Upgrade PC 2016

Pagina: 1
Acties:

• Kevin Knoors
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-12 09:12
Op dit moment heb ik de volgende onderdelen in mijn PC zitten:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4350€ 133,18€ 133,18
1ASRock 970 Extreme3€ 79,33€ 79,33
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 91,95€ 91,95
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 110,-€ 220,-
1Cooler Master Silencio 652S€ 94,95€ 94,95
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 50,95€ 50,95
2Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 35,95€ 71,90
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1be quiet! Pure Power L8 630W CM€ 69,-€ 69,-
1Samsung 840 Pro 128GB€ 119,90€ 119,90
1Samsung 850 EVO 250GB€ 87,95€ 87,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.033,53

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn systeem gebruik ik voor alles. Werken, gamen maar vooral ook als mediaserver waar ik Plex draai. Op dit moment heb ik al soms problemen dat mijn cpu de filmpjes niet meer getranscoderd krijgt. Zeker als er ook nog wat anders op de achtergrond draait. Ook gebruik ik een hardeschijf als backup voor belangrijkere data. Mijn oude moederbord heeft kuren, USB 3.0 doet het niet. Verder heb ik niet genoeg aansluitingen voor de hardeschijf en de dvd-brander.

Het nieuwe systeem moet vooral een snellere cpu gaan krijgen en een moederbord met goede ondersteuning voor genoeg hardeschijven. Verder is genoeg opties voor fan-control een must. Ik heb nu een stille kast en wil mijn pc graag stil houden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de upgrade heb ik ongeveer €700 klaar liggen nu.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, alle SSD's en HHD's neem ik mee. Verder neem ik de kast, voeding en dvd-brander mee. Ook de videokaart gaat nog even mee. Deze wil ik uiteindelijk halverwege/einde van het jaar vervangen door een nieuwe Nvidia Pascal kaart om het af te maken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op dit moment heb ik de volgende lijst samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 347,40€ 347,40
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 199,-€ 199,-
1be quiet! Dark Rock 3€ 51,95€ 51,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,35

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil uiteindelijk naar een Intel-Nvidia combinatie. Heb ik vroeger gehad, toen om budget redenen voor AMD gegaan. Werkt wel maar heb toch een voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast moet stil blijven.

Ga je overklokken?
Misschien, weet ik nog niet. Misschien alleen de videokaart, CPU lijkt me uiteindelijk snel genoeg voor het gene wat ik wil

Wat verwacht je van ons?
Wat vinden jullie van de upgrade zo? Is het overkill misschien? Ik zat ook te twijfelen om toch voor een i5 te gaan. Maar juist voor het transcoden van filmpjes leek me dit wel handig. Zijn er nog alternatieve qua moederbord? Ik heb goede ervaringen met ASUS en vind hun software eigenlijk wel top.

Ook de vraag het het zit met geheugen. Kan ik met minder snelheid ook vooruit of zit er ijl in om meer snelheid te kopen?

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik zou gaan kijken naar een skylake i5-(6400/6500/6600) dat is goed genoeg, zeker als het nu ook op die fx-4350 "gaat"

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:32

Tribits

Onkruid vergaat niet

Nu is een Skylake i5 wel een flinke stap vooruit ten opzichte van een FX-4350, maar aan de andere kant zou die FX4350 ook wel genoeg processorkracht moeten hebben om een filmpje te transcoden Het zal er dus een beetje vanaf hangen of je het nog de moeite waard vind om een poging te doen te achterhalen waar de (prestatie) problemen van je huidige systeem vandaan komen of je het er liever bij laat en een nieuwe CPU+moederbord koopt.

Qua processor volstaat een i5-6400 eigenlijk voor de meeste taken wel. Als je er zeker van bent dat de AMD processor die je nu hebt tegen zijn grenzen aanloopt kan het lonen een duurdere processor te kopen, maar ik betwijfel dus of dat het geval is. Omdat je voor overklokken zowel een duurder moederbord als processor nodig hebt loont die investering doorgaans sowieso niet.

