Volledige, incrementele backups maken in Linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliepo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 14:11
Beste medetweakers,

Als hobby draai ik een kleine server, voor mezelf en vrienden, voor zaken als FTP, mail, owncloud enz. Ook gebruik ik de server om mijn Windows backups op te slaan.

Een tijdje terug nam ik het besluit om wekelijkse backups te gaan maken. Ten eerste omdat ik tot op dat moment geen enkele backup van de server had O-) Ten tweede omdat ik de laatste tijd steeds meer narigheden als cryptolockers zie. Mijn idee was om iedere week een schijf aan te sluiten, een backup script te runnen en dan als de backup klaar is de schijf weer af te koppelen.

Maaaaar... hoe kan ik het beste een backup maken? Ik heb dit altijd een lastig onderwerp gevonden bij linux, omdat ik altijd bang ben dat ik 'iets mis' of 'iets vergeet'.

Ik heb zelf natuurlijk al onderzoek gedaan, maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Zelf had ik dit bedacht:
code:
1
rsync -aAXH --exclude={"/dev/*","/proc/*","/sys/*","/tmp/*","/run/*","/mnt/*","/media/*","/lost+found"} / /path/to/backup/folder

Ook vond ik dit artikel dat vrij handig leek.

Mijn eisen aan de backups zijn overigens als volgt:
  1. De backup moet volledig zijn. Met andere woorden, als alle data op de server plotseling verloren mocht gaan, moet het vrij triviaal zijn om alles weer aan de praat te krijgen.
  2. De backup moet incrementeel zijn. Ik wil niet iedere keer moeten wachten op een volledige backup, aangezien er sprake is van vrij veel data. Daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben om 'terug te gaan in de tijd', mocht dit nodig blijken.

Beste antwoord (via Bliepo op 02-05-2016 15:04)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Rsync op die manier maakt geen incrementele backups, je hebt namelijk als resultaat geen increments.

Kijk 's naar rsnapshot. En doe 't remote want een mounted backup is ook onveilig.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 26-04-2016 02:25 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rsync op die manier maakt geen incrementele backups, je hebt namelijk als resultaat geen increments.

Kijk 's naar rsnapshot. En doe 't remote want een mounted backup is ook onveilig.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 26-04-2016 02:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Remote LVM snapshots opslaan. Of ZFS snapshots. Of whatever je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 12:54
Kijk eens naar "duplicity" of als dat te lastig configureren is naar "duply" die onder de motorkap duplictiy gebruikt. Je kan er makkelijk incrementele backups mee maken en deze zelfs encrypten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Cyphax

Moderator LNX
Ik gebruik hiervoor bontmia. Dat is een script dat rsync gebruikt en elke keer dat je het draait krijg je een dir met de volledige tree van het pad dat je opgeeft, maar bestanden die hetzelfde zijn als de vorige keer worden symlinks. Op die manier kan je terug naar elk moment dat je bontmia hebt gedraaid en heb je altijd een volledige backup, niet alleen de files die zijn veranderd, maar worden files niet dubbel opgeslagen.
Bontmia Functionality

• Each backup is a complete "snapshot" of the backed up directories.
• Files that is not changed since the last backup does not take up extra space and is not transferred over the network.
• Preserves a configurable selection of backups in a similar manner as tape rotation schemes.
• Remote backup is done encrypted over ssh for security reasons.
• Each backup is stored with absolute path.
• It is possible to limit the bandwidth to avoid affecting production systems.
• Support copying files, directories, device files, named pipes, symlinks and hard-links.
• Preserves user id, group id and permissions for all types of files.

[ Voor 42% gewijzigd door Cyphax op 26-04-2016 08:26 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:55
Ik gebruik rsync om elke dag een backup te maken (via cronjobs). De backup directories worden allemaal gemaakt met een timestap, en in dezelfde directory gezet ($BASEDIR). Ongewijzigde bestanden worden gehardlinked naar de vorige backup. Zo krijg ik dus van elke dag een backup die alle bestanden bevat. Ik kan alleen niet (makkelijk) zien welke bestanden er echt nieuw zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/bin/bash

# This script makes a differential backup, in timestamped directories.
# Files are linked to previous backed-up directories by hard links!

