Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Branko Collin
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-03-2024
Mijn vraag

Vroeger was de CPU allesbepalend. Die werd elke 18 maanden 200% sneller. Dat lijkt niet meer het geval te zijn. Toch merk ik dat mijn al wat oudere computers het niet meer trekken, terwijl ze als je puur naar de kloksnelheid, singlecoresnelheid en het aantal cores kijkt, deze best nog mee zouden moeten kunnen.

Dus... wat is het dat ervoor zorgt dat een moderne PC wel kan, wat een PC van vijf jaar geleden niet kan?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Problemen treden met name op in de webbrowser. Ik speel nauwelijks spelletjes. Mijn laptop uit 2012 loopt vast als ik YouTube in Firefox open, maar doet het prima met YouTube in Chrome.

Skype start ik niet meer automatisch op. Ik vermoed dat hier een browsercomponent in zit die wordt gebruikt voor het tonen van advertenties.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Mijn desktop doet het een stuk beter sinds ik een adblocker en een Javascriptblocker heb geïnstalleerd en sinds ik de maximale belasting van de processor op 80% heb gezet (stond op 100%). Weliswaar is sommige software hierdoor wat minder snel, maar de PC rochelt tenminste niet meer als een verstokte roker.

Nu zit ik er over te denken om de hardware te vernieuwen (zowel laptop als desktop), maar heeft dat wel zin? En zo ja, waarom?

Als webdeveloper kan ik het helaas niet maken om mijn browsers voortdurend in beknotte modus te runnen, anders deed ik dat wel.

Beste antwoord (via Branko Collin op 26-04-2016 10:06)

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hardware acceleratie is voor sommige taken belangrijk. Mijn oude laptop (7 jaar oud 'workstation') ondersteunt geen H.264 video decoding in hardware (tenminste niet onder linux), en moet het dan via de CPU doen. YouTube of Twitch kijken is dan ook net aan mogelijk op 720p maar wel op volle CPU belasting.

Browser afhankelijkheid kan te maken hebben of Chrome wel acceleratie pakt en Firefox niet. Flash/HTML5 kan ook verschil uit maken. Dat alles kan te maken hebben met de vlotheid van die taken.

In pure prestaties zijn de CPU's niet veel voor uit gegaan de afgelopen 4 jaar. We zitten nog steeds op dual of quad cores mainstream (bij Intel dan), 4 of 8GB geheugen is vaak prima, en de IPC gains (Instructions per clock) zijn geen +100% meer, maar eerder +5% a +10%. Mijn i5 3570k desktop van 4 jaar oud loopt met OC nagenoeg even snel als de vorige generatie i5 op stock snelheid.

Afgelopen jaren zijn SSD's en snellere connectivity in opmars gekomen, denk aan M.2, USB 3.1, DisplayPort, ThunderBolt, etc. Maar in principe heeft dat niets te maken of je wel of niet een YouTube filmpje kan kijken.

Ik denk dan eerder aan, eventueel combinatie van:
1) Verrote Windows installatie ('volgelopen' alsook AV oid die resources slurpt)
2) Een trage CPU in 2012 die nu onwerkbaar traag geworden is.
3) Te weinig RAM geheugen

Misschien kan je hier je PC specs hier plaatsen?

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Anoniem: 289295

Stop er een SSD in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Als je cpu goed genoeg is stop er inderdaad een ssd in. De hdd is in meeste gevallen de bottleneck. Daarnaast als je youtube en skype niet kan runnen zou ik toch eens naar je cpu kijken. Over wat voor onderdelen heb je het nu precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Misschien slim om even te laten weten wat voor processor/ram/graka/hdd er in je pc zit. Zo kunnen we er niet veel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:04
Met @dr0ptheb0mb.

Tevens: Doe eens een herinstallatie van je laptop? En kijk of je hem evt. open kan maken en schoon kan maken, zeker gezien je zegt dat hij zo hard blaast. Het zou zomaar kunnen dat er veel stof inzit waardoor hij niet goed zijn warmte kwijt kan en dus zichzelf onderklokt.

