Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeforceAA
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-11-2024
iDeal is gemaakt om het mogelijk te maken met je betaalpas online te balen. Maar als Maestro al een 90+% marketshare had in Nederland toen in 2006, waarom hebben banken en webshops niet het online betaalsysteem van Maestro geadopteerd? Op verschillende buitenlandse sites zie ik native Maestro support staan. Waarom zijn banken nooit overgestapt op die?

In principe je debit card voor online betalingen zoals het in andere landen gaat.

Update 1: Weet iemand toevallig als Bankcontact(in België) zowel een debit card systeem is (als Maestro) als online betaalmiddel(als iDeal)?

[ Voor 15% gewijzigd door GeforceAA op 25-04-2016 20:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 18:48

Mimiix

Professioneel Prutser

Oké, wat is nu je doel met dit thread ?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Ideal om zeep helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Waarom is de creditcard nooit echt aangeslagen hier?
Dat ding wordt over de hele wereld voor de meeste (online) aankopen gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik moet ook zeggen dat ik het doel van dit topic mis. Aan de TS om dat duidelijker te maken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ik denk dat je niet weet wat het kosten plaatje is voor een verkoper tussen ideal en Credit Card. Verschil is echt heel groot. Iemand moet ze verzekering van de creditcard maatschappijen betalen.

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 21:37
D3nnisd schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:13:
En wat is de doel van je reactie?
gambieter schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:17:
Ik moet ook zeggen dat ik het doel van dit topic mis. Aan de TS om dat duidelijker te maken :)
Aangezien niemand er een antwoord op heeft, is het best een goede vraag. Zijn er mensen uit de *knip* troll bankenwereld die hier antwoord op kunnen geven? Ben best benieuwd!

[ Voor 2% gewijzigd door gambieter op 25-04-2016 19:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik vind het wel fijn dat niet iedereen met mijn gegevens zomaar wat kan boeken. (zonder de mogelijk te storneren) dus goedkeuring met een wachtwoordje vind ik wel zo prettig jaja

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Fish schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:27:
Ik vind het wel fijn dat niet iedereen met mijn gegevens zomaar wat kan boeken. (zonder de mogelijk te storneren) dus goedkeuring met een wachtwoordje vind ik wel zo prettig jaja
Dat is al vrij lang het geval met CC, betaling in Nederland met CC moet je bv bij Rabo al via die nieuwe scanner doen of je kan er altijd nog een paywall tussen zetten (paypal etc).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

iDEAL werd in 2005 opgericht door Currence omdat er geen universeel geaccepteerde online betaalmethoden waren zonder hoge transactiekosten.
Lijkt me heel duidelijk?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SinergyX schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:32:
[...]

Dat is al vrij lang het geval met CC, betaling in Nederland met CC moet je bv bij Rabo al via die nieuwe scanner doen of je kan er altijd nog een paywall tussen zetten (paypal etc).
mja als ik op het grote boze internet shop niet .. dx enzo. gewoon nummer en klaar

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:57

NSG

Je weet niks!

SinergyX schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:32:
[...]

Toch zijn er blijkbaar tal van firma die zonder tussenkomst van een scanner geld van je creditcard af kunnen halen. Apple, Google, Amazon, Paypal en weet ik veel hoeveel nog meer.

Het lijkt wel alsof de ontvanger van het geld bepaald of jij wel of geen 2 factor authenticatie moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:01

mrsar

waar een sar is,is een wodka

En gaan we nu met de EU niet juist over op Maestro/mastercard? wat ook nog eens duurder is voor ons....

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-09 20:35
Maestro is altijd nog een debitcard en geen creditcard. Vrijwel elke pinpas is volgens mij ook van maestro. Ik ben niet bekend met wat hun als systeem hadden, maar ben er wel benieuwd naar.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Maestro kun je ook online mee betalen maar niet met onze passen die daar geen geschikt nummer voor hebben. Waarom dat is, geen idee. Wellicht omdat het net zo werkt als credit cards en dat hier ook niet heel populair is.

Iig, iDeal hebben we om het gat tussen credit cards en bankoverschrijvingen te dichten. Daarmee weet namelijk de winkel zeker dat er betaald is waardoor ze direct verder kunnen gaan met het verwerken van de bestelling, ondanks dat het geld strict gezien nog niet op hun rekening staat. Bij een normale bankoverschrijving is dat vervolgens iets wat even duurt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:52
Zal wel met kosten te maken hebben. Mijn zakelijke Knab rekening heeft overigens wel het meastro nummer erop vermeld staan

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 18:22
Volgens mij is de vraag van de TS wel beantwoord, maar de bredere vraag over CC betaling en al dan niet 2 way authentication blijft bestaan. Ik verbaas me erover dat ik vaak met ING Mastercard zomaar kan betalen zonder een wachtwoord of iets dergelijks.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het plaatje van xkcd gaat hier waarschijnlijk op:
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png
in combinatie met het feit dat eerdere systemen nog niet wijdverspreid was in Nld. Vind het wel prima zo, want marktwerking als er slechts één systeem is, is niet echt marktwerking....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

NSG schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:36:
[...]

Toch zijn er blijkbaar tal van firma die zonder tussenkomst van een scanner geld van je creditcard af kunnen halen. Apple, Google, Amazon, Paypal en weet ik veel hoeveel nog meer.

Het lijkt wel alsof de ontvanger van het geld bepaald of jij wel of geen 2 factor authenticatie moet gebruiken.
Dat soort bedrijven zullen wel op een whitelist staan van de CC maatschappijen, DX of Gearbest bv moet ik altijd de scanner gebruiken. Amazon trouwens sinds mid vorig jaar ook.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeforceAA
CyBeR schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:42:
Maestro kun je ook online mee betalen maar niet met onze passen die daar geen geschikt nummer voor hebben. Waarom dat is, geen idee. Wellicht omdat het net zo werkt als credit cards en dat hier ook niet heel populair is.

Iig, iDeal hebben we om het gat tussen credit cards en bankoverschrijvingen te dichten. Daarmee weet namelijk de winkel zeker dat er betaald is waardoor ze direct verder kunnen gaan met het verwerken van de bestelling, ondanks dat het geld strict gezien nog niet op hun rekening staat. Bij een normale bankoverschrijving is dat vervolgens iets wat even duurt.
Native betalen met Meastro leek mij toen makkelijker ipv een nieuwe standaard te ontwikkelen?
D3nnisd schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:13:
Ik wil weten waarom banken iDeal hebben gemaakt ipv native online Meastro support te pushen.
Dibbuz schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:18:
Ik denk dat je niet weet wat het kosten plaatje is voor een verkoper tussen ideal en Credit Card. Verschil is echt heel groot. Iemand moet ze verzekering van de creditcard maatschappijen betalen.
Ik heb specifiek over hun debit card systeem: Maestro. Nu 10 jaren later geven banken standaard een Credit Card bij betaalpassen. Waarom was dat niet zo? En waarom iDeal ipv native betalen met Maestro online?
mrsar schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:38:
En gaan we nu met de EU niet juist over op Maestro/mastercard? wat ook nog eens duurder is voor ons....
Marktaandeel van MasterCard in Nederland is heel groot.

[ Voor 39% gewijzigd door gambieter op 25-04-2016 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@GeforceAA: gebruik de edit-knop, we willen geen dubbel- of triple posts zien. En het antwoord op je vraag had je makkelijk op kunnen zoeken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facepalm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:50
GeforceAA schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:58:
[...]

Ik wil weten waarom banken iDeal hebben gemaakt ipv native online Meastro support te pushen.
Ik heb geen bronnen, maar vanwege de kosten waarschijnlijk. Het Nederlandse banksysteem is erg efficient en een overboeking kost dan ook maar een paar centen, ongeacht het bedrag van de transactie. iDeal is een normale overboeking met garantie naar de webwinkel dat het geld onderweg is. De prijs voor een webwinkel is enkele tientallen centen.

Bij debitcards is dit vaak een percentage, ik geloof dat het maximum nu 0,2% is. Meestal duurder dus. En ook nog eens fraudegevoeliger want er is geen authenticatie, als je het kaartnummer weet is dit eigenlijk al genoeg om te betalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
iDeal: om dat het snel, veilig en 'van ons' is. Het is nogal moeilijk om een internationale standaard te maken voor overboekingen. Dit staat los van MasterCard en Credit Cards, totaal ander idee/systeem. Hier maken we geld over, daar maken ze schulden die ze aan het eind van de rit misschien wel en misschien niet betalen. Het is vrij normaal om in Amerika gewoon een dikke lopende Credit Card schuld te hebben waar je alleen de rente van betaalt maandelijks. Ook daar weten mensen wel dat het geen goed idee is, maar zo gaat het daar wel. Het grootste gedeelte van de economie draait daar om virtuele schulden en rentes.

In Nederland hebben we over het algemeen niet zo graag schulden, en daarmee automatisch weinig zin om een Credit Card te gebruiken, vooral als het dan ook nog eens duurder is. De overheid heeft bovendien redelijk wat wetten om de consument te beschermen, dus de bescherming die een Credit Card biedt is in NL niet bepaald een super toegevoegde waarde.

