Wasmachine verplaatsen naar de zolder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25
Ik heb onlangs een huis gekocht. De wasmachine-aansluiting zit op dit moment in de badkamer en ik wil de wasmachine verplaatsen naar de zolder. Op de zolder is al een kraan en vuilwaterafvoer aanwezig t.b.v. de CV-ketel.

Ik zit nu met de volgende vragen:
  1. Wat is er precies nodig om de wasmachine op de zolder te kunnen aansluiten?
  2. Er zit nu een kraantje naast de CV-ketel om die te kunnen bijvullen, moet er een extra kraantje komen voor de wasmachine?
  3. Hoe zit het met het vuilwaterafvoer, kan daar zowel de CV als de wasmachine op aangesloten worden?
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12530167/polder/ov.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12530167/polder/IMG_1571.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12530167/polder/IMG_1573.JPG

...less is more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55
Electra -> heb je (evt. weghalen bij CV)
Water -> heb je (evt. aftakken)
Afvoer -> heb je, maar let op: wasmachines gooien er een hoop water uit in een keer. Meet daarom de diameter eens op van de bestaande afvoer. 40mm zou prima moeten werken. Tevens moet het enigszins door kunnen stromen. Op het eerste oog zou waar die witte slang nu zit ook een wasmachineslang kunnen uitmonden. Evt. netjes aftakken.

[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 26-04-2016 09:20 . Reden: mm ipv cm ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:34
Die kraan zou ik mij de moeite besparen om een extra aansluiting te maken. Ik heb m'n wasmachine ook bij de ketel en voor die één keer per jaar dat ik de CV moet bijvullen haal ik de wasmachine gewoon even los.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 25-04-2016 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ThinkPadd schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:55:
Die kraan zou ik mij de moeite besparen om een extra aansluiting te maken. Ik heb m'n wasmachine ook bij de ketel en voor die één keer per jaar dat ik de CV moet bijvullen haal ik de wasmachine gewoon even los.
Bij mij op zolder zit er een soort splitter opgedraait. Dus van 1 kraan naar 2.
Net zo makkelijk.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:52

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Vergeet niet een waterslot en/of een lekbak te plaatsen. Als er lekkage optreed wil je niet dat je er pas achter komt als je tijdens het film kijken 's avonds ineens water door t plafond naar beneden lekt.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ThinkPadd schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:55:
Same here maar dan met vaatwasser. CV's bijvullen hoeft maar sporadisch, als je 't dagelijks doet is er iets heel stuk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat zit er nog meer op de betreffende elektragroep aangesloten? Als het verder alleen die ketel is, is het niet zo'n ramp. Als je hele verdiepingsvloer er ook nog bij is getrokken is dat niet zo handig met die wasmachine erbij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Als je ook van plan een droger ernaast te zetten dan zijn twee aparte electra groepen wel aan te raden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:49
wasmachine moet een aparte groep en droger ook. (meer dan 2kw -> aparte groep)

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:37
Hoezo aparte groep?

Beetje recente wasmachine en warmtepompdroger kunnen prima op 1 groep tegelijk

Enne voor je kraan:

Afbeeldingslocatie: http://www.onderdelenexpertshop.nl/pages/shop/_imagesartikel/101-100-0100.jpg

Kan je de kraan erop zetten die er al zit en een 2e voor je wasmachine

[ Voor 14% gewijzigd door wimpie007 op 25-04-2016 13:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Is de hele vloer van beton of dat stukje waar de ketel hangt? Een houten vloer gaat als een klankbord voor de wasmachine werken.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

wimpie007 schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:26:
Hoezo aparte groep?

Enne voor je kraan:

[afbeelding]

Ik weet niet precies wat de reguleringen zijn voor wasmachines en groepen (Techneut weet dat wel :P ). Maar bij nieuw bouwen is het inderdaad 1 groep per grootverbruiker. En dat is wel zo netjes.

Als er verder alleen een lichtpunt en een verwarmingsketel op die groep zitten zie ik het probleem niet zo eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 12:54

TommyGun

Stik er maar in!

