat ze ook ineens binnen plassen. Maar dan merk je ook ander gedrag vaak zoals piepen, veel voor het raam zitten etc. Zou ook eerst eens de urine laten testen op blaasonsteking oid. Als de teef intact is misschien even laten controleren op baarmoederontsteking. Daar gaan ze ook anders van ruiken/ gedragen.

Door de urine wrijven is echt een achterhaalde methode. Met een beetje mazzel raken ze bang voor je wanneer je dat doet en zullen ze alleen maar meer binnen gaan plassen uit angst.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:39
Mickey77 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:32:

.......

1. Zoals CrystalViriS schrijft: eerst een medische oorzaak uitsluiten. Als je dat kunt uitsluiten, dan is het gedrag dat je kunt veranderen. Castratie/sterilisatie kan helpen, maar dat hangt natuurlijk af van het probleem.

2. Zoals Fliso schrijft: stoppen met de neus er doorheen halen en vooral stoppen met NEE zeggen, dwingen, etc. Daarmee los je niets op, je maakt wel kans om het erger te maken (stress, strijd). Zie toelichting hieronder.

......

Succes!
Ik ben geen gedragsexpert, wel ervaringsdeskundige..
Mickey77 vergeet 2 veel voorkomende redenen bij zijn 2e punt en als ik alles zo een beetje heb gelezen (vooral de manier van straffen) dan vermoed ik dat die wel eens mede de oorzaak kunnen zijn: angst en onderdanigheid.

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Ik zie twee belangrijke sleutelwoorden. Verlatingsangst en bench. Iemand opsluiten die al last heeft van verlatingsangst. Zo'n bench is er alléén maar voor het gemak van de mens zelf. Bovendien is afzondering een strafmaatregel. De zélf hond is dom genoeg om zich te laten conditioneren naar dat gedrag. Het zegt helemaal niets over het al dan niet leuk vinden om opgesloten te worden. Meer zeg ik er niet over.

[ Voor 47% gewijzigd door Phaerion op 26-04-2016 12:42 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn 2 mannetjes, ongeholpen, en medisch in orde zelfs. :)

Dat verlatingsangst zat er al wat langer in, maar was aardig in de perken te krijgen door een lampje aan te houden, muziek zachtjes (radio) en een stukje 'vertrouwd' in de bench zoals een knuffel of een lapdoek ofzo.

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Was net m'n post aan het nuanceren.. 'vertrouwd' is 'n verkeerd gekozen uitdruikking. Ze zien er waarschijnlijk idd op hun gemak uit. Omdat ze je vertrouwen. Maar doe dat met een kind en het gaat op gegeven moment protesteren, omdat ze zelf na kunnen denken. Ik kan mijn hond stenen laten eten omdat hij me vertrouwt. Maar het zegt niets over zijn welzijn.

Ik ben sinds mijn geboorte met honden opgegroeid, dingen zoals een bench waren er toen niet. En het was ook niet nodig. Heb zelf twee grote honden met 'rangorde problemen' uit een asiel gehaald. En eerlijk gezegd was er eigenlijk niets mis mee.

En ook al begrijp ik wel dat voor veel mensen tijd een enorm probleem is, maar dat neemt niet weg dat een hond nog steeds een stukje natuur is die niet noodzakelijkerwijs ook aansluit op ons haastige leventje.

Ik denk iig dat je het beste af bent met het advies van hondentrainers. En die zijn ook niet zo anti bench als ik. Want ik persoonlijk vind opsluiting iets verschrikkelijks. Daar zal ik nooit iets goeds over te vertellen hebben. Goed, daar ben je nu ook niet één twee drie mee geholpen, maar een paar trainingen op een hondencursus kunen iig wel wonderen doen. En wie weet is de extra aandacht die de hondjes daarmee krijgen al genoeg om wat vooruitgang te zien. Want als er één ding is wat ik over honden kan zeggen is dat ze verschrikkelijk aandachtsgeil zijn. iig heel veel succes ermee..

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij moeten honden een vaste plaats hebben in huis. Net zoals wij onze slaapkamer(s), plek om te eten en een plek om onze behoefte te doen, hebben.