Met andere woorden: wij hebben het beter en daarom hebben we een beter systeem bedacht, en is een internationale versie voor ons eigenlijk vooral een achteruitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeforceAA
johnkeates schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:07:
..... gewoon een dikke lopende Credit Card schuld..
Maar Maestro is een debit card systeem zonder dat krediet erbij komt kijken. Zou dan niet van toepassing moeten zijn voor online betalingen?
TimDJ schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:44:
Zal wel met kosten te maken hebben. Mijn zakelijke Knab rekening heeft overigens wel het meastro nummer erop vermeld staan
Zou je dan online kunnen betalen met die dan?
gambieter schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:01:
[mbr]@GeforceAA: gebruik de edit-knop, we willen geen dubbel- of triple posts zien. En het antwoord op je vraag had je makkelijk op kunnen zoeken.[/]
Ik kan niets specifieks online vinden over waarom Maestro als online betaalmiddel is overgeslagen in Nederland. Daarom vraag ik het nu.

[ Voor 56% gewijzigd door GeforceAA op 25-04-2016 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:56

sapphire

Die-hard pruts0r

GeforceAA schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:57:

Nu 10 jaren later geven banken standaard een Credit Card bij betaalpassen. Waarom was dat niet zo? En waarom iDeal ipv native betalen met Maestro online?
Ow?

Diverse bankrekeningen bij twee banken maar beide geven geen standaard creditcard hoor. Betaalpas(sen) voor PIN wel, voor mij een reden waarom ik geen CC heb, onzin om extra voor te betalen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
GeforceAA schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:57:
[...]

Native betalen met Meastro leek mij toen makkelijker ipv een nieuwe standaard te ontwikkelen?

[...]

[...]

Ik heb specifiek over hun debit card systeem: Maestro. Nu 10 jaren later geven banken standaard een Credit Card bij betaalpassen. Waarom was dat niet zo? En waarom iDeal ipv native betalen met Maestro online?

[...]

Marktaandeel van MasterCard in Nederland is heel groot.
Marktaandeel van MasterCard is misschien groot t.o.v. andere CC's, maar als je het totaalplaatje bekijkt wil niemand echt een MasterCard of andere Credit Card, zijn de meeste gebruikers eigenlijk vooral gebonden aan de CC om dat een of andere stomme site of webshop weer eens niks anders mogelijk maakt en hebben veel CC bezitters hem wel maar gebruiken hem niet. (dit is allemaal mijn mening en van wat ik van mensen om me heen hoor, zie bij de webshops waar ik de infra voor beheer en ondernemers die bij een PIN apparaat de CC optie nooit nemen om dat nooit iemand dat ding gebruikt)

Verder is native Maestro betalen op papier vast heel leuk, maar toen iDeal ontworpen werd bestond het nog niet, of was het simpelweg nog nergens in gebruik in NL op internet. Daarnaast kan Currence en/of Nederland in het algemeen Maestro niet beheren, beheersen of er iets aan doen, dus gebruiken ze voor binnenlands verkeer liever iets interns en niet een of ander systeem dat van buiten af beheerd wordt. Dat is ook de reden dat we Swift het liefste niet gebruiken. (maar wat wel moet voor inter-bank-verkeer)

Andere technologie is in veel gevallen gewoon inferieur, en technisch is iDeal veel makkelijker en veiliger te implementeren dan alle andere opties. Tot dat een buitenlandse of nationale technologie op z'n minst net zo makkelijk en technisch correct is als iDeal maakt het weinig uit wat er op de wereld in omloop is. Ik heb liever dat de rest van de wereld iDeal en PIN+Chip overneemt dan dat wij Credit Cards, native Maestro en handtekening-based betalen gaan ondersteunen. Magneetstrips mogen dan ook meteen verboden worden en verbannen naar een plek waar de zon niet schijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeforceAA
johnkeates schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:25:
[...]
... dus gebruiken ze voor binnenlands verkeer liever iets interns en niet een of ander systeem dat van buiten af beheerd wordt.
Waarom hebben we dan geen intern systeem a la Bancontact in Belgie voor debit card(PIN) transacties in Nederland? Dat is 100% in handen van MasterCard. Zijn ze niet blij met MasterCard?

[ Voor 4% gewijzigd door GeforceAA op 25-04-2016 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:04

Osxy

Holy crap on a cracker

Omdat we iDeal hebben?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik mis denk ik even een 'probleem'. iDeal is iets wat werkt. Iets wat iedereen accepteert. Iets wat ooit is ingevoerd en inmiddels een succes is geworden en in Nld. Waarom zou je dit in twijfel trekken? Welk voordeel heeft een (willekeurig) ander systeem over iDeal?

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 25-04-2016 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GeforceAA schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:11:
Ik kan niets specifieks online vinden over waarom Maestro als online betaalmiddel is overgeslagen in Nederland. Daarom vraag ik het nu.
Je insteek lijkt te zijn dat iedereen maar moet vinden dat Maestro de beste keuze was, en je niet kunt begrijpen dat daar niet voor gekozen is. Maar zo werkt het niet.

Een discussie staat of valt met wat je zelf inbrengt als topicstarter, en dat is erg weinig tot nu toe. Dus probeer eens een wat meer constructieve insteek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

johnkeates schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:25:
Marktaandeel van MasterCard is misschien groot t.o.v. andere CC's, maar als je het totaalplaatje bekijkt wil niemand echt een MasterCard of andere Credit Card, zijn de meeste gebruikers eigenlijk vooral gebonden aan de CC om dat een of andere stomme site of webshop weer eens niks anders mogelijk maakt en hebben veel CC bezitters hem wel maar gebruiken hem niet. (dit is allemaal mijn mening en van wat ik van mensen om me heen hoor, zie bij de webshops waar ik de infra voor beheer en ondernemers die bij een PIN apparaat de CC optie nooit nemen om dat nooit iemand dat ding gebruikt)
N=1, ik ben dan denk ik uitzondering op de regel. Ik heb via ING een studenten creditcard betaal hiervoor 'maar liefst' 12,50€/jaar en verder niets. Betaling is altijd volledig openstaande bedrag aan het eind van de maand, dus geen gekke rente % of zo. Maar wel de mogelijkheid om met creditcard per maand 500€ of 1000€ te besteden(naar keuze).
Dit alles is natuurlijk nog niet zo aantrekkelijk.
Maar als ik via steam tijdens een sale 20 aankopen doe in een weekend of week, heb ik niet de behoefte om telkens mijn telefoon te pakken voor mijn TAN-code. Ja ik ben lui. En nee het zijn geen grote bedragen, minder dan mijn vriendin kan uitgeven in één dag winkelen.
Daarnaast zijn mijn aankopen 180 dagen verzekerd. Dit heeft mij tot nu toe ook één keer behoorlijk geholpen toen een webwinkel maar niet wilde reageren. Even doorgestuurd naar de bank en twee dagen later had ik mijn geld terug, webwinkel moest maar bewijzen dat zij inderdaad gelijk hadden in plaats van mijn geld gijzelen(via iDeal bijvoorbeeld) en zelf moeten lullen als brugman.

Probleem van iDeal voor de consument is dat het niet duidelijk is wat de verkoper van je te weten krijgt, althans voor de gemiddelde gebruiker niet, en dat je helemaal nergens recht op hebt. Niets, nada, noppes. Ja tuurlijk zijn er de Nederlandse en Europese internet en koop-op-afstand regels maar dat gaat zeker niet zo gemakkelijk als met een creditcard.

Ander makkelijk puntje is betaalautomaten voor parkeergarages. Creditcard er in, inrijden. Terugweg, creditcard er in, uitrijden. Niets geen bonnetjes en moeten betalen bij een automaat en daar moeten wachten op anderen, of zoeken naar die ene verdieping waar je ook kan pinnen bij het automaat naast contant betalen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

naitsoezn schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:40:
Ik mis denk ik even een 'probleem'. iDeal is iets wat werkt. Iets wat iedereen accepteert. Iets wat ooit is ingevoerd en inmiddels een succes is geworden en in Nld. Waarom zou je dit in twijfel trekken? Welk voordeel heeft een (willekeurig) ander systeem over iDeal?
In Nld ja, nergens anders, maar dit kleine land is niet het enige plekje op de aardbol :P

Als je als Nederlander iets bij een buitenlandse internetwinkel wil betalen heb je bij mijn weten 2 (gangbare) opties: CC en Paypal, met je Nederlandse bankpas kun je daar niets. (Ja, koppelen aan Paypal, maar ik bedoel zonder tussenweg)

Volgens mij is dat het hele probleem van TS, dat iDeal alleen nationaal en niet internationaal geschikt is.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 25-04-2016 20:54 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Simpel: de wet van de remmende voorsprong.

Nederland liep erg ver voor met elektronisch bankieren en heeft daardoor zelf een systeem ingevoerd. Nu zijn er in de landen die achterliepen nieuwe systemen gekomen die voor lopen, maar het is niet haalbaar om de huidige systemen af te schaffen simpelweg omdat het voordeel te klein is.