# Create the source and destination dirnames
BASEDIR=/mnt/backups/my_backup_folder
SOURCEDIR=/home/visitorq
DEST=$BASEDIR/`date --iso-8601`'_'`date +%Hu%Mm%Ss`;
echo Backup to directory: $DEST;
echo Backup of directory: $SOURCEDIR;

# Look for the previous backup. Rather ugly, it cannot start with something other than 20*
PREVIOUSBACKUP=`ls -1d ${BASEDIR}/20* |tail -n1`;
echo Previous backup in: $PREVIOUSBACKUP;

# Perform backup
rsync -rtaP --progress --link-dest=${PREVIOUSBACKUP}/ ${SOURCEDIR} ${DEST};

Ik heb ook een tijdje duplicity/Ubuntu backup gebruikt, maar ik vond het vrij langzaam om een enkel bestandje terug te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Visitor.q schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:33:
Ik gebruik rsync om elke dag een backup te maken (via cronjobs). De backup directories worden allemaal gemaakt met een timestap, en in dezelfde directory gezet ($BASEDIR). Ongewijzigde bestanden worden gehardlinked naar de vorige backup. Zo krijg ik dus van elke dag een backup die alle bestanden bevat. Ik kan alleen niet (makkelijk) zien welke bestanden er echt nieuw zijn.
Dat is precies wat rsnapshot doet mocht je nog op zoek zijn naar iets wat je niet zelf hoeft te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:41:
[...]

Dat is precies wat rsnapshot doet mocht je nog op zoek zijn naar iets wat je niet zelf hoeft te onderhouden.
Ik kan rsnapshot ook aanraden. Werkt zeer fijn en nooit problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliepo
Bedankt voor al de reacties, ik denk dat ik hier zeker verder mee kan! Zodra ik wat meer tijd heb zal ik alle mogelijkheden eens grondig doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik heb rsnapshot [1], netals diverse andere open-source tools gebruikt, en ik vind het allemaal uitermate slechte tools.

Op Wikipedia kun je lijstjes vinden, maar ze bevatten allemaal fouten, doordat ze door amateurs zijn geschreven. Zelfs de tools die wel enigszins goed ontworpen zijn, zijn in hun standaard configuratie gevaarlijk voor je data (vooral in de zin dat je niet van de backup kunt aannemen dat een restore zal gaan lukken).

Bij een goede backup hoort ook een restore en de meeste van deze tools doen geen automatische restore. Dat je dit erbij kunt hacken bij de meeste tools is verder geen argument; punt is dat backup een ingewikkeld probleem is en dat dit door de meeste mensen die dit soort tools schrijven niet wordt erkend.

Daarbij is het in het bredere plaatje qua backup ook nog zo dat backup wel een last line of defence hoort te zijn; de meeste mensen die gewoon een berg ext4 systemen hebben met eventueel wat RAID zijn sowieso al amateurtje aan het spelen.

Dus, als je je vrienden wilt behouden, kun je beter gewoon zeggen dat ze "in de cloud" hun diensten moeten regelen. Als je moet vragen wat de oplossing is, moet je het *echt* niet zelf willen doen.

Mocht je ondanks deze waarschuwing toch zelf iets willen gaan doen, dan raad ik je aan om fatsoenlijk onderzoek te doen.

Ik denk dat een backup oplossing waarop niets is af te dingen minstens 1 miljard dollar waard is. Backup is een extreem saai ding, wat een paar cloud bedrijven redelijk hebben opgelost, maar dat is het dan ook.

[1] https://launchpad.net/ubuntu/+source/rsnapshot/+bugs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Man, jij gaat wel voor de laagste lengte-naar-postinhoud-ratio dit jaar bij de t.net awards of niet?

Je zegt alleen maar dat alles kut is en wat algemene dingen die voor alle backups genden maar offreert geen oplossingen die dan wél aan je verwachtingen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
Voordat ik overstapte op een ZFS systeem gebruikte ik rdiff-backup voor mijn incremental backups. Deze gebruikt onder de motorkap ook rsync.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
CyBeR schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:12:
Man, jij gaat wel voor de laagste lengte-naar-postinhoud-ratio dit jaar bij de t.net awards of niet?

Je zegt alleen maar dat alles kut is en wat algemene dingen die voor alle backups genden maar offreert geen oplossingen die dan wél aan je verwachtingen voldoen.
Er is niets wat aan mijn verwachtingen voldoet; ik heb zelf voor grote bedrijven weleens oplossingen ontworpen ofwel gemaakt die enigszins voldoen.

