Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop als desktopvervanger

Pagina: 1
Acties:

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen?
Internetten (vooral lezen, surfen), beetje spelen (proberen, niet professioneel) met van alles waar je een computer voor kan gebruiken. Er moet dus hardware op aangesloten kunnen worden.
Ik gebruik diverse CADprogramma's zoals DesignsparkPCB, Solidedge, Solidworks voor wtb-technisch ontwerpen, dus weinig/geen raytraycing etcetera, wel stromingssimulatie. BascomAVR, mbed, AtmelStudio, VisualStudio en LPCexpresso voor programmeren/simuleren. Wellicht ga ik ook Linux proberen. Ik wil veel rekenkracht en snel geheugen.Gamen doe ik niet. Foto/video is bijzaak. Ik gebruik nu 1 extra monitor, en wil er later misschien wel 2.
Wat mij de laatste tijd vooral stoort is dat een simpele .doc (Libreoffice) openen idioot veel tijd kost, hetzelfde met Visual/AtmelStudio; ik vrees echter dat voor allebei geen hardwareoplossing bestaat...

Wat is je budget?
Rond €1000, maar kan meer worden als er meer duurzaams naar mijn smaak geleverd wordt,
als ik hem binnen 4 jaar alweer moet vervangen is €700 al te veel geld: ik zit niet te wachten op heel de boel overzetten.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Neen, accuduur is niet zo belangrijk. Het is een desktoplaptop voor thuisgebruik. Ik wil dat ie compact (smal) is, met veel beeldscherm. En veel aansluitmogelijkheden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb goede ervaringen met HP. Er staat veel over op internet bij HP zelf en op YouTube, zodat je jezelf kan redden. Maak mezelf wel ongerust over hun tegenwoordige kwaliteit.
Ik vind Dell eigenlijk beter, maar die komen niet erg open over op mij als consument. Ze willen daar liefst alleen zakendoen met bedrijven denk ik. Op hun website krijg ik niet wat ik wil, ze laten me alleen filmpjes zien over zaken die ik niet zoek. Ik vind het ook jammer dat ik nergens een Dell in het echt kan bekijken. Ik zie ze nooit in een winkel staan. Dus misschien is het helemaal niks.
Van Asus zou ik best klant willen worden.
Ik denk dat zelfredzaamheid, zelfonderhoudbaaarheid, toekomstzekerheid het belangrijkst zijn bij mijn uiteindelijke merkenkeuze. Ik kan bv nu nog steeds een HP Laserjet 5L gebruiken. Dank U wel, HP :)
Apple en Microsoft producten vind ik fragiel en moeilijk repareerbaar overkomen.

Beste Tweakers,

Dagelijks gebruik ik een laptop HP Pavilion dv6720ed, gekocht in april 2008. Loopt op Windows Vista.
Het is er eentje met AMD Turion64 X2 op 2.00 GHz en Nvidia Geforce 8400MGS.
Het scherm is 1280x800 (16:10). Dat waardeer ik bijzonder, want vooral schermhoogte levert je praktisch gebruiksnut.

Onlangs had ik mijn eerste hardware probleem: scherm kapot. Grote schrik! Want mijn hele hebben en houden staat er op. Gelukkig vond ik een dag later een manier om met tweede monitor verder te werken.
Vista verliest ondersteuning per april 2017. Er is dus nu een goede reden om met Win10 en een SSD aan de slag te gaan. Toch heb ik uiteindelijk mijn oude HP maar van een nieuw scherm laten voorzien (bij City computers Tilburg, ik ben tevreden!). Omdat de ideale veel betere vervanger er nog niet is...

