Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit1992
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht binnen dit forum, dus vergeef me als ik iets verkeerd doe! :)

Ik ben de afgelopen weken bezig geweest mij voor te bereiden op het afstuderen, ik heb al een plek gevonden ben op gesprek geweest, en heb het niet over de stagevergoeding gehad. Het bedrijf is een tak binnen Defensie, en ik was er vanuit gegaan dat de website www.werkenvoornederland.nl accurate informatie geeft. De website stelt: "Voor alle hbo- en wo-opleidingen geldt een stagevergoeding van € 578 bruto per maand."

Echter wil mijn beoogde stagebedrijf mij max. (volle werkweek) €380 netto betalen. Zonder reiskostenvergoeding.

Wat mij betreft geen probleem, echter is het best ver weg en ik wil graag met eigen vervoer reizen - OV kost 3,5 uur per dag - en zonder reiskostenvergoeding zou bijna mijn gehele stagevergoeding opgaan aan reizen alleen. Dit vond ik tegenvallen, en zit nu te twijfelen of ik hiermee akkoord zal gaan, of misschien te onderhandelen (geen ervaring mee), of een andere plaats te zoeken.

Ik ben benieuwd wat andere Tweakers hebben gekregen voor hun BIM/Bedrijfskundige/ICT/e.d. afstudeerstages, en wat ervaringen en tips zijn omtrent onderhandelingen m.b.t. vergoedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-09 17:31
Je kan het ook zien in een investering in je toekomst. Dit firma investeert ook in jou waar je mag afstuderen. Een half jaartje doorbikkelen en je hebt je papiertje binnen, dan kan je echt gaan verdienen en ben je half jaartje krap zitten zo vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
is 578 bruto niet 380 netto?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 12:48
Een stagevergoeding van 578 bruto is zo ongeveer 380 netto als je geen gebruik maakt van de studenten en scholierenregeling. Maar normaal gezien hebben alle studenten gewoon een OV-kaart.

Ik heb zelf mijn volledige stagevergoeding moeten aanwenden om mijn vervoer te kunnen bekostigen (had geen OV-reisrecht meer), maar ook 380 euro is gewoon een riante stagevergoeding, het gros geeft maar 300 bruto... Het is jouw keuze om niet met het OV te gaan, en je doet enorm veel waardevolle kennis op die je later enorm van pas zal komen. Ik heb het er in ieder geval voor over gehad en het heeft mij goed op weg geholpen naar mijn eerste baan.

Vergeet niet: voor jou 10 andere stagiairs, het is simpelweg geen betaald werk. Daarnaast zijn de meeste Rijksoverheid stages 36 uur ipv 40 en dat maakt ook al uit voor de hoogte van je vergoeding.

Bij de Rijksoverheid is het echter wel zo dat je als werknemer een verhoogde KM vergoeding kan krijgen als het verschil meer is dan X minuten en X kilometer tussen OV en eigen vervoer. Maar nogmaals, bij een stage gaat men uit van een OV-kaart (die je blijkbaar ook hebt) en dat is dan jouw reiskostenvergoeding. Je weet neem ik aan wat dat ding per maand normaal kost? ;-)

Als je stageplaats dus niet-doelmatig bereikbaar is met het OV (wat dus best mee valt gezien de nog geen 2 uur enkele reis per dag, genoeg gedetacheerden die er voor zouden tekenen), moet je hierover contact opnemen met de DUO. Er zijn mogelijkheden dat je dan een reiskostenvergoeding krijgt ipv een OV-kaart maar daar zitten wel voorwaarden aan.

Om maar even een voorbeeld te geven als BIM'er:

Mijn stagevergoeding was 300 bruto. Ik werkte er naast dus er bleef amper wat van over. OV was t.o.v. eigen vervoer een uur langer en ik had geen OV-reisrecht meer, dus ik koos zelf om met de auto te gaan. Oftewel ik was mijn stagevergoeding daar aan kwijt.