Vergeet niet dat toen iDeal ingevoerd werd er in Frankrijk nog met cheques betaald werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Raven schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:50:
[...]

In Nld ja, nergens anders, maar dit kleine land is niet het enige plekje op de aardbol :P

Als je als Nederlander iets bij een buitenlandse internetwinkel wil betalen heb je bij mijn weten 2 (gangbare) opties: CC en Paypal, met je Nederlandse bankpas kun je daar niets. (Ja, koppelen aan Paypal, maar ik bedoel zonder tussenweg)

Volgens mij is dat het hele probleem van TS, dat iDeal alleen nationaal en niet internationaal geschikt is.
Ik snap je punt niet. Als je (als relatieve uitzondering in Nld; de meerderheid doet niets in het buitenland, maar da's offtopic) iets in het buitenland wilt aanschaffen, dan staat er volgens mij niets in de weg om gewoon net als de overgrote meerderheid in Nld een CC aan te schaffen (of die koppeling met je paypal; ik zie al 2 alternatieven)? Kost je een paar euro, maar dat zijn kosten die je ook gehad zou hebben (and than some!) als we niet een Nlds systeem opgetuigd zouden hebben.... Ik snap nog steeds niet wat je tegen een zeer goed werkend systeem zou hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het zijn inderdaad alternatieven, maar als er ipv iDeal een internationaal gebruikt iets in gebruik werd genomen, waren die alternatieven niet nodig.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
GeforceAA schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:29:
[...]

Waarom hebben we dan geen intern systeem a la Bancontact in Belgie voor debit card(PIN) transacties in Nederland? Dat is 100% in handen van MasterCard. Zijn ze niet blij met MasterCard?
We hebben Currence? We gebruiken niet "Maestro", maar ondersteunen het gebruik er van. Net als dat we ook Bancontact ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
naitsoezn schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:10:
[...]

(of die koppeling met je paypal; ik zie al 2 alternatieven)
Raven schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:11:
Het zijn inderdaad alternatieven, maar als er ipv iDeal een internationaal gebruikt iets in gebruik werd genomen, waren die alternatieven niet nodig.
True schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:40:
[...]

Maar als ik via steam tijdens een sale 20 aankopen doe in een weekend of week, heb ik niet de behoefte om telkens mijn telefoon te pakken voor mijn TAN-code.
Ik vind iDeal een prima betaalmiddel maar het heeft zijn beperkingen 10 jaren later. Nu met online services moeten we in principe alternatieven(PayPal, "tegoed toevoegen") hebben om te betalen. Services als Steam, Netflix, Spotify of zelfs losse DLC kopen voor een freemium spel, lopen niet soepel met iDeal. Het trucje wat Netflix deed voor automatisch afschrijven via iDeal was illegaal, maar automatische incasso is achterhaald. Services moeten nu genoodzaakt prepaid pakketten aanbieden in Nederland om iDeal doorlopend support mist. Je gaat toch niet elk diamanten kistje in je Freemium-app betalen met iDeal?
gambieter schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:40:
[...]

Je insteek lijkt te zijn dat iedereen maar moet vinden dat Maestro de beste keuze was, en je niet kunt begrijpen dat daar niet voor gekozen is. Maar zo werkt het niet.

Een discussie staat of valt met wat je zelf inbrengt als topicstarter, en dat is erg weinig tot nu toe. Dus probeer eens een wat meer constructieve insteek :)
Ik vind helemaal niet dat Maestro de beste keuze is. Ik wil gewoon weten waarom het niet gebruikt is en dat we kritisch kijken naar iDeal 10 jaren later na introductie. Maar misschien had ik dat inderdaad beter moeten uitleggen in mijn intro. :)
johnkeates schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:18:
[...]

We hebben Currence? We gebruiken niet "Maestro", maar ondersteunen het gebruik er van. Net als dat we ook Bancontact ondersteunen.
Bancontact is beide toch? Een PIN betaalsysteem als online.
CeesKees schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:26:
Beetje betamax-vhs verhaal dit
Of minidisc-mp3
Als betamax alleen in NL was en VHS rest van de wereld.

[ Voor 31% gewijzigd door GeforceAA op 25-04-2016 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

Beetje betamax-vhs verhaal dit
Of minidisc-mp3

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

GeforceAA schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:23:
Je gaat toch niet elk diamanten kistje in je Freemium-app betalen met iDeal?
Nee, ik niet nee. Buiten het feit dat ik geen idee heb wel diamant kistje je het over hebt, zou ik zeggen dat je al een prima alternatief hebt met CC. Of anders: Verzin een alternatief.

Maar nogmaals: Waarom zou een keuze die XX jaar geleden gemaakt is, nu een verkeerde zijn? Alleen omdat er nu een aantal alternatieven zijn? Je vraagstelling is verkeerd..... Maar zelfs met die vraagstelling: Ik vind nog steeds vrij weinig mis met iDeal. Sterker nog: Ik had laatst nog een discussie met iemand hoog in de bankenwereld, en we waren het eigenlijk wel eens dat het Nldse systeem voor Nld helemaal niet zo verkeerd is. Het werkt voor Nld, dus waarom zou je dat willen veranderen. IBAN hoefde ook niet voor de overgrote meerderheid (including MBK), chipknip (een systeem dat door slechts een heel klein gedeelte van Nld gebruikt werd) afschaffen was/is vrij dramatisch, dus ik denk niet dat een afschaffing van iDeal er heel snel aan zit te komen....

Het is zo ingeburgerd, en terecht, dat er gewoon geen geldige reden is om het nu nog af te schaffen. Alternatieven aanbieden kan altijd, maar iDeal afschaffen gaat hem voorlopig niet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceAA
naitsoezn schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:42:
[...]

Nee, ik niet nee. Buiten het feit dat ik geen idee heb wel diamant kistje je het over hebt, zou ik zeggen dat je al een prima alternatief hebt met CC. Of anders: Verzin een alternatief.

Maar nogmaals: Waarom zou een keuze die XX jaar geleden gemaakt is, nu een verkeerde zijn? Alleen omdat er nu een aantal alternatieven zijn? Je vraagstelling is verkeerd..... Maar zelfs met die vraagstelling: Ik vind nog steeds vrij weinig mis met iDeal. Sterker nog: Ik had laatst nog een discussie met iemand hoog in de bankenwereld, en we waren het eigenlijk wel eens dat het Nldse systeem voor Nld helemaal niet zo verkeerd is. Het werkt voor Nld, dus waarom zou je dat willen veranderen. IBAN hoefde ook niet voor de overgrote meerderheid (including MBK), chipknip (een systeem dat door slechts een heel klein gedeelte van Nld gebruikt werd) afschaffen was/is vrij dramatisch, dus ik denk niet dat een afschaffing van iDeal er heel snel aan zit te komen....

Het is zo ingeburgerd, en terecht, dat er gewoon geen geldige reden is om het nu nog af te schaffen. Alternatieven aanbieden kan altijd, maar iDeal afschaffen gaat hem voorlopig niet worden :)
Ik wil iDeal ook niet afschaffen! Ik wil juist dat het evolueert naar iets dat aanslaat op meerdere, moderne, use cases. Nogmaals: ik ben geen iDeal hater. Het is en blijft één van de beste opties, maar ruimte voor verbetering is er zeker. Moet je je dan afvragen waarom we PayPal moeten gebruiken? Wat PayPal als extra aanbiedt, mist bij iDeal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-09 22:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik zie inderdaad het probleem dat TS lijkt te hebben met iDeal ook niet. Volgens mij hebben we het hier in Nederland qua (digitaal) bankverkeer best goed geregeld. In de VS hebben ze bankpassen met magneetstrippen, geen gestandaardiseerde online betaalmethode behalve creditcards en zijn cheques nog niet eens helemaal verdwenen, als ik het goed heb.

Het probleem met creditcards dat iDeal niet heeft, is dat het unauthenticated is. Als je iemands creditcardnummer hebt kun je in principe doen wat je wilt. Ja, schade is vast allemaal wel verzekerd vanuit de maatschappij maar dat doet niets af aan de tekortkomingen van het systeem.

Raven schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:50:
[...]

Als Amerikaan kun je "zonder tussenweg" net zo goed niets met PayPal. Dat is een beetje inherent aan het systeem; het werkt niet direct samen met banken, maar is in feite een bank op zich.

Je kunt het natuurlijk wel prima aan je bankrekening of creditcard koppelen. Of je gebruikt het 'pre-paid' en je zet er geld op (via iDeal, bijvoorbeeld :Y)).

[...]
Ik vind iDeal een prima betaalmiddel maar het heeft zijn beperkingen 10 jaren later. Nu met online services moeten we in principe alternatieven(PayPal, "tegoed toevoegen") hebben om te betalen. Services als Steam, Netflix, Spotify of zelfs losse DLC kopen voor een freemium spel, lopen niet soepel met iDeal.
Oh? Steam werkt hier prima met iDeal.

Voor de meeste andere buitenlandse winkels/diensten gebruik ik PayPal.

GeforceAA schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:46:
[...]

