Huidige harde schijf vervangen door SSD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 745127

Topicstarter
Hallo,

Mijn laptop is op dit moment bijna 3 jaar oud en hij begint soms wat traag te worden. Ik las dat het inbouwen van een SSD vaak al veel kan schelen in snelheid van een laptop. Ik ben me daarom aan het oriënteren hierin, en heb daarbij een aantal vragen.

Ik heb momenteel een Asus Ultrabook en geen dvd/cd-speler. Ik heb twee harde schijven:
- OS (C:) - 64,9GB van 185GB beschikbaar
- Data (D:) - 253GB van 258GB beschibaar

1. Is het mogelijk om in een Ultrabook een SSD in te bouwen? Moet ik dan een andere schijf eruit halen?
2. Hoeveel GB zou deze SSD moeten zijn volgens julile? Zoals hierboven te zien is gebruik ik ong. 130GB totaal, inclusief OS.
3. Zou de Samsung Evo 750 SSD een goede zijn?
4. Zou ik de harde schijf C of D moeten vervangen door een SSD? Hoe werkt dit met het overplaatsen van het OS Windows 10?

Graag hoor ik van jullie!

Thanks.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244669

Wat is het type van de laptop? Staat vaak op een sticker aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Asus S400CA-CA006H. Op welke sticker zou ik dat kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Je doet de nieuwe op de plaats van de d: schijf, maakt een image van je c schijf en dan ruil je ze om, dan wordt de ssd de c:
Je zou ook de d: terug kunnen zetten aangezien die de grootste is,
Of er zijn ook usb naar sata kabels en dan maak je een image van je c: schijf en ruilt hem dan pas om.
128gb is zo te zien groot genoeg voor wat jij er mee doet.

Is het niet zo dat je maar 1 schijf hebt en dat hij in 2 gedeeld is? (partitie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:47
let er wel op dat je niet met elke clone tool dit kan doen ivm een verschil in alignment.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Elmo_b schreef op maandag 25 april 2016 @ 17:30:
Je doet de nieuwe op de plaats van de d: schijf, maakt een image van je c schijf en dan ruil je ze om, dan wordt de ssd de c:
Je zou ook de d: terug kunnen zetten aangezien die de grootste is,
Of er zijn ook usb naar sata kabels en dan maak je een image van je c: schijf en ruilt hem dan pas om.
128gb is zo te zien groot genoeg voor wat jij er mee doet.

Is het niet zo dat je maar 1 schijf hebt en dat hij in 2 gedeeld is? (partitie?)
Thanks voor de uitleg, denk je dat dat iets is dat ik zelf kan doen a.d.h.v. een tutorial of is dit iets dat je beter door iemand anders kan laten doen?

Ik weet niet zeker of het 1 of 2 schijven zijn die erin zitten. Hoe zou ik daar achter kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 634385

schroef je laptop open. en stuur een foto :)
Anoniem: 745127 schreef op maandag 25 april 2016 @ 17:40:
[...]

Thanks voor de uitleg, denk je dat dat iets is dat ik zelf kan doen a.d.h.v. een tutorial of is dit iets dat je beter door iemand anders kan laten doen?

Ik weet niet zeker of het 1 of 2 schijven zijn die erin zitten. Hoe zou ik daar achter kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Anoniem: 745127 schreef op maandag 25 april 2016 @ 17:40:
[...]

systeembeheer

edit

je zal ook windows opnieuw moeten installeren, of het bestaande image overzetten...

gezien je vraagstelling denk ik dat je het aan iemand met verstand van zaken over moet laten, niet lullig bedoeld

