Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 763113

Topicstarter
Hallo,

Op dit moment ben ik werkzaam in de sales binnen een ICT bedrijf en worden onze lonen aangepast en ligt er voor mij een bonusregeling op tafel.

Graag wil ik even weten of deze regeling "fair" is en ook een beetje in de lijn ligt zoals het normaal gaat.

Ik heb een target gekregen van een XXX bedrag marge per jaar. Het maakt niet uit of dit nou met € 200.000 omzet gehaald wordt of met € 350.000 omzet. Aan de hand van de marge wordt bepaald hoe iemand het gedaan heeft en hoeveel bonus hij/zij krijgt.

Hieronder even een voorbeeld. Vergeet de bedragen, het gaat mij puur om de opbouw:

Stel 100.000 is de normale marge die je moet halen, als deze is gehaald is het prima maar krijg je niets extra. Maak je 110.000 marge dan krijg je over 10.000 een bepaald percentage bonus. Maak je 115.000 marge dan krijg je over de 5.000 euro die je meer doet dan 110.000 een ander percentage bonus. Oftewel er zit een staffelstructuur in waarin je over elke schaal een bepaald percentage krijgt.

Voorbeeld:

Schaal 0-10.000 extra marge = 5% = max €500 bonus
Schaal 10-25.000 extra marge = 7,5% = max € 1.125 bonus
Schaal 25-45.000 extra marge = 10% = max € 2.000 bonus

stel je hebt 130.000 marge gemaakt per jaar, dan zou je dus over 30.000 een bonus krijgen.
Dit ziet er dan zo uit

Schaal 0-10.000 extra marge = 5% over 10.000 = €500
Schaal 10-25.000 extra marge = 7,5% over 15.000 = € 1.125
Schaal 25-45.000 extra marge = 10% =over 5.000 = €500

Totale bonus bij 130.000 (30k meer marge dan target) : € 2.125,00

Is dit bovenstaande enigszins de normale gang van zaken of zit dit heel krom in elkaar?

Zelf zou ik het graag zien dat je bij 130.00 gewoon 10% krijgt over 30.000 oftewel € 3.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Je zit in sales, dus je wordt gemotiveerd om meer marge te genereren. Hoe hoger je overscoord, hoe hoger bonus relatief.

In jargon noemen ze dit een accelerator en is heel normaal. De reden is dat ze ervoor willen zorgen dat je die laatste deal van de maand, kwartaal of jaar toch nog boekt, inplaats van te overhevelen naar het volgend jaar. Op 10k marge in december krijg je dus meer bonus dan over die zelfde 10k in januari, als de teller weer op 0 gaat.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JackBol schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:14:
Je zit in sales, dus je wordt gemotiveerd om meer marge te genereren. Hoe hoger je overscoord, hoe hoger bonus relatief.

In jargon noemen ze dit een accelerator en is heel normaal. De reden is dat ze ervoor willen zorgen dat je die laatste deal van de maand, kwartaal of jaar toch nog boekt, inplaats van te overhevelen naar het volgend jaar. Op 10k marge in december krijg je dus meer bonus dan over die zelfde 10k in januari, als de teller weer op 0 gaat.
Bedankt voor je reactie, Helder.

Wat is jouw reactie omtrent de percentages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Anoniem: 763113 schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:52:
[...]

Daar is niets zinnigs over te zeggen. Dat heeft helemaal te maken met de bonusstructuur die in je bedrijf gehanteerd wordt en het product of dienst die je verkoopt. Het lijkt me dat je zelf een afweging daarover moet maken of je het voldoende vindt. Natuurlijk kan je erover onderhandelen.
Maar het spreekt voor zich dat je natuurlijk liever 3% van een miljoen hebt dan 10% van een ton.

Ik heb bonusstructuren gezien waar je maximaal 10% van je salaris kon bijverdienen tot structuren waar je tot 300% kan bijverdienen (i.e. 4x je basis salaris).

Bij een hoog bonus percentage is je basis salaris vaak lager, dus heb je meer in de hand hoeveel je aan het eind van het jaar verdiend hebt. Bij een lager bonuspercentage is je basis salaris vaak weer hoger.

Daarnaast moet je ook nadenken over de adresseerbare markt. Hoeveel van jou product kun je potentieel verkopen? En welk percentage kun je daarvan realistisch benaderen en converteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 763113 schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:52:
[...]

Als je naar afgelopen jaar kijkt (indien je het hele jaar hebt gewerkt) en je neemt het nieuwe salarishuis.
Kom je dan positief of negatief uit?
Het gaat uiteindelijk om hoe reeel een bepaald bedrag is wat er te halen is en wat jij er mee opschiet.