Van een nieuwe desktop-laptop verwacht ik, nu we 8 jaar verder zijn, dat hij toch veel sneller zal zijn.
Dat valt dus tegen, we zijn weinig opgeschoten: van 2 Ghz naar 3 of misschien 3,5 Ghz, en dat alleen kortstondig vanwege de hitte. Er wordt volgens mij teveel de nadruk op 'gaming' gelegd, van mij hoeft het niet. Ik wil graag een krachtige computer, maar niet alles voor video.
Een tweede punt waar ik op ga letten is de plaatsing van USB en overige poorten. VGA, LAN en 2xUSB graag achterop, want al die kabels opzij nemen teveel buro ruimte in. Overige (USB-) kabelaansluitingen aan de zijkant moeten hoog (in de buurt van tscherm) zitten.
Ten derde het scherm zelf. Ik wil niet teveel last hebben van reflecties èn ik wil graag goede kleuren en kijkhoeken. Dat zal dus een mat IPS type moeten zijn.
Ik moet het scherm met bril bekijken, dus superveel beeldpunten zijn aan mij niet besteed, terwijl het bovendien veel grafische rekenkracht vergt. Onnodig hoge resolutie kan tegen je werken, niet overdrijven dus!
Mijn huidige 1200x800 bevalt eigenlijk best goed, de detaillering hoeft nog maar een ietsje beter.
Ik constateer verder dat de populaire Apple Macbook 16:10 scherm heeft, en dat Microsoft Surface Pro zelfs 16:10,66 scherm heeft. De trend naar hogere schermen is dus terug! Dat wil ik ook wel graag.

Wat me verder opviel is hoe dramatisch slecht veel schermen tegenwoordig zijn. Allemaal zeer beperkte inkijkhoeken.
Wat me ook opvalt is hoe vaag leveranciers over de schermen zijn die ze installeren.
Mijn conclusie is: koop nooit een computer die je niet in levende lijve gezien hebt!
Tegenwoordig worden er 10-tallen modellen (van bv) HP Pavilion 15" gereviewed en verkocht, welke maar een paar maand in omloop zijn. Behalve de naam zijn ze steeds zeer verschillend.
Het is mogelijk dat je er eentje vindt met IPS scherm, een redelijk vlotte i5 of i7 processor en 128GB SSD voor €700. Persoonlijk wil ik liever een mooi scherm dan hypersnel gaming systeem, wat altijd bakken geld kost voor koeling en hardware die niet lang leeft. Ik zag onlangs een best wel slanke (Clevo?)laptop met liefst 3 ventilatoren erin. Dat moet ik dus niet hebben.

Wat ik mooi vind aan deze Dell Lattitude 6540 pricewatch: Dell Latitude E6540-0437 is de plaatsing van de poorten. Achterop en/of hoog aan de zijkant. Zo hou je links en rechts ruimte op je buro.
Ook deze HP Envy 15 pricewatch: HP Envy 15-ae121nd heeft de poorten gunstig zitten. Alles zit hoog en aan één kant.
Ook mooi bij Dell is dat die dingen gewoon open kunnen en upgradable zijn.
En tenslotte is héél mooi bij Dell de 15" XPS, zonder dikke rand langs het scherm. Die had de camera verkeerd zitten (links onder), dus zal Dell binnenkort wel met iets beters komen. Ik twijfel of je wel zo'n 4K display resolutie moet hebben, want het zal veel rekenkracht vragen, en niet elke programma schaalt lekker.
Wat jammer is bij Dell: ze leveren niet graag aan particulieren, ik krijg tenminste geen Lattitude uit hun website getrokken.

Een ander goed voorbeeld is de HP Omen. pricewatch: HP Omen 15-5250nd
Die werkt behoorlijk smal want hij heeft alle aansluitingen achter zitten.
Iets teveel van het goede, want één of 2 USB's voor of op zij ìs wel handig.
De speakers zitten bovenop dichtbij het scherm. Dat heb ik op mijn oude Pavilion ook en klinkt heel goed.

Mijn ideale nieuwe laptop heeft:
-15" IPS ontspiegeld scherm, eventueel 16:9, maar liever 16:10 (a la Apple) of 15:10 (a la Microsoft)
-smalle bezels, zodat het geheel niet breder is dan nodig (a la Dell XPS 15")
-Meeste/veel aansluitingen op achterzijde (a la HP Omen of Dell Lattitude), en anders hoog aan zijkant.
-256 of 512 GB SSD, plaats vrij voor 2e SSD M.2
-8 GB Ram, liefst iets uitbreidbaars naar bv 64 GB
-laptop moet open kunnen voor onderhoud (ventilator) en uitbreidbaar zijn (a la Dell Lattitude)
-4 of meer USB en een VGA
-DVD is niet noodzakelijk, maar als wisselcassette voor een HD juist aantrekkelijk
-toetsenbordverlichting, die regelbaar is en die niet verblind
-i5 of i7 processor, qua tempo, AMD mag dus ook!
-moet geen gaming monster zijn: video hoeft niet full screen in high resolution.
-ivm gebruik op de bank of bed: beter geen noodzakelijke ventilatieopeningen in de bodem
-een prijs van rond €1000
-is binnen 1 jaar beschikbaar :9

[ Voor 3% gewijzigd door Bruin Poeper op 25-04-2016 23:22 ]

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-11 12:58
Dell 7559? Kun je nog lekker mee gamen ook

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:51
Ik zie een waslijst met eisen, voorbeelden die hier maar gedeeltelijk aan voldoen en/of 50% boven het budget liggen.

