[Ubuntu] Installeren van 16.04 (vanaf 15.10) faalt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EduardH
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-12-2021
Ik heb enkele weken geleden Ubuntu 15.10 op m'n laptop gezet (SSD geformatteerd en geen dual-boot gedaan). Wellicht had ik een LTS versie moeten pakken, maar daar kwam ik te laat achter. Het werkte op zich wel prima; een issue was met sda5_crypt*.

Maar goed, ik kreeg vrijdag de optie vanuit de updater om te updaten naar 16.04 LTS, wat me wel een goed idee leek. Procedure was erg logisch, alleen maar next drukken en er waren geen problemen. Echter, toen ik moest rebooten (na onderstaand issue met sda5_crypt weer gehad te hebben), kwam ik aan bij het loginscherm. M'n wachtwoord werd geaccepteerd, maar het scherm werd zwart, ik kreeg heel even het NVIDIA logo en toen kwam ie terug naar het loginscherm. Ik kon dit heel wat keren herhalen, zonder ander resultaat. Zie ook de eerste ~40 s van YouTube: Can't login to Ubuntu 16.04 after upgrade 15.10
Na enkele oplossingen te hebben geprobeerd die hier (http://askubuntu.com/ques...buntu-16-04-after-upgrade en http://askubuntu.com/ques...ets-stuck-in-a-login-loop) werden geopperd, bleef het probleem zich herhalen (of werd het zelfs slechter). Ik kon wel met ALT+SHIFT+F3 een terminal openen, maar daarmee is het probleem verre van opgelost.
Gezien ik toch al m'n bestanden op Dropbox heb, heb ik maar besloten een clean install te doen, dus heb ik zo'n bootable USB met 16.04 gemaakt. Helaas lukt het installeren niet (zie bijgevoegde foto).
Installation_Error
Als ik op Install Ubuntu druk en op het pijltje naar links druk, krijg ik te zien wat er allemaal gaande is en daar zitten allemaal errors bij.
Wat kan ik doen om gewoon een clean install te doen?

Voor de duidelijkheid, mijn systeem:
HP 8570w
Intel i7 3610QM
NVIDIA Quadro K1000M (driver versie 361.42, althans voordat ik nvidia-purge deed)
Samsung 840 Pro 256 GB SSD (niet dat dat super relevant is volgens mij, maar toch)

*Uitleg van die issue. Bij het booten werd het (externe) toetsenbord niet gedetecteerd en kon ik de drive niet ontsleutelen, de enige manier om dat te verhelpen was het uitzetten (power knop ingedrukt houden) en opnieuw aanzetten, waarna ik een net wat andere sda5_crypt scherm kreeg. Deze reddit topic beschrijft het probleem: https://www.reddit.com/r/..._with_sda5_crypt_booting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:20
Als je vanaf een usb stik probeert te installeren zou ik een usb2 poort proberen. Als je vanaf een cd/dvd probeert te installeren zou ik even een nieuwe branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EduardH
Ik heb meerdere poorten gebruikt, zowel USB 2.0 als 3.0, maakt weinig uit. Ook een nieuwe bootable USB gemaakt (waarbij ik de iso opnieuw heb gedownload).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 13:05
Misschien driver issue voor nvidia:
http://www.omgubuntu.co.u...talyst-fglrx-driver-16-04

Voor mij een klok en klepel ding, heb er verder niet echt verstand van, bij mij draait 16.04- mate gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:35
SquashFS Errors
Causes and Solutions
These errors can be due to a variety of reasons:

bad memory modules (solution: use memtest86+ to check your memory)
a bad dvd drive (solution: if possible, try using a different cd/dvd drive)
bad data cable (solution: change it for a new one)
bad media (solution: try burning the iso image to a new disc)
a corrupted iso image (solution: run an md5 checksum, and if they don't match, download the iso image again)
Temporary Workarounds
Some users have reported that adding the ide=nodma or acpi=off allowed them to work around this issue (which proved to be bad memory modules). You might want to give that a try

Successful boot was achieved by adding "all_generic_ide" to the grub boot line for the live CD.

You can add those lines to the grub entry, either in the grub.conf file or either entering letter 'e' on the grub menu and after editing Control+x to boot:

Add to the grub line: code: all_generic_ide pci=nommconf

Add to the kernel line: code: ide=nodma acpi=off

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
EduardH schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:22:
Gezien ik toch al m'n bestanden op Dropbox heb, heb ik maar besloten een clean install te doen, dus heb ik zo'n bootable USB met 16.04 gemaakt. Helaas lukt het installeren niet (zie bijgevoegde foto).
Hoe heb je die stick precies geprepareerd?

Of je bent te ongeduldig geweest (stick eruitgetrokken voordat de image geheel was weggeschreven), of de USB stick is rot.

Om het eerste uit te sluiten kun je het commando 'sync' vanaf de commandline uitvoeren; pas als deze klaar is kun je de stick verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EduardH
Het bleek inderaad aan de usb stick te liggen, met een andere ging het prima. Wel vreemd, want hij was nooit gebruikt.
Pagina: 1