Wat betreft videokaart hangt het er gewoon sterk vanaf wat je speelt en wat voor prestaties je verwacht (resolutie/fps). Een 280X is niet meer het nieuwste van het nieuwste, maar als je er mee kan leven dat je niet alle instellingen op max kan draaien dan moet die nog wel voldoen voor recente games.

Wat betreft schijven ben ik er trouwens niet echt een fan van om een systeem vol te stoppen met harddisks. Als het budget er is zou ik dan eerder kijken naar een NAS. Maakt het mogelijk om een stuk kleiner en stiller workstation samen te stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tribits op 25-04-2016 23:00 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:15
Die FX is bewijs van spreken nog langzamer dan een skylake Pentium. Een i5 is dan al een hele vooruit gang. Ik game zelf veel en kan vrijwel alles op de achtergrond doen zonder problemen. Nu moet dat prima lukken voor jou gebruik

pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H

[ Voor 8% gewijzigd door Puddi Puddin op 26-04-2016 08:39 ]

• Kevin Knoors
Danny Phantom schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:55:
Ik zou gaan kijken naar een skylake i5-(6400/6500/6600) dat is goed genoeg, zeker als het nu ook op die fx-4350 "gaat"
Puddi Puddin schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 08:37:
Die FX is bewijs van spreken nog langzamer dan een skylake Pentium. Een i5 is dan al een hele vooruit gang. Ik game zelf veel en kan vrijwel alles op de achtergrond doen zonder problemen. Nu moet dat prima lukken voor jou gebruik

pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H
Bedankt voor jullie reacties! Ga zeker kijken of ik gewoon de Intel Core i5-6600K Boxed ga halen. Vind het voordeel wel van de i7 dat ie ook 4 hyperthreads heeft. Met gamen heb ik daar minder profijt van, maar op andere gebieden heb ik daar meer snelheid mee. Waar ik vooral mee zit is dat ik nu echt een toekomstbestendige PC voor een aantal jaren wil. €100 meer nu lijkt me dan niet zo'n verkeerde investering.

Jouw voorgestelde moederbord is niets voor mij, daar mis ik toch echt meer sata aansluitingen (minimaal 6 nodig).
Tribits schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:59:
Nu is een Skylake i5 wel een flinke stap vooruit ten opzichte van een FX-4350, maar aan de andere kant zou die FX4350 ook wel genoeg processorkracht moeten hebben om een filmpje te transcoden Het zal er dus een beetje vanaf hangen of je het nog de moeite waard vind om een poging te doen te achterhalen waar de (prestatie) problemen van je huidige systeem vandaan komen of je het er liever bij laat en een nieuwe CPU+moederbord koopt.
Nee, ik wil nu echt iets nieuws. Het idee is dat hij het gewoon echt niet aan kan. Zeker 1080p transcoden daar heeft hij gewoon 80-90% van zijn capaciteit voor nodig. Terwijl er ook andere zaken moeten draaien op de achtergrond.
Wat betreft videokaart hangt het er gewoon sterk vanaf wat je speelt en wat voor prestaties je verwacht (resolutie/fps). Een 280X is niet meer het nieuwste van het nieuwste, maar als je er mee kan leven dat je niet alle instellingen op max kan draaien dan moet die nog wel voldoen voor recente games.
Precies, hij volstaat nu nog wel. Meestal speel ik nog niet de nieuwste van de nieuwste games. De videokaart is pas eind dit jaar aan de beurt als er weer nieuwe Nvidia kaarten komen.
Wat betreft schijven ben ik er trouwens niet echt een fan van om een systeem vol te stoppen met harddisks. Als het budget er is zou ik dan eerder kijken naar een NAS. Maakt het mogelijk om een stuk kleiner en stiller workstation samen te stellen.
Heb ik vaak aan zitten te denken. Echter laat het budget evenals de woonsituatie het niet toe om een NAS te plaatsen. Heb simpelweg niet een plekje waar ik die goed kan wegzetten waar ook internet lig. Leuk voor in de toekomst. Nu doe ik het op deze manier. Bedankt voor je tip!

