Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Voor de aankoop van ons huis hebben wij een financieel adviseur ingeschakeld. Inmiddels is de hypotheek rond, maar zonet valt mij op dat er een kostenpost op de offerte staat, welke bij een ander hypotheekaanbod niet genoemd werd, namelijk "Bemiddelingsvergoeding t.b.v. geldlening".

Het gaat om een hypotheekaanvraag welke door FlexFront is uitgevoerd. Daar kan ik inderdaad een dergelijk tarief vinden, zie dossiervergoeding.

Maar ik had eigenlijk verwacht dat deze soort kosten onderdeel zijn van de "Bemiddelingsvergoeding t.b.v. geldlening", waar wij 995 euro voor betalen.

In de zoektocht of dossierkosten onder bemiddelingskosten zouden moeten vallen kan ik eigenlijk niets vinden. Sowieso kom ik nergens een specificatie tegen van wat bemiddelingskosten in zou moeten houden bij een hypotheek afsluiten.

Is het redelijk dat de dossierkosten naast bemiddelingskosten aan ons doorberekend worden?

4015Wp west (Dordrecht)

Beste antwoord (via Tutti-frutti op 26-04-2016 11:15)

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:38
Sommige geldverstrekkers doen niet met alle losse tussenpersonen zaken maar laten dit lopen via zogenaamdeservice providers, zoals bijv FlexFront. Bij ons advies werd dit uitdrukkelijk benoemd door de adviseur en ook dat hij deze kosten aan ons zou doorberekenen als we kozen voor een geldverstrekker waarbij dit speelde.

Ongebruikelijk is het volgens mij dus niet maar je zou er m.i. vooraf over geinformeerd moeten zijn. De kosten zonder informatie vooraf, achteraf doorberekenen vind ik niet netjes.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
Of het normaal is durf ik niet te zeggen, daarvoor ben ik hier al te lang uit deze materie.
Wat wel even handig is om te weten, is of deze kosten van te voren naar jullie zijn gecommuniceerd?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:38
Sommige geldverstrekkers doen niet met alle losse tussenpersonen zaken maar laten dit lopen via zogenaamdeservice providers, zoals bijv FlexFront. Bij ons advies werd dit uitdrukkelijk benoemd door de adviseur en ook dat hij deze kosten aan ons zou doorberekenen als we kozen voor een geldverstrekker waarbij dit speelde.

Ongebruikelijk is het volgens mij dus niet maar je zou er m.i. vooraf over geinformeerd moeten zijn. De kosten zonder informatie vooraf, achteraf doorberekenen vind ik niet netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Het bedrag staat genoemd op de offerte. Maar omdat we meerdere offertes hebben gehad was het me niet opgevallen dat dit bij deze hypotheekverstrekker een extra post was (je denkt het rijtje van kosten koper wel te kennen en let daar niet op). Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat dit nog anders dan alleen in de offerte besproken is met ons.
Conclusie is dat ik er weinig mee kan, gezien het wel gecommuniceerd is, maar niet uitdrukkelijk. Het stelt me in ieder geval gerust te zien dat dit vaker het geval is.

[ Voor 6% gewijzigd door Tutti-frutti op 26-04-2016 11:16 ]

4015Wp west (Dordrecht)