Sowiezo, vastlopen als je YT opent in firefox? Denk dat je veel kunt winnen met een schone installatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Puc van S. op 25-04-2016 16:18 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 22:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Branko Collin schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:13:
Problemen treden met name op in de webbrowser. Ik speel nauwelijks spelletjes. Mijn laptop uit 2012 loopt vast als ik YouTube in Firefox open, maar doet het prima met YouTube in Chrome.
Als je ook al sinds 2012 dezelfde Windows installatie hebt, kan het zijn dat het op den duur traag wordt. Opnieuw installeren van Windows geeft bij de meeste trage beestjes al een hele snelheidsboost.

Verder kan ik me voorstellen dat er in 4 jaar tijd heel veel stof is opgehoopt, waardoor de warmte niet (goed) weg kan. Hierdoor gaan je componenten eerder throttelen.

Hardware technisch gezien bepaald de CPU nog steeds de snelheid. Als je een trage CPU gecombineerd met de meest snelle SSD en videokaart, blijft het natuurlijk een 'traag' ding.

Met een SSD echter wordt de 'snappyheid'; snelheid met opstarten, bestanden kopiëren, etc. een heel stuk beter.

Dan heb je verder nog psychologische traagheid. Nieuwe apparaten worden steeds sneller, waardoor jou oude apparaat steeds trager gaat aanvoelen. Terwijl de snelheid vaak weinig verschilt met in het begin.

[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 25-04-2016 16:22 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Hardware acceleratie is voor sommige taken belangrijk. Mijn oude laptop (7 jaar oud 'workstation') ondersteunt geen H.264 video decoding in hardware (tenminste niet onder linux), en moet het dan via de CPU doen. YouTube of Twitch kijken is dan ook net aan mogelijk op 720p maar wel op volle CPU belasting.

Browser afhankelijkheid kan te maken hebben of Chrome wel acceleratie pakt en Firefox niet. Flash/HTML5 kan ook verschil uit maken. Dat alles kan te maken hebben met de vlotheid van die taken.

In pure prestaties zijn de CPU's niet veel voor uit gegaan de afgelopen 4 jaar. We zitten nog steeds op dual of quad cores mainstream (bij Intel dan), 4 of 8GB geheugen is vaak prima, en de IPC gains (Instructions per clock) zijn geen +100% meer, maar eerder +5% a +10%. Mijn i5 3570k desktop van 4 jaar oud loopt met OC nagenoeg even snel als de vorige generatie i5 op stock snelheid.

Afgelopen jaren zijn SSD's en snellere connectivity in opmars gekomen, denk aan M.2, USB 3.1, DisplayPort, ThunderBolt, etc. Maar in principe heeft dat niets te maken of je wel of niet een YouTube filmpje kan kijken.

Ik denk dan eerder aan, eventueel combinatie van:
1) Verrote Windows installatie ('volgelopen' alsook AV oid die resources slurpt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 22:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Hans1990 schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:26:
Ik verwacht dit (staat boven in bij gekoppelde onderwerpen)
pricewatch: Dell Inspiron 580
http://tweakers.net/product/315859/dell-vostro-3460/

Toegegeven, de laptop kan nog heel veel verschillende configuraties hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 25-04-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Branko Collin
Hey guys, geweldig, al die reacties!

De desktop uit 2010 heeft een Intel Core i5-750. De laptop uit 2012 heeft een Intel Core i3-3120M. Overigens staan de systemen bovenaan deze draad gelinkt als je snel even naar andere specs wil kijken.

SSD lijkt me inderdaad te helpen als het om access gaat, maar als het systeem bijvoorbeeld een filmpje moet spelen vanaf het internet en dát gaat al traag, zou geheugen dan niet veel meer helpen?

Update: de laptop laat niet zijn subtypenummer zien (of hoe dat ook mag heten), maar heeft een 288 GB HDD (zal wel 320 GB zijn), 4GB RAM en een Intel HD Graphics 4000 beeldschermadapter.