Dat je bovenstaand punt niet begrepen hebt, is toch wel enigszins betreurenswaardig te noemen.

Ik weet zeker dat > 95% van alle backups die door het MKB gedaan worden *niet* voldoen aan de meest simplistische eisen qua backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op zich wel interessant om een lijstje met vereisten van 'simplistisch' naar 'complexistisch' te hebben, en eventueel daarbij waarom wat niet voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
@begintmeta: http://www.woorden.org/woord/simplistisch

*knip*

[ Voor 32% gewijzigd door Hero of Time op 04-05-2016 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unglaublich
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 21:26
Tarsnap, goede service met relatief lage kosten:

https://www.tarsnap.com/simple-usage.html

Oh ja, ik zou me vooral niets aantrekken van 'sparticle' wat een deprimerende berichten zeg. Het is hartstikke leerzaam om er zelf mee aan de slag te gaan. Natuurlijk moet je geen kritische zaken gaan opslaan maar iedereen begint onderaan de ladder, behalve sparticle, zijn onschatbare kennis is een godsgeschenk.

[ Voor 62% gewijzigd door unglaublich op 02-05-2016 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
:? Dacht je echt dat ik de betekenis van simplistisch niet zou kennen...

Ik ben nog stedds benieuwd naar wat de vereisten zijn van simplistisch tot complexistisch (ik neem aan dat je het eigenlijk wel snapt, zo niet, beschouw het maar als ongelezen), maar met name naar wat de volgens jou simplistische eisen zijn waar niet aan wordt voldaan. Kunnen vast mensen wel wat van leren.

[ Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 04-05-2016 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

sparticle schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:50:
[...]

Er is niets wat aan mijn verwachtingen voldoet; ik heb zelf voor grote bedrijven weleens oplossingen ontworpen ofwel gemaakt die enigszins voldoen.

Dat je bovenstaand punt niet begrepen hebt, is toch wel enigszins betreurenswaardig te noemen.

Ik weet zeker dat > 95% van alle backups die door het MKB gedaan worden *niet* voldoen aan de meest simplistische eisen qua backups.
Je hebt ons nog steeds niet verteld wat jij, Grote Professional, nou precies aan eisen stelt en waarom er blijkbaar niks is wat eraan voldoet, en waarom jij denkt dat je 't zelf beter kunt.

Tot dusverre ben je alleen maar hoog van de toren aan 't blazen wat mij doet denken dat 't allemaal wel mee valt met die kunde van je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
sparticle schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:02:
Ik heb rsnapshot \[1], netals diverse andere open-source tools gebruikt, en ik vind het allemaal uitermate slechte tools.
Tja, dan moet je toch echt eens wat beter gaan kijken...

Want de tools zijn niet uitermate slecht, eerder jouw gebruik ervan was schijnbaar uitermate slecht.
rsnapshot is geen backup tool, dat claimt het ook niet te zijn.

Wat jij doet is zeggen dat een appeltaart toch best wel een uitermate slechte auto is. Terwijl de appeltaart helemaal niet zegt een auto te zijn.

Maar sowieso zit je al met een definitie probleem, personal backup is iets heel heel heel anders dan corporate backup voor een echt goede corporate backup mag je 3x schijfruimte inkopen en een batterij testers inhuren om :
- je data te hebben staan
- je backup te maken
- je backup te restoren
- je restore daadwerkelijk te gaan testen (md5 is niet goed genoeg)

vooral het laatste punt is essentieel.

Terwijl het bij personal backup het veelal meer om het synchen van wat bestandjes gaat, daar is het niet zo erg als er 1 bestandje corrupt is.

En jouw advies om het maar in the cloud te gooien dat is echt het slechtste advies wat je maar kan geven qua backups. Gemiddelde cloud-provider durft nog niet eens specs van zijn backups online te gooien en ervaringen uit het verleden lijken er voornamelijk op te wijzen dat er in the cloud uitermate slecht gebackupped wordt...
sparticle schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:50:
[...]
En hoe snel hebben ze dit aan de kant gegooid nadat jij weg bent gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Cyphax