Snowhite0901 schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:20:
wasmachine moet een aparte groep en droger ook. (meer dan 2kw -> aparte groep)
+1
Hoezo aparte groep?

Eh nee hoor, beide moeten inderdaad op een aparte, eigen, groep!

https://www.groepenkast-m...roepenkast-vervangen.html

Apparaten met een hoger vermogen dan 2000 Watt vereisen een aparte groep.

BIJVOORBEELD:
  • wasmachine
  • vaatwasser
  • combimagnetron
  • wasdroger
  • quooker
  • oven
  • inductiekookplaat t/m 7300 Watt achter een kookgroep
  • inductiekookplaat vanaf 7400 t/m 11.400 Watt achter een krachtgroep (3 fase)
Opmerking:
Elke nieuw aangelegde groep moet altijd worden beveiligd achter een aardlekschakelaar.

[ Voor 37% gewijzigd door TommyGun op 25-04-2016 13:38 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
TommyGun schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:35:
[...]

+1

[...]

Eh nee hoor, beide moeten inderdaad op een aparte, eigen, groep!

https://www.groepenkast-m...roepenkast-vervangen.html

Apparaten met een hoger vermogen dan 2000 Watt vereisen een aparte groep.

BIJVOORBEELD:
  • wasmachine
  • vaatwasser
  • combimagnetron
  • wasdroger
  • quooker
  • oven
  • inductiekookplaat t/m 7300 Watt achter een kookgroep
  • inductiekookplaat vanaf 7400 t/m 11.400 Watt achter een krachtgroep (3 fase)
Opmerking:
Elke nieuw aangelegde groep moet altijd worden beveiligd achter een aardlekschakelaar.
toon volledige bericht
Scheelt dat een Warmtepompdroger maar 1000W is ;-) laat je wasmachine dan 2000W zijn. Dan zit je met je 16ampere zekering (230*16) 3680W nog heel safe ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door wimpie007 op 25-04-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

wimpie007 schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:40:
[...]

Scheelt dat een Warmtepompdroger maar 1000W is ;-) laat je wasmachine dan 2000W zijn. Dan zit je met je 16ampere zekering (230*16) 3680W nog heel safe ;-)
Je berekening is wel een beetje optimistisch.

Een warmtepompdroger is al snel 1200W en een wasmachine 2500 tot 3000W.

Laat je vooral niet foppen door de 'eco' stand waardoor een wasmachine ineens het label A+++ mag dragen. Op bijv. 60 graden is het verbruik al een stuk hoger.

[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 25-04-2016 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
Obelink schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:30:
Is de hele vloer van beton of dat stukje waar de ketel hangt? Een houten vloer gaat als een klankbord voor de wasmachine werken.
Denk idd ook aan trilling van de vloer en trilling in huis. Eventueel zijn dempende maatregelen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
TommyGun schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:46:
[...]

Je berekening is wel een beetje optimistisch.

Een warmtepompdroger is al snel 1200W en een wasmachine 2500 tot 3000W.

Laat je vooral niet foppen door de 'eco' stand waardoor een wasmachine ineens het label A+++ mag dragen. Op bijv. 60 graden is het verbruik al een stuk hoger.
Ik heb het gewoon op 1 groep thuis

60 graden wassen op de quick stand(dus geen eco) en droger tegelijk aan.
Pas de problemos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25
Bedankt allen voor de reacties,
nog wat aanvullende informatie:

Wasmachine is een Indesit IWC5125 (maar kan er niet uit opmaken hoeveel stroom deze gebruikt en of het dus mogelijk is om deze daar aan te sluiten)

Ik ben van plan om in de toekomst een droger bij te plaatsen (maar dan zou ik eventueel elektra voor kunnen laten aanpassen op dat moment). Voor de rest is er op dit moment slechts 1 lichtpunt en wordt er verder geen stroom getrokken.

De vloer is geheel van beton.