Op een gegeven moment kwam mijn manager daar achter en die heeft toen aangegeven de standaard reiskosten vergoeding te vergoeden omdat ik geen OV-kaart meer had. Dat was volledig uit goodwill en zeer ongebruikelijk. Het kan dus wel, alleen jij zal het moeten zoeken in de hoek DUO/OV-reiskostenvergoeding ipv dit door je stagebedrijf te laten betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door RadioAir op 26-04-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ybos schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:30:
Je kan het ook zien in een investering in je toekomst. Dit firma investeert ook in jou waar je mag afstuderen. Een half jaartje doorbikkelen en je hebt je papiertje binnen, dan kan je echt gaan verdienen en ben je half jaartje krap zitten zo vergeten.
Ik vind dit altijd een beetje een dooddoener en iets wat je ook enkel in Nederland ziet. In Engeland zijn er bijvoorbeeld bedrijven die gewoon 2k pond betalen per maand.

In Nederland liggen de vergoedingen lager omdat je ook altijd nog een stufi ernaast had, nu is die afgeschaft dus moeten de bedrijven nog even wakker geschud worden dat de stage vergoedingen ook omhoog moeten omdat het anders financieel niet bol te werken is. Verder geeft een propere stage vergoeding bedrijven ook een stok achter de deur om de stagiair werkelijk iets nuttigs te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-09 17:31
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:43:
[...]

Ik vind dit altijd een beetje een dooddoener en iets wat je ook enkel in Nederland ziet. In Engeland zijn er bijvoorbeeld bedrijven die gewoon 2k pond betalen per maand.

In Nederland liggen de vergoedingen lager omdat je ook altijd nog een stufi ernaast had, nu is die afgeschaft dus moeten de bedrijven nog even wakker geschud worden dat de stage vergoedingen ook omhoog moeten omdat het anders financieel niet bol te werken is. Verder geeft een propere stage vergoeding bedrijven ook een stok achter de deur om de stagiair werkelijk iets nuttigs te laten doen.
Dan moet je naar engeland gaan... Ik vind de vergelijking met engeland juist een dooddoener ( ;) ) want waarschijnlijk zat landen waar je niets krijgt en blij moet zijn dát je een plek hebt om af te studeren.
Tijdens afstuderen werkte ik ook gewoon op zaterdag, het was even niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit1992
@ybos: Zeker waar, dit neem ik ook mee in m'n overweging. De opdracht lijkt me ook uitdagend en interessant, dus het is zeker niet uitgesloten dat ik het alsnog ga doen. Ik heb zaterdags een bijbaan, maar het ligt helemaal aan de werkdruk of dat nog volhoud tijdens de stageperiode.

@Thunder00x: Dat is 564,67 netto volgens loonwijzer.nl, toch een aardig verschil.

@RadioAir: Ik dacht dat werkgevers zaten te springen om jonge studenten, voor jou 10 anderen lijkt me niet echt van toepassing. Waar baseer je dat op als ik vragen mag?
Ik heb een paar keer eerder zo'n verzoek bij DUO gestuurd, ik voldeed aan de eisen die ze daarvoor stelden maar toch elke keer afgewezen.

@Brilsmurfffje: Dat dacht ik ook. Die financiële wortel aan een stok heeft bij mijn eerste stage in ieder geval vruchten afgeworpen. Ik heb naar mijn weten erg veel goed werk verricht waar zij ook aan verdiend hebben, de investeringen (tijd & geld) aan hun kant viel nog mee m.i..

[ Voor 0% gewijzigd door jorrit1992 op 26-04-2016 09:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 12:48
Laat ik het zo zeggen: Bij zowel mijn eerste stagebedrijf (randstad) als mijn tweede stage/afstudeerbedrijf(flevopolder) als mijn huidige werkgever moeten allemaal vaak genoeg nee verkopen en kunnen gewoon een selectie uitvoeren.

Je moet ook niet naar een bruto/netto vergelijker gaan kijken op het moment dat je er nog naast werkt, dan valt het al een stuk lager uit. En als je aan de voorwaarden voldoet wordt je niet afgewezen, ik ken er genoeg die wel zo'n vergoeding hebben. Gewoon even telefonisch contact zoeken en zorgen dat je exact aan de voorwaarden voldoet of anders bezwaar aantekenen :)

En wortel aan stok, je hebt de ervaring gewoon nodig om af te kunnen studeren en het is prettig dat je daar een vergoeding voor krijgt. Kijk voor de gein even naar de mensen met een ErvaringsWerkPlek in bijvoorbeeld de psychiatrie, die mensen werken ook voor (bijna) niets terwijl ze wel volledig geschoold zijn om zo de baankans te vergroten. De enige reden dat jij stage loopt is dat jij die 30 studiepunten nodig hebt, het is gewoon onderdeel van je opleiding en de Overheid zorgt voor een reiskostenvergoeding, namelijk OV, omdat dat voor hun de goedkoopste oplossing is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit1992
Ik heb toen ook telefonisch contact opgenomen, ik weet even niet meer wat exact de reden was. Ik denk niet dat dit aan de voorwaarden voldoet, maar op zich wel een goede tip; ga ik uitzoeken!