Ik wil iDeal ook niet afschaffen! Ik wil juist dat het evolueert naar iets dat aanslaat op meerdere, moderne, use cases. Nogmaals: ik ben geen iDeal hater. Het is en blijft één van de beste opties, maar ruimte voor verbetering is er zeker. Moet je je dan afvragen waarom we PayPal moeten gebruiken? Wat PayPal als extra aanbiedt, mist bij iDeal.
Volgens mij mis je één belangrijk ding: dat zet het in andere landen niet beter hebben dan hier. Als je als Amerikaan of Chinees of Zweed of whatever iets wil bestellen heb je over het algemeen ook maar twee opties: creditcard of PayPal.

Ja, een internationaal systeem zou leuk zijn maar dat bestaat, tot zover ik weet, nog niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Compizfox op 25-04-2016 22:30 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
[...]
Bancontact is beide toch? Een PIN betaalsysteem als online.
[...]
Nee. Zelfde naam en uitstraling, andere techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En terecht. Ideal is alleen ideaal voor de webshops. Voor een particulier is het waardeloos.
Ja, het is makkelijk en snel om te betalen. Maar je hebt 0 rechten of waarborgen als het misgaat en de verkoper niet levert.

Natuurlijk wordt ideal gepusht vanuit de webshops, een transactie kost maar <20 cent (voor de shop, ipv tot 5% van de transactie bij cc), en een klant kan nooit zijn geld terugboeken. Bij creditcard kan een klagende klant wel zijn geld terughalen, dus creditcard wordt zwartgemaakt door de commercie.

Ik heb het al tig malen eerder gezegd, maar ik snap niet dat ideal wel werkt en cc niet. Ja een cc kost van 10 tot 700 euro per jaar (american xpress platinum). Maar het is wel een verzekering dat elke transactie goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Schopje naar Algemene Zaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=46640921,noline] en zijn cheques nog niet eens helemaal verdwenen, als ik het goed heb.
In europa zijn cheques, behalve nederland, ook niet verdwenen. Vorig jaar nog zakelijk 2 winkel panden verkocht hier in spanje, en die gingen gewoon met een cheque op naam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Even hier inhaken als ondernemer zijnde.

Ideal kost 0,29 voor de kleine ondernemer.
pin transactie tussen de 0,05 - 0,15
Credit card 1,8 - 2,8% + 0,25
Paypal 3,4%
Bancontact 1,5% + 0,25

Dus op een bestelling van 500 euro betaalt de ondernemer bij de cerditcard €10,- tegenover 0,29 voor ideal.
Die 10 euro wordt dus simpelweg gewoon doorberekend aan de klant met als gevolg hogere prijzen en dus weer slechtere concurrentie.
De reden dat ideal veel wordt toegepast is simpelweg het lage en vaste tarief. Ik bied zelf wel creditcard en paypal aan in mijn shop maar die percentage kosten worden 1 op 1 doorbelast aan de klant. De vaste kosten neem ik nog wel voor lief. Maar 2% van de omzet is in de huidige internet markt een flinke marge.

Nog naast het feit dat de ondernemer niet zeker is van ze betaling en ook nog eens 60 dagen+ mag wachten op zijn geld want dan wordt het pas uitgekeerd door de creditcard maatschappijen. Ideal wordt dagelijks uitbetaald en betekent een veel snellere cash flow.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2016 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Compizfox schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:22:
Oh? Steam werkt hier prima met iDeal.
offtopic:
Vaak genoeg gehad met iDeal dat iDeal terug gaat naar steam, steam het niet pakt en je wel je geld kwijt bent maar niet je game hebt. Als je dat van te voren geweten had was je wel naar de bart smit gereden. En dan kun je er 3-24u op gaan wachten tot je je game krijgt. Laten we het maar niet hebben over support tickets.
Credit card daar in tegen werkt wel gewoon vlekkeloos. Hoewel dit probleem natuurlijk geheel te danken is aan steam.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2016 @ 23:38:
In europa zijn cheques, behalve nederland, ook niet verdwenen. Vorig jaar nog zakelijk 2 winkel panden verkocht hier in spanje, en die gingen gewoon met een cheque op naam.
Klopt. Ik ging een declaratie indienen bij een universiteit, en die wilden per cheque betalen, wat voor mij alleen maar weer extra werk betekent. Die moeten nu maar intern regelen dat ze het per banktransfer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xvilo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-09 13:51
Topic is alweer een tijdje oud, en ik ben even snel door de reactie's heen skipped.
Ik snap de vraag heel goed van TS, ik heb er zelf ook erg mee gezeten. (tijdens mijn onderzoekje hoe makkelijk het voor Apple is om Apple Pay te lanceren in Nederland) Omdat in Amerika nog via het 'oude' systeem van een kaart nummer, verval datum en CVC (card verification code) online betaald word is dit internationaal stukken makkelijker. Kijk maar bij Amazon bijvoorbeeld.

In belgië word op Meastro kaarten wel een Kaart nummer + verval datum afgegeven. Deze 2 icm de reader van de bank zijn genoeg om online te kunnen betalen binnen het systeem van Meastro. Dit is overigens in 2009 pas geintroduceert en iDeal bestaat daarin tegen al sinds 2005. Destijds is er dus door currence en de Nederlandse banken er voor gekozen om zelf een online systeem op te zetten. Het geen nu iDeal is. De transactie kosten zullen achter de schermen voor de banken ook lager liggen omdat dit een eigen beheerd systeem is.

Nu is het niet dat onze pasjes technisch gezien niet aangesloten zouden kunnen worden op het systeem. Onze passen hebben namelijk ook 'gewoon' een kaart nummer, deze staat ook afschermd op je bonnetjes als xxxx xxxx xxxx 1234. Ik zou het fijn vinden als ze dit ook zouden vrij geven, evnt. tegen meer prijs om via je kaart nummer te kunnen betalen :D

Cirrus passen, vooral in Griekenland, zijn ook van Mastercard international. Deze hebben ook gewoon een kaart nummer er op. Is het zelfde als meastro maar dan een andere merknaam.

Wat betreft de beveiling van passen is dit in Europa zéér goed geregeld met de EMV (het nieuwe pinnen) chip&pin. Het is wel dat mocht er fraude ontstaan dan is hier meastro niet verantwoordelijk voor schade vergoeding maar vaak de winkelier of bank.

In Amerika word nog veel gebruik gemaakt van swype&sign, chip&sign. Het swypen van de magneet strip of via de EMV in het automaat steken en dan authoriseren mbv handtekening. (De reden waarom er een handtekening vak op meastro passen zitten) Overigens vind er eind dit jaar een liablity shift plaats in Amerika en daarna is niet Visa/Mastercard aansprakelijk voor fraude, maar ook de winkelier. Dus ik verwacht dat na de liablity shift op veel plaatsen word geuprade naar de iets duurdere EMV Cip&Pin apparatuur! Maar dit heeft verder niks met online betalen te maken!

Bron:
https://www.visa.com/chip...-chip/liability-shift.jsp

EDIT:
Ik ben zelf een klein speur onderzoekje begonnen omdat ik na een half jaar in Engeland gezeten te hebben met een Visa Debit card. (let op, geen Vpay) die precies zo er uitzag en werkte als een creditcard maar dan gewoon debit was waarom dit niet in Nederland mogelijk was. Overigens heeft Meastro het Nederlandse PIN vervangen, dus misschien dat de opdracht voor ideal ook vanuit daar is begonnen... Ik heb bij Bunq, ABN en ING gevraagd of zij mij een kaart code konden vragen en dit was helaas niet mogelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door xvilo op 01-09-2016 14:30 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

xvilo schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:21:
Ik heb bij Bunq, ABN en ING gevraagd of zij mij een kaart code konden vragen en dit was helaas niet mogelijk.
Bij Knab staat het 16-cijferige kaartnummer wel geprint op de pas (zie voorbeeldplaatje van Knab), het begint met 6706 56.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 01-09-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Er is nog een heel belangrijke reden, met name uit de hoek van Big Data, en dat is inzicht in de transacties van klanten met het kunnen innen van bijbehorende kosten. Je moet je bedenken dat banken weinig/geen inzicht hebben in de transacties die je doet met je CC, PayPal, enz. Dus die data gaat verloren, en de bijbehorende inbare kosten ook.

Data is voor banken veel belangrijker geworden omdat ze er nu simpelweg veel meer mee kunnen doen. iDeal is één van dé reden dat het in Nederland 'relatief' op de consumentenmarkt nog goed gaat. Het is vertrouwd, namelijk in je eigen online bankomgeving, en doordat het al enige tijd bestaat is de behoefte voor normale consumenten niet heel groot om over te stappen naar andere diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xvilo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-09 13:51
Ah! Das een hele goede tip, maar deze is waarschijnlijk niet te gebruiken waar Maeastro geaccepteerd word? Je kunt dit nummer dan gewoon invullen bij amazon bijvoorbeeld... Tenminste, zo deed mijn belgische vriend het,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Ik denk dat de TS uit 2016 een goed punt had/heeft. Ideal was en is eigenlijk overbodig. Na al die jaren worden zowel Maestro als Ideal nu aan de kant gezet als ik het goed heb? Ik kijk er niet van op als over nog eens 5 jaar zelfs de credit card maatschappijen overbodig blijken te zijn omdat iedereen elkaar dan inmiddels met (decentrale) crypto betaald? In El Salvador gebeurt dat al!