[ Voor 18% gewijzigd door Branko Collin op 25-04-2016 16:41 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Branko Collin schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:31:

De desktop uit 2010 heeft een Intel Core i5-750. De laptop uit 2012 heeft een Intel Core i3-3120M. Overigens staan de systemen bovenaan deze draad gelinkt als je snel even naar andere specs wil kijken.
Aangezien ik dit bericht tik op een Core 2 Duo laptop uit het jaar kruik, die alle hierboven vermelde taken nog prima doet (ik heb momenteel Chrome, Skype, Spotify, PhpStorm en een VM met CentOS open staan), denk ik dat het antwoord op de vraag in je topictitel in jouw geval "het OS" is :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 302359

Branko Collin schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:31:

SSD lijkt me inderdaad te helpen als het om access gaat, maar als het systeem bijvoorbeeld een filmpje moet spelen vanaf het internet en dát gaat al traag, zou geheugen dan niet veel meer helpen?
SSD gaat de algehele performance van het beesie aanzienlijk verbeteren. (altijd een aanrader) Echter als een filmpje niet goed speelt dan is dit meestal te wijten aan de grafische kracht. Echter zou een pc/laptop (i3/i5) uit 2010 echt geen problemen moeten hebben met een 1080p filmpje op youtube. Daarom lijkt het mij eerder een softwarematige belemmering. Wellicht iets met de browser (gezien je zelf aangeeft dat het in Firefox niet werkt en een Chrome wel) Hoe het momenteel werkt weet ik niet maar enige tijd geleden gebruikte YouTube in Firefox nog volledig Flash terwijl in Chrome dit op HTLM5 gedenderd werd. Misschien een probleem met Flash of Firefox ?

Als je het zelf niet snel weet te fixen dan zou ik een SSD kopen en je HDD vervangen. Dan heb je direct een flinke performance boost en je wordt geforceerd om Windows opnieuw te installeren waardoor je de software fouten ook direct verhelpt. Soms zijn de quick and dirty oplossingen het meest effectief >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Branko Collin
Lastig om een beste antwoord te kiezen, omdat het allemaal (min of meer) goede antwoorden zijn. Voor mijn gevoel sluit het gekozen antwoord het beste bij mijn vraag aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 302359

Branko Collin schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:07:
Lastig om een beste antwoord te kiezen, omdat het allemaal (min of meer) goede antwoorden zijn. Voor mijn gevoel sluit het gekozen antwoord het beste bij mijn vraag aan.
En toch is de conclusie in dat antwoord naar mijn mening niet waar je het in moet zoeken. Ik zal het een klein beetje toelichten:
Dit zou kunnen, een clean install gaat zeker een prestatie toename met zich mee brengen (maar voor hoe lang?). Het verklaard tevens niet waarom iets in Firefox niet werkt en in Chrome wel. Dat zou ik toch eerder aan de browser zelf of een plugin als Flash wijten.
Zou ik mij kunnen voorstellen als het om een Atom of budget celeron o.i.d. gaat. Gezien we het over een i3 en een i5 hebben is dit zeker niet aan de orde.
Lijkt mij sterk, 4 Gb is over het algemeen meer dan zat voor wat web browsen en filmpjes kijken. Ik werk al jaren met 4 GB in een simpele dualcore van 10 jaar oud. Sinds er een SSD in zit is alles meer dan snel geworden. Mocht je PC dan toch een keer ram te kort hebben dan swapt hij dit op de SSD ipv een HDD, dat an sich levert al een behoorlijke prestatie verbetering op.
Ik zou echt 90 euro voor een SSD investeren, you will thank me later :9

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 302359 op 26-04-2016 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:13

JT

VETAK y0

Ik sluit me aan bij Typecast. Herinstallatie maakt eea qua performance een stuk beter maar een SSD laat je computer aanvoelen alsof je deze gister nieuw hebt gekocht.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 10:06
Als go-to techneut voor veel vrienden doe ik eigenlijk altijd hetzelfde: een nieuwe SSD er in en een verse installatie van Windows. In 90% van de gevallen kan de pc of laptop dan weer een tijdje mee, mits de hardware niet te sterk is verouderd.