Als we overheid met overheid vergelijken, in de buurt van mij zit een IT onderdeel van de belastingdienst. Ik heb het een kennis gevraagd, die krijgen dus wel ongeveer €550 netto.

Als je gaat relativeren met andere studies mag je overal blij mee zijn ja, dat is het probleem niet. Ik heb gewoon opties om het financieel makkelijker/beter voor elkaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ken je niet iemand die daar toevallig in de omgeving woont en evt een paar dagen kan overnachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Betaalt krijgen voor stages, daar kunnen we hier in België enkel van dromen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 23:04
Tja, stage- en reiskostenvergoeding blijft altijd mager.
Was zelf met m'n 2e studie ook een vermogen kwijt aan reiskosten bij het afstuderen (OV had je maar X jaar).
Hield nagenoeg niets over van stage-/reiskostenvergoeding. En dat met 4 dagen op locatie en 1 dag thuis werken. Financieel gezien geen fijne tijd, maar is voor het goede doel (afstuderen, 2e diploma).

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit1992
Dank voor jullie reacties. Ik begrijp van sommigen dat ik niet moet zeuren, en hier houd ik ook niet van en zo wil ik niet overkomen bij het bedrijf. Maar ik heb nooit eerder assertief mijn 'loon' onderhandelt.

Heeft er iemand wel eens onderhandelt over de stagevergoeding? Hoe zou ik dat aan moeten pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Stap 1: ben bereid weg te lopen. Zonder alternatief is het geen onderhandel maar vragen. Zeker als je stelt dat er eerder een gebrek dan overschot aan stagelopers is en het ook nog eens veel reizen is heb je blijkbaar andere even interessante aanbiedingen ;) Vragen om reisvergoeding als je die al krijgt, OV-kaart, is m.i. niet realistisch.

Maar, vraag eerst eens naar het bruto bedrag. Zo te zien is dat hetzelfde... En ik vermoed dat het in dit geval simpelweg de standaardvergoeding is waar niet van wordt afgeweken, of hooguit als je iets zeer bijzonders hebt te bieden. (Maar dat zou raar zijn voor een stageopdracht).

Andere insteek: misschien kan je alleen het eerste of laatste deel van de reis met eigen vervoer doen als dat helpt om (reistijd + reiskosten) te minimaliseren. Daar valt een algoritme voor te bedenken :P
Of zoek tijdelijk woonruimte dichterbij. 1u45 enkele reis is overigens niet ongehoord, ook niet als je straks echt gaat werken. Als het amper overstappen is kan je misschien ook in de trein werken (mist je niet met geheime gegevens in aanraking komt dan, het risico op laptop in de trein vergeten is anders een heel vervelend scenario).

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 26-04-2016 13:16 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:23
Vergeet toch echt niet dat een interessante stage erg waardevol kan zijn. Een suffe stage met dito opdracht bij een vruchteloos bedrijf dat toevallig goed betaalt of in de buurt is, levert je niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
3.5uur per dag reistijd is absurd. Vraag of er evt. een huisvestingsvergoeding beschikbaar is als je een kamer zoekt. Dat lost ook het probleem met reiskosten op.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 26-04-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit1992
@F_J_K: In de trein werken en sommige dagen overnachten zijn opties waar ik nog niet bij stilgestaan heb, goede tip, ik ga even informeren of dit onder de mogelijkheden valt.

@Catch22: Helaas kom je er pas achter wanneer je het hele voorbereidingstraject gehad hebt dat het uitdagend en interessant, of suf is. Natuurlijk zijn er wel indicaties, maar je weet het nooit zeker.

@Rukapul: Ik weet niet of mijn vriendin dat leuk gaat vinden. (Ik woon samen.) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:20
Ik kreeg bij mijn afstudeerstage Information Management ook maar €350,- per maand, maar die was gelukkig wel om de hoek.

De jaren ervoor heb ik tijdens mijn MBO echter stage gelopen in Belgie, waar ik dan 3x in de week met de auto naar toe moest ... 2 uur per dag zonder vergoeding.