[ Voor 21% gewijzigd door DeDooieVent op 25-04-2016 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:19
Disk management; rechterknop deze computer -> beheren -> disk management, daar kun je partities(/volumes) en disks(/schijven) zien en dus ook of de c: en d: een aparte disk zijn (een schijf of disk is een fysiek onderdeel). Onder dat beheer kan je ook bij apparaatbeheer -> schijven (disk drives) zien hoeveel harddisks erin zitten. Als er maar 1 schijf in zit kan je alleen via de laptop specificaties of het openschroeven van de laptop achterhalen of er plaats is voor een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
snelle zoektocht geeft aan dat je een msata erin kan zetten dan kan je je huidige hd behouden als data schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
base_ schreef op maandag 25 april 2016 @ 17:47:
Disk management; rechterknop deze computer -> beheren -> disk management, daar kun je partities(/volumes) en disks(/schijven) zien en dus ook of de c: en d: een aparte disk zijn (een schijf of disk is een fysiek onderdeel). Onder dat beheer kan je ook bij apparaatbeheer -> schijven (disk drives) zien hoeveel harddisks erin zitten. Als er maar 1 schijf in zit kan je alleen via de laptop specificaties of het openschroeven van de laptop achterhalen of er plaats is voor een tweede.
Onder Apparaatbeheer -> Schijven zie ik:
- SanDisk SSD U100 24GB
- ST500LT012- ....

Onder Opslag -> Schijfbeheer staan er 6:
- 4x zonder naam, EFI-systeempartitie en herstelpartitie
- Data (D:), NTFS, Primaire partitie
- OS (C:), NTFS, Primaire partitie, Opstarten, Wisselbestand, Crashdump

... Zonder te weten zat er dus al een 24GB SSD in m'n laptop (lol), heeft het dan nog nut om deze uit te breiden? Zorgt dat ervoor dat de laptop toch sneller wordt?

Edit: Ik zie dat de 4 zonder naam (SSD gok ik) allemaal 100% vrij zijn. Is deze dan wel in gebruik?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 745127 op 25-04-2016 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:19
Als er geen partities met naam en/of data op de SSD staan dan gok ik dat deze als cache via Intel smart response SSD caching ingeschakeld is. Check eens wat jouw intel RST driver zegt? http://www.pcworld.com/ar...d_caching_technology.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zit dus een 2.5 inch HDD en mSATA SSD in.

Ik zou die HDD vervangen door een SSD (Samsung EVO's altijd goed!). Schone Windows installatie is het mooiste, ben je gelijk van die Asus meuk en recovery af.

Eventueel zou je ook de HDD naar de SSD kunnen clonen, deze tool werkt daar goed voor http://www.easeus.com/backup-software/tb-free.html (niet alle tools kunnen van een grotere HDD naar een kleinere SSD "clonen"). Maar dan moet je dus de HDD en nieuwe SSD aan 1 machine kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
een hele snelle zoekopdracht via google geeft mij; er zit 1 harde schijf in van 500 GB die makkelijk is te vervangen (dus ook door een SSD) en een 24 GB SSD cache
De HDD vervangen door een SSD zal snelheidswinst geven, maar in jouw geval zal het wellicht minder spectaculair zijn omdat je dus al een kleine SSD cache hebt. Bovendien zal je dan de ssd cache uit moeten zetten op de een of andere manier, want de ssd cache zal langzamer zijn dan de nieuwe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-04 01:02

doc

Als je een Samsung SSD hebt krijg je daar software bij die prima werkt

Samsung Data Migration:

http://www.samsung.com/gl...ml/support/downloads.html

Heb ik zelf ook bij een laptop gebruikt en was een fluitje van een cent

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

De huidige 24 GB zal via Intel RST als cache gebruikt worden voor je harde schijf. Een systeem dat best goed werkt.

Als je nu een image van je bestaande Windows disk wilt clonen naar een nieuwe SSD heb je een probleem, door de caching. Die zul je eerst moeten uitschakelen!

Dus een nieuwe schone installatie is dan wellicht handiger.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Reepje schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:25:
een hele snelle zoekopdracht via google geeft mij; er zit 1 harde schijf in van 500 GB die makkelijk is te vervangen (dus ook door een SSD) en een 24 GB SSD cache
De HDD vervangen door een SSD zal snelheidswinst geven, maar in jouw geval zal het wellicht minder spectaculair zijn omdat je dus al een kleine SSD cache hebt. Bovendien zal je dan de ssd cache uit moeten zetten op de een of andere manier, want de ssd cache zal langzamer zijn dan de nieuwe SSD.
waarom niet die ssd cache vervangen door een full size msata ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DeDooieVent schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:26:
[...]

Past niet... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
DeDooieVent schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:26:
[...]

