Reinigen van laptop - tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:06
Beste,

Mijn Toshiba laptop is een kleine 4,5 jaar oud, dagelijks lange tijd gebruikt, en nu begint de accu kuren te krijgen.
Deze wil ik dus gaan vervangen.

Omdat de laptop regelmatig ook erg warm wordt, lijkt t me wijs om de boel open te maken en stof vrij te maken, en de cpu van nieuwe koelpasta te voorzien.
Ik heb voor het desbetreffende model een how-to filmpje gevonden, dus op zich moet dat lukken.

Behalve het anti-statisch werken, en alles netjes op volgorde houden, voorzichtig doen dat niks breekt (plastic behuizing etc.) zijn er nog andere tips of dingen waar ik rekening mee moet houden...?

Ik heb met regelmaat desktops in- en uit elkaar gehaald, en wel eens eerde een laptopje.

Alvast bedankt!

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:34
Ik probeer het niet meer met laptops, altijd wel weer een pinnetje of haakje wat afbreekt. Maar dat kan ook door mijn lompigheid komen.

Ik zet altijd de stofzuiger op de ventilatieopeningen en dan goed uitzuigen, daarna nog een keer wat perslucht er doorheen en nogmaals uitzuigen.
Hiermee heb ik menig laptop (letterlijk) nieuw leven kunnen inblazen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:22
En daarmee ook meteen de fan over zijn toeren (letterlijk) helpen en statische elektriciteit.
Niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
Mag jij mij uitleggen waar die statische elektriciteit dan vandaan komt...

Zoals gezegd ik heb er al tientallen laptops mee gered en nog nooit is ook maar iets kapot gegaan. In tegenstelling tot het openmaken van menig laptop.

[ Voor 71% gewijzigd door OsiriS.nl op 25-04-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:29

Croga

The Unreasonable Man

OsiriS.nl schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:19:
Mag jij mij uitleggen waar die statische elektriciteit dan vandaan komt...
Van de stofzuiger...... De plastic zuigmond in combinatie met droge lucht op hoge snelheid is een behoorlijke vonkentrekker.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
Ik zie geen verschil bij een laptop als wanneer ik zelf ook statisch geladen ben en een laptop aanraak.
Als je met een statische lading componenten zelf gaat aanraken is het natuurlijk een heel ander verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Als je jezelf gewoon geaard houdt en heel voorzichtig te werk gaat met de juiste tools (!!!), dan kan er niet veel fout gaan. Zou trouwens zeker niet met een stofzuiger werken, gebruik gewoon perslucht (en wees daar trouwens ook voorzichtig mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Dat van de stofzuiger wist ik al, lijkt me niet wijs...als alles uit elkaar ligt, en los, wel ff een spuitbusje lucht er door (met de fan dus los gekoppelt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:20
de schroefjes die aan de onderkant zitten hebben meestal verschillende lengtes. dus hou ff bij waar elk schroefje zat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Electronica van tegenwoordig kan aardig wat hebben, statische electriciteit ontstaat door een potentiaalverschil.
Het is aan te raden om geen kleding aan te trekken zoals wolle truien, die statische electriciteit opwekken.

Ik gebruik zelf om me schroefjes bij elkaar te houden een (magnetisch) bakje van de action ( 99cent)

Voor het uitlekkaar halen gebruik ik een tablet cq laptop me YouTube als bijbel.

Zorg dat je de ruimte hebt ( eetkamer tafel)

Zorg voor fijn gereedschap( kleine schroevendraaiersetje+ pincet )

Maak foto's van stekkers die je los trekt ( altijd makkelijk met inelkaar zetten)

Sommige laptops hebben op de gpu module een thermal-pad. Gooi deze nooit weg indien je een nieuwe hebt. Koelpasta werkt hier niet op.
Indien bij. Geen-gebrek-aan-beter :gewoon terug plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 18:19
Als je nu de koeling schoon maakt, en dan de cpu temp gaat controleren, dan hoef je verder misschien niks te doen. Dus misschien de cpu opnieuw voorzien van pasta, is misschien niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASUS_fan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-04 15:15
@jan99999
Koelpasta vanuit de fabriek verschilt erg per merk en per generatie laptop. Ik heb mijn oude laptop na 2,5 jaar al open gehaald en de koelpasta vervangen omdat ik in de temperaturen kon zien dat die niet meer optimaal was (temperaturen dalen heel langzaam en schieten direct volop omhoog bij zware belasting). Wat bleek? De koelpasta was verkruimeld :( .

