Topic is alweer een tijdje oud, en ik ben even snel door de reactie's heen skipped.
Ik snap de vraag heel goed van TS, ik heb er zelf ook erg mee gezeten. (tijdens mijn onderzoekje hoe makkelijk het voor Apple is om Apple Pay te lanceren in Nederland) Omdat in Amerika nog via het 'oude' systeem van een kaart nummer, verval datum en CVC (card verification code) online betaald word is dit internationaal stukken makkelijker. Kijk maar bij Amazon bijvoorbeeld.
In belgië word op Meastro kaarten wel een Kaart nummer + verval datum afgegeven. Deze 2 icm de reader van de bank zijn genoeg om online te kunnen betalen binnen het systeem van Meastro. Dit is overigens in 2009 pas geintroduceert en iDeal bestaat daarin tegen al sinds 2005. Destijds is er dus door currence en de Nederlandse banken er voor gekozen om zelf een online systeem op te zetten. Het geen nu iDeal is. De transactie kosten zullen achter de schermen voor de banken ook lager liggen omdat dit een eigen beheerd systeem is.
Nu is het niet dat onze pasjes technisch gezien niet aangesloten zouden kunnen worden op het systeem. Onze passen hebben namelijk ook 'gewoon' een kaart nummer, deze staat ook afschermd op je bonnetjes als xxxx xxxx xxxx 1234. Ik zou het fijn vinden als ze dit ook zouden vrij geven, evnt. tegen meer prijs om via je kaart nummer te kunnen betalen
Cirrus passen, vooral in Griekenland, zijn ook van Mastercard international. Deze hebben ook gewoon een kaart nummer er op. Is het zelfde als meastro maar dan een andere merknaam.
Wat betreft de beveiling van passen is dit in Europa zéér goed geregeld met de EMV (het nieuwe pinnen) chip&pin. Het is wel dat mocht er fraude ontstaan dan is hier meastro niet verantwoordelijk voor schade vergoeding maar vaak de winkelier of bank.
In Amerika word nog veel gebruik gemaakt van swype&sign, chip&sign. Het swypen van de magneet strip of via de EMV in het automaat steken en dan authoriseren mbv handtekening. (De reden waarom er een handtekening vak op meastro passen zitten) Overigens vind er eind dit jaar een liablity shift plaats in Amerika en daarna is niet Visa/Mastercard aansprakelijk voor fraude, maar ook de winkelier. Dus ik verwacht dat na de liablity shift op veel plaatsen word geuprade naar de iets duurdere EMV Cip&Pin apparatuur! Maar dit heeft verder niks met online betalen te maken!
Bron:
https://www.visa.com/chip...-chip/liability-shift.jsp
EDIT:
Ik ben zelf een klein speur onderzoekje begonnen omdat ik na een half jaar in Engeland gezeten te hebben met een Visa Debit card. (let op, geen Vpay) die precies zo er uitzag en werkte als een creditcard maar dan gewoon debit was waarom dit niet in Nederland mogelijk was. Overigens heeft Meastro het Nederlandse PIN vervangen, dus misschien dat de opdracht voor ideal ook vanuit daar is begonnen... Ik heb bij Bunq, ABN en ING gevraagd of zij mij een kaart code konden vragen en dit was helaas niet mogelijk.
[
Voor 9% gewijzigd door
xvilo op 01-09-2016 14:30
]