Nieuwe hdd maar welke is de beste keus?

Pagina: 1
Acties:

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-01 16:15
Beste mede tweakers,

Ik zoek een nieuwe HDD voor mijn games & programma's
Ik zoek een nieuwe hdd voor mijn games en programma's aangezien mijn oude HDD het begeven heeft.

Wat is je budget?
140 max

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
WD of Seagate maar een ander alternatief is ook goed

Ik heb zelf al veel onderzoek gedaan en heb nu 2 hdd's uitgekozen van 2 TB aangezien ik dit nodig ben aan opslagcapaciteit. Echter vraag ik me nu af welke ik het beste kan kopen qua prijs/kwaliteitsverhouding & welke het meest geschikt is voor mijn doeleinden. De hdd word veel gebruikt voor gamess & programma's dus laadtijden en snelheid is dus een must. Ook stel ik betrouwbaarheid op prijs. Wat ik uit sommige reviews kan opmaken is dat de WD BLACK de prestatie soms tegenvalt voor wat je betaalt. Maar bij andere reviews zie ik juist weer erg snelle schrijfsnelheden. Qua Seagate zie ik eigenlijk hetzelfde alleen is daar vooral een minpunt het aantal jaar garantie.

De 2 hdd's die ik tot nu toe heb uitgekozen:

pricewatch: WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB

pricewatch: Seagate Desktop HDD, 2TB
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidig systeem:
Cpu: AMD FX 8350
PSU: Be quiet! Pure Power L8 | 730WCM
RAM: 16 gb ddr3 1600 mhz.
GPU: XFX 7870
SSD; Samsung 840 120 gb
MOBO: ASUS M5A99FX PRO R2.0

Ik hoop dat jullie mij hierover advies kunnen geven wat voor mij de beste keuze is. _/-\o_ :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Laadtijden en snelheid is een must? En dan ga je HDD's daarop onderling vergelijken?

Dat is wel raar. HDD's zijn wat betreft snelheid wel aan elkaar gewaagd. Ok, de ene is misschien 5% sneller dan de andere (nieuwstaat, vrij leeg, geen defragmentatie en aan de buitenkant van de schijf) maar dat zal je niet merken.

Je hebt al een SSD, die is pakweg 500% tot 10.000% sneller dan een HDD. Dus waar hebben we het over. Die zou je eens kunnen upgraden naar een ruimere.

Verder zit je met die seagate wel goed.

Ik zou dan wel kijken naar betrouwbaarheid, geluidsproduktie

• McFastFood
Reepje schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:37:
Laadtijden en snelheid is een must? En dan ga je HDD's daarop onderling vergelijken?

Dat is wel raar. HDD's zijn wat betreft snelheid wel aan elkaar gewaagd. Ok, de ene is misschien 5% sneller dan de andere (nieuwstaat, vrij leeg, geen defragmentatie en aan de buitenkant van de schijf) maar dat zal je niet merken.

Je hebt al een SSD, die is pakweg 500% tot 10.000% sneller dan een HDD. Dus waar hebben we het over. Die zou je eens kunnen upgraden naar een ruimere.

Verder zit je met die seagate wel goed.

Ik zou dan wel kijken naar betrouwbaarheid, geluidsproduktie
Bedankt voor je reactie.

Toelichting:

Nee, daar ga ik HDD's niet op vergelijken ik leg alleen voor wat ik uit reviews opmaaken ik geef alleen aan wat mijn wensen voor een HDD zijn omdat ik toch mijn doeleinden moet duidelijk maken in dit topic :) . Betreft de SSD die is niet aan vervanging toe aangezien hij nog prima presteert en ik daarmee nog prima uit de voeten kan. Qua betetrouwbaarheid neigt mijn gevoel naar WD omdat ik daar zelf ook goede ervaringen mee heb maar daar tegenover betaal je wel het dubbele.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
McFastFood schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:59:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Toelichting:

Nee, daar ga ik HDD's niet op vergelijken ik leg alleen voor wat ik uit reviews opmaaken ik geef alleen aan wat mijn wensen voor een HDD zijn omdat ik toch mijn doeleinden moet duidelijk maken in dit topic :) . Betreft de SSD die is niet aan vervanging toe aangezien hij nog prima presteert en ik daarmee nog prima uit de voeten kan. Qua betetrouwbaarheid neigt mijn gevoel naar WD omdat ik daar zelf ook goede ervaringen mee heb maar daar tegenover betaal je wel het dubbele.
Die dure WD is echt weggegooid geld in mijn ogen, ik zou zelf een goedkope 1TB of 2TB schijf kopen + een extra SSD (250gb?). Je kan dan je meest gespeelde games op deze SSD zetten; vooral games met hoge laadtijden zullen echt aanzienlijk sneller laden.

Ik vind een 2 TB HDD van 130 euro in ieder geval zonde van het geld, maar dat is mijn mening :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• McFastFood
stin00 schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:04:
[...]

Die dure WD is echt weggegooid geld in mijn ogen, ik zou zelf een goedkope 1TB of 2TB schijf kopen + een extra SSD (250gb?). Je kan dan je meest gespeelde games op deze SSD zetten; vooral games met hoge laadtijden zullen echt aanzienlijk sneller laden.

Ik vind een 2 TB HDD van 130 euro in ieder geval zonde van het geld, maar dat is mijn mening :)
Goed punt,maar dat is nog niet mijn prioriteit om mijn ssd te vervangen aangezien hij nog prima presteert zoals eerder aangegeven. Ik zag zojuist ook een benchmark op internet waar de seagate sneller uitkwam dan de wd black maar de wd black kwam weer sneller uit met random write enz. Heb zelf nog geen ervaring gehad met Seagate qua betrouwbaarheid.

Misschien is een SSHD van seagate een optie? of levert dat geen extra prestatie op?
Bron: http://hdd.userbenchmark....uda-720014-1TB/1821vs1849

[ Voor 7% gewijzigd door McFastFood op 25-04-2016 11:12 ]

• Reepje
  • Niet online
Echt, als je NIET naar 1 site moet kijken is het wel userbenchmark.

Verder, je merkt die snelheidsverschillen nauwelijks. Iets merk je natuurlijk wel, maar als ik 2 dezelfde schijven neem bijvoorbeeld, en de ene schijf redelijk volzet, de andere kaal laat en ze dan gaat benchen, zullen er grote verschillen uitkomen. Misschien dat je het dan ook merkt, maar het zijn dezelfde schijven.

Echt als je ook maar een heel klein beetje om snelheid geeft, koop een grotere SSD, maar op 1 of andere manier wil dat kwartje maar niet vallen.

• Reepje
  • Niet online
Ik heb hier 2 mogelijkheden voor je. De ene combinatie is maar liefst 2,24 TB, de andere is 2 TB.
Met de eerste is het mogelijk zeer snel een groot aantal games te laden (en te saven). De 2e is vergeleken daarbij traag als strnt. Aan jouw de keuze.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 68,50€ 68,50
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 128,45

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB€ 127,95€ 127,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 127,95

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-02 14:56
Koop desnoods twee van die seagates en zet ze in Raid1 voor extra (lees) snelheid en betrouwbaarheid/dataveiligheid. Een mechanische HDD van 130 euro lijkt mij een beetje zot. Zal echt marginaal sneller zijn dan een willekeurige andere HDD van de halve prijs.

Het voorstel van Reepje om een HDD en een SSD te kopen (niet in plaats van je huidige SSD maar gewoon erbij) is ook heel goed, ga je denk ik het meeste lol van hebben.