Grootste risico van dit is dat indien de target niet in je contract staat dat de target jaarlijks aangepast kan worden in jouw nadeel zodat je minder of geen bonus kan krijgen.

Stem jij een prijs met de klant af of bepaalt je bedrijf de marge per product?
Verkoop je producten met hoge marge of lage marge?
Wat zijn de huidige volumes en projecties?

Kijk gewoon kritisch naar de variabelen in het geheel :)

[ Voor 15% gewijzigd door Napo op 25-04-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
in princiepe is deze bonus al erg riant.
Vergis je er niet in dat een bonus niet verplicht is, ze hadden ook kunnen zeggen je krijgt een uurloon en thats it.
nu kan je toch een leuk extraatje voor je vakantie meepakken, bonus van 3000 euro min de extra belasting is nog steeds een leuke vakantie.
Dus al met al verre van krom, menig verkoopdienst bied geen bonus en vind het systeem wat je krijgt dan erg leuk om je toch te pushen voor die extra verkopen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Napo schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:48:
[...]
Grootste risico van dit is dat indien de target niet in je contract staat dat de target jaarlijks aangepast kan worden in jouw nadeel zodat je minder of geen bonus kan krijgen.
Je target staat nooit in je contract. Die krijg je aan het begin van het jaar opgelegd. En onderhandelen op je target kan, maar als je er niet uit kan komen moet je bereid zijn om op te stappen.
En reken er maar op dat je target elk jaar hoger is dan het jaar ervoor. Elk bedrijf is op zoek naar groei en de salesforce is diegene die daarvoor moet zorgen.
HADES2001 schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:38:
in princiepe is deze bonus al erg riant.
Vergis je er niet in dat een bonus niet verplicht is, ze hadden ook kunnen zeggen je krijgt een uurloon en thats it.
Een target incentive is een hele normale manier op je sales te motiveren om te verkopen. Voor een verkoop-functie ben je toch op zoek naar mensen die nieuwe leads kunnen genereren en business kunnen closen. Mensen die werken voor 'het uurloon en thats it' zijn minder gemotiveerd om van hun stoel af te komen. Het geld komt toch wel.
nu kan je toch een leuk extraatje voor je vakantie meepakken, bonus van 3000 euro min de extra belasting is nog steeds een leuke vakantie.
Dus al met al verre van krom, menig verkoopdienst bied geen bonus en vind het systeem wat je krijgt dan erg leuk om je toch te pushen voor die extra verkopen te gaan.
Er is niet zoiets als 'extra verkopen'. Als je je werk kan onderverdelen in 'verkopen' en 'extra verkopen' betekent dat eigenlijk gewoon dat alles want niet 'extra verkopen' is gewone business is die toch wel binnen zou komen, of je er nu werk voor doet of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
HADES2001 schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:38:

Extra belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Niet online
ja over een bonus die bovenop ja salaris komt betaal je iets meer belasting. niet het dubbele ofzo maar je betaald wel een aantal % extra belasting
voor voorbeelden tik gerust wat dingen in de belastingcalculator op de volgende site
https://www.berekenhet.nl...asting-extra-inkomen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
HADES2001 schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:44:
[...]

ja over een bonus die bovenop ja salaris komt betaal je iets meer belasting. niet het dubbele ofzo maar je betaald wel een aantal % extra belasting
voor voorbeelden tik gerust wat dingen in de belastingcalculator op de volgende site
https://www.berekenhet.nl...asting-extra-inkomen.html
Zo werkt inkomstenbelasting gelukkig niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Niet online
Napo schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:44:
[...]

Zo werkt inkomstenbelasting gelukkig niet :)
goed nog een duidelijke uitleg dan
http://blog.spaarrente.nl/13e-maand-belasting
bonus valt net als de 13de maande buiten je loonheffingskorting waardoor je meer belasting daarover betaald.
dus kom gerust met een bron die dit tegen spreekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:17
HADES2001 schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:50:
[...]

bonus valt net als de 13de maande buiten je loonheffingskorting waardoor je meer belasting daarover betaald.
Dit is niet waar. Het wordt bij uitbetalen inderdaad meestal hoog belast zodat je niet plots bij je inkomstenbelasting aangifte ineens extra moet betalen, maar bij je uiteindelijke aangifte wordt het netjes verrekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Loonheffingskorting klopt inderdaad, ik betaalde geloof ik 56% over mn bonus dit jaar. Anders moet je later bijbetalen (wat ik idd ook moest over 2015). Het is dus "gewoon" inkomen net als al het andere, maar je verdient meer dat jaar dus je kortingen zijn relatief lager.