SSD's kosten tegenwoordig niet veel meer, en belangrijker, je kan ze ook 'meenemen' naar je nieuwe computer als je na een jaartje een nieuw systeem samenstelt of aanschaft. Zo stel je voor veel gevallen de aanschaf van nieuwe hardware nog eventjes uit.

Als je dan wat nieuws koopt of dingen gaat upgraden, kan je jezelf de kosten van een SSD besparen of een laptop kopen zonder SSD optie en direct de HDD te wisselen met je oude SSD (en stop je de HDD in een externe behuizing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Youtube in HTML5 video kijken ipv flash is wel een aanrader :-)
enige waar ik met mijn oude E64x0en tegen aanloop is dat 1080P50/720P50 en hogere resoluties als nog lastig blijven.

verder kan mijn i5 560M nog prima mee komen, al doet de T8400 dat ook nog :)
verder is een SSD wel een hele goede aanvulling als je die nog niet hebt.. dat maakt echt de wereld van verschil..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:42
Zoals iedereen al zegt die processoren zijn prima.
De belangrijkste stap is een SSD van minimaal 240GB met een verse installatie van Windows 10.
http://www.tomshardware.c...ation-benchmark,3269.html
Let op welke virusscanner je gebruikt (kan ook een hoop vertragen).
Wil je nog verder gaan ga dan voor 8GB intern geheugen in dual channel mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:37

P_Tingen

omdat het KAN

Gandalf schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:21:
Wil je nog verder gaan ga dan voor 8GB intern geheugen in dual channel mode.
Met het gebruik van TS gaat hij hier volgens mij niet veel profijt van hebben. Ik sluit mij aan bij het SSD+herinstallatie kamp. Dikke kans dat extra geheugen niets extra gaat bieden.

Voordeel van SSD+Herinstallatie is dat als het echt niks oplost en je uiteindelijk een nieuwe laptop koopt, je de SSD zo weer kan hergebruiken. En een herinstallatie kost je alleen wat tijd.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:13

JT

VETAK y0

Gandalf schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:21:
De belangrijkste stap is een SSD van minimaal 240GB met een verse installatie van Windows 10.
Als je alleen wat documenten opslaat en internnet e.d. en je doet niks met gaming/videobewerking/fotobewerking/andere dingen die grote bestanden opleveren dan heb je op zich ook genoeg aan 128gb SSD. Ik gebruik al jaren 128gb SSD en dat gaat prima. Prijstechnisch is 240/250/256 alleen interessanter want het is niet veel duurder maar je hebt wel dubbele capaciteit.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gandalf
P_Tingen schreef op woensdag 27 april 2016 @ 19:21:
[...]

Met het gebruik van TS gaat hij hier volgens mij niet veel profijt van hebben. Ik sluit mij aan bij het SSD+herinstallatie kamp. Dikke kans dat extra geheugen niets extra gaat bieden.

Voordeel van SSD+Herinstallatie is dat als het echt niks oplost en je uiteindelijk een nieuwe laptop koopt, je de SSD zo weer kan hergebruiken. En een herinstallatie kost je alleen wat tijd.
Van de SSD heb je inderdaad het meeste profijt, maar als je alles uit een laptop/computer wil halen geeft 2x4GB geheugen ook nog een kleine boost. Veel minder belangrijk maar als je de laptop toch open hebt is het een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
JT schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:27:
[...]

Als je alleen wat documenten opslaat en internnet e.d. en je doet niks met gaming/videobewerking/fotobewerking/andere dingen die grote bestanden opleveren dan heb je op zich ook genoeg aan 128gb SSD. Ik gebruik al jaren 128gb SSD en dat gaat prima. Prijstechnisch is 240/250/256 alleen interessanter want het is niet veel duurder maar je hebt wel dubbele capaciteit.
Mijn 1e SSD was ook 128GB maar het prijsverschil met 240GB is niet zo veel meer en in tests zijn de grotere versies toch net weer iets sneller daarom raad ik vanaf 240GB aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616444

Zoals gezegd SSD voor de hardware

Maar vergeet vooral niet de software.
Echt een enorme snelheidswinst krijg je om Windows eens te vervangen voor Linux. Bijvoorbeeld voor beginners Ubuntu Mate of Linux Mint. Een trage laptop wordt dan echt bliksemsnel!