Naar aanleiding van bovenstaande tips zal ik:
  • een splitter kopen voor de kraan
  • een lekbak aanschaffen
Ik zit alleen nog met de afvoer: de wasmachine zal geplaatst worden naast het houten wandje aan de rechterkant. Ik moet dus door het hout richting de afvoer. Is die afstand niet te groot naar de afvoer? loopt het water dan wel goed weg? Kan ik er gewoon een langere slang aan monteren?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:52

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

funk-e schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:11:
Bedankt allen voor de reacties,
nog wat aanvullende informatie:

Wasmachine is een Indesit IWC5125 (maar kan er niet uit opmaken hoeveel stroom deze gebruikt en of het dus mogelijk is om deze daar aan te sluiten)

Ik ben van plan om in de toekomst een droger bij te plaatsen (maar dan zou ik eventueel elektra voor kunnen laten aanpassen op dat moment). Voor de rest is er op dit moment slechts 1 lichtpunt en wordt er verder geen stroom getrokken.

De vloer is geheel van beton.

• een lekbak aanschaffen
Ik zit alleen nog met de afvoer: de wasmachine zal geplaatst worden naast het houten wandje aan de rechterkant. Ik moet dus door het hout richting de afvoer. Is die afstand niet te groot naar de afvoer? loopt het water dan wel goed weg? Kan ik er gewoon een langere slang aan monteren?
toon volledige bericht
Je kan er ook altijd voor kiezen om de wasmachine en droger niet tegelijkertijd te laten draaien. Hoef je ook niet je elektra aan te passen. Je zou zelfs nog kunnen proberen wel tegelijk de droger en wasmachine te gebruiken. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Een stop die er uit vliegt?
edit: volgens de post hieronder dus brandgevaar

Overigens zou ik naast een lekbak, ook een waterstop erbij halen. Die heb je voor 2 tientjes. Een lekbak is op een gegeven moment namelijk ook vol...

[ Voor 6% gewijzigd door Flimovic op 25-04-2016 14:27 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hou er maar rekening mee dat er een stop uit vliegt als je het op 1 groep zet. De ene keer gaat het goed, de andere keer niet, puur omdat beide apparaten pieken hebben in verbruik. Doen ze dat beide, en klapt ie er uit.

Tel de maximale wattages op, en je weet het. Vriend van mij heeft brand gehad in z'n centraaldoos met die el-cheapo lasklemmen die doorbrande. Dus dat is in het ergste geval ook iets om rekening mee te houden.

Je hebt overigens speciale was/droger stopcontacten om ze beide op 1 groep te zetten en ze beide te gebruiken. Als de droger te veel trekt om beide te laten draaien, wordt de wasmachine uitgeschakeld. Heeft de droger niet meer veel stroom nodig, schakelt de wasmachine weer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Die waren vroeger leuk, maar met al die computergestuurde apparaten zou ik dat niet meer doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

wimpie007 schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:09:
[...]

Ik heb het gewoon op 1 groep thuis

60 graden wassen op de quick stand(dus geen eco) en droger tegelijk aan.
Pas de problemos
Dat het werkt is een 2e... je zekering zal waarschijnlijk lekker warm worden.

EDIT; of zoals hierboven gezegd is; brandgevaar in je WCD.

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 25-04-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

De lekbak werd mij juist afgeraden toen ze een nieuwe wasmachine kwamen plaatsen.
Oh nee, het was de monteur die de nieuwe wasmachine kwam herstellen van transport-schade.

Er zou standaard een anti-lek stop ofzo inzitten en door de bak ging de machine juist wandelen.
De pootjes zouden zo gemaakt zijn dat ze zich vastzuigen op de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RaZ schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:23:
Je hebt overigens speciale was/droger stopcontacten om ze beide op 1 groep te zetten en ze beide te gebruiken. Als de droger te veel trekt om beide te laten draaien, wordt de wasmachine uitgeschakeld. Heeft de droger niet meer veel stroom nodig, schakelt de wasmachine weer aan.
Die werken alleen maar met oude wasmachines die gewoon verder gaan als je ze uit en dan weer aan zet. Nieuwe wasmachines zijn computergestuurd en doen dat niet meer zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:54

Fiber

Beaches are for storming.

