Beste medetweakers,
Als hobby draai ik een kleine server, voor mezelf en vrienden, voor zaken als FTP, mail, owncloud enz. Ook gebruik ik de server om mijn Windows backups op te slaan.
Een tijdje terug nam ik het besluit om wekelijkse backups te gaan maken. Ten eerste omdat ik tot op dat moment geen enkele backup van de server had
Ten tweede omdat ik de laatste tijd steeds meer narigheden als cryptolockers zie. Mijn idee was om iedere week een schijf aan te sluiten, een backup script te runnen en dan als de backup klaar is de schijf weer af te koppelen.
Maaaaar... hoe kan ik het beste een backup maken? Ik heb dit altijd een lastig onderwerp gevonden bij linux, omdat ik altijd bang ben dat ik 'iets mis' of 'iets vergeet'.
Ik heb zelf natuurlijk al onderzoek gedaan, maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Zelf had ik dit bedacht:
Ook vond ik dit artikel dat vrij handig leek.
Mijn eisen aan de backups zijn overigens als volgt:
Als hobby draai ik een kleine server, voor mezelf en vrienden, voor zaken als FTP, mail, owncloud enz. Ook gebruik ik de server om mijn Windows backups op te slaan.
Een tijdje terug nam ik het besluit om wekelijkse backups te gaan maken. Ten eerste omdat ik tot op dat moment geen enkele backup van de server had

Maaaaar... hoe kan ik het beste een backup maken? Ik heb dit altijd een lastig onderwerp gevonden bij linux, omdat ik altijd bang ben dat ik 'iets mis' of 'iets vergeet'.
Ik heb zelf natuurlijk al onderzoek gedaan, maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Zelf had ik dit bedacht:
code:
1
| rsync -aAXH --exclude={"/dev/*","/proc/*","/sys/*","/tmp/*","/run/*","/mnt/*","/media/*","/lost+found"} / /path/to/backup/folder |
Ook vond ik dit artikel dat vrij handig leek.
Mijn eisen aan de backups zijn overigens als volgt:
- De backup moet volledig zijn. Met andere woorden, als alle data op de server plotseling verloren mocht gaan, moet het vrij triviaal zijn om alles weer aan de praat te krijgen.
- De backup moet incrementeel zijn. Ik wil niet iedere keer moeten wachten op een volledige backup, aangezien er sprake is van vrij veel data. Daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben om 'terug te gaan in de tijd', mocht dit nodig blijken.