Mijn insteek is altijd geweest dat je er wat voor over moet hebben. Een goede stageplek is heel wat waard, en voor die paar euro in de maand zou ik iedereen adviseren een goede afstudeerplek niet te laten schieten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:14
[...]

In het merendeel van de gevallen zijn stagairs niet rendabel in mijn ervaring. Niet omdat ze niets doen of willen doen, maar als er fatsoenlijke begeleiding wordt voorzien voor een uitdagend project, dan kost dit tijd die niet besteed kan worden aan andere billable projecten.

Erg veel hangt af van de business waar je terecht komt en van het type stageopdracht. In Belgie is het sowieso twee keer niks qua vergoeding maar alles wat je krijgt is meegenomen. Voor een stageopdracht zou je voor de ervaring moeten gaan en niet voor het geld. Dat is in het beste geval toch eigenlijk te verwaarlozen in vergelijking wat je in de toekomst zal verdienen.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:54
Ik ken eigenlijk niemand waarbij de reiskosten werden gedekt door het stagebedrijf.. een kleine vergoeding is meegenomen maar je doet het nooit voor het geld. Wellicht moet je je afvragen of je zo'n afstand wil reizen voor een afstudeerstage. Als je heel graag bij Defensie stage wil lopen dan zul je de hoge reiskosten maar voor lief moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
jorrit1992 schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:56:
Echter wil mijn beoogde stagebedrijf mij max. (volle werkweek) €380 netto betalen. Zonder reiskostenvergoeding.
Afgelopen jaar ook stage gelopen en toen werden reiskosten vergoed. Ik kreeg toen een reiskosten vergoeding van 19ct/km met een max. van 20km (ik woonde er 18 km vanaf), daarnaast kreeg ik €400,- bruto. In totaal was het net iets meer dan €500-. De reiskosten was inderdaad wel erg uniek aangezien het een van de twee bedrijven in regio was die dat gaf.

Overigens is de gestelde € 578,- aan de erg hoge kant voor een stage plek. Bedrijven waarbij mijn klasgenoten en ik zaten lag de vergoeding tussen de €280,- en €400,-, waarbij €280,- uitzonderlijk laag is en €400,- uitzonderlijk hoog. Gemiddeld was het iets van €350,-. Dit alles is overigens voor stages op HBO Elektrotechniek.

Als we dan naar het MBO gaan kijken mag je van geluk spreken als je überhaupt stagevergoeding ontvangt, in heel veel sectoren is dit gewoon niet aan de orde, omdat je al lang blij moet zijn als je een stage hebt.

€380,- netto is dus persoonlijk gezien, helemaal geen verkeerde vergoeding. Als je er verder niks erlangs verdiend kan het zijn dat je onder de inkomensgrens valt, waardoor je helemaal geen belasting betaald.
of misschien te onderhandelen (geen ervaring mee),
Zoals altijd met onderhandelen, Nee heb je en Ja kan je krijgen. Zorg er echter wel voor dat je goede onderbouwde redeneren hebt voor de verhoging. 'Ik wil meer geld' is meestal niet afdoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 13:49
Ik studeer ook BIM en moet binnenkort ook stage lopen. Meeste stages bieden inderdaad rond de 350 netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:09

NSG

Je weet niks!

Als BIMer is rond de €350 ook het bedrag dat ik het vaakst hoor vallen voor een afstudeerstage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Ik heb zelf talloze studentes gehad van zowel de secretaresse opleiding als de TU. Zelden zat er een tussen die netto wat opbracht. Als ze iets aanraken ben jij uiteindelijk verantwoordelijk voor het resultaat dus controleer je alles wat ze doen wat tijd kost en eerlijk gezegd meestal zou het sneller zijn geweest als ik het zelf had gedaan. Ik snap dat we studenten moeten opleiden we hebben ze namelijk ook nodig op termijn echter ik heb nooit begrepen waarom studenten een vergoeding zouden krijgen. Ja ik snap wel dat de de minder financieel well-off studenten wilt beschermen maar het idee dat ze iets bijdragen is zelden tot nooit het geval. Sterker nog ik heb er zelfs een aantal gehad met spatjes die geen zin hadden om bepaalde taken te doen. Nu snap ik wel de meeste zijn wat jong, maar wederom wij doen de studenten een favour en niet omgekeerd.