Met zo'n mooie droogzolder heb je geen wasdroger meer nodig... Zonde van de stroom. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb hier ook een wasdroger en wasmachine op 1 groep. Ben daar niet super gelukkig mee (zou liever 2 groepen willen) maar dat is nog niet zo eenvoudig omdat het op zolder staat en er ook geen loze leiding aanwezig is.

Verder maakt ik inderdaad geen gebruik van zo'n automatische schakelaar, want beide apparaten zijn elektronisch (dus niet mechanisch) en zowel de droger als wasmachine gaan niet "automatisch" verder als de stroom eraf geweest is. We gebruiken gewoon de apparaten niet tegelijkertijd.

Ik zou in ieder geval voor 1 aparte groep zorgen en liefst 2.

Tegen evt. lekkage gewoon een waterslot gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:49
Je hebt ook speciale schakelaars waarmee je of het ene, of het andere apparaat aan kan zetten. Dat voorkomt dat je vrouw/iemand anders even haast heeft en ze toch tegelijk aanzet.

Let op dat een cv ketel vaak op de algemene groep zit (waar alles weinig gebruikt) maar stel dat je toevallig een stofzuiger aan hebt en je wasmachine dat het er alsnog uitgaat. Een apparaat >2000 moet niet voor niets op een aparte groep.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
TommyGun schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:58:
[...]

Dat het werkt is een 2e... je zekering zal waarschijnlijk lekker warm worden.

EDIT; of zoals hierboven gezegd is; brandgevaar in je WCD.
Ik heb dat uiteraard even gemeten met een wattagemeter die ook de min en max bijhield. Dus beide apparaten via verlengsnoer aan die wattagemeter en tegelijk aan ook op verschillende momenten. Is nooit boven de 3400 gekomen. Dus prima ;-)

Overigens hoezo zou die zekering warm worden ook al zit je tegen de max aan? 16A is 16A, erboven is uit

[ Voor 12% gewijzigd door wimpie007 op 25-04-2016 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

wimpie007 schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:53:
[...]

Ik heb dat uiteraard even gemeten met een wattagemeter die ook de min en max bijhield. Dus beide apparaten via verlengsnoer aan die wattagemeter en tegelijk aan ook op verschillende momenten. Is nooit boven de 3400 gekomen. Dus prima ;-)

Overigens hoezo zou die zekering warm worden ook al zit je tegen de max aan? 16A is 16A, erboven is uit
Nope, zekeringen klappen er ook uit als je heel lang ongeveer het maximum trekt. Dan wel pas na een uur of zo. (Strict gezien als je er precies onder blijft schakelt 'ie niet af, maar je hebt met een marge te maken.) Je mag ook korte tijd iets meer trekken dan 16A.

Hoe snel je zekering eruit klapt ligt aan de afschakelkarakteristiek (A, B, C, D). De meeste automaten in huis zijn C-karakteristiek m.u.v. de hoofdzekeringen die meestal B zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 25-04-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:19
Vorige week zelf de wasmachine en droger verplaatst van de keuken naar zolder.

1) Electriciën laten komen voor extra groep
2) Bestaande kraan gepakt op aanvoerleiding naar de boiler (helaas geen hotfill wasmachine).
2) Bestaande afvoer gepakt die op zolder uitkwam ivm boiler, 50mm dus ruim voldoende
3) Ik heb een houten vloer dus heb rubberen doppen onder de wasmachine geplaatst, dit dempt voldoende.

Een lekbak heb ik niet overwogen want mijn wasmachine heeft een interne bak met sensoren die hem uitschakelen bij lekkage ("getest" na gat in het manchet en het werkt echt top) tevens heb ik een waterslot.

Grootste no-go was het transportwagentje met 6-wielen dat ik voor het gemak (dacht ik) gehuurd had. Wat een drama. Aan het eind van de rit droger boven en kon ik eerst de muur bij de trap pleisteren alvorens de wasmachine maar gewoon ouderwets met de handjes omhoog te tillen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

• een lekbak aanschaffen
Denk je ook aan de lekbak met afvoer (en dus ook aan de afvoer hiervoor?
Die lekbak staat namelijk zo vol water. Dan komt het water je alsnog tegemoet als je de trap oploopt.