Aannames en uitsluitingen
Ik zie ook een heleboel aannames en uitsluitingen:
"Dell wil niet verkopen aan particulieren omdat je geen Latitude kunt vinden op de site." Nee, dat is een zakelijke laptop, dus moet je "voor werk" kiezen.
De Inspiron is particulier gericht de Latitude zakelijk.

"Apple en Microsoft doen fragiel aan en zijn niet repareerbaar?" Dat is weer een aanname/mening waarmee je 2 goede merken al uitsluit. Apple en Microsoft zijn juist heel degelijk en sowieso zijn hele kleine compacte apparaten nauwelijks te repareren, wat wou je er aan repareren bijvoorbeeld?

Processorsnelheid
De processorsnelheden zijn weinig veranderd?
"Van een nieuwe desktop-laptop verwacht ik, nu we 8 jaar verder zijn, dat hij toch veel sneller zal zijn.
Dat valt dus tegen, we zijn weinig opgeschoten: van 2 Ghz naar 3 of misschien 3,5 Ghz, en dat alleen kortstondig vanwege de hitte."

Een moderne processor loopt rondjes om die Turion. Een van de traagste Skylake-processors (de meeste recente generatie) de Celeron 3955u draait op 2 GHz en heeft 2 cores, net als je Turion. Toch is hij 2.5x sneller dan de Turion. Laat staan dat je 3 GHz hebt ipv 2, meer cache in betere Skylakeprocessors en Hyperthreating. Dan kom je in een ideale situatie (PassMark)

Turion is 985, Celeron is 2285, i7 6500u (tot 3 GHz op zijn 2 cores) is 4329, i7 6700HQ (tot 3.1 GHz op zijn 4 cores) 8040.

Hoezo weinig veranderd?
Ik zou dit eens lezen:
Wikipedia: Megahertz myth

Uitbreidbaar
Het moet uitbreidbaar zijn? Het enige wat je in een laptop kunt uitbreiden is een ssd of een beetje geheugen. CPU's kun je bijna nooit meer wisselen. En bij het geheugen zul je waarschijnlijk genoegen moeten nemen met max 16 GB omdat de rest flink buiten je pricerange.

Ik zou de pricewatch eens gaan gebruiken en je hoogst noodzakelijke eisen invullen, die nakijken op "uitbreidbaarheid" en poorten (vga, ga je dat echt nog gebruiken, op een oude projector na?).

Volgens mij moet je gewoon een USB-Dock gebruiken en daar je laptop op aansluiten. Kan USB, dvi, lan etc aan en kun je dus met 1 USB-kabel aansluiten en zetten waar je wilt.

58 docks met vga en 1 Gbit netwerk:
http://tweakers.net/categ...BWtZGhqaQY0wdLSRCm2trYWAA

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Bruin Poeper schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:35:
Mijn ideale nieuwe laptop heeft:
-15" IPS ontspiegeld scherm, eventueel 16:9, maar liever 16:10 (a la Apple) of 15:10 (a la Microsoft)
-smalle bezels, zodat het geheel niet breder is dan nodig (a la Dell XPS 15")
-Meeste/veel aansluitingen op achterzijde (a la HP Omen of Dell Lattitude), en anders hoog aan zijkant.
-256 of 512 GB SSD, plaats vrij voor 2e SSD M.2
-8 GB Ram, liefst iets uitbreidbaars naar bv 64 GB
-laptop moet open kunnen voor onderhoud (ventilator) en uitbreidbaar zijn (a la Dell Lattitude)
-4 of meer USB en een VGA
-DVD is niet noodzakelijk, maar als wisselcassette voor een HD juist aantrekkelijk
-toetsenbordverlichting, die regelbaar is en die niet verblind
-i5 of i7 processor, qua tempo, AMD mag dus ook!
-moet geen gaming monster zijn: video hoeft niet full screen in high resolution.
-ivm gebruik op de bank of bed: beter geen noodzakelijke ventilatieopeningen in de bodem
-een prijs van rond €1000
-is binnen 1 jaar beschikbaar :9
Als je alles wil mag je er nog een keer 1000 euro bij het budget doen. Al die wensen in een machine voor die prijs is lastig. Een i7 met een goede CAD videokaart kost je al snel 1500 EUR.