Voor ons was de TU dan ook eerder interessant om een voet binnen de deur te hebben en daar de beste weg te kapen, iets wat we ook wel wisten zonder een stage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john_ven24
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-10-2024
Bij de afstudeerstage voor HBO Informatica ben ik ook wezen soliciteren bij meerdere bedrijven destijds (al weer wat jaartjes terug, ok), daar zat aanbiedingen gehad, waaronder 750 euro bruto per maand en waar ik uiteindelijk terecht kwam voor 1000 euro per maand. Ik vind dat niet minder als redelijk, het aantal beta studenten is echt beperkt en als je een beetje handig bent kun je bedrijven tegen elkaar op laten bieden, hoewel ik verwacht dat je dat bij overheidsinstellingen niet lukt.

SH|T Happens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 11:51

MM99

That is the way I am!

Tering. Waarom zoek je ook een plek waar je zover voor moet reizen? Is het geen idee om de periode van je stage daar in de buurt te wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit1992
n4m3l355 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 04:11:
[...]
echter ik heb nooit begrepen waarom studenten een vergoeding zouden krijgen.
Bij de eerste stage die ik liep ben ik als normale werknemer (starter) begonnen met een soort cursus, hierna (tijdsbestek minder dan een maand) kon ik gewoon het werk doen dat de gemiddelde werknemer daar kon. Alleen voor minder dan een kwart van een normaal startsalaris.

Het ligt er helemaal aan hoe je als werknemer omgaat met je stagiairs, als je iemand aanneemt waar je de hele dag het handje van vasthoudt, gaat het je geld kosten. In mijn ervaring levert het uiteindelijk (veel) meer op dan dat het kost. En je houdt er mogelijk een goed ingewerkte werknemer aan over waarvan je weet wat je eraan hebt op lange termijn.

Dat er rotte appels tussen zitten is een slecht argument, 'echte' werknemers kunnen immers ook slackers zijn die je als bedrijf nog veel meer kosten.
MM99 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:40:
[...]
Tering. Waarom zoek je ook een plek waar je zover voor moet reizen? Is het geen idee om de periode van je stage daar in de buurt te wonen?
Ik heb op basis van een open sollicitatie antwoord teruggekregen van een kazerne die vrij ver weg ligt. De reisduur is meer te wijten aan de verbinding dan aan de afstand. Verhuizen zou een optie geweest zijn als ik niet al een paar jaar samenwoonde met m'n vriendin.

Ik ben van plan het gewoon te doen, de opdracht lijkt me zeer interessant en de werknemers die ik gezien en gesproken heb lijken me vriendelijk en ervaren.

Dank aan allen voor de informatie! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door jorrit1992 op 29-04-2016 12:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 15:25
Mwa, als je het de reistijd waard vind, waarom niet? Heb je trouwens haast met het vinden van een opdracht? Anders zou ik namelijk persoonlijk nog wel verder zoeken in de buurt. Er zijn waarschijnlijk zat bedrijven die leuke opdrachten hebben. Het klinkt namelijk alsof je de eerste opdracht aanneemt die je op je schoot geworpen krijgt. Opzich niet verkeerd, maar het kan misschien nog beter ;)

De vergoeding die is geboden is volgens mij redelijk marktconform. Zelf krijg ik als Informatica afstudeerder €300 netto per maand bij de organisatie waar ik nu zit, terwijl een aantal vrienden van mij tussen de €375 en €500 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 21:30
Een bedrijf is ook helemaal niet verplicht om uberhaupt een stagevergoeding te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Stephanvr schreef op zondag 01 mei 2016 @ 07:39:
Een bedrijf is ook helemaal niet verplicht om uberhaupt een stagevergoeding te geven.
Een stagiaire in een kapsalon welke is aangesloten bij een branchevereniging krijgt een vergoeding volgens het cao. Die vergoeding ligt tussen de €35 en €55 per dag. Dit bedrag zijn ze overigens wel waard.

[ Voor 5% gewijzigd door Ruben0s op 01-05-2016 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ruben0s schreef op zondag 01 mei 2016 @ 09:29:
[...]

Een stagiaire in een kapsalon welke is aangesloten bij een branchevereniging krijgt een vergoeding volgens het cao. Die vergoeding ligt tussen de €35 en €55 per dag. Dit bedrag zijn ze overigens wel waard.
Een stagiaire in het onderwijs krijgt 0,- per maand en geeft het nodige uit aan materialen voor lessen
Pagina: 1