Op de wikipedia pagina hieronder lees ik niks over een koppeling met Maestro, dus ik ga ervan uit dat Ideal kan blijven bestaan ook al wordt Maestro ontmanteld?
Toch denk ik dat als zelfs Maestro het heeft moeten afleggen tegen Visa en Mastercard dit uiteindelijk ook voor Ideal het geval zal zijn. Tenzij Ideal concurerend blijft (lees: goedkoper is dan Visa/Mastercard).
Of dat lukt is maar de vraag

Wikipedia: iDEAL

[ Voor 38% gewijzigd door soedesh op 27-11-2021 18:50 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

soedesh schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:26:
Ik denk dat de TS uit 2016 een goed punt had/heeft. Ideal was en is eigenlijk overbodig. Na al die jaren worden zowel Maestro als Ideal nu aan de kant gezet als ik het goed heb? Ik kijk er niet van op als over nog eens 5 jaar zelfs de credit card maatschappijen overbodig blijken te zijn omdat iedereen elkaar dan inmiddels met (decentrale) crypto betaald? In El Salvador gebeurt dat al!

Op de wikipedia pagina hieronder lees ik niks over een koppeling met Maestro, dus ik ga ervan uit dat Ideal kan blijven bestaan ook al wordt Maestro ontmanteld?
Toch denk ik dat als zelfs Maestro het heeft moeten afleggen tegen Visa en Mastercard dit uiteindelijk ook voor Ideal het geval zal zijn. Tenzij Ideal concurerend blijft (lees: goedkoper is dan Visa/Mastercard).
Of dat lukt is maar de vraag

Wikipedia: iDEAL
Je zit een beetje in het verkeerde topic te posten ;)
Mastercard stopt met Maestro

Je maakt verder ook niet echt een punt in je verhaal :?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:55
soedesh schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:26:
Ik denk dat de TS uit 2016 een goed punt had/heeft. Ideal was en is eigenlijk overbodig. Na al die jaren worden zowel Maestro als Ideal nu aan de kant gezet als ik het goed heb?
IDeal wordt zeker niet aan de kant gezet. Momenteel wordt er gewerkt aan een gehele upgrade van de achterliggende systemen, om het simpeler en toekomstbestendiger te maken. Ook komen er nieuwe functionaliteiten.
Als je hier meer over wilt weten, luister eens de aflevering van 15 januari van de podcast Nieuwe Knikkers.

Ter zijner tijd zal iDeal mogelijk wel opgaan in een nieuw Europees initiatief:
iDeal is een product van Currence, een gezamenlijke dochter van enkele Nederlandse banken.
Circa 30 Europese banken, waaronder ING, hebben nu een Europese evenknie van Currence opgericht: EPI.
EPI zal meerdere producten ontwikkelen, waaronder ook een iDeal-achtig product.
In de aflevering van 13 november van de podcast Nieuwe Knikkers wordt EPI uitgebreid besproken. Op 33m:20s gaan ze specifiek op iDeal in, of dit ernaast zal blijven bestaan of dat het uiteindelijk er toch in zal opgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
YakuzA schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:04:
[...]
Je maakt verder ook niet echt een punt in je verhaal :?
Het punt is dat Ideal overbodig was en is. Dat was denk ik ook het punt van de TS, dus denk dat ik wel in het juiste forum zit.
Als ieders pinpas straks is vervangen door een debit/credit card moet ik nog zien of kopers online met of zonder kopersgarantie gaan betalen. We zien wel weer over een jaar of 5.
Dat Maestro van Mastercard was/is realiseer ik me nu pas, maar is verder niet relevant voor het verhaal. De genoemde podcast van 13 november is idd interessant om te beluisteren overigens.
Als je de podcast beluistert en enig politiek inzicht hebt kan je niet anders concluderen dan dat 'domestic' oplossingen zoals Maestro en Ideal op termijn de nek zal worden omgedraaid (want overbodig).
Verder hoop ik dat Payment Service Providers (met name Mabel's Adyen ;) ) hetzelfde lot te wachten staat!
Leuk initiatief van Europa dat EPI, maar uiteindelijk bepaalt Amerika toch wel (ofwel Visa/Mastercard).wat de standaard wordt.

[ Voor 39% gewijzigd door soedesh op 29-11-2021 05:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
soedesh schreef op maandag 29 november 2021 @ 04:08:
[...]

Het punt is dat Ideal overbodig was en is. Dat was denk ik ook het punt van de TS, dus denk dat ik wel in het juiste forum zit.
Als ieders pinpas straks is vervangen door een debit/credit card moet ik nog zien of kopers online met of zonder kopersgarantie gaan betalen. We zien wel weer over een jaar of 5.
Dat Maestro van Mastercard was/is realiseer ik me nu pas, maar is verder niet relevant voor het verhaal. De genoemde podcast van 13 november is idd interessant om te beluisteren overigens.
Als je de podcast beluistert en enig politiek inzicht hebt kan je niet anders concluderen dan dat 'domestic' oplossingen zoals Maestro en Ideal op termijn de nek zal worden omgedraaid (want overbodig).
Verder hoop ik dat Payment Service Providers (met name Mabel's Adyen ;) ) hetzelfde lot te wachten staat!
Leuk initiatief van Europa dat EPI, maar uiteindelijk bepaalt Amerika toch wel (ofwel Visa/Mastercard).wat de standaard wordt.
Als kopersbescherming je troef is dat moet ik je toch wel heel erg teleurstellen. Recht hebben en recht krijgen op kopersbescherming blijkt namelijk enorm moeilijk in Nederland: https://www.jordanvanberg...ank-creditcard-transactie

Creditcards worden daarnaast ook redelijk snel geblokkeerd als je bijvoorbeeld een VPN gebruikt of iets probeert te betalen op een buitenlandse site. Met iDEAL ben ik nog nooit geblokkeerd en is het proces van signeren ook veel sneller en intuïtiever.

Nog een ander voordeel van iDEAL is dat je de gegevens kunt invoeren in een herkenbare pagina van de bank zelf ipv een schimmig formulier op een buitenlandse site waarvan je niet weet of je data goed wordt beveiligd of wellicht wordt doorgesluisd naar een dief.

Het laatste pluspunt dat ik kan bedenken van iDEAL is dat je alleen iDEAL op je website kunt aanbieden met een geldig KvK en BTW nummer. Om die reden zie je dat fake webshops vaak geen iDEAL kunnen aanbieden en er betaalt moet worden met creditcard.

[ Voor 13% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 29-11-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 13:56
GeforceAA schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:29:
[...]
In de pre-EMV tijd hadden we dat: PIN. Maar waar Bancontact wel EMV is gaan gebruiken (deden ze al een tijdje, volgens mij), was dat in Nederland kennelijk niet de moeite. Ik gok dat Mastercard en Visa de Nederlandse banken een goede aanbieding hebben gedaan, waardoor PIN niet is verder ontwikkeld.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 12:20

liberque

Vrijzinnig!

Even ter goede orde en het is al een paar keer aangehaald in het topic, maar niet geheel correct: PIN is al een hele tijd verleden tijd (sinds 2012). Pasjes die banken uitgeven maken gebruik van Maestro of V-Pay. Dit zijn de debetcard varianten van respectievelijk Mastercard en Visa. Iedere 'pinbetaling' die jij doet via de winkel loopt dus al via Maestro of V-Pay. Zelfs het contactloos betalen is hierop gebaseerd.

Het hele verhaal over hogere kosten door Mastercard en/of Visa is dus deels flauwekul, want ons gehele 'PIN'-verkeer loopt daar al langs. Pak eenieder Nederlands/Belgisch bankpasje en je zult het V-Pay of Maestro logo zien staan. Kijk naar de kassabon en je ziet dat je betaald heb met Maestro en/of V-Pay.

Wat is dan het bestaansrecht van Ideal? Drie hele simpele redenen:

1. Maestro en V-Pay zijn nooit bedoeld voor online betalingen. De creditcardmaatschappijen hebben een hele lange tijd volgehouden dat je daar een creditcard voor moest gebruiken. Logisch gezien je bestelling dan verzekerd was. In heel veel landen waar online betalen gemeengoed werd was de creditcard sowieso al het meest geaccepteerde middel. Dit was echter niet het geval in de lage landen.

2. Het gaat volgens ons Nederlands banksysteem Visa en Mastercard niets aan wat er op onze betaalrekening staat. Iets met privacy. De betalingen via Maestro en V-Pay worden door Currence in Nederland afgehandeld. Deze laatste controleert ipv Visa en/of Mastercard bij je bank of je saldo toereikend is bij een betaalverzoek. Heel erg plat gezegd: In Nederland werkt je Maestro en/of V-Pay betaalpas als een pre-paid betaalpas. Je betaalt bij de Appie 5 euro, Maestro vraagt aan Currence of dat mag, Currence zegt ja en zet virtueel 5 euro op je Maestro-pas (nahja het wordt gereserveerd) en daarna wordt de betaling voltooid.

