NAS voor fotocollectie

Pagina: 1
Acties:

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:40
Hallo,

Ik zoek een?
NAS voor het opslaan van mijn foto's.
Graag zou ik op een wat handigere manier foto's van mijn camera (Panasonic G7) en telefoon centraal willen kunnen opslaan en bekijken. Op dit moment heb ik een 3TB harde schijf aan mijn FritzBox hangen via USB. 3TB is eerst wel genoeg dus qua schijven heb ik niet heel veel nodig.
Ik merk dat de toegang tot de schijf vaak traag gaat. Is dat bij een NAS sneller en hoe hang ik de NAS aan mijn netwerk (kabel of wifi)?

Wat is je budget?
Ongeveer 400 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren. Lees wel goede verhalen over Synology en dan met name de software.
Wellicht deze http://tweakers.net/price...iskstation-ds216play.html?. In combinatie met 1 of 2 van deze schijven, http://tweakers.net/price...gate-desktop-hdd-2tb.html

Hoeveel lawaai maakt een dergelijk systeem? Hij komt in de woonkamer te staan namelijk.

Alvast bedankt!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-02 21:49
Dan zou ik hiervoor kiezen:

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 110,-€ 220,-
1Synology DiskStation DS215j€ 164,50€ 164,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 384,50

En dan de twee schijven in RAID 1 zetten.

edit: Ik zal je vragen nog even beantwoorden.
1. Een Gigabit kabel is sneller dan USB dus zou het sneller moeten werken.
2. De NAS kan je het beste bekabeld verbinden maar je zou er eventueel een WiFi dongel in kunnen prikken.
3. Qua lawaai vind ik het altijd erg subjectief, de één kan zich ergens enorm aan storen terwijl een ander het dan niet eens hoort, dus daar kan ik geen waardeoordeel over geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Logico op 25-04-2016 17:33 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11
In principe heb je nu ook al een NAS: Network Attached Storage. Wel is zo'n Synology speciaal bedoeld om voor NAS te spelen terwijl je FritzBox! het 'erbij' doet. Zo'n Synology heeft inderdaad mooie software, ook om je foto's mee te bekijken. Ik verwacht dat het via de Synology wel wat sneller gaat, beter dan op een FritzBox! of een NAS van een paar tientjes, omdat die eerste NAS niet als primaire functie heeft en die twee de CPU-power mist om het een en ander vlot te doen.

Denk je wel om je backup? Ook al kun je twee schijven kwijt in die Synology, RAID (de schijven elkaar laten mirroren) is geen backup. Als je per ongeluk iets verwijderd (of een virus oploopt) dan ben je alles kwijt. Als je NAS de 2e locatie was geweest dan is dat een ander verhaal, maar ik neem aan dat je de foto's van je telefoon en je Panasonic af haalt en op de NAS gaat zetten?

Zo'n Synology is lekker stil, in de woonkamer zetten is dus geen probleem. Het verschil tussen een J en een Play zit hem in dit geval vooral in de CPU, de Play is een stuk sneller.

[ Voor 8% gewijzigd door Paul op 25-04-2016 17:37 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-02 21:49
Paul schreef op maandag 25 april 2016 @ 17:31:Het verschil tussen een J en een Play zit hem in dit geval vooral in de CPU, de Play is een stuk sneller.
Voor de volledigheid: de Play heeft inderdaad een snellere processor, maar die heb je in principe niet nodig voor alleen de opslag van je foto's. Als je bijvoorbeeld video transcoding gaat doen is dat een ander verhaal.

Volgens de website van Synology is de J (weliswaar de 216J) voor veel taken zelfs sneller dan de Play.