Als je echt een goed presterende CPU wil zou ik geen AMD nemen. De snelste AMD CPU's verliezen het van de midrange modellen van Intel. Ook wat betreft de schermverhouding, 16:9 is verreweg het meest voorkomend.

Sommige eisen zijn tegenstrijdig. Je wil een laptop waarmee je zware 3D CAD applicatie kan draaien en mee kan ontwikkelen, maar het ding moet fijn op bank of bed te gebruiken (dus licht) zijn.

De enige ultrabook achtige workstation die ik ken is de HP Zbook 14 G2: pricewatch: HP ZBook 14 G2 M4R40ET

Die is wel 500 EUR boven je budget. Deze voldoet wel aan veel van je eisen. Een voordeel is ook dat deze laptop in een dockingstation kan, wat het makkelijk maakt om extra schermen en randapparatuur in een keer aan te sluiten.

• Bruin Poeper
  • Niet online
White Feather schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:42:

Processorsnelheid
De processorsnelheden zijn weinig veranderd?
"Van een nieuwe desktop-laptop verwacht ik, nu we 8 jaar verder zijn, dat hij toch veel sneller zal zijn.
Dat valt dus tegen, we zijn weinig opgeschoten: van 2 Ghz naar 3 of misschien 3,5 Ghz, en dat alleen kortstondig vanwege de hitte."

Een moderne processor loopt rondjes om die Turion. Een van de traagste Skylake-processors (de meeste recente generatie) de Celeron 3955u draait op 2 GHz en heeft 2 cores, net als je Turion. Toch is hij 2.5x sneller dan de Turion. Laat staan dat je 3 GHz hebt ipv 2, meer cache in betere Skylakeprocessors en Hyperthreating. Dan kom je in een ideale situatie (PassMark)

Turion is 985, Celeron is 2285, i7 6500u (tot 3 GHz op zijn 2 cores) is 4329, i7 6700HQ (tot 3.1 GHz op zijn 4 cores) 8040.

Hoezo weinig veranderd?
Ik zou dit eens lezen:
Wikipedia: Megahertz myth
Ik wou ook wel eens weten hoeveel snelheidswinst ik van een nieuwe laptop mag verwachten.
Ik heb dus Passmark Performancetest 8.0 gedraaid.
Resultaat rating is 395.5 http://www.passmark.com/b...isplay.php?id=60943003071

tKostte wat moeite, maar hier staat het hele resultaat
Plaatje A: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3659123/PestResultsA.JPG
Plaatje B: https://dl.dropboxusercon...3659123/PestResultsBl.JPG

Dan kunnen we nu discussieren over de effectief haalbare verbeteringen met een nieuwe laptop.
De Memory Mark en de 2D Graphics Mark kunnen ongeveer 2x tot 3x beter.
Ik denk dat deze bepalend zijn voor mijn gevoelsmatige snelheidsverbetering.
Hoewel ik werktuigkundig 3D CAD gebruik lijkt me dat 'achter de schermen' toch vooral 2D bewerkingen te vergen. Snel fotorealistische afbeeldingen fabriceren is een andere tak van sport, verwant aan gaming kwaliteit, naar mijn mening. Dat kunnen sommige moderne laptops veel sneller. Maar ik hecht er beperkt belang aan omdat ik dat nu ook al redelijk vlot (genoeg) kan.

Sommige CPU mark componenten lijken tot wel 10x beter, maar ik denk dat dat tamelijk speciale sommetjes zijn die niet vaak bottleneck vormen.
Ik verwacht wel veel praktisch nut van een verbeterde Disk mark.

[ Voor 21% gewijzigd door Bruin Poeper op 27-04-2016 14:51 ]

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-11 17:29
Maakt het uit hoeveel je erop vooruit gaat met cijfertjes?