• Kevin Knoors
Nu heb ik nog wel een vraag over geheugen. Door de bomen kan ik het bos niet zien. Wat moet ik voor snelheid erin hebben? Er zit niet heel veel prijsverschil tussen de verschillende snelheden, dus wat is het beste?

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Als je niet gaat overklokken dan is een setje met een snelheid van 2133 genoeg. Meer wordt ook niet ondersteund dus sneller heeft geen zin.

Mocht je wel willen graag willen overklokken en dergelijke en neem je een z170 chipset kan je sneller nemen. Maar de praktijk leert dat je er in games momenteel niet veel mee op schiet. Then again er is nu een hele mooie deal voor 3200 mhz geheugen dat je echt geen fluit meer kost dan geheugen met een normale snelheid.

pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVK

Edit :
Nevermind sold out, wilde zelf net bestellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ergo op 26-04-2016 19:03 ]

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 zou al moeten voldoen. Tenzij je het ram wilt overclocken, dan kan je voor een mooier setje gaan met leuke heatspreaders e.d. Maar ik heb daar persoonlijk nog geen prestatieverschil ingezien qua renderen en of encoden.

• Kevin Knoors
Bedankt voor de input. Ik weet nog niet of ik ga overclocken (zeker om dat ik de profijt er nog niet van zie).

Dus voor de zekerheid haal ik iets wat eventueel later wel wat sneller kan werken en nu niet al te duur is. Dan denk ik toch nog steeds aan Kingston HyperX Fury Black 16GB DDR4-2666. Die €20 extra vind ik nu niet zo'n probleem.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:32

Tribits

Onkruid vergaat niet

Sauron_K schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 18:48:
[...]

Nee, ik wil nu echt iets nieuws. Het idee is dat hij het gewoon echt niet aan kan. Zeker 1080p transcoden daar heeft hij gewoon 80-90% van zijn capaciteit voor nodig. Terwijl er ook andere zaken moeten draaien op de achtergrond.
Om daar nog even op terug te komen: Ik heb hier even een E8400 C2D als Plex servertje ingericht. Die is per core nog een stukje langzamer dan de FX4350. Als ik die op een enkele core 1080p AVC laat transcoden dan lukt dat nog net. Dat betekent dat die FX4350 in totaal voor rond de 20 procent belast zou moeten zijn bij het transcoden van een enkele 1080p AVC stream. Ik weet niet hoe je die belasting nu meet, maar task manager kan je eventueel de totale CPU belasting, de belasting per (virtual) core en per proces tonen.

Het is me niet ontgaan dat je iets nieuws wilt kopen, maar om te bepalen wat de juiste aankoop is kan het handig zijn om te weten hoe zwaar je huidige CPU nu echt wordt belast. Als het inderdaad zo is dat alle cores zwaar belast worden (meerdere streams? Hoge resoluties? Zware achtergrondtaken?) dan zou zelfs een i7 nog het overwegen waard zijn. Als die 80 a 90 procent voor een enkele core is dan zal een eenvoudige i5-6400 ook nog wel volstaan. Ook kan het wel zinvol zijn te weten of je huidige systeem defect is of niet zodat je weet of je het eventueel nog tweedehands kunt verkopen.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Verwijderd

Misschien is een nieuwe voeding ook handig, hangt er vanaf hoe oud je oude is. Mooie nieuwe hardware aan een oude voeding hangen kan risicovol zijn.

• Kevin Knoors
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:52:
Misschien is een nieuwe voeding ook handig, hangt er vanaf hoe oud je oude is. Mooie nieuwe hardware aan een oude voeding hangen kan risicovol zijn.
De voeding heb ik op 10-09-2014 aangeschaft. Ik heb zelf ooit een probleempje gehad met een voeding waar ik toen hardware vervangen heb (omdat ik dacht dat dit kapot was) terwijl de voeding kapot was. Dus ik ben hier erg bang voor vaak.

Deze voeding is dus ongeveer 1,5 jaar oud. Kan toch nog wel?

• Kevin Knoors
Tribits schreef op woensdag 27 april 2016 @ 00:29:
[...]