[ Voor 28% gewijzigd door Zoijar op 25-04-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Werken met staffels en accelerators is inderdaad vrij gebruikelijk in de Sales. Bij ons krijg je x% van je jaarsalaris als bonus wanneer je de target (100%) haalt. Vanaf de 100% score werkt alles wat je extra verkoopt met een accelerator zodat je eenmaal boven target vrij snel veel bonus gaat krijgen. Dat motiveert om extra te verkopen.

Als ik kijk naar de hoogte van jouw bonussen in relatie tot de hoeveelheid overscore dan vind ik dit persoonlijk zeer matig. Voor een dergelijke bonus gaat een gemiddelde sales niet bepaald hard lopen imo. Afhankelijk van je leeftijd en ervaring is dit maximaal 1 maandsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

HADES2001 schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:50:
[...]

Maar je snapt hopelijk zelf ook wel, dat je over 3000 euro "ineens" hetzelfde belastingtarief betaald als 3000 extra verspreid over 12 maanden? Je betaald in Nld gewoon progressief belasting, dus als je meer verdient ga je meer belasting betalen. Dat wil nog niet zeggen dat je niet profiteert van dat extra salaris :?

Ja, uiteraard betaal je iets meer belasting als je nu 3k extra krijgt, maar je zou dan nog steeds meer krijgen als wanneer je die 3k niet krijgt. Je betaald geen extra belasting omdat je die 3k als extraatje krijgt, je betaald extra belasting omdat je salaris hoger is.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46
Als je minder dan je target haalt, moet je dan ook bijbetalen?

Ik vind dit soort motivaties altijd erg krom. Niet-sales mensen die het daadwerkelijke product maken of een algemene ondersteunende functie hebben hebben meestal geen individueel bonussysteem, hooguit een algemene winstdeling. Je wordt ingehuurd om naar beste kunnen te functioneren, en je salaris representeert je waarde. Mensen meer bonus voorhouden wil niet zeggen dat ze dan extra gemotiveerd zijn om harder te werken. Ik snap dat het voor sommige mensen werkt, maar ik hoop (idealiter) dat mensen geen bonus nodig hebben om goed te presteren op hun werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
pirke schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:16:

Ik vind dit soort motivaties altijd erg krom. Niet-sales mensen die het daadwerkelijke product maken of een algemene ondersteunende functie hebben hebben meestal geen individueel bonussysteem, hooguit een algemene winstdeling. Je wordt ingehuurd om naar beste kunnen te functioneren, en je salaris representeert je waarde. Mensen meer bonus voorhouden wil niet zeggen dat ze dan extra gemotiveerd zijn om harder te werken. Ik snap dat het voor sommige mensen werkt, maar ik hoop (idealiter) dat mensen geen bonus nodig hebben om goed te presteren op hun werk...
Dit blijft altijd een punt van discussie. Het meest eenvoudig is om, als iemand er niet tegen kan, zelf de sales in te gaan :) . In het geval van TS is de sales bonus niet beter dan een gemiddelde winstdeling. Wat je regelmatig ziet is dat juist de mogelijkheid tot overscoren leidt tot extra motivatie van sales na het behalen van de target. Dat is ook weer goed voor de organisatie omdat ze meer omzet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 10:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Matthijs B schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:53:
[...]

Dit is niet waar. Het wordt bij uitbetalen inderdaad meestal hoog belast zodat je niet plots bij je inkomstenbelasting aangifte ineens extra moet betalen, maar bij je uiteindelijke aangifte wordt het netjes verrekend
Dat idd. Uiteindelijk wordt alle inkomsten opgeteld en gaan daar de belastingschalen overheen. En krijg je evt iets terug. Beetje afhankelijk van de Max schaal waar je sowieso al in zat merk je er dus veel, weinig of niks van.
Betaal je standaard 42% belasting dan is 52 ineens veel. Maar als je toch al 52% betaalde over een deel van je inkomen: lekker boeiend ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Aghanim schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:38:
[...]