Edit:
FreakNL schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:17:

Tegen evt. lekkage gewoon een waterslot gebruiken
Je hebt verschillende soorten, en types, maar even checken hoeveel water bij doorlaat. Veel laten 40 liter water door, maar als ik op zolder 40 liter water heb liggen, heb ik echt wel een probleem (dat ligt dan onderaan de trappen denk ik) . Daarom zou ik ook altijd kiezen voor lekbak mét afvoer.
Ook al laat een waterslot maar 20 liter water door, je zult na een dag of vier maar weer eens op zolder komen en je zolder staat blank...

[ Voor 45% gewijzigd door EWK op 25-04-2016 17:30 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

....

Ik ben van plan om in de toekomst een droger bij te plaatsen (maar dan zou ik eventueel elektra voor kunnen laten aanpassen op dat moment).

....
1850 watt
zie blz 12
http://www.indesit.nl/ind...catalogs/nl_NL/pdf/fs.pdf

Met een warmtepompdroger gaat dat prima samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:01

Epsilon

EWK schreef op maandag 25 april 2016 @ 17:17:
[...]

Denk je ook aan de lekbak met afvoer (en dus ook aan de afvoer hiervoor?
Die lekbak staat namelijk zo vol water. Dan komt het water je alsnog tegemoet als je de trap oploopt.

Edit:

[...]

Je hebt verschillende soorten, en types, maar even checken hoeveel water bij doorlaat. Veel laten 40 liter water door, maar als ik op zolder 40 liter water heb liggen, heb ik echt wel een probleem (dat ligt dan onderaan de trappen denk ik) . Daarom zou ik ook altijd kiezen voor lekbak mét afvoer.
Ook al laat een waterslot maar 20 liter water door, je zult na een dag of vier maar weer eens op zolder komen en je zolder staat blank...
Waterslot wat je vaak bij een fatsoenlijke wasmachine krijgt gaat open op elektriciteit. Wasmachine geen stroom: klep dicht. Een bak heeft echt geen afvoer nodig, als de bodem van je wasmachine onderwater staat, gaat ie uit (zelf of anders waarschijnlijk wel op aardlek). Die bakken zijn 70x70x15 oid? Pak hem beet 75 liter dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Laatst online: 18:05
Een oud collega van mij die kreeg problemen met de wasmachine toen hij een langere slang monteerde, de problemen waren weg toen hij originele slang weer monteerde en een extra afvoer had gemaakt.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
squaddie schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:14:
[...]

Een oud collega van mij die kreeg problemen met de wasmachine toen hij een langere slang monteerde, de problemen waren weg toen hij originele slang weer monteerde en een extra afvoer had gemaakt.
Een langere slang moet je niet doen. Er moet gewoon even netjes een afvoer afgetakt worden. Dat kan vrij eenvoudig door een Y-splitsing (45graden aftakking, dus geen T-splitsing) te maken op de verticale witte PVC buis net boven de zwanehals.

En waterleiding ook gewoon even aftakken. Kost je een middag als je het nooit gedaan hebt, maar je leert er veel van en je hebt het meteen netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:35:
[...]

Ik weet niet precies wat de reguleringen zijn voor wasmachines en groepen (Techneut weet dat wel :P ). Maar bij nieuw bouwen is het inderdaad 1 groep per grootverbruiker. En dat is wel zo netjes.

Als er verder alleen een lichtpunt en een verwarmingsketel op die groep zitten zie ik het probleem niet zo eerlijk gezegd.
Ik zie toevallig mijn gebruikersnaam hier staan. Wel, ik ben geen installatietechnicus, al heb ik er op afstand wel de nodige kennis van. Maar volgens mij dien je wel onderscheid te maken tussen voorschriften, dus wat wel en niet mag, alsmede wat onvoorwaardelijk moet en aan de andere kant enkel adviezen. Als er verder niet al te veel belasting op die groep zit, zijn er in mijn visie geen bezwaren.