Om daar nog even op terug te komen: Ik heb hier even een E8400 C2D als Plex servertje ingericht. Die is per core nog een stukje langzamer dan de FX4350. Als ik die op een enkele core 1080p AVC laat transcoden dan lukt dat nog net. Dat betekent dat die FX4350 in totaal voor rond de 20 procent belast zou moeten zijn bij het transcoden van een enkele 1080p AVC stream. Ik weet niet hoe je die belasting nu meet, maar task manager kan je eventueel de totale CPU belasting, de belasting per (virtual) core en per proces tonen.

Het is me niet ontgaan dat je iets nieuws wilt kopen, maar om te bepalen wat de juiste aankoop is kan het handig zijn om te weten hoe zwaar je huidige CPU nu echt wordt belast. Als het inderdaad zo is dat alle cores zwaar belast worden (meerdere streams? Hoge resoluties? Zware achtergrondtaken?) dan zou zelfs een i7 nog het overwegen waard zijn. Als die 80 a 90 procent voor een enkele core is dan zal een eenvoudige i5-6400 ook nog wel volstaan. Ook kan het wel zinvol zijn te weten of je huidige systeem defect is of niet zodat je weet of je het eventueel nog tweedehands kunt verkopen.
Het gaat er dus om dat naast het transcoden in Plex ik ook andere dingen kan doen. Situatie: Mijn vriendin moet lekker een filmpje kunnen kijken via en Plex en ik dan ook of gamen.

Nu heb ik vanochtend even een filmpje aangezet op mijn iPad in 080p, Unlimited. Ik had taskmanager open staan en gekeken naar de aparte core's en het gebruik (heb even geen screenshot's nu). Maar hij kwam niet boven de 40% uit. Dat vond ik dus raar omdat ik bij een ander filmpje een paar dagen geleden dus had dat Plex alleen al 70-80% gebruikte. Ik denk dus dat het afhankelijk is van het .mkv bestand.

Gelukkig kan ik dan denk ik concluderen dat de CPU nu niet kapot is en dan ik hem inderdaad nog kan doorverkopen (was ik wel van plan).

Ik ben er nog steeds niet uit of ik voor de i5 of i7 ga. Natuurlijk kan ik altijd later nog upgraden, maar ik heb nu het geld en wil het meteen goed doen. Ik ga niet dagelijks zware dingen doen, maar het moet niet zo zijn dat het ooit voorkomt dat de cpu te traag wordt.

Verwijderd

Sauron_K schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:35:
[...]

De voeding heb ik op 10-09-2014 aangeschaft. Ik heb zelf ooit een probleempje gehad met een voeding waar ik toen hardware vervangen heb (omdat ik dacht dat dit kapot was) terwijl de voeding kapot was. Dus ik ben hier erg bang voor vaak.

Deze voeding is dus ongeveer 1,5 jaar oud. Kan toch nog wel?
Zag dat de voeding 2011 voor het eerst geleverd werd, maar als hij pas 1,5 jaar aan het werk is lijkt het mij een prima voeding :) Ik ben geen voedingsexpert, maar voor je je nieuwe pc aan een 6 jaar oude voeding had gehangen, dacht ik, ik vraag er even naar.

• Kevin Knoors
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:01:
[...]

Zag dat de voeding 2011 voor het eerst geleverd werd, maar als hij pas 1,5 jaar aan het werk is lijkt het mij een prima voeding :) Ik ben geen voedingsexpert, maar voor je je nieuwe pc aan een 6 jaar oude voeding had gehangen, dacht ik, ik vraag er even naar.
Bedankt! Je weet maar nooit, heb er ooit zo veel drama mee gehad...

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Je zal met een i5 en een 280x alle games op high/very high kunnen draaien op fullhd. Ik zou die niet veranderen. Ik heb een 380x die net een half jaartje op de markt is en die presteert nauwelijks beter..enkel is het verbruik lager.
Je zou een upgrade kunnen maken voor 240 euro. Cpu, moederbord en wat je hebt erop doen.
Pagina: 1