Moderator LNX
sparticle schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:02:
Daarbij is het in het bredere plaatje qua backup ook nog zo dat backup wel een last line of defence hoort te zijn; de meeste mensen die gewoon een berg ext4 systemen hebben met eventueel wat RAID zijn sowieso al amateurtje aan het spelen.
Ach, dat mag wel zo zijn, maar er is altijd zoiets als "goed genoeg". Het lijkt niet te gaan over een bedrijfsserver met kritische gegevens. De manier waarop jij je opstelt is een goede voor als het wel gaat om belangrijke data, maar ik vermoed dat je dan ook moet gaan betalen voor backups. Overigens hoeft dat nieteens duur te zijn, maar de zelf-doen-methode moet voor dit soort toepassingen wel voldoende zijn. :)
Overigens kun je, als je er genoeg tijd in wilt steken, een hele solide backup-oplossing maken. Ik denk dat voor de meeste, zo niet alle problemen die je ziet in de eerdergenoemde tools (al lijken ze allemaal wel rsync te gebruiken :+) wel een oplossing kunt vinden.
Dus, als je je vrienden wilt behouden, kun je beter gewoon zeggen dat ze "in de cloud" hun diensten moeten regelen. Als je moet vragen wat de oplossing is, moet je het *echt* niet zelf willen doen.
Dit is nou net zo'n scenario waarin je het juist wel moet doen, als je dan toch eens gaat knutselen. :)
En die vrienden begrijpen ook wel dat het in principe net zo veilig is als je eigen auto onderhouden (in terms of hoe betrouwbaar het allemaal blijft, niet zozeer qua verkeersveiligheid). :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliepo
Vandaag had ik eindelijk tijd om te kijken naar de diverse opties die weren genoemd in het topic en voor mijn doeleinden lijkt rsnapshot de juiste tool voor de job te zijn. Grappig genoeg blijkt rsnapshot gebasseerd te zijn op het artikel van Mike Rubel dat ik in mijn openingspost was vergeten te linken.

Het lijkt mij overigens een goed idee dat een mod dit topic sluit, want het begint een beetje off topic te gaan.

Off topic: Ik ben me er prima van bewust dat de oplossingen die aangereikt worden in dit topic niet 'perfect' zullen zijn, maar ik heb altijd duidelijk naar mijn vrienden gecommuniceerd dat ik de server run als een extra service, dat ik altijd veel experimenteer met de server in kwestie en dat ik de betrouwbaarheid niet kan garanderen. Toch probeer ik de betrouwbaarheid zo hoog mogelijk te houden, binnen het redelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bliepo schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:21:
Off topic: Ik ben me er prima van bewust dat de oplossingen die aangereikt worden in dit topic niet 'perfect' zullen zijn
Er is ook geen "perfecte" oplossing die voor elke situatie werkt.

Je moet zelf een backup tool vinden die voor jouw situatie voldoet in termen van gebruiksgemak, hoe de data op disk komt, waar die data op disk komt, al dan niet incremental en zo ja hoe, of 't resultaat encrypted moet zijn, etc.

Een andere optie die ik gebruik voor m'n mail is met GNU tar en --listed-incremental waardoor er elke maand een full backup tar en tussendoor dagelijks incremental tars gemaakt worden, die dan elk geencrypt worden met AES en vervolgens naar Google gestuurd. Dat werkt prima voor mijn mail maar wellicht niet voor jouw hele systeem (aangezien die full backup dan nogal wat weegt.)

Rsnapshot maakt altijd een incremental backup die als full backup op de remote terecht komt, maar dat is weer lastiger encrypten.

Zo heeft iedereen andere eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 09:51
Heeft FreeFileSync niet alles in huis wat jij nodig hebt? Daarnaast is het ook cross-platform.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
DISCLAIMER:
Ik ben voornamelijk een Microsoft .NET developer die weleens met Linux speelt. Don't shoot me :P

En ik moet ook nog steeds eens uitzoeken hoe ik goede live backups op Linux kan maken.

Op Windows gebruik ik Macrium Reflect Home Edition. Deze kan zowel live images maken van schijven (terwijl Windows blijft draaien), alsook file en folder backups maken. Daarnaast worden ze ook versleuteld en kan Macrium uiteraard zowel differentials als incrementals maken. De integratie met de Windows Task scheduler, zorgt ervoor dat je ze ook heel makkelijk kunt inplannen.

En je kunt de Macrium images eenvoudig mounten op elke Windows PC waar je Macrium Free installeert en zo alles terughalen wat je maar wil.

Nou, zoiets wil ik dus ook op Linux :)

Ik vrees dat het niet zo eenvoudig zal zijn.

