Cpu Gpu te warm waterkoeling.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnuitoss
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 11:50
Hallo

Ik ben nu een paar weekjes aan het draaien met mij n ieuwe pc en sinds de laatste dagen af en toe aan het gamen maar nu valt me op dat de temperaturen hoog zijn en zeker in combinatie met mijn cooling.

6700k 74 graden.
gtx titan x 60 graden.
Dit lijken mij hoge temperaturen, eerst had ik hem overclockt naar 4.6 maar toen ging de pc uit op ten duur daarna op 4.0 stock gezet en zie dat hij nu aan blijft maar te hoog naar mijn mening.

Het acryl wat ik heb gebruikt is 10/12 de pomp is ek d5,radiator is 360pe ook ek.
De pomp laat ik volluit draaien met het testen.

Eerder heb ik getwijfeld aan de temperaturen en heb toen de gehele pc leeg gemaakt en gekeken naar de koelpasta maar dat was gewoon goed.

Mochten er vragen zijn of dat ik iets vergeten ben te vermelden hoor ik het graag.
Dit is mijn eerste watergekoeld systeem dus mischien is er iets verkeerd in de opbouw of zo.

Bedankt voor het meedenken en reacties

Ps het was in de campaing van BF4 uiteraard op ultra.
EDIT1: Ik zie dat de foto van afterburner niet de goede maat heeft, de temperaturen liggen eigenlijk wel constand rond de 70-74 voor cpu en gpu 50-60.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/o5zyvt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s31.postimg.org/7qr8aykl3/20160425_192304.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s31.postimg.org/aukfrj5pz/20160425_192259.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s31.postimg.org/6bd934u5z/hm1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s31.postimg.org/rizda40c7/hw2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door martijnuitoss op 25-04-2016 20:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Hoe zit het met de fans op de rad?

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnuitoss
Die draaien op het moment 1300 rpm 3 stuks 120.
Ook nog 2 inlaat en 1 uitlaat in de kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:25
en welke zijn het? ik zelf vermoed dat het gewoon teveel warmte is voor een 360 rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
loki504 schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:13:
en welke zijn het? ik zelf vermoed dat het gewoon teveel warmte is voor een 360 rad.
Heb het zelfde gevoel, voor alleen cpu al zou ik 240 aanraden, doe daar een titan bij dan is naar mijn mening 360 niet voldoende,

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 14:20

NoFearCreations

3DPrint the world!

Set goed ontlucht?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnuitoss
Hoi

De set is goed ontlucht, alleen boven in het reservoir zit lucht maar dat zou niet uit moeten maken.

Waar ik wel over twijfel is dat het maar een klein beetje afschuining is van het reservoir naar de pomp en aangezien deze niet zelfaanzuigend is.
Maar aan de andere kant zie ik wel bovenin het reservoir dat er voldoende terug komt.

Dit zijn de fans en radiator,helaas is de kast te klein voor nog een radiator.
EK-CoolStream PE 360 Radiator
Akasa 120mm Fan APACHE Black AK-FN058

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[Remmes] schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:26:
[...]

Heb het zelfde gevoel, voor alleen cpu al zou ik 240 aanraden, doe daar een titan bij dan is naar mijn mening 360 niet voldoende,
Hier op 240 + 120 (Beide rads dunne (26mm) modellen, de 240 met grote finnen en de 120 met hele fijne) voor een 1090T wat nou niet bepaald een frisse cpu is met 125w TDP zonder overclock en twee 6870's welke ook niet de zuinigste zijn en in game zit alles onder de 50, in een benchmark gaat het net over de 50.
240 voor alleen de CPU is dan ook wel erg overdreven ;)
Enige verschil is dat bij mij het CPU > 120 > GPU's > 240 gaat en de vloeistof dus tussen CPU en GPU's nog een beetje afgekoeld wordt, wat zijn de idle temps?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Exhaust je door de radiator of is het inlaat?
Het kan best zijn dat er een luchtzak in de kast ontstaat.
Overigens moet je niet vergeten dat D5 pompen hun warmte dumpen in het koelwater. Dus dat draagt ook bij aan de temperatuur.