Afgelopen jaar trok ik een andere generatie van mijn oude laptop serie los (geen K53 (sandy) maar een K55 (ivy)) en daar was de koelpasta nog intact na 3 jaar (ook al was het dramatisch slecht aangebracht).

@hansie_k
Ik wil je met dit bericht graag meegeven dat je de koelpasta ook vervangt. Het kan namelijk altijd beter en kost je alleen een x aantal schroefjes loshalen, boenen met alcohol, pasta erop (ik doe altijd ter grootte van een niet-gekookte rijstkorrel in het middel van de CPU die) en de koeler aandrukken. Besteed niet te weinig geld aan koelpasta. Iets van Gelid of Arctic raad ik aan.

Uit mijn ervaring met het uit elkaar halen heb ik op @frankym niets aan te merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
ASUS_fan schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 08:32:
@jan99999
Koelpasta vanuit de fabriek verschilt erg per merk en per generatie laptop. Ik heb mijn oude laptop na 2,5 jaar al open gehaald en de koelpasta vervangen omdat ik in de temperaturen kon zien dat die niet meer optimaal was (temperaturen dalen heel langzaam en schieten direct volop omhoog bij zware belasting). Wat bleek? De koelpasta was verkruimeld :( .

Afgelopen jaar trok ik een andere generatie van mijn oude laptop serie los (geen K53 (sandy) maar een K55 (ivy)) en daar was de koelpasta nog intact na 3 jaar (ook al was het dramatisch slecht aangebracht).

@hansie_k
Ik wil je met dit bericht graag meegeven dat je de koelpasta ook vervangt. Het kan namelijk altijd beter en kost je alleen een x aantal schroefjes loshalen, boenen met alcohol, pasta erop (ik doe altijd ter grootte van een niet-gekookte rijstkorrel in het middel van de CPU die) en de koeler aandrukken. Besteed niet te weinig geld aan koelpasta. Iets van Gelid of Arctic raad ik aan.

Uit mijn ervaring met het uit elkaar halen heb ik op @frankym niets aan te merken :)
Bedankt voor de tips.
Het warmte "probleem" ontstond rond de tijd dat de laptop aangaf dat de accu slecht werd.
Geen idee of t ook in verband staat met elkaar overigens.

Voor een 8,- heb ik bij plaatselijke hardware winkel een tubetje koelpasta van Arctic Silver 5 met zilver deeltjes, lijkt me wel goed.
Ze hebben ook Recom RX-2 voor 5,-

De boel moet toch open om stofvrij te maken, kleine moeite om de pasta dan te vervangen.
Anders ben ik straks 2x de klos 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Nou, van t weekend dan toch echt aan de knutsel, gister nieuwe accu binnen gekomen.

Nog 1 vraag, de oude pasta verwijderen met alcohol dus...?
Het enige wat ik aan alcohol heb staan is whisky... 😏
Mag het ook met bijvoorbeeld nagellak remover? Of spiritus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
hansie_k schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:16:
Nou, van t weekend dan toch echt aan de knutsel, gister nieuwe accu binnen gekomen.

Op zich zal whisky ook werken. Ik doe het altijd met edt / parfum. Afhankelijk van de grootte van de chip doe je daar 1 rijstekorrel of een korrel ter grootte van een erwt op. Als de koeling ook op de chipset zit die ook schoonmaken en een korrel pasta op leggen. Dan weer monteren en schroeven stevig aan draaien (niet te hard, maar wel stevig) zodat de koelpasta wordt verspreid door de druk zonder luchtbellen in de pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-04 07:47
alcohol minimaal 70% nemen. Elke drogist verkoop dit. Neem gelijk wattenstaafjes mee.
Die doop ik in de alcohol en dan rustig heen en weer. En dit herhaal je met een paar staafjes en dan is alles weer mooi schoon.

Perlucht haal ik altijd bij de Action voor 3 euro per bus. Zit geen vocht bij dus prima geschikt voor dit soort klusjes.

Wel oppassen want tijdens het spuiten komt er na verloop van tijd wel aan de buitenkant ijs omdat de bus zeer koud wordt en dat kan wel vochtproblemen geven. Dus bij sterke vervuiling en langer gebruik tijdig de bus droogmaken of een doek er omheen doen of even in een beetje warm water stoppen om het ijs weer te verwijderen. Dat laaste werkt altijd zeer goed :)

Als je de laptop toch open hebt en al bij de CPU bent misschien een cpu upgrade doen. Zeker vanwege de leeftijd zijn dat meestal de kosten niet als je er een 2de hands kunt vinden en kun je soms voor een klein bedrag een boostje geven.