Dit blijft altijd een punt van discussie. Het meest eenvoudig is om, als iemand er niet tegen kan, zelf de sales in te gaan :) . In het geval van TS is de sales bonus niet beter dan een gemiddelde winstdeling. Wat je regelmatig ziet is dat juist de mogelijkheid tot overscoren leidt tot extra motivatie van sales na het behalen van de target. Dat is ook weer goed voor de organisatie omdat ze meer omzet maken.
Uhu, en iedereen is geschikt voor sales. Daarnaast zijn er ook Toppers in de sales die onmogelijke zaken verkopen en dat weer afwentelen op de bouwers van de dienst/product.

Blijft een bijzondere motivator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
-

[ Voor 176% gewijzigd door NL_Scratch op 25-04-2016 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Het basisloon is in mijn geval gezegd... redelijk.
Van het basissalaris kan ik rondkomen en de bonus is voor mij dus een speerpunt om net wat extra's te verdienen zodat je iets kunt doen wat je anders laat gaan.

Ik ben het met XeNeRgY eens dat je wel behoorlijk wat extra marge moet maken om een fatsoenlijke bonus te krijgen. Voor een netto maandsalaris extra moet ik zeker wel 40-50% meer marge maken dan mijn target. Oftewel je moet behoorlijk wat harder lopen/werken/uren maken voor een relatief klein bedrag.

Op een aantal zaterdagen wat "bijbeunen" levert meer op.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Aghanim schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:38:
[...]

Zo simpel is dat organisatiekundig niet. Zeker binnen grote organisaties hebben diverse afdelingen verschillende KPI's / bonussen die zelfs elkaar tegenwerken als ieder zijn eigen bonusje nastreeft. Been there, done that als externe organisatie-adviseur.

Sowieso is niet heel goed om personeel te hebben dat pas een stap extra zet als daar externe motivatie (in de vorm van financiële prikkels) voor nodig is in plaats van interne / intrinsieke motivatie. En dat zeg ik zelf als management consultant waarbij projecten / uren verkopen een onderdeel van mijn werk is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-06 20:28
Zit zelf ook in de sales (ICT). Heb een ander bonus model dan jij hebt echter wordt circa 46% aan belasting gerekend over mijn bonus. Vorig jaar ook en kan niets terugkrijgen. Valt onder bijzonder tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Over bonussen wordt tijdens het uitbetalen 52% gerekend. Dit is namelijk de hoogste belastingschijf. Er bestaat geen bijzonder tarief.

Aan het eind van het jaar blijkt dat je met je jaarsalaris niet in die hoogste schijf zit, krijg je het verschil terug van de belastingdienst.

Excuus, schijnbaar is per 1 januari de wet veranderd. Over bonussen en eindejaarsuitkeringen kan wel een gerekend worden met een loonheffing voor bijzondere beloningen. De werkgever kan ervoor kiezen om deze toe te passen. De het loonheffingspercentage dat dan gebruikt word is het percentage van het afgelopen jaar.

Hierdoor krijg je minder situaties waarbij je geld terug krijgt van de belastingdienst en word het transparanter.

[ Voor 50% gewijzigd door JackBol op 25-04-2016 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:14
Anoniem: 763113 schreef op maandag 25 april 2016 @ 23:06:
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik ben het met XeNeRgY eens dat je wel behoorlijk wat extra marge moet maken om een fatsoenlijke bonus te krijgen. Voor een netto maandsalaris extra moet ik zeker wel 40-50% meer marge maken dan mijn target. Oftewel je moet behoorlijk wat harder lopen/werken/uren maken voor een relatief klein bedrag.

Op een aantal zaterdagen wat "bijbeunen" levert meer op.....
Das inderdaad een klein extratje, niet echt een significante bonus. Voor het idee: bij ons is de split voor "echte" sales 50/50, presales 70/30 of 80/20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Zoijar schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:54:
Loonheffingskorting klopt inderdaad, ik betaalde geloof ik 56% over mn bonus dit jaar. Anders moet je later bijbetalen (wat ik idd ook moest over 2015). Het is dus "gewoon" inkomen net als al het andere, maar je verdient meer dat jaar dus je kortingen zijn relatief lager.
56% is dacht ik alleen maar tot ~111k, daarna weer 52%, dankzij de inkomensafhankelijke arbeidskorting. Dus als je daarboven zit is 56% wat pessimistisch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
overhyped schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 02:33:
[...]

Das inderdaad een klein extratje, niet echt een significante bonus. Voor het idee: bij ons is de split voor "echte" sales 50/50, presales 70/30 of 80/20.
Zou je dit nader kunnen toelichten? Split 50/50 ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Anoniem: 763113 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:17:
[...]