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik ben geen bekende met waterkoeling, maar kan het niet deels te maken hebben dat het water van de Pomp->GPU -> CPU -> Rads gaat? Even er vanuit gaande dat dat de stroomrichting hier is.

Je neemt eerst warmte dan van je pomp mee naar de GPU en die neem je daarna beiden mee naar de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De pomp kan beter op +- 1800 RPM draaien, veel sneller is zinloos en zorgt alleen maar voor meer warmte en onnodige slijtage. Een D5 laat je alleen op volle snelheid draaien als je bijv 2 rads hebt en 3 GPUs.

@hierboven: loop volgorde maakt niet uit, zo werkt het namelijk niet :) de vloeistof pompt immers zo enorm snel rond dat volgorde vrijwel triviaal is.

@OP: heb je alle bochten etc netjes gemaakt zodat er weinig restricties zijn? Weet je 100% zeker dat alles goed gemonteerd is?

Check vooral even of je CPU waterblock goed is gemonteerd. Zit de juiste Inlet + Jetplate erin? Heb je de backplate echt goed gemonteerd en niet de verkeerde en/of verkeerd om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat gebeurt er met je temps als je alleen de cpu belast met bijvoorbeeld prime oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnuitoss
De computer is idle tussen de 20-30 graden, dat is wel bij een koude start.

ik weet eigenlijk zeker dat ik alles goed heb aangesloten en de bochten goed zijn ook zit er de goede jet in, een luchtzak likt me sterk aangezien ik toch wel een tijdje bezig ben geweest met schudden kantelen etc etc zelfs nog een tijdje nadat er geen bellen meer kwamen.

Ik denk toch dat als ik veel zin en tijd heb van de week de pc weer leeg laat lopen en controleer of de pasta goed is.

De temperatuur van een titax x waar zou die ongeveer op moeten liggen bij volle belasting met mij koeling, ik maak me drukker om de cpu dan de gpu maar dat komt omdat ik totaal niet weet wat een standaard is voor gpu.

De setup is als volgt.

reservoir---->pomp----->gpu----->cpu---->radiator-----reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
martijnuitoss schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:06:
De computer is idle tussen de 20-30 graden, dat is wel bij een koude start.

ik weet eigenlijk zeker dat ik alles goed heb aangesloten en de bochten goed zijn ook zit er de goede jet in, een luchtzak likt me sterk aangezien ik toch wel een tijdje bezig ben geweest met schudden kantelen etc etc zelfs nog een tijdje nadat er geen bellen meer kwamen.

Ik denk toch dat als ik veel zin en tijd heb van de week de pc weer leeg laat lopen en controleer of de pasta goed is.

De temperatuur van een titax x waar zou die ongeveer op moeten liggen bij volle belasting met mij koeling, ik maak me drukker om de cpu dan de gpu maar dat komt omdat ik totaal niet weet wat een standaard is voor gpu.

De setup is als volgt.

reservoir---->pomp----->gpu----->cpu---->radiator-----reservoir.
En wat gebeurt er als je alleen prime95 draait? die warmte zou hij makkelijk kwijt moeten kunnen op 360 rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnuitoss
zal ik zo eens kijken,de pc draait nu een uurtje en idle tussen de 25-35.

Bij prime loopt hij toch al gauw op naar 76 graden.
Of in mijn constructie is iets niet goed of in de pasta lijkt me.

mijn gtx is defect geweest en voor rma terug geweest naar msi deze is vervangen voor een refurbished exemplaar, intussen draaide ik dus zonder de gpu wel met waterkoeling en kwam hij met veel pijn en moeite met stress testen tegen de 60 graden aan de cpu.

En aangezien ik van watrerkoeling nog niet echt kaas heb gegeten vind ik dit vreemd die hoge temperaturen.

Is er ergens een winkel of hobbyist die mee kan kijken.

[ Voor 79% gewijzigd door martijnuitoss op 26-04-2016 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Ik doelde niet op lucht in je loop maar statische lucht in de kast. Wanneer je een ongebalanceerd fan profiel hebt kan dat namelijk gebeuren.

