Windows 10: Aanmeldscherm bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 10.027 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:38
Na de upgrade van Windows 7 naar Windows 10 start de pc automatisch door naar het gebruikersaccount van de persoon die als laatste ingelogd is geweest.

Er zijn 4 gebruikers; om te testen heb ik bij mijn eigen account een wachtwoord ingevoerd en als ik dan als laatste ingelogd ben geweest en ik start de pc op dan komt hij inderdaad op het aanmeldscherm terecht en moet ik mijn wachtwoord invoeren. De andere 3 accounts hebben geen wachtwoord (is ook niet gewenst op deze familie-pc) en starten allemaal direct op bij de laatste gebruiker.

Ik zou graag willen dat er bij het opstarten altijd het aanmeldscherm getoond wordt, zodat de nieuwe gebruiker zijn of haar account kan selecteren, ongeacht of er nu een wachtwoord opgegeven moet worden of niet.

Op internet kom ik veelal de omgekeerde vraag tegen, en ook veel over het vergrendelingsscherm, maar dat is dus juist om het scherm niet te tonen. Desondanks heb ik nog steeds geen idee waar ik in zou kunnen stellen dat dat aanmeldscherm altijd getoond moet worden.

Weet iemand waar ik dat in kan stellen?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Beste antwoord (via Sherlock op 10-05-2016 14:11)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wel grappig. Ik plak en knip je topic titel in google en krijg dan dit:

AUTOMATISCH INLOGGEN UITSCHAKELEN

Volgens de standaard instellingen wordt bij het opstarten van Windows automatisch op het laatst gebruikte account ingelogd. Dit is nogal onhandig wanneer de computer voor meerdere accounts wordt gebruikt: na het opstarten van Windows moet dan eerst worden uitgelogd voordat een ander account kan worden opgestart. Dit probleem zou op te lossen moeten zijn door met de registereditor in de registersleutel HKLM\SOFTWARE\Microsoft\ Windows\CurrentVersion\ Authentication\LogonUI\UserSwitch de registerwaarde Enabled van 0 te wijzigen in 1. Deze wijziging wordt echter bij elke herstart van Windows weer ongedaan gemaakt.

Tot Microsoft met een oplossing komt, is dit euvel met de volgende workaround toch nog op te lossen: klik na bovenstaande wijziging met rechts op de registersleutel UserSwitch, optie Machtigingen, knop Geavanceerd. Klik eerst op de knop Overname uitschakelen en kies Converteer de overgenomen machtigingen voor dit object in expliciete machtigingen. Klik vervolgens op de link Wijzigen (bovenin het venster), ga naar het tekstvenster Geef de namen van de objecten op, typ de naam Administrators in, knop Namen controleren, knop OK. Activeer vervolgens de optie Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen (bovenin het scherm) en bevestig met de knop Toepassen. Tot slot moeten de machtigingen van SYSTEM worden ingeperkt: selecteer SYSTEM, knop Bewerken, wijzig Type in Weigeren, klik op de link Geavanceerde machtigingen weergeven en deactiveer alle opties met de knop Alles wissen. Activeer vervolgens weer de optie Waarde instellen, bevestig de wijzigingen (tweemaal de knop OK) en ga akkoord met de Windows-beveiligingswaarschuwing (knop Ja).

Wellicht is dit de oplossing?
Lees anders het hele artikel even door.
https://www.schoonepc.nl/...t_gebruikersaccounts.html

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wel grappig. Ik plak en knip je topic titel in google en krijg dan dit:

AUTOMATISCH INLOGGEN UITSCHAKELEN

Volgens de standaard instellingen wordt bij het opstarten van Windows automatisch op het laatst gebruikte account ingelogd. Dit is nogal onhandig wanneer de computer voor meerdere accounts wordt gebruikt: na het opstarten van Windows moet dan eerst worden uitgelogd voordat een ander account kan worden opgestart. Dit probleem zou op te lossen moeten zijn door met de registereditor in de registersleutel HKLM\SOFTWARE\Microsoft\ Windows\CurrentVersion\ Authentication\LogonUI\UserSwitch de registerwaarde Enabled van 0 te wijzigen in 1. Deze wijziging wordt echter bij elke herstart van Windows weer ongedaan gemaakt.