Wat ik mij wel afvraag, hoe maken Linux professionals een backup van een Linux systeem? Je zou zeggen dat er meer is dan alleen tar, rsync en rsnapshot?

Of gaat inmiddels alles virtueel en zijn er gewoon goede tools om snapshots / backups te maken van virtuele machines?

Want als je bijvoorbeeld 100 machines moet beheren, neem ik aan dat je er een tool voor hebt waarmee je binnen no time een machine terugzet.

[ Voor 25% gewijzigd door Lethalis op 04-05-2016 13:35 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
Gomez12 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 00:24:
[...]

Tja, dan moet je toch echt eens wat beter gaan kijken...

Want de tools zijn niet uitermate slecht, eerder jouw gebruik ervan was schijnbaar uitermate slecht.
rsnapshot is geen backup tool, dat claimt het ook niet te zijn.

Wat jij doet is zeggen dat een appeltaart toch best wel een uitermate slechte auto is. Terwijl de appeltaart helemaal niet zegt een auto te zijn.
*knip* Je weet niet hoe ik wel of niet die tools heb gebruikt. Ik heb alleen een tool genoemd die al eerder was genoemd en die een bepaalde kwalificatie gegeven.

Dit is wat de rsnapshot website overigens zegt:
rsnapshot was originally based on an article called Easy Automated Snapshot-Style Backups with Linux and Rsync, by Mike Rubel.
*knip*
Maar sowieso zit je al met een definitie probleem, personal backup is iets heel heel heel anders dan corporate backup voor een echt goede corporate backup mag je 3x schijfruimte inkopen en een batterij testers inhuren om :
- je data te hebben staan
- je backup te maken
- je backup te restoren
- je restore daadwerkelijk te gaan testen (md5 is niet goed genoeg)

vooral het laatste punt is essentieel.

Terwijl het bij personal backup het veelal meer om het synchen van wat bestandjes gaat, daar is het niet zo erg als er 1 bestandje corrupt is.
Dit is alleen maar jouw mening. Ik wil dat een backup wel degelijk geen corrupte bestanden bevat en syncen is al helemaal geen backup.
En jouw advies om het maar in the cloud te gooien dat is echt het slechtste advies wat je maar kan geven qua backups. Gemiddelde cloud-provider durft nog niet eens specs van zijn backups online te gooien en ervaringen uit het verleden lijken er voornamelijk op te wijzen dat er in the cloud uitermate slecht gebackupped wordt...
Waarom zou je een gemiddelde cloud provider selecteren als je ook gewoon de beste kunt selecteren? Dit is een rhetorische vraag (zie ook hieronder). Waarom gebruiken de grootste bedrijven dergelijke oplossingen en niet jouw fantastische oplossingen? (nog een rhetorische vraag)
En hoe snel hebben ze dit aan de kant gegooid nadat jij weg bent gegaan?
Niet.

*knip*

[ Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 04-05-2016 22:59 . Reden: Wees lief of reageer niet aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is jammer dat je je niet nader uit lijkt te willen laten over een oplossing die eventueel zinvoller is, niet eens over de meest simplistische eisen waaraan een backup moet voldoen lijk je ons te willen inlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
sparticle schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 21:42:
[...]
Je weet niet hoe ik wel of niet die tools heb gebruikt. Ik heb alleen een tool genoemd die al eerder was genoemd en die een bepaalde kwalificatie gegeven.
Tja, net zoals je een appel een kwalificatie voor fietsen zou kunnen meegeven is het totaal niet relevant.
[...]
Waarom zou je een gemiddelde cloud provider selecteren als je ook gewoon de beste kunt selecteren? Dit is een rhetorische vraag (zie ook hieronder). Waarom gebruiken de grootste bedrijven dergelijke oplossingen en niet jouw fantastische oplossingen? (nog een rhetorische vraag)
"Gewoon de beste kunt selecteren" lol noem die partij dan eens die volgens jou de beste is... Oh nee, wacht dan zou je eens iets concreets maken en dat doe je het hele topic al niet, dus waarom zou je er nu mee beginnen. Hot-air blazers moeten vooral niet gaan beginnen met concrete dingen benoemen.