Chrome en Steam werken tegenwoordig ook op Linux en alles ziet er fraai uit zonder moeilijke geode als je dat niet wilt (mag wel, hoeft niet). Mooiste is dat er ook zo veel goede applicaties zijn voor foto's, films, muziek en allemaal gratis.

Oordeel zelf:
YouTube: Ubuntu MATE 16.04 - See What's New

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kuis je Firefox-profiel op, dat kan ook wonderen doen als je al een tijdje op dezelfde installatie draait. Sowieso heeft Windows zelf ook af en toe een flinke onderhoudsbeurt nodig - in zijn meest simplistische vorm een nieuwe installatie.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Als je hem uit het raam gooit gaat ie ook best snel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Misschien moet je eens een test doen. En vergelijk.

Ik heb onlangs Passmark Performancetest 8.0 gedraaid. Het kostte me maar 10 minuten, inclusief downloaden.

Mijn rating is 395.5 http://www.passmark.com/b...isplay.php?id=60943003071
tKostte wat moeite, maar hier staat het hele resultaat
Plaatje A: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3659123/PestResultsA.JPG
Plaatje B: https://dl.dropboxusercon...3659123/PestResultsBl.JPG

Vermoedelijk is jouw Passmark veel beter.
Mijn systeem is 8 jaar oud. Is niet echt een hoogvlieger, loopt in de praktijk wel als een zonnetje, op Vista.
-Ik heb maar 150GB harddisk en ben daardoor gedwongen regelmatig software te verwijderen. Voordeel: er staat alleen up-to-date spul op.
-1x per jaar Firefox vernieuwen. Geeft soms wat last omdat sommige inlogcodes weg zijn.
-Gebruik MicrosoftSecurityEssentials. Werkt stilletjes en goed.
-Gebruik Ublock Origin. Filtert de reclamerommel weg en bezorgt je computer veel minder werk.
-Vermijd het gebruik van (Libre-)Office. Het vreet capaciteit. Ik doe zoveel mogelijk in txt met bv Notepad.
-Ik gebruik bekabeld ('slechts' 10Mbit/s) internet, dus geen WiFi. WiFi kan je bandbreedte heel erg afknijpen.

Blijf niet doorklooien met programma's die niet helemaal goed werken. De-installeren of handmatig verwijderen. En eventueel opnieuw installeren.
Succes.

P.S.: Mensen roepen hier over SSD. Dat helpt natuurlijk enorm. Maar ook daarin is er weer verschil.
Deze is 3 of 4 x sneller dan 'gewoon' http://nl.hardware.info/p.../samsung-sm951-256gb-nvme

[ Voor 13% gewijzigd door Bruin Poeper op 01-05-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24
Bruin Poeper schreef op zondag 01 mei 2016 @ 14:19:
Misschien moet je eens een test doen. En vergelijk.
zonnetje, op Vista.

[...]

Blijf niet doorklooien met programma's die niet helemaal goed werken. De-installeren of handmatig verwijderen. En eventueel opnieuw installeren.
Succes.
Wil je er nog wat meer performance uitwringen, zou ik Vista deinstalleren en Windows 8.1 of 10 installeren, lopen beide een stuk soepeler dan Windows Vista, o.a. minder geheugengebruik.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik denk dat Windows 10 installeren het begin van het einde betekent voor het beestje.
Bij vorige computers begonnen mijn problemen toen ik er aan ging 'upgraden'.