Weet je zeker dat je de backplate van je CPU block goed gemonteerd hebt? In/out take op het CPU block ook goed ( zou amper temperatuur verschillen moeten veroorzaken, maar is wel een stuk meer restrictief (flow-killer) Zulke temperaturen lijken mij niet te wijten aan een verkeerd aangebracht TIM. Tenzij je veel maar dan ook veel te weinig gebruikt hebt.

Ook voor CPU temperatuur uitmeten; download RealTemp even.

[ Voor 5% gewijzigd door wiLLius op 26-04-2016 15:17 . Reden: Toevoeging RealTemp ]

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Als jij met 60 graden prime kan draaien en jij haalt met een gpu erbij ingame 14 graden meer.... Dan is je koeling blijkbaar nog niet voldoende?
D5 pomp je loop met een noodgang rond dus welicht even vergelijken met een filmpje van youtube of jouw flow overeenkomt?
Hoe warm voelt je radiator als je je hand erop houd?
Wellicht kun je de temperatuur op je in of oulet van je rad meten?

[ Voor 9% gewijzigd door maks11223344 op 26-04-2016 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnuitoss
Daar ben ik weer, ik heb de pc uit elkaar getrokken.
Ik snap het nog niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb maar de pasta was niet goed verspreid.
Nadat ik hem weer in elkaar heb gezet is bank 1 en 2 defect van het moederbord(code c4 19 55)

Op bank 3 en 4 draait hij wel dus ik ga hem zo even aanzetten en kijken of de temperaturen beter zijn, mocht dat niet het geval zijn ga ik inderdaad even de temperaturen van de radiator achterhalen.

EDIT:prime draait nu 5 minuten en zit tussen de 35 en 40 graden, wel met koude start.

Ik heb nu trouwens gebruik gemaakt voor het eerst de spreading methode,het kost wat meer pasta maar naar mijn mening heb je dan meer zekerheid, zorg wel dat je een goede pasta hebt die ook geen stroom geleid.

[ Voor 25% gewijzigd door martijnuitoss op 26-04-2016 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
draai hem eens een uurtje. en is dit met je titan x er aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnuitoss
jazeker de gpu zit eraan.
Zal ik hem draaien op de mode dat hij alles test BLEND of Smal FFT`s?

de fans van de RAD draaien nu 1300 rpm en de pomp 1900rpm

heb er wel 16gb ram uit moeten halen maar dat meot niets uitmaken.

[ Voor 18% gewijzigd door martijnuitoss op 26-04-2016 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijnuitoss schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:21:
Daar ben ik weer, ik heb de pc uit elkaar getrokken.
Ik snap het nog niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb maar de pasta was niet goed verspreid.
Nadat ik hem weer in elkaar heb gezet is bank 1 en 2 defect van het moederbord(code c4 19 55)

Op bank 3 en 4 draait hij wel dus ik ga hem zo even aanzetten en kijken of de temperaturen beter zijn, mocht dat niet het geval zijn ga ik inderdaad even de temperaturen van de radiator achterhalen.

EDIT:prime draait nu 5 minuten en zit tussen de 35 en 40 graden, wel met koude start.

Ik heb nu trouwens gebruik gemaakt voor het eerst de spreading methode,het kost wat meer pasta maar naar mijn mening heb je dan meer zekerheid, zorg wel dat je een goede pasta hebt die ook geen stroom geleid.
Spreading methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Waarschijnlijk is je moederbord niet defect maar heb je het waterblock te stevig aangedraaid. Hierdoor ontstaat een lichte bolling van het moederbord en wordt de boel afgeknepen. Draai de waterblock moeren eens ietsje losser, dat zou het moeten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnuitoss
Inderdaad het blok zat te strak maar het is een board en merk van niks.
Voor mij never nooit geen msi meer.eerst mijn gpu stuk 4 weken moeten wachten en nu dit.
Al draai ik het blok maar ietje vast meteen de foutcodes.
Het is nu zelfs zo ver dat ik 2 pinnen van mijn socket verprutst heb dus dat word een nieuw board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Welk mobo is het? ik werk elf dat boven de 100 euro de pcb een stuk dikker en steviger is. En zijn die 2 pinnen echt afgebroken? of alleen verbogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Hoe draai je het blokje vast dan, toch niet met een schroevendraaier hoop ik? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-09 10:18
worden de buizen warm?
als nee, kunnen er bubbles in zitten die de flow helemaal stoppen.
ook is het een mogelijkheid dat de pomp de vloeistof niet rond krijgt.
als de buizen warm worden, en echt heel warm is het waarschijndelijk zo dat de radiator niet groot genoeg is.