En de grootste tech-bedrijven gebruiken juist zo goed als geen backup-oplossingen meer maar bijna allemaal enkel maar synch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Gomez12 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 22:52:
[...]
En de grootste tech-bedrijven gebruiken juist zo goed als geen backup-oplossingen meer maar bijna allemaal enkel maar synch.
Data syncen is niks mis mee, maar wat als je het OS snel terug in een werkende staat wil hebben?

Stel de schijf van jouw Linux laptop gaat stuk. Je koopt een nieuwe SSD en je wilt alles even snel herstellen en weer verder met waar je was?

LVM snapshots kende ik nog niet en klinkt overigens wel als iets dat voor een OS partitie handig kan zijn. Je kunt dan immers een volledige backup maken terwijl het systeem draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Modbreak:Laten we het hier vriendelijk houden. Beweringen worden gevolgd door argumenten waarom zoiets is. Zonder is er geen discussie en heeft dit topic geen doel meer. Lijkt mij niet dat we daar heen willen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Lethalis schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 23:10:
[...]

Data syncen is niks mis mee, maar wat als je het OS snel terug in een werkende staat wil hebben?
*Sparticle* wil het hebben over grote bedrijven, een groot bedrijf interesseert zich niet voor een OS.

OS is gewoon image uitrollen in die image zit gelijk een data-synch starter zodat de data er daarna gelijk weer naartoe stroomt en het gewoon verder kan gaan.

OS is leuk als je 1 tot 10 machines hebt, ga je richting de 50 of 100 dan interesseert het OS je niets meer dat moeten dan enkel maar images / phoenix-machines zijn anders ga je dood aan het onderhoud / beheer.

[ Voor 2% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 05-05-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Lethalis schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 23:10:
[...]

Je OS-install automatiseren. Hetzij door imaging, hetzij door preseeding. Configuratie in config management. Data backuppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zo doe ik het ook. Ik heb ook volledige backups maar geen images.
Als er data verloren is zijn er drie mogelijkheden.
1. Als het om een paar losse files gaat dan haal ik die terug uit de backup.
2. Als het hele systeem verloren is gegaan dan doe ik een nieuwe VM met ons basis OS en zet daar de backup overheen.
3. Als het systeem kapot is (de software werkt niet goed en ik weet niet waarom) dan heeft een backup terugzetten geen zin, daar zit de fout waarschijnlijk ook al in en blijkbaar in iets dat niet onder het configmanagement valt, anders had ik geweten wat er was veranderd. Dan maak ik ook een nieuwe VM met het basis OS, push de configuratie opnieuw en haal de data terug van de backup (of de bron).

Images gebruik ik eigenlijk nooit voor backups, hooguit snapshots als ik onmiddellijk terug wil kunnen naar de situatie van 10 minuten geleden. Een image van een maand oud is meestal niet meer geschikt, dan moet je toch weer data en configuratie gaan uitrollen/herstellen.
Daarnaast kunnen images lastig zijn in omgevingen waar zaken als mac-adressen en ip-adressen onder beheer staan. Zomaar een adres hergebruiken kan dan grote problemen opleveren. Veranderen kan echter ook lastig zijn als zo'n adres is opgenomen in de configuraite van een applicatie. Dat is oplosbaar maar dan ben je toch weer configuratiemanagement aan het doen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Snapshots van images gebruik ik ook alleen maar als disaster recovery optie bij ingrijpende wijzigingen. Mocht bijvoorbeeld een OS upgrade mis gaan dan revert ik gewoon en kan ik 't opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Misverstandje

Thuis heb ik 6 computers die momenteel Windows draaien. Ik maak images daarvan, zodat ik ze in case of hdd crash / virus / whatever snel kan herstellen.

Met Windows kun je ook bijna niet anders, omdat een clean install betekent dat je vervolgens 500 updates mag gaan installeren, waar ik echt geen tijd voor / zin in heb.

Met Linux kun je makkelijker snel een uptodate systeem krijgen. Daar zit wat in.

Voor mij is belangrijk dat ik een bepaalde handigheid krijg in het snel herstellen van Linux op een machine. Dus daar ga ik ook mee spelen met een paar VM's.

Dus als ik jullie goed begrijp, kan ik mij beter focussen op snel een bepaalde configuratie op een clean Linux OS te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 05-05-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:56
Bedankt voor het rechtzetten van dit misverstand maar omwille van de sfeer haal ik ook dit bericht weg.

[ Voor 80% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 05-05-2016 14:56 ]

Pagina: 1