Als je een desktop replacement wilt ga je toch gewoon voor de snelste i7 processor (HQ variant), GTX950M of GTX960M voor je modelsoftware, een SSD en dan heb je het snelste wat je _nu_ kan kopen.

We zijn hier tweakers en verwachten echt wel meer inzet van jezelf. Ga naar de pricewatch, geef alle dingen in die je wilt en kijk wat er te vinden is (zoals al eerder gezegd).

Vind je 0 laptops die aan jouw eisen voldoen? Dan is hoogstwaarschijnljk jouw budget veel te laag. Met de uitbreiding die je wil doen later, mag je er een pak meer aan uitgeven.

• Bruin Poeper
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:44:
[...]

Als je alles wil mag je er nog een keer 1000 euro bij het budget doen. Al die wensen in een machine voor die prijs is lastig. Een i7 met een goede CAD videokaart kost je al snel 1500 EUR.

Als je echt een goed presterende CPU wil zou ik geen AMD nemen. De snelste AMD CPU's verliezen het van de midrange modellen van Intel. Ook wat betreft de schermverhouding, 16:9 is verreweg het meest voorkomend.

Sommige eisen zijn tegenstrijdig. Je wil een laptop waarmee je zware 3D CAD applicatie kan draaien en mee kan ontwikkelen, maar het ding moet fijn op bank of bed te gebruiken (dus licht) zijn.

De enige ultrabook achtige workstation die ik ken is de HP Zbook 14 G2: pricewatch: HP ZBook 14 G2 M4R40ET

Die is wel 500 EUR boven je budget. Deze voldoet wel aan veel van je eisen. Een voordeel is ook dat deze laptop in een dockingstation kan, wat het makkelijk maakt om extra schermen en randapparatuur in een keer aan te sluiten.
Ik ben het eens dat mijn eisen op het eerste gezicht niet bij het budget passen.
(Maar bij Mediamarkt vertelden ze me over de dure HP Envy 15 met SSD, dat je er geen HD meer achteraf bij in kan bouwen omdat de connector er niet ingesoldeerd zit... dus meer geld uitgeven is geen logische oplossing)

Deze Aldi (€599) komt toch dicht bij mijn wensen: http://www.aldi.nl/aldi_n...850_48_5_20436_33567.html
Hij heeft full HD IPS display, die helaas niet mat is. Maar wel SSD en gewone HD ingebouwd, zodat ik later nog wat kan veranderen.
Ik laat hem nog even staan, omdat de connectors op de verkeerde plek zitten. Is bij Dell Lattitude E6540 beter.
Met de Aldi/Medion als referentie moet er met €400 extra toch een mat scherm (+smalle bezel?), voldoende USB- en overige aansluitingen op de juiste plaats, en ruimschoots RAMgeheugen te krijgen zijn.
Ik geef ze immers nog een 1 jaar om dat te maken... :9
Ik geef je op een briefje dat die superlaptop voor €1000 er op tijd komt!

• White Feather
Total Rating: 395.5
Opgebouwd uit:
CPU Mark: 976
2D Graphics Mark: 211
3D Graphics Mark: 91
Memory Mark: 459
Disk Mark: 202

Mijn rating (Core i7 860, AMD Radeon R9 280X, Samsung 840 512 GB op Sata 2): Zeker de cpu is dus echt oud, is uit 2009)
Total Rating: 2777 (7x)
Opgebouwd uit:
CPU Mark: 5275 (5x)
2D Graphics Mark: 568 (2.5x)
3D Graphics Mark: 5472 (60x)
Memory Mark: 1513 (3x)
Disk Mark: 1871 (9x)

Die Aldi:
CPU Mark: 5061
http://www.cpubenchmark.n...6267U+%40+2.90GHz&id=2757

Je ziet dat jouw laptop (de HP dus) ten opzichte van mijn systeem op een aantal punten erg achterblijft: de cpu, disk (en 3D)

Die harddisk is heel makkelijk te vervangen voor een ssd (zeker in een laptop is een harddisk vaak supertraag), maar de cpu blijft de bottleneck. 3D is natuurlijk alleen bij gamen van belang.

Er staat een Acer Aspire v3-372-52nt (#604501) in de lijst van Passmark, die kun je in de software opzoeken en vergelijken.