Denk ook niet dat dit kan. Is geen reguliere sata aansluiting waarvan kan worden geboot lijkt me..

Kan dus wel zie hieronder.

[ Voor 6% gewijzigd door Reepje op 25-04-2016 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Reepje schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:38:
[...]
Denk ook niet dat dit kan. Is geen reguliere sata aansluiting waarvan kan worden geboot lijkt me.
mSata, zal best bootable zijn. Echter zijn de huidige mSata SSD niet echt snel. Ik heb meer ervaring met de M.2 variant. Die is in verschillende printplaatgroottes leverbaar. De huidige cache SSD is een kleintje (GB's). Dus grote kans dat er enkel ruimte is voor een kleine (fysiek formaat) mSata SSD. Dat maakt de keuze nog beperkter.

Ik zou de bestaande SSD + HD vervangen door 1 nieuwe SATA SSD. Of gewoon een nieuwe schone installatie van Windows + instellen van de Intel RST voor caching.

Hoewel de performance winst dan best kan tegenvallen bij een nieuwe SSD. Mijn ervaring is dat zo'n 24 GB cache SSD best goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
na wat verder zoeken is het toch een nogo zoals ik het zie...

helaas...

ik zou de cache disablen en een normale ssd plaatsen

maar ik denk dat je het niet echt heel erg gaat merken, die cache is niet verkeerd

edit

toch weer onzeker:
http://www.mydigitaldisco...ompatability-list-p2.html
The black cover above the ram slot is the mSATA slot that is used by the SanDisk 24GB mSATA SSD.
Afbeeldingslocatie: http://www.cozylittlehaven.net/wp-content/uploads/2012/12/DSCF5554.jpg
http://www.cozylittlehave...s400ca-internal-upgrades/
Gotta remove interface cable (flip black part of the plug up), undo some sticky protective layer and unscrew one bolt. I'm not sure longer msata cards will work since there's no support mechanism, just a bolt for msata cards ~26mm in length; also a receptacle for that bolt will probably interfere with longer cards. I'm still gonna try and see how the crucial m4 sits there.
Afbeeldingslocatie: http://slickdeals.net/forums/attachment.php?attachmentid=1607916&d=1354664018
http://slickdeals.net/f/5...499-free-shipping?page=48

nog relevant draadje:
http://forums.whirlpool.net.au/archive/2082439

maar geen melding dat het lukt :')

Nog wat foto's

http://ultrabook.it168.com/tu/1434294_1.shtml#12

conclusie, niemand maakt melding dat het lukt, zou de kans niet wagen en gewoon een standaard ssd erin zetten

[ Voor 93% gewijzigd door DeDooieVent op 25-04-2016 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
nieuwe post, mag niet, maar wilde de warrige post hierboven ontvluchten :')

http://askubuntu.com/ques...e-selected-as-boot-device

Wat zie jij in je bios bij bootsequence, is die msata te kiezen als bootable, zoniet gaat het denk ik niet goedkomen met een msata upgrade...

[volgens mij zit ik meer in mezelf t epraten :') ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:07
Maar een HDD met cache (hybrid) hoort helemaal niet traag te zijn voor de dagelijkse dingen.

Ik zou eens beginnen met schoonmaken (stof) en een verse installatie voordat je (onnodig) geld gaat uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

De huidige HD (ST500LT012?) is waarschijnlijk een 5400 rpm model. Die vervangen door een 7200 rpm model kan ook nog wat meer snelheid geven. Dat kun je ook nog even checken met bv Speccy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dacht dat je het over de form factor had...

Hoe dan ook, kan zeker geen kwaad om die HDD te vervangen door een SSD, zeker in een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Anoniem: 244669 schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:27:
[...]

Dacht dat je het over de form factor had...

Hoe dan ook, kan zeker geen kwaad om die HDD te vervangen door een SSD, zeker in een laptop.
Afhankelijk van wat je wensen en budget zijn he, ik heb zelf een ssd en hdd in mijn laptop, een 250 gig samsung voor mijn programma's en een gig in een bay voor data en zooi... ik heb niet direct budget voor een TB SDD.

Mijn redenatie was dus msata voor sdd dingen en de oude hdd houden voor data en zooi
Pagina: 1