Zoals ik zei: het loopt op originele Vista (altijd Windowsupdated) als een zonnetje. Het is een ouderwets goeie HP die ik wel onderhoud maar niet ga veranderen. Pas in april 2017 is het officieel afgelopen met Vista. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Bruin Poeper op 01-05-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkerik
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Naar voorbeeld hier boven ook de test gedraaid:

Afbeeldingslocatie: http://www.passmark.com/baselines/V8/images/61174864830.png

Asus Laptop, met nog orginele install Win 7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:21
Anoniem: 616444 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 21:46:
Zoals gezegd SSD voor de hardware

Maar vergeet vooral niet de software.
Echt een enorme snelheidswinst krijg je om Windows eens te vervangen voor Linux. Bijvoorbeeld voor beginners Ubuntu Mate of Linux Mint. Een trage laptop wordt dan echt bliksemsnel!
Dit lees ik wel vaker, maar ik vraag me of het klopt. Ik heb nooit benchmarks gevonden die deze bewering kracht bij te zetten. Sterker nog, op een Atom netbook uit 2010 draaide Windows 7 veel sneller en responsiever dan welke Linux-distributie dan ook (eigen ervaring). Ik vind Windows 10 op mijn laptop (oorspronkelijk geleverd met Windows 7) ook niet langzamer dan de voorgangers, eerder sneller. Ik geloof dit dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
MarcoC schreef op maandag 02 mei 2016 @ 00:04:
[...]
Dit lees ik wel vaker, maar ik vraag me of het klopt. Ik heb nooit benchmarks gevonden die deze bewering kracht bij te zetten. Sterker nog, op een Atom netbook uit 2010 draaide Windows 7 veel sneller en responsiever dan welke Linux-distributie dan ook (eigen ervaring). Ik vind Windows 10 op mijn laptop (oorspronkelijk geleverd met Windows 7) ook niet langzamer dan de voorgangers, eerder sneller. Ik geloof dit dus niet.
Het mag je eigen ervaring zijn maar ik geloof weinig van je uitspraak. Er zijn natuurlijk altijd distro's die je default een hele resem aan zwaardere GPU effectjes e.d. meelevern en aanzetten, maar welke distro dan ook ja hoor :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:21
GuntherDW schreef op maandag 02 mei 2016 @ 02:00:
[...]

Het mag je eigen ervaring zijn maar ik geloof weinig van je uitspraak. Er zijn natuurlijk altijd distro's die je default een hele resem aan zwaardere GPU effectjes e.d. meelevern en aanzetten, maar welke distro dan ook ja hoor :+.
Mint, Ubuntu, Xubuntu, noem het maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Branko Collin
Even wat aanvullingen:

- De keuze voor Beste Antwoord was gebaseerd op de informatiedichtheid; inmiddels ben ik er ook wel van overtuigd dat SSD een gigantische snelheidswinst kan opleveren.

- Dit laatste heb ik onder andere geleerd door het gebruik van het standaard Windowsprogramma Broncontrole (Engels: Resource Monitor) waar je per proces en per bestand kunt zien wat er veel wordt gebruikt.

- In XAMPP/Drupal heb ik op de laptop veel snelheidswinst gehaald door memchached en opcache te installeren. Bij het ontwikkelen leverde dit een flinke snelheidswinst op.

- Ook het herschrijven van sommige door mijn klant gemaakte software hielp enorm. :)

- Ik heb een nieuwe desktop-PC gebouwd (op basis van een voorstel uit de Duitse c't) met als belangrijkste kenmerken: MSI Z-170A Pro moederbord, Intel i5-6400 CPU, 8 GB RAM, 512 GB SDD, 1 TB HDD.

- De laptop ben ik langzaam aan het upgraden. Het scherm is vervangen (moest vanwege een barst), het geheugen is verdubbeld naar 8GB en komende week gaat een SDD de HDD vervangen. Daarnaast ben ik van Windows 8 naar Windows 8.1 gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer ik de laatste posts lees en dit combineer met mijn ervaringen dan maakt het voor normaal gebruik zoals browsing en office totaal niet uit hoe veel geheugen er in zit en hoe snel de CPU is. Uit mijn ervaring kan je een Core 2 Duo laptop met Windows 10 en 2GB geheugen nog perfect gerbuiken, mits je er wel een SSD in zet. Moderne "light" laptopjes en "tablets" met Windows zijn namelijk ook niet veel meer dan dat.

Het magische woord is dan ook niets anders dan SSD met Windows 10 (dus geen Windows XP, Vista, 7).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1