In andere landen zoals de USA werkt dit anders. Daar is de Maestro pas en/of V-pay pas direct gekoppeld aan je betaalrekening. Dat werkt natuurlijk efficiënter, maar het geeft bedrijven zoals Visa en Mastercard daar enorm veel inzicht en dus macht. Je hebt daar dan ook afzonderlijk de Maestro pre-pay pas waar je net zoals we dat hier kennen met pre-pay creditcards eerst geld op moet zetten.

3. Vertrouwen. Mensen vinden het geweldig dat ze via hun eigen online bankomgeving betalingen kunnen doen. Dat geeft vertrouwen. Ideal faciliteert dat.

Grappige details zijn: PIN was er al sinds 1987 en is ter ziele gegaan in 2012 om ruimte te maken voor V-Pay en Maestro. Echter Maestro bestond pas sinds 2009. Zou Maestro stiekem gebaseerd zijn op het Nederlandse PIN?

Maestro gaat daarnaast ook bijna ter ziele. De opvolgers van V-Pay en Maestro zijn Visa Direct en Debit Mastercard en heel veel Europese banken zijn al over. Dit gaat in heel Europa goed, maar in Nederland levert het vooralsnog soms problemen op. Met name toeristen uit bijvoorbeeld Duitsland kampen nogal eens met problemen dat hun Debit Mastercard niet geaccepteerd wordt. Nederland loopt op dat gebied dus achter. In Juli 2023 zouden er geen Maestro passen meer worden uitgegeven en eind 2022 zouden alle betaalterminals in Nederland de nieuwe systemen moeten accepteren.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Simpel gezegd: Het is een cultuur-dingetje. Toen iDeal werd opgezet, waren er, op credit cards na, geen alternatieven en credit cards werden (en worden) door veel Nederlanders, al dan niet terecht, gezien als duur en riskant (en tot op zekere hoogte zijn de dat objectief gezien natuurlijk ook, zeker vergeleken met iDeal). Tel daarbij op dat je een extreme mate van kopersbescherming hebt en je als winkelier zijnde altijd aan het kortste eind trekt bij een geschil en je weet gelijk waarom we hier niet zo breed credit cards gebruiken als elders in de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit topic past beter in Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan. Ik laat het aan de lokale modjes over of een kick van 5 jaar gerechtvaardigd is.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:55
liberque schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:50:
Grappige details zijn: PIN was er al sinds 1987 en is ter ziele gegaan in 2012 om ruimte te maken voor V-Pay en Maestro. Echter Maestro bestond pas sinds 2009. Zou Maestro stiekem gebaseerd zijn op het Nederlandse PIN?
Maestro werd door Mastercard geintroduceerd 1991, niet in 2009. Zie Wikipedia: Maestro (debit card).
Dus ongeveer gelijktijdig met het Nederlandse PIN.

Wel in december 2009, is Maestro online geïntroduceerd, getuige de datum van dit filmpje op Youtube: YouTube: Maestro online payment

En een officieel persbericht werd pas 03 juni 2010 uitgedaan:
Maestro Enters eCommerce Age

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Het is een lappendeken in de EU. Ieder land heeft nu zo ongeveer zijn eigen systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 13:56
liberque schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:50:
2. Het gaat volgens ons Nederlands banksysteem Visa en Mastercard niets aan wat er op onze betaalrekening staat. Iets met privacy. De betalingen via Maestro en V-Pay worden door Currence in Nederland afgehandeld. Deze laatste controleert ipv Visa en/of Mastercard bij je bank of je saldo toereikend is bij een betaalverzoek. Heel erg plat gezegd: In Nederland werkt je Maestro en/of V-Pay betaalpas als een pre-paid betaalpas. Je betaalt bij de Appie 5 euro, Maestro vraagt aan Currence of dat mag, Currence zegt ja en zet virtueel 5 euro op je Maestro-pas (nahja het wordt gereserveerd) en daarna wordt de betaling voltooid.
Dat klopt niet. Currence doet geen enkele saldo controle. Die worden gewoon gedaan door je eigen bank. En ook als je een credit card of andere kaart hebt, zal dat in de meeste gevallen niet door een MC of Visa worden gecontroleerd, behalve als je een kaart hebt die direct door hun uitgegeven wordt.
En er wordt ook niet virtueel geld op je Maestro pas gezet. De goedkeuring door je bank is voldoende voor de winkelier om het product te geven en later van zijn bank (of andere acquirer) zijn geld te krijgen.
Maestro stamt al uit 1991 (Wikipedia: Maestro (debit card)). Op Nederlandse passen werd het voor 2009 allang op de magneetstrip van de pas gezet (track 2), want anders zou je er in het buitenland geen fluit mee hebben kunnen betalen. PIN, de binnenlandse variant, stond op track 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
prodesk schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:06:
Het is een lappendeken in de EU. Ieder land heeft nu zo ongeveer zijn eigen systeem.
Klopt helemaal, vandaar dat de ECB heeft besloten om de domestic systemen vroeg of laat uit te faseren. Ideal valt daaronder, hoe geweldig men dat systeem ook vindt.(of niet).
Dat het domestieke PIN al in 2012 is uitgefaseerd door een systeem van Mastercard (wat op zijn beurt ook uitgefaseerd wordt) wist ik nog niet, maar is wel nuttige informatie.

[ Voor 19% gewijzigd door soedesh op 30-11-2021 01:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:33

FreakNL

Well do ya punk?

Ernemmer schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:16:
Waarom is de creditcard nooit echt aangeslagen hier?
Dat ding wordt over de hele wereld voor de meeste (online) aankopen gebruikt.
Omdat we Nederlanders zijn.

Ik ben net terug uit Bahrain, was met 4 collega's. Zakelijk ging alles prima want 2 business MC voorhanden;

Maar privé:
Voor 1 collega alles moeten voorschieten want geen CC. Andere collega probeerde stug overal met zijn Maestro te betalen terwijl hij een privé MasterCard in zijn portemonnee heeft…

Ik doe in het buitenland (ook in Europa) echt al jaren niks meer met mijn bankpas, alles via AMEX en CC.

/edit
Oeps, oud topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 16:49
davides schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:11:
[...]

Maestro werd door Mastercard geintroduceerd 1991, niet in 2009. Zie Wikipedia: Maestro (debit card).
Dus ongeveer gelijktijdig met het Nederlandse PIN.

Wel in december 2009, is Maestro online geïntroduceerd, getuige de datum van dit filmpje op Youtube: YouTube: Maestro online payment

En een officieel persbericht werd pas 03 juni 2010 uitgedaan:
Maestro Enters eCommerce Age
Maar in dat persbericht staat juist dat het online voor 2010 ook al bestond:
In 2009 there were over 125 million Maestro eCommerce transactions in the UK. This represented 10% of total Maestro transactions and 18% of total spend for UK Maestro cards. Also in the UK in 2009, there was a huge increase in the total number of cards using the 3D Secure technology that powers MasterCard SecureCode as well as Verified by Visa. Total cards using the technology increased from 25-53 million. Given the widespread adoption of 3D Secure technology it is not surprising to find that card not present fraud declined in the UK for the first time in 2009.

With volumes and growth such as those witnessed in the UK over recent years, other markets are opening the door to Maestro usage on the Internet. Apart from the statistics provided by the UK, consumer demand has also been a major factor in other markets moving to the Maestro eCommerce solution. Belgium recently launched Maestro eCommerce programmes with SecureCode through three of the largest Issuers and plans are underway for further rollout. These issuers leveraged current internet banking infrastructure to deliver dynamic SecureCode. On the back of the Belgium launch, a number of Dutch retailers have also opened to access the latest card base to offer Maestro eCommerce and expand their reach. Back in Belgium, retailers such as the cinema group, Kinepolis, saw over 1,000 online ticket purchases in the first week when they opened to accept Maestro.

In Europe, UK, France, Austria and Spain are already SecureCode enabled. Maestro is also eCommerce enabled both with and without SecureCode in Romania, Serbia, Croatia, Poland, Russia, Hungary and Slovenia.
Wel interessant dat je in dat filmpje ook een iDEAL-logo kan zien. Dus het is wel mogelijk dat iDEAL er al eerst was.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:48
FreakNL schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 05:26:
[...]

Ik ben net terug uit Bahrain, was met 4 collega's. Zakelijk ging alles prima want 2 business MC voorhanden;

Maar privé:
Voor 1 collega alles moeten voorschieten want geen CC. Andere collega probeerde stug overal met zijn Maestro te betalen terwijl hij een privé MasterCard in zijn portemonnee heeft...
Dat vind ik niet zo heel vreemd, omdat betalen met een creditcard simpelweg duurde is dan met Maestro. Scheelt niet heel veel, iets van een procent, maar toch. Waarom zou je voor de duurdere optie kiezen als de goedkopere optie (soms) ook kan? Maar dit is een off topic discussie. Het verschil Maestro/MasterCard (primair fysieke betalingen) is een heel andere discussie dan de Ideal discussie (primair online betalingen). Ideal is ook onafhankelijk van de betaalpas die je hebt. (En kan in principe ook worden gebruikt bij een rekening zonder enige betaalpas.)