Total Rating: 3093 (8x)
Opgebouwd uit:
CPU Mark: 5062 (5x)
2D Graphics Mark: 670 (3x)
3D Graphics Mark: 1640 (18x)
Memory Mark: 2529 (5x)
Disk Mark: 3279 (16x)

De SSD in de test is echter niet de SSD die in die Aldi zit. In de Aldi zit een 128 GB merk!? en in de Acer zit een Samsung PM871 256GB.
Het is waarschijnlijk dat de SSD in die van de Aldi aanzienlijk trager is, maar zelfs als dat overall factor 2 zou zijn, dan ga je er alsnog met een factor 8 op vooruit.

Notebookcheck heeft de specs van deze laptop op de site staan en links naar Chip.de (in het duits en een link met google-translate) met een korte review:

http://www.notebookcheck....424-MD99850.164186.0.html

• Bruin Poeper
  • Niet online
@White Feather
Heel erg bedankt dat je je cijfertjes er naast zet. Geeft mooi vergelijkingsmateriaal.

Hoeveel sneller zou ik een .doc met Libreoffice kunnen openen?
Wordt dat evenredig (1:1) beter met hogere CPU mark?
Een simpele 2-pagina tekst duurt nu 50 sec bij mij :(
Als ik het niet van te voren had opgestart dus, want 2e keer openen gaat veel vlugger.

[ Voor 63% gewijzigd door Bruin Poeper op 27-04-2016 16:45 ]

• White Feather
Dit document traag openen kan aan 3 dingen liggen.
1) de harde schijf (laptopschijven zijn speciaal gemaakt om zuinig te zijn, niet om snel te zijn (geeft hoger verbruik en meer warmte-afgifte).
2) de cpu
3) de hoeveelheid geheugen die nog vrij is.

Eigenlijk kun je grofweg zeggen:
1) als het een groot bestand is.
2) als het een ingewikkeld bestand is
3) als er weinig geheugen vrij is, dan moet een deel eerst vrijgemaakt worden, weggeschreven worden naar de harddisk en dan pas kan het geheugen voor de taak gebruikt worden.

Ik zou zeggen, kijk eens in taskmanager, daar kun je onder andere cpu en geheugen-gebruik zien.

Als je geheugengebruik voor het Libre-Officeproces niet boven de 50% uitkomt, is het niet je processor.
Als je nog flink wat geheugen vrij hebt, is het niet je geheugen.

Dan blijft over: harddisk.

• CMD-Snake
Bruin Poeper schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:26:
Deze Aldi (€599) komt toch dicht bij mijn wensen: http://www.aldi.nl/aldi_n...850_48_5_20436_33567.html
Hij heeft full HD IPS display, die helaas niet mat is. Maar wel SSD en gewone HD ingebouwd, zodat ik later nog wat kan veranderen.
Die laptop heeft alleen zijn geïntegreerde graphics. Daar kan je geen Autocad op draaien.

• Bruin Poeper
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 07:06:
[...]
Die laptop heeft alleen zijn geïntegreerde graphics. Daar kan je geen Autocad op draaien.
Dit is de tweede keer (1e keer: "Je wil een laptop waarmee je zware 3D CAD applicatie kan draaien") dat je me iets wil aanpraten wat ik echt niet nodig heb.
3D CAD doe ik al jaren, dat ging zelfs onder DOS al.
Er is een groot verschil tussen 3D fotorealistische animaties en 3D technisch CAD-ontwerpen.
Het eerste is mooi voor reclamefilmpjes enzo, maar dat prachtige plaatje is het eindresultaat van uren 3d technisch ontwerp voorwerk. Dat voorwerk gaat prima op een bescheiden computer, en ik wil best een paar seconden wachten op een mooi eindplaatje. Het roterend en shaded plaatje maken gaat ook goed. Mooi om te zien en te presenteren, maar ik wil daar niet veel geld aan uitgeven om het een beetje sneller te kunnen doen.
Wat voor mij wel van (groter!) belang is om voldoende pixels te hebben bij gebruik van meerdere schermen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bruin Poeper op 29-04-2016 11:09 ]

• CMD-Snake
Bruin Poeper schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:03:
Dit is de tweede keer (1e keer: "Je wil een laptop waarmee je zware 3D CAD applicatie kan draaien") dat je me iets wil aanpraten wat ik echt niet nodig heb.
Je wensen en wat je wil kopen liggen mijn inziens mijlen ver uit elkaar met een weinig reëel budget. Het is vriendelijk advies om je voor een miskoop te behoeden. Twee keer een laptop moeten kopen is aanmerkelijk duurder dan een keer juist kopen.