Ik heb wel een paar aandachtspunten. Wat in alle gevallen belangrijk is, is de veiligheid. Dus is de elektrische installatie op zolder even volwaardig als in de rest van het huis. Ik ben namelijk wel eens ergens geweest waar een prutser op een zolder wat stopcontacten en lichtpuntjes had aangelegd met tweelingsnoertjes. Moet je vooral doen als je graag de boel in de fik wil hebben nadat je die wasmachine daar hebt neergezet. In het ergste geval het hele huis plat en geen cent vergoed van de verzekering.
Let bij doe-het-zelfwerk er ook op dat het stopcontact geaard is, want dat blijft gemakshalve wel eens achterwege. Dus echt controleren, want je ziet het niet aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Rukapul schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:53: Meet daarom de diameter eens op van de bestaande afvoer. 40cm zou prima moeten werken.
Errr, dat is wel heel erg overdreven vind je niet?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
CyBeR schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:19:
Hoe snel je zekering eruit klapt ligt aan de afschakelkarakteristiek (A, B, C, D). De meeste automaten in huis zijn C-karakteristiek m.u.v. de hoofdzekeringen die meestal B zijn.
Andersom ;)
C wordt gebruikt bij hoofdzekeringen, B voor de rest van de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Enne voor je kraan:

[afbeelding]

Deze gaat voor je kraan niet werken. Om van 1 naar 2 te gaan moet je 'm net andersom hebben: 1 met inwendige schroefdraad en 2 met uitwendige schroefdraad.

Mijn advies: leg een 2e kraan aan in plaats van zo'n oplossing. Je kunt dan ook nog eens de wasmachine op een ander plekje zetten dan pal naast de CV-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Volgens mij is alles al eens gezegd, maar voor de volledigheid inderdaad:

- Afvoer moet minimaal 40mm zijn, 32 is niet genoeg.
- Stroom: 1 groep is te doen, maar niet ideaal.

Twee groepen verdient absoluut de voorkeur, maar heb je die mogelijkheid niet, dan zijn er enorm veel voorbeelden dat het ook prima op 1 groep gaat.

Zo'n wasmachine/droger doos zou ik er zeker tussen zetten dan. Niet voor comfort, maar voor de veiligheid. Wellicht dat je droogprogramma niet verder gaat, maar als je huis affikt, daat 'ie ook niet verder :)Y

Wasmachine en droger vragen maar kort hun maximum vermogen. In mijn broer's vorige appartement zat ook zo'n oplossing, die sloot hem echter nooit af, omdat wasmachine+droger samen gewoon onder de vermogensgrens zaten. Achteraf was het wellicht niet nodig geweest, maar voor de zekerheid is het gewoon verstandig.

Ben je alleen of met z'n tweeën, dan draai je niet zo veel wasjes per week, (wij gebruiken de droger ook alleen voor handdoeken en beddengoed, de rest hangen we lekker uit, veel beter voor de kleding ook,) dan is een 1-groeps oplossing best te doen. Heb je of verwacht je een elftal aan kinderen, 12 KG wasmachine en industriële high-speed droger, dan zou ik toch echt twee groepen aan willen raden.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hooglander1 schreef op maandag 25 april 2016 @ 22:36:
[...]

Errr, dat is wel heel erg overdreven vind je niet?
32mm werkt in theorie ook wel, maar als je meerdere vertakkingen hebt dan wil het nog wel eens zo zijn dat de doorstroming net niet helemaal lekker werkt. Ik heb bijvoorbeeld een overgang van 40mm naar 32mm (standleiding) waarbij de 40mm als buffer dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Rukapul schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 08:58:
[...]

32mm werkt in theorie ook wel, maar als je meerdere vertakkingen hebt dan wil het nog wel eens zo zijn dat de doorstroming net niet helemaal lekker werkt. Ik heb bijvoorbeeld een overgang van 40mm naar 32mm (standleiding) waarbij de 40mm als buffer dient.
Je typte 40 centimeter, voordat iemand dat serieus ging nemen :P

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Pagina: 1