Ideal heeft m.i. zeker toegevoegde waarde. Het is opgezet als manier om gewone overschrijvingen te stroomlijnen en is daar m.i. goed in geslaagd. Dankzij Ideal weten jij én de winkelier meteen of de overschrijving geslaagd is en kan het bestelproces meteen doorgaan. Bij een gewone overschrijving wordt het noodgedwongen opgesplitst in meerdere processen. Wat langer duurt en meer moeite kost. En meer kans op vergissingen geeft. Eerst de bestelling doen, dan geld overmaken en pas als de winkel jouw overschrijving kan koppelen aan de bestelling, dan kunnen ze verder gaan met het verzenden van de spullen. Als ik zie hoe het overschrijven voor een buitenlandse aankoop moet, dan is dat soms toch wel heel wat meer gedoe dan 'onze' Ideal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:09
FreakNL schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 05:26:
[...]

Ik
Kloot. En een creditcard kostte altijd 'veel' geld op jaarbasis... Een gewone pinpas bij je bankrekening was goedkoper :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prodesk
iDEAL mag dan wel NL only zijn maar voor de webwinkels zijn betaalmethoden als Paypal en Creditcard een ware pain in the ass doordat sommige klanten achteraf chargebacks uitvoeren.

Een gat in de markt is nog altijd een iDEAL dat Europees of wereldwijd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
prodesk schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:22:
iDEAL mag dan wel NL only zijn maar voor de webwinkels zijn betaalmethoden als Paypal en Creditcard een ware pain in the ass doordat sommige klanten achteraf chargebacks uitvoeren.

Een gat in de markt is nog altijd een iDEAL dat Europees of wereldwijd werkt.
Dat is er al in de vorm van bijvoorbeeld Sofort. Dat wordt momenteel in 8 landen ondersteund (waaronder Nederland en België) en is eigenlijk een soort Europese iDeal. Maar zoals bij zo veel zaken is het ook hier de vraag welke technologie uiteindelijk de 'winnaar' zal worden en de standaard wordt.

Grootste bezwaar is dat een Sofort betaling meer kost (voor de winkelier) dan iDeal. Bovenop de vaste kosten per transactie moet de winkelier namelijk ook een percentage aan kosten betalen. Maar het is wel goedkoper dan een creditcardbetaling, het percentage is ongeveer de helft van de opslag bij een creditcard. Ik denk dat het voor een succesvolle (internationale) betaaldienst belangrijk wordt om meer richting de lage iDeal-tarieven te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarbij het imo ronduit idiote is dat webshops in Europa niet hogere kosten van een betaalmethode mogen doorberekenen aan klanten. Dus dat ze geen andere keuze hebben tussen of duurdere methodes zoals CCs niet aan te bieden, of de Ideal betalers de CC betalers te laten subsidieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Als ik ergens online betaal is dit mijn voorkeursvolgorde:

- achteraf betalen (liefst cash of anders via bankoverschrijving)
- bankoverschrijving (want gratis, in ieder geval voor mij als koper)
- Rapid Pay, Trustly of Sofort, wat neerkomt op een bankoverschrijving/internetbankieren (geduchte en volgens mij ook goedkopere varianten van Ideal, want volgens mij rekenen anderen de totale Ideal kosten niet eens door).
- credit/debit card of Paypal liefst met cashback en kopersbescherming

Ideal komt dus niet in het rijtje voor, tenzij de merchant geen van bovenstaande betaalmethoden aanbiedt en ik het artikel bij geen enkele webshop kan vinden die wel een van bovenstaande betalingsmethoden accepteert (in de praktijk is dat slechts Marktplaats en dat kost me verdomme ook nog eens zo'n 40 cent extra)..
Als de merchant crypto betalingen ondersteunt, dan komt dat helemaal bovenaan wat mij betreft (mits ik de merchant vertrouw uiteraard), omdat ik dienstverleners die geld verdienen aan transacties per definitie boeven en oplichters vind! Mabel voorop uiteraard ;)

[ Voor 29% gewijzigd door soedesh op 02-12-2021 17:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:23
iDeal… Dat is toch een betaalmiddel waarbij je je geld direct kwijt bent als de webshop om wat voor reden dan ook niet levert?

Doe mij dan maar betalen met een creditcard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
soedesh schreef op donderdag 2 december 2021 @ 05:06:
Als ik ergens online betaal is dit mijn voorkeursvolgorde:

- achteraf betalen (liefst cash of anders via bankoverschrijving)
- bankoverschrijving (want gratis, in ieder geval voor mij als koper)
- Rapid Pay of Sofort, wat neerkomt op een bankoverschrijving/internetbankieren (geduchte en volgens mij ook goedkopere varianten van Ideal, want volgens mij rekenen anderen de totale Ideal kosten niet eens door).
- credit/debit card of Paypal liefst met cashback en kopersbescherming

Ideal komt dus niet in het rijtje voor, tenzij de merchant geen van bovenstaande betaalmethoden aanbiedt en ik het artikel bij geen enkele webshop kan vinden die wel een van bovenstaande betalingsmethoden accepteert (in de praktijk is dat slechts Marktplaats en dat kost me verdomme ook nog eens zo'n 40 cent extra)..
Als de merchant crypto betalingen ondersteunt, dan komt dat helemaal bovenaan wat mij betreft (mits ik de merchant vertrouw uiteraard), omdat ik dienstverleners die geld verdienen aan transacties per definitie boeven en oplichters vind! Mabel voorop uiteraard ;)
Maar waarom komt Ideal niet in je lijstje voor. Gezien als we crypto meenemen 3 van je 5 favorietere opties ook gewoon neerkomen op vooraf je geld overmaken aan de webwinkel.
(En misschien moet je nog eens verder verdiepen in hoe 99.9% van de cryptos werken met transactie kosten, ook geen idee waarom je geen geld zou mogen verdienen aan een service te leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
soedesh schreef op donderdag 2 december 2021 @ 05:06:
- Rapid Pay of Sofort, wat neerkomt op een bankoverschrijving/internetbankieren (geduchte en volgens mij ook goedkopere varianten van Ideal, want volgens mij rekenen anderen de totale Ideal kosten niet eens door).
Sofort is juist een duurdere variant dan Ideal. Enige reden om voor sofort te kiezen ipv Ideal is omdat je dan meteen 8 landen gedekt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

GioStyle schreef op donderdag 2 december 2021 @ 06:57:
iDeal… Dat is toch een betaalmiddel waarbij je je geld direct kwijt bent als de webshop om wat voor reden dan ook niet levert?

Doe mij dan maar betalen met een creditcard.
Bij de CC-verzekering kun je dezelfde redenering maken als bij elke andere verzekering: het geld dat je kwijt bent die ene keer dat je genaaid wordt, wordt ruim gecompenseerd door de lagere kosten bij je overige aanschaffen.

Is natuurlijk wel afhankelijk van het risico dat je per aanschaf loopt, als je het op voorhand al niet vertrouwt of gewoon niet de moeite neemt om uit te zoeken of een webwinkel betrouwbaar is, dan loont een verzekering natuurlijk wel. Omdat je dan gemiddeld simpelweg meer van je verzekering claimt dan je effectief hebt ingelegd. Maar dan ben je dus wel gewoon de kosten aan het verhogen voor alle andere CC-gebruikers, omdat jouw claims uit de gemeenschappelijke inleg betaald wordt. Met als risico dat gemakszuchtige kopers geen moeite meer doen om dubieuze verkopers te ontlopen, waardoor de kosten te hoog worden of de support-lijnen van de verzekering het niet meer aankunnen *kuch* paypal.

Anders gezegd: verzekeringen, dat zijn toch die dingen waar je op lange termijn 1000 euro betaalt om een keer 500 euro terug te claimen? Noot: uitzondering voor wettelijke verzekeringen zoals zorgverzekering en WA-verzekeringen.

[ Voor 26% gewijzigd door bwerg op 02-12-2021 09:40 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:23
bwerg schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:31:
[...]

Bij de CC-verzekering kun je dezelfde redenering maken als bij elke andere verzekering: het geld dat je kwijt bent die ene keer dat je genaaid wordt, wordt ruim gecompenseerd door de lagere kosten bij je overige aanschaffen.

Is natuurlijk wel afhankelijk van het risico dat je per aanschaf loopt, als je het op voorhand al niet vertrouwt of gewoon niet de moeite neemt om uit te zoeken of een webwinkel betrouwbaar is, dan loont een verzekering natuurlijk wel. Omdat je dan gemiddeld simpelweg meer van je verzekering claimt dan je effectief hebt ingelegd.

Anders gezegd: verzekeringen, dat zijn toch die dingen waar je op lange termijn 1000 euro betaalt om een keer 500 euro terug te claimen. Noot: uitzondering voor wettelijke verzekeringen zoals zorgverzekering en WA-verzekeringen.
Als ik nu moet kiezen tussen een betaalrekening met pinpas waarbij je via iDeal kan betalen of tegen dezelfde prijs een creditcard, dan kan je volgens mij wel raden voor welke optie ik zou gaan. Sterker nog, die weg heb ik al bewandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bwerg schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:31:
[...]