Succes met je aankoop dan, ik hoop voor je dat het geen miskoop wordt.

• Bruin Poeper
  • Niet online
Hier staan een heleboel graphics cards vergeleken: http://www.notebookcheck....Graphics-Cards.130.0.html

De meeste Geforce GTX (bijvoorbeeld GTX 960M) vallen in class 1.

Veel Nvidia Quadro kaarten (die Autodesk aanbeveelt voor 3D laptopwerk) vallen in class 2.

De Iris graphics 550: http://www.notebookcheck....raphics-550.149937.0.html staat bovenaan in class 3.

Ik concludeer dat Autodesk gewoon middelmatige eisen stelt.
Wat de quadro kaarten betreft: Wikipedia: Nvidia Quadro
Het lijkt erop dat je een vette 'Autodesk certified' premie betaalt voor iets wat met gewone Geforce kaarten ook kan.

[ Voor 19% gewijzigd door Bruin Poeper op 29-04-2016 13:53 ]

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11 10:59
Met je specifieke eisen zou ik eens bij BTO gaan shoppen.

b.v. de BTO V-book 15CL31 met als config

Gegevens

15CL31: 15.6" mat Full HD IPS-scherm met Intel® HD Graphics
Intel Core i5-6400T | quad-core | 4 Threads | max. 2.8GHz | 35 Watt
8GB DDR3L (1866MHz), BTO Selected RAM
Geen geheugen in geheugenslot 2 (optioneel)
256GB Samsung SM951 Solid State (SSD) Disk, M.2 (PCI-Express x4)
Geen 2.5 inch HDD of SSD in slot 1 (optioneel)
DVD+/-RW speler en brander 8x - 9mm
Intel® Dual Band Wireless-AC 3165 M.2 (802.11ac 2.4/5GHz, 433Mbps) + Bluetooth 4.2
Verlicht QWERTY-toetsenbord (US International) voor de 15CL31
Proefversie Windows 10 Home, 30 dagen bruikbaar
2 jaar carry-in garantie
13~15" BTO Basic draagtas inclusief bedrade muis en actiekit

voor 1020 euro

Dan kan je later 8 Gb erbij doen, en een tweede hardeschijfe erbij stoppen, en kiezen om ipv de dvdrom een hdd bracket te kopen.

Je kan het wel goedkoper doen door een gewone ssd te nemen ipv een nvme type.
Docking erbij om je kabels weg te werken op je bureau?

https://www.bto.eu/bto-v-book-15cl31.html

• Bruin Poeper
  • Niet online
@tweedebas

Mijn smaak gaat inderdaad uit naar jouw suggestie!
Iets wat configureerbaar is (en later te wijzigen/upgraden).
Deze https://www.bto.eu/bto-v-book-15cl31.html a €821**) ziet er redelijk goed uit kwa beeldscherm, aansluitingen èn plaatsing ervan: hoog en alles (het meeste) aan 1 kant zodat ruimtebeslag voor de kabelellende beperkt blijft (ik ben nòg meer gecharmeerd van aansluitingen achterop...).
Het valt me op dat ik nog wel een Windowslicentie moet bijbetalen.

Al met al een goede tip die ik zeker in de gaten hou.

**)Vooriedereen die hier mee leest: hij blijkt nu ik nog eens kijk direct verlaagd te zijn in prijs: €757 ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Bruin Poeper op 29-04-2016 12:49 ]

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:58

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Qua connectiviteit zou ik toch zeker ook kijken naar Dell Latitudes. Als consument kun je gewoon kopen bij Dell zakelijk. Voordeel is dat je voor de latitudes via eBay vrij betaalbaar aan een dockingstation/port replicator kunt komen. Dan zitten letterlijk alle kabels aan de achterkant, en als je je laptop een keertje op de bank/in bed wilt gebruiken hoef je m alleen maar los te klikken :)

Ik heb het al een kleine 2 jaar zo en bevalt me uitstekend

Kalm aan! En rap een beetje!

Pagina: 1