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:57
Ik snap persoonlijk niet waarom mensen Seagate nog steeds aanraden.
Zoals hierboven vermeld zou ik er dan inderdaad twee nemen mocht je er toch voor gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door skdevil op 25-04-2016 13:04 ]

• McFastFood
skdevil schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:01:
Ik snap persoonlijk niet waarom mensen Seagate nog steeds aanraden.
Kun je toe lichten waarom je het niet snapt?
Reepje schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:50:
Ik heb hier 2 mogelijkheden voor je. De ene combinatie is maar liefst 2,24 TB, de andere is 2 TB.
Met de eerste is het mogelijk zeer snel een groot aantal games te laden (en te saven). De 2e is vergeleken daarbij traag als strnt. Aan jouw de keuze.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 68,50€ 68,50
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 128,45

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB€ 127,95€ 127,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 127,95
Erg goed voorstel had ik nog niet over nagedacht, bedankt voor je onderzoek ik zit er persoonlijk aan te denken om een 500 gb sdd en een 500 gb hdd te kopen of 1 tb hdd en een 500 gb ssd omdat ik er ben achter gekomen dat ik die 2 tb nooit ga vol krijgen als ik die 500 gb ssd gebruik voor games dus dan word de hdd alleen gebruikt voor programma's en mocht ik ruimte tekort komen voor games.

Betreft de bx200 ssd:

Ik las dat de crucial ssd lage schrijfsnelheden heeft aangezien het slc-cache snel vol zit in deze review reviews: Crucial BX200-ssd: nieuwe inzet op de budgetmarkt. Is het dan niet verstandig om voor een samsung ssd te gaan die dat probleem niet heeft? of ga ik dat verschil niet merken

Raid zou kunnen maar dan zou ik nog een raid-controller moeten aanschaffen aangezien mijn mobo geen raid ondersteunt.

• skdevil
McFastFood schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:10:
[...]

Kun je toe lichten waarom je het niet snapt?
[...]
Ik heb er voornamelijk slechte ervaringen mee, ook in betrouwbaarheid rapporten komen ze vaak niet bepaald sterk uit de bus.
Hierboven stond ook zo'n rapport vermeld dacht ik.

1,5TBs komen vooral slecht uit de test echter heb ik met 250GB schijven ook een belachelijk hoog uitval percentage gezien.
Ik weet het, 250GB's wie gebruikt die nu nog? Zitten in servers, HP leverde af fabriek (helaas) Seagate. :)

• McFastFood
skdevil schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:18:
[...]

Ik heb er voornamelijk slechte ervaringen mee, ook in betrouwbaarheid rapporten komen ze vaak niet bepaald sterk uit de bus.
Hierover stond ook zo'n rapport vermeld dacht ik.

1,5TBs komen vooral slecht uit de test echter heb ik met 250GB schijven ook een belachelijk hoog uitval percentage gezien.
Ik weet het, 250GB's wie gebruikt die nu nog? Zitten in servers, HP leverde af fabriek (helaas) Seagate. :)
Dankjewel voor je toelichting. Heb nu 2 lijstjes gemaakt waarvan ik nog zit te twijfelen tussen de samsung ssd en de crucial ssd zoals eerder toegelicht.

Lijstje 1 :
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,-€ 49,-
1Crucial BX200 480GB€ 111,95€ 111,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 160,95

Lijstje 2:

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,-€ 49,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 146,41€ 146,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,41

• skdevil
Wellicht heb je hier iets aan?
reviews: Crucial BX200-ssd: nieuwe inzet op de budgetmarkt
Zowel de Samsung als de Crucial staan in de uitgevoerde testen.

edit: Deze had je zelf al gevonden :)

[ Voor 20% gewijzigd door skdevil op 25-04-2016 14:56 ]

• McFastFood
skdevil schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:53:
Wellicht heb je hier iets aan?
reviews: Crucial BX200-ssd: nieuwe inzet op de budgetmarkt
Zowel de Samsung als de Crucial staan in de uitgevoerde testen.

edit: Deze had je zelf al gevonden :)
Klopt en die had ik al gelezen :9 . Echter twijfel ik nog over de crucial ssd omdat het crucial ssd lage schrijfsnelheden heeft aangezien het slc-cache snel vol zit Is het dan niet verstandig om voor een samsung ssd te gaan die dat probleem niet heeft? of ga ik dat verschil niet merken met een prijsverschil van 35 euro. Dat is nu nog mijn enigste struikelblok waar ik nog over zit te twisten. :)
Zou iemand mij daarover nog kunnen helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door McFastFood op 25-04-2016 18:14 ]

Pagina: 1