Anders gezegd: verzekeringen, dat zijn toch die dingen waar je op lange termijn 1000 euro betaalt om een keer 500 euro terug te claimen?
Verzekeringen zijn van die dingen waar je op lange termijn 1000 euro betaalt voor een hoop rust, zekerheid en gemak, waarbij je daarnaast een keer zo'n 500 euro terug kunt claimen.

Die verzekering zorgt er dus juist voor dat je niet tot je pakje bezorgd is in de stress zit of je je geld wellicht kwijt bent. En dat je niet urenlang websites hoeft door te spitten om uit te vinden of de website werkelijk zo eerlijk is als hij lijkt. Die zorg uit handen nemen, dat mag wel wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GioStyle schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:41:
[...]

Als ik nu moet kiezen tussen een betaalrekening met pinpas waarbij je via iDeal kan betalen of tegen dezelfde prijs een creditcard, dan kan je volgens mij wel raden voor welke optie ik zou gaan. Sterker nog, die weg heb ik al bewandeld.
Vaak is een vergelijkbare betaalrekening met creditcard duurder dan met een gewone betaalkaart.

Bij de betalingen die ik moet doen kan ik dat altijd met ideal doen en niet altijd met creditcard. Voor mij zou de keus in dat geval dus op de bank met ideal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:33:
En dat je niet urenlang websites hoeft door te spitten om uit te vinden of de website werkelijk zo eerlijk is als hij lijkt. Die zorg uit handen nemen, dat mag wel wat kosten.
Ik vindt verzekeringen claimen gemoeds-toestand technisch toch wat minder prettig dan gewoon even zoeken of een webwinkel een beetje betrouwbaar is. Los van het feit dat ik mezelf gewoon laten oplichten en dan geld uit een verzekering trekken ook niet echt chill vindt.

Smaken verschillen, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bwerg schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:55:
[...]

Ik vindt verzekeringen claimen gemoeds-toestand technisch toch wat minder prettig dan gewoon even zoeken of een webwinkel een beetje betrouwbaar is. Los van het feit dat ik mezelf gewoon laten oplichten en dan geld uit een verzekering trekken ook niet echt chill vindt.

Smaken verschillen, natuurlijk.
Uiteraard doe je wel een beetje onderzoek of een webwinkel betrouwbaar lijkt. Maar ik denk dat een hoop mensen geen zin hebben om bij elke aankoop eerst voor een groep webwinkels een halve betrouwbaarheidsscreening en accountantscontrole uit te voeren en vervolgens een risico-analyse uit te voeren, om daar te kunnen kopen waar het risico en de prestatie het beste met elkaar matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:09:
bij elke aankoop eerst voor een groep webwinkels een halve betrouwbaarheidsscreening en accountantscontrole uit te voeren en vervolgens een risico-analyse uit te voeren, om daar te kunnen kopen waar het risico en de prestatie het beste met elkaar matchen.
Gek genoeg heb ik nooit een accountantscontrole hoeven doen om frauduleuze webwinkels te ontlopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bwerg schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:13:
[...]

Gek genoeg heb ik nooit een accountantscontrole hoeven doen om frauduleuze webwinkels te ontlopen. :+
Het punt is ook meer dat de keus voor wel of geen verzekering meer is dan alleen de financiële kosten-baten analyse. Maar dat rust en zekerheid en de tijdswinst dat je niet de volledige doopceel van een webwinkel hoeft te lichten ook enkele niet-financiële baten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Rubbergrover1 op 02-12-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:21:
Maar dat rust en zekerheid en de tijdswinst dat je niet de volledige doopceel van een webwinkel hoeft te lichten ook enkele niet-financiële baten zijn.
En mijn punt is dat afwachten of je je product wel krijgt, en na een tijdje maar je geld terugclaimen en bij een andere winkel bestellen net zo goed tijd en moeite kosten.

De punten aan beide kanten zijn duidelijk, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:33

FreakNL

Well do ya punk?

Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:14:
[...]

Dat vind ik niet zo heel vreemd, omdat betalen met een creditcard simpelweg duurde is dan met Maestro. Scheelt niet heel veel, iets van een procent, maar toch. Waarom zou je voor de duurdere optie kiezen als de goedkopere optie (soms) ook kan? Maar dit is een off topic discussie.

..
Er zit volgens mij geen verschil in bedrag wat afgeschreven wordt met CC tov Maestro…

Wel kost een CC natuurlijk jaarlijks geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Sissors schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:50:
[...]

Maar waarom komt Ideal niet in je lijstje voor. Gezien als we crypto meenemen 3 van je 5 favorietere opties ook gewoon neerkomen op vooraf je geld overmaken aan de webwinkel.
(En misschien moet je nog eens verder verdiepen in hoe 99.9% van de cryptos werken met transactie kosten, ook geen idee waarom je geen geld zou mogen verdienen aan een service te leveren).
Als jij (of anderen) je geld aan een overbodige dienst/bedrijf als Ideal/Currence wilt blijven uitgeven moet je dat vooral doen zolang het nog kan.
Ikzelf gun de eventuele transactiekosten dan nog liever aan miners, waarvan ikzelf eentje ben!
Als jij verstand van crypto had zou je moeten weten dat er door de open source community al lang wordt gewerkt aan oplossingen voor de hoge transactiekosten/de ecologische voetprint en dat die er al zijn of worden gevonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 16:49
soedesh schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:27:
Ikzelf gun de eventuele transactiekosten dan nog liever aan miners, waarvan ikzelf eentje ben!
Wij van WC-Eend... :+

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Wil je dat ik Glorix ga promoten dan? ;-) Waarschijnlijk hebben de die hard voorstanders van iDeal ook hun belangen (of zijn ze gewoon niet slim genoeg), maar die zullen dat natuurlijk niet openbaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FreakNL schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:50:
[...]

Er zit volgens mij geen verschil in bedrag wat afgeschreven wordt met CC tov Maestro…
In niet-Euro landen zoals Bahrein heb je meestal bij betalingen een opslag, die bij creditcard hoger is dan bij de gewone betaalpas/Maestro (bv 2% ipv 1,2%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Als jij (of anderen) je geld aan een overbodige dienst/bedrijf als Ideal/Currence wilt blijven uitgeven moet je dat vooral doen zolang het nog kan.
De vraag is dan waarom je in dat geval in het rijtje betaaldiensten juist de optie waarbij er -na de rechtstreekse overschrijving- zo min mogelijk aan de strijkstok blijft hangen niet kiest. Als je wilt dat er weinig transactiekosten naar 'overbodige diensten' gaat, dan zou je juist Ideal op de tweede plaats moeten zetten. Omdat die verreweg de laagste kosten heeft van de overige betaalmethoden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]
Als jij verstand van crypto had zou je moeten weten dat er door de open source community al lang wordt gewerkt aan oplossingen voor de hoge transactiekosten/de ecologische voetprint en dat die er al zijn of worden gevonden.
Gelukkig hoef je niet heel slim te zijn om te zien dat als je iets redundant met duizenden nodes gaat doen, het niet goedkoper gaat worden erop.

Als je per se decentraal wil, prima verder hoor. Maar dat maakt Ideal geen overbodige dienst. Al helemaal niet als je het gaat hebben over wat mogelijk in theorie misschien in de toekomst komt. Maar tot die tijd bespaar ik lekker geld door gewoon Ideal te gebruiken.
soedesh schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:36:
[...]

Wil je dat ik Glorix ga promoten dan? ;-) Waarschijnlijk hebben de die hard voorstanders van iDeal ook hun belangen (of zijn ze gewoon niet slim genoeg), maar die zullen dat natuurlijk niet openbaren!
Lol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prodesk
Natuurlijk wel een beetje dom van de EU dat zij dit hebben laten gebeuren. Waarom zou je afhankelijk willen zijn van 2 grote commerciële Amerikaanse bedrijven. Zoals gezegd, elk EU land heeft nu zijn eigen oplossing die allemaal sprekend op elkaar lijken maar incompatible met elkaar zijn. Elke keer is dus het wiel opnieuw uitgevonden. Het was slimmer geweest als men hier eerder aan zou werken.

Nu zijn het VISA, Mastercard en de PSP bedrijfjes als Adyen die rijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
prodesk schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:08:

Nu zijn het VISA, Mastercard en de PSP bedrijfjes als Adyen die rijk worden.
Genoemde bedrijven hebben idd al genoeg verdiend aan transactiekosten (of hun beursgang) en Currence hoort daar net zo goed bij. Ik prefereer daarom nog steeds cash of een gratis bankoverschrijving en hoop op een doorbraak van een crypto munt met de laagste transactiekosten, waarvan er al een aantal in mijn portefeulle zitten, maar das voer voor een ander topic. Dat Adyen daadwerkelijk zoveel winst maakt/zal maken als ze doen voorkomen betwijfel ik (ik zie in Mabel een gewiekste opvolger van Nina die in nog hogere kringen verkeert), maar ook dat is een ander onderwerp.

[ Voor 4% gewijzigd door soedesh op 03-12-2021 03:51 ]

Pagina: 1