Die vaste plaats is gewoon nodig, vooral onder het eten (ze gaan er gewoon vrijwillig in, met het deurtje open,en blijven daar net zolang zitten totdat 'ik' met een bord met prak naar ze toe kom).

Het is echt net begonnen, zo met het voorjaar / lente, en als balkondeur blijkbaar openstaat. Voor nu vandaag lijkt het qua gepis in huis rustig, maar m'n vriendin is later op de dag weg, en zit ik met ze alleen. :)

Het is echt wanneer ze juist alleen zijn, ze streken uit halen waar de honden geen brood van lusten. :'( :P

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:42
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:42:
Het zijn 2 mannetjes, ongeholpen, en medisch in orde zelfs. :)

Dat verlatingsangst zat er al wat langer in, maar was aardig in de perken te krijgen door een lampje aan te houden, muziek zachtjes (radio) en een stukje 'vertrouwd' in de bench zoals een knuffel of een lapdoek ofzo.
OK. Maar je hond is ook een dagje ouder nu. Oren gaan achteruit, zicht ook. En misschien is er ook nog iets anders aan de hand waardoor de hond zich niet fijn voelt. Honden zijn zo hard voor zichzelf dat ze vaak niets laten merken tot het te laat is. Daarom, dierenarts! Artrose, prostaatproblemen of weet ik veel wat. Sommige honden worden oud met gebreken en vinden dat prima. Andere honden worden er onzeker van. Ze schrikken, heey shit ik had baasje helemaal niet gezien of gehoord. Hoe ziet je bench eruit? Is er een mogelijkheid om er een laken overheen te gooien (als het nog niet zo is). Voor een meer geborgen gevoel. Veilig in een (zo voelt dat) afgesloten hoekje. Deur open laten dan kan hij zelf kiezen. Dat laken kan heel veel schelen. Voor mijn herder doe ik een doek vaak om het bureau heen draaien en daar slaapt hij dan onder, lekker bij de pc een soort tentje. Zeker als het hard waait kan ik er om wedden dat hij die plek opzoekt als hij alleen is. En dat is niet afgesloten hij kan gaan waar die wil. Hij zoekt geborgenheid.. En hij zoekt een plek waar hij ons zo goed ruikt dat het is alsof we er nog zijn. Hij zal b.v nooit in de berging slapen/ kunnen verblijven om die reden. Misschien kun je ook een gedragen shirt van jezelf bij hem laten. Ik denk dat hij zich niet veilig voelt. Hoe dat komt, moet je uitzoeken anders blijft dit zo. En waarom niet opnieuw zindelijkheid trainen? Hup naar buiten, koekjes mee. Laat zien dat je blij bent als ie buiten plast. Maar eerst dierenarts.

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-11 09:56
Probeer eens wat adaptil hond in je stopcontact.

Misschien hebben ze wat stress door veranderingen.

Meestal helpt dit wel om ze wat rustiger te maken en blijven ze ook rustig.

Hopelijk zonder gezeik ;)

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:01
Misschien hebben ze blaas problemen gekregen van 1 van die snelle ritjes achterin de rs4 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ze gaan niet zo vaak meer mee met de auto, en als dat is dan rij ik relatief rustig.

Ik ga de komende dagen schuifdeur & ramen ter hoogte van de keuken gesloten houden. Daar is waar die hond van de buren zich namelijk bevind, en het sluiten moet 'geurtjes' tegengaan lijkt me.

Als dat resultaat geeft dan is het zo goed als territoriaal gedrag.

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Total off-topic. welk hondenras en / of mix is het?

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, denk dat het toch met de leeftijd te maken heeft.

We waren aan het eten, dan worden de hondjes altijd in de mand gezet. Nu kwamen ze eruit met staart tussen de benen, en wouden er ook niet in terug. Toen ik keek had 1 van de 2 een plasje in het midden van de bench staan doen.

Tja, straffen heeft geen zin. Snel dekentje verschoond wat erin lag, hondjes even mee naar buiten genomen, maar hier was ik dus al bang voor. Soort incontinentie maar dan van 1 van de 2 honden. We zijn er nog niet over uit welke van de 2 het is.

Ze doen het allebij namelijk :'(
Pagina: 1