1300 RPM is trouwens wel heel snel voor een ventilator (als een beetje stiltje je vriend is!)

[ Voor 5% gewijzigd door Ayyylias op 30-04-2016 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnuitoss
Het is een msi gaming m7
De pinnetjes zijn hopelijk verbogen en anders is het niet anders en ga ik weer.terug naar mijn favoriete merk Asus. Pinnen ligt natuurlijk niet aan msi.

Ik draai hem zachtjes aan,op het koelblok zitten ook veren dus aandraaien tot de veer moet genoeg zijn maar zelfs dan werkt hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
martijnuitoss schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:37:
Het is een msi gaming m7
De pinnetjes zijn hopelijk verbogen en anders is het niet anders en ga ik weer.terug naar mijn favoriete merk Asus. Pinnen ligt natuurlijk niet aan msi.

Ik draai hem zachtjes aan,op het koelblok zitten ook veren dus aandraaien tot de veer moet genoeg zijn maar zelfs dan werkt hij niet.
Als in pricewatch: MSI Z170A GAMING M7
?? Je mag wel iets van bouw kwaliteit verwachten van een 200 euro MB...... mijn gigabyte z87x-oc verbuig je niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
loki504 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:57:
[...]

Als in pricewatch: MSI Z170A GAMING M7
?? Je mag wel iets van bouw kwaliteit verwachten van een 200 euro MB...... mijn gigabyte z87x-oc verbuig je niet zomaar.
Gebeurt wel vaker bij waterblockjes die niet goed zijn gemonteerd. Ik was bij mn formula moederbord (€340) eens vergeten de plastic standoff ringetjes bij het waterblock te gebruiken waardoor ik mn blokje te stevig kon aandraaien. Dit resulteerde ook in 2 geheugen sloten die ineens uitvielen.

Ik gok dus ook dat het waterblock niet correct is gemonteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
stin00 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:31:
[...]

Gebeurt wel vaker bij waterblockjes die niet goed zijn gemonteerd. Ik was bij mn formula moederbord (€340) eens vergeten de plastic standoff ringetjes bij het waterblock te gebruiken waardoor ik mn blokje te stevig kon aandraaien. Dit resulteerde ook in 2 geheugen sloten die ineens uitvielen.

Ik gok dus ook dat het waterblock niet correct is gemonteerd :)
Weer wat geleerd. gelukkig nog nooit te strak gedaan. Ik doe altijd een kwart slag voor breken stoppen. Tot nu toe goed gegaan:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnuitoss
100% goed gemonteerd aangezien het maar op 1 manier kan,te strak aangedraaid? Ook niet aangezien de dop maar net de veer raakt.

Daar komt bij dat de computer een paar weken goed gedraaid heeft.
Net een nieuw moederbord besteld, toch weer een m7 aangezien er geen betere opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-08 15:11
stin00 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:59:
Hoe draai je het blokje vast dan, toch niet met een schroevendraaier hoop ik? :P
//offtopic
BInnekort zelf ook een andere cpu cooler plaatsen, wat zou jij aanraden? met de hand en dan heel strak? of anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 07:08
vast is vast. meer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnuitoss
Inderdaad vast is vast. Handvast.

Maar kijk uit met een m7 er zijn redelijk wat mensen die er last van hebben lees ik op diverse fora.

EDIT: Inmiddels een nieuw mobo erin en de temperaturen bevallen me niet maar ik denk omdat het komt omdat het mijn eerste build is met waterkoeling.
Deze pomp zuigt niet aan en ik denk dat de buis van het reservoir te vlak ligt en dus niet genoeg aanvoer krijgt.

[ Voor 49% gewijzigd door martijnuitoss op 16-05-2016 21:19 ]

Pagina: 1