Tot Microsoft met een oplossing komt, is dit euvel met de volgende workaround toch nog op te lossen: klik na bovenstaande wijziging met rechts op de registersleutel UserSwitch, optie Machtigingen, knop Geavanceerd. Klik eerst op de knop Overname uitschakelen en kies Converteer de overgenomen machtigingen voor dit object in expliciete machtigingen. Klik vervolgens op de link Wijzigen (bovenin het venster), ga naar het tekstvenster Geef de namen van de objecten op, typ de naam Administrators in, knop Namen controleren, knop OK. Activeer vervolgens de optie Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen (bovenin het scherm) en bevestig met de knop Toepassen. Tot slot moeten de machtigingen van SYSTEM worden ingeperkt: selecteer SYSTEM, knop Bewerken, wijzig Type in Weigeren, klik op de link Geavanceerde machtigingen weergeven en deactiveer alle opties met de knop Alles wissen. Activeer vervolgens weer de optie Waarde instellen, bevestig de wijzigingen (tweemaal de knop OK) en ga akkoord met de Windows-beveiligingswaarschuwing (knop Ja).

Wellicht is dit de oplossing?
Lees anders het hele artikel even door.
https://www.schoonepc.nl/...t_gebruikersaccounts.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672534

Inderdaad een raar verschijnsel zeg.
Ik keek ook even in het register en zag de volgende waarde:
in de sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Authentication\LogonUI\SessionData
de DWORD-waarde AllowLockScreen staat hier op 1
Ik heb 2 accounts met wachtwoord, ik ga verder niet testen, kijk eens hoe die bij jou ingesteld staat.

Mocht er niks van dat lukken, geef gewoon al die accounts het wachtwoord a
Even een a in typen, simpel.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 672534 op 25-04-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672534

Reepje schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:03:
Hoi Reepje,
Als je kijkt wie de eigenaar is van deze sleutel, dan zie je dat System de eigenaar is.
Ik denk dat daarom ook de waarde weer terug wordt gezet.
Ik weet niet wat er gebeurd als je de principal administrators de eigenaar maakt, maar die heeft wel de volledige rechten.
Ik zou niet de rechten van de principal System beperken, aangezien eigenaar worden van de sleutel genoeg moet zijn om de waarde te laten staan wanneer je eigenaar zou worden van de sleutel.
Daarbij moet je altijd bij zulke bewerkingen eerst een systeem herstelpunt maken.
De rechten van sleutels die met inloggen te maken hebben van het system zelf beperken, je moet wel een herstelpunt achter de hand houden.
Maar volgens mij als je de principal administrators, die alle rechten heeft eigenaar maakt, denk ik wel dat de waarde blijft staan. kortom, verander liever niet rechten van het System.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Kijk het volgende eens na:
Start --> Run (WIN+R)
netplzwiz
Je krijgt dan iets zoals onderstaand scherm te zien. Check of de optie bovenaan aangevinkt is
Afbeeldingslocatie: http://lh3.google.com/ciprahkapa/R4fzjI7_DuI/AAAAAAAAAqQ/E6jC2Hvw6MA/NETPLWIZ_thumb4

Ik heb ooit hetzelfde issue gehad en dat werd hiermee opgelost. YMMV

[ Voor 12% gewijzigd door Darkstar op 26-04-2016 12:01 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:38
Allen bedankt voor de reacties. het heeft even geduurd, maar vandaag heb ik het kunnen testen. De oplossing van Darkstar was het helaas niet (dat was natuurlijk de makkelijkste geweest) maar de oplossing van Reepje (met daarbij de opmerking van Erik777 over SYSTEM rechten in acht genomen) werkt prima!

Edit:
Helaas, nadat de pc een keer écht uit is geweest werd er weer in één keer ingelogd. Ik heb nu de rechten bij SYSTEM verwijderd, hopelijk gaat dat dan beter zo!

[ Voor 21% gewijzigd door Sherlock op 10-05-2016 22:44 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1239806

Mijn probleem is exact wat hier beschreven is. Microsoft heeft in die drie jaar geen oplossing voor dit probleem gegeven. Wellicht zien ze dat niet als een probleem en zal dus nooit aangepast worden. De oplossing van reepje werkt prima. Vandaar dat ik het de moeite waard vond om een account aan te maken om op deze wijze mijn dank uit te brengen.
In tegenstelling van wat Erik777 schrijft is het echt wel nodig dat SYSTEM geen toegang meer heeft tot deze sleutel. Dank allen voor deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11

TheVMaster

Moderator WOS
Niet nodig om dit topic na 3 jaar te kicken, dacht je niet? Deze gaat dus weer terug de kelder in.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.