Zou je dit nader kunnen toelichten? Split 50/50 ??
50% basis salaris, 50% bonus.
Als je je target haalt, krijg je dus 2x je basis salaris. Vaak noemen ze dit OTE (on target earnings).
Let wel dat je basis salaris lager is in dit geval.

Als je als OTE salaris dus 5000 bruto per maand onderhandeld met je werkgever, dan krijg je 2500 bruto per maand als basis salaris (=gegarandeerd) en de overige 2500 bruto als je je target haalt. Vaak zit hier een staffel in (bijv. als je x% je target haalt, krijg je y% van je bonus).

In dit geval is de bonus een wezenlijk onderdeel van de salariëring en zeker geen extraatje.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 26-04-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 763113 schreef op maandag 25 april 2016 @ 23:06:
Als je een redelijk basissalaris hebt is het ook niet gek dat je redelijk wat moet over presteren om een hoge bonus te krijgen. Overigens goed dat ze op marge rekenen en niet omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

PolarBear schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:19:
[...]
Overigens goed dat ze op marge rekenen en niet omzet.
Dat is maar helemaal de vraag. Op deze manier worden alleen nog maar de producten met hoge marge verkocht. Dat lijdt op de lange termijn tot verschraling van het portfolio, terwijl de lagere marge producten vaak een enabler zijn voor de hoge marge producten. Overigens heeft op omzet afrekenen dan ook weer andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:51

Qwerty-273

Meukposter

pirke schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:16:
Waarschijnlijk als je keer op keer je target niet haalt zal dat uiteindelijk tot een ontslag leiden. Dan ben je blijkbaar niet capabel genoeg voor die functie met de bijbehorende targets.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Qwerty-273 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:54:
[...]

Waarschijnlijk als je keer op keer je target niet haalt zal dat uiteindelijk tot een ontslag leiden. Dan ben je blijkbaar niet capabel genoeg voor die functie met de bijbehorende targets.
Als je goed sales-management hebt, dan kijken ze waarom je je target niet haalt.
Er zijn dozijnen met redenen waarom iemand z'n target niet haalt. Sales-capability is daar een van, maar zeker niet de enige.

Overigens hoeft je niet bij te betalen als je je target niet haalt. Je bonus wordt pas nadat je bookings verwerkt zijn uitbetaald. Als je je bonus dus niet haalt staat er gewoon een lager bedrag op je loonstrookje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
JackBol schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:50:
[...]

50% basis salaris, 50% bonus.
Als je je target haalt, krijg je dus 2x je basis salaris. Vaak noemen ze dit OTE (on target earnings).
Let wel dat je basis salaris lager is in dit geval.

Als je als OTE salaris dus 5000 bruto per maand onderhandeld met je werkgever, dan krijg je 2500 bruto per maand als basis salaris (=gegarandeerd) en de overige 2500 bruto als je je target haalt. Vaak zit hier een staffel in (bijv. als je x% je target haalt, krijg je y% van je bonus).

In dit geval is de bonus een wezenlijk onderdeel van de salariëring en zeker geen extraatje.
Perfect uitgelegd :)

nu is het bij ons inderdaad zo dat 't oploopt, geen alles of niets. uit m'n hoofd <50% 0%, daarna iets van 2% per extra % (zodat je op 100% uitkomt bij 100% target, en daarna wordt het leuk. In m'n huidige goalsheet kom ik op iets van 200% bonus uit bij 110% target. Helaas is target ook navenant :) Ik zit zelf in een 80/20 split, dus mijn base is genoeg om me niet te druk te maken, maar OTA is wel weer genoeg om motiverend te zijn. Goede combo dus. een 50/50 zou ik niet hoeven, tenzij ik m'n huidige base mag houden :)

[ Voor 0% gewijzigd door overhyped op 26-04-2016 22:16 . Reden: Tickvauden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
JackBol schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:23:
[...]

Als je goed sales-management hebt, dan kijken ze waarom je je target niet haalt.
Er zijn dozijnen met redenen waarom iemand z'n target niet haalt. Sales-capability is daar een van, maar zeker niet de enige.

Overigens hoeft je niet bij te betalen als je je target niet haalt. Je bonus wordt pas nadat je bookings verwerkt zijn uitbetaald. Als je je bonus dus niet haalt staat er gewoon een lager bedrag op je loonstrookje.
Keer op Keer is bij een hoop plekken toch echt wel een snelweg richting exit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ik heb mn bonusregeling omgezet in vrije dagen en ze vonden t prima. Die paar extra euro en dan zoveel procent dokken zag ik niet zitten, net als overuren, geef mij maar verlof voor terug. Zalig.
Pagina: 1