[ Voor 35% gewijzigd door MikeOO op 03-05-2016 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
hansie_k schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:16:

Bij de drogist heb je voor 1,20€ een flesje 70% alcohol , ik zou het persoonlijk daar mee doen.

Zoizo is het zonde van je whiskey en er zit suiker in .

Ik zou geen perslucht van de action gebruiken, leuk voor je toetsenbord maar op printplaten niet gebruiken. Is op basis van butaangas, dit laat een residu achter indien het vloeibaar er uit komt.
Mogelijk tast het ook je print lak aan.

Gewoon goed schoonmaken met een zachte antistatische borstel, er komt toch weer stof op na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Top, bedankt voor de tips.

Een upgrade is echt niet nodig, er zit een i5 5200 2450 in en hij word hoofdzakelijk voor Office gebruikt, en uitzending gemist/filmpje voor de kleine meid.
Sterk genoeg volgens mij..

Enige upgrade die ik wil proberen is van Windows7 HomePremium naar Win10.

[ Voor 19% gewijzigd door hansie_k op 03-05-2016 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik vervang tegenwoordig bij mn eigen laptops de thermalpads door een koperen plaatje.
op ebay eens een zwik van die dingen besteld in verschillende diktes.. en kijk altijd even welke het beste past.. m'n Quadro 3000M was er iig blij mee :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-04 19:49
hansie_k schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 22:31:
Top, bedankt voor de tips.

Een upgrade is echt niet nodig, er zit een i5 5200 2450 in en hij word hoofdzakelijk voor Office gebruikt, en uitzending gemist/filmpje voor de kleine meid.
Sterk genoeg volgens mij..

Enige upgrade die ik wil proberen is van Windows7 HomePremium naar Win10.
Moet je wel snel mee zijn. Vanaf juni kan dat niet meer gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 18:19
Alcohol bij apotheek halen, daar krijg je de 95% of meer, dan heb je geen 30% water erbij, je weet wel water en elektronica is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Nou mensen...het heeft me 2 uurtjes gekost, maar dan heb je ook wat.
Kwam een Persies tapijt uit de laptop ;)

Alles schoon geblazen, gestoft, geveegd, dopje koelpasta ip de CPU en GPU.
Dr temperatuur blijft nu rond de 50c als er wat programma's op de achtergrond draaien.
Geen idee wat een beetje normaal is voor deze CPU i5 2450M @2.5.

Iedereen bedankt voor de tips!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASUS_fan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-04 15:15
Geen idee wat een beetje normaal is voor deze CPU i5 2450M @2.5.
Ik heb hier toevallig een ASUS X53SD met een Intel Core i5-2450M. Temperaturen zijn idle 35 graden, tijdens browsen 40-55 graden en tijdens games 70-85 graden (50% - 100% load). Ik moet em overigens binnenkort ook schoonmaken, aangezien hij erg veel geluid produceert tijdens games en al ruim een jaar niet is schoongemaakt. Ook vindt het kreng C++ compilen niet zo leuk meer :P (85 - 90 graden max). Deze temperaturen zijn overigens wel op Arch Linux en niet op Windows.

Welke koelpasta heb je gebruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door ASUS_fan op 13-05-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
ASUS_fan schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 20:30:
[...]

Ik heb hier toevallig een ASUS X53SD met een Intel Core i5-2450M. Temperaturen zijn idle 35 graden, tijdens browsen 40-55 graden en tijdens games 70-85 graden (50% - 100% load). Ik moet em overigens binnenkort ook schoonmaken, aangezien hij erg veel geluid produceert tijdens games en al ruim een jaar niet is schoongemaakt. Ook vindt het kreng C++ compilen niet zo leuk meer :P (85 - 90 graden max). Deze temperaturen zijn overigens wel op Arch Linux en niet op Windows.

Welke koelpasta heb je gebruikt?
De temperatuur is dus wel goed.
Ik heb Recom x2 gebruikt à 5,- redelijk standaard spul, een stap hoger was met zilver deeltjes, maar of dat nou echt nodig is/nut heeft...

Het schoonmaken viel me alles mee.
Enige wat me opviel, en blijkbaar ook zo hoort, is dat de HDD niet geborgd zit, in tegenstelling tot de cd-rom drive.
Je schuift die er zo uit, zonder al te veel kracht te zetten...hij zit al die jaren al netjes op z'n plek, maar toch, raar idee dat die "los" zit.

Pagina: 1