Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Win Server Essentials 2012 R2, gewist volume terughalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een transitie van windows home server v1 naar Windows Server Essentials 2012 R2.
Nieuwe hardware aangeschaft en een server licentie via dreamsparks.

Initiëele opzet met het OS op een SSD van 250 GB (C:) en een 4 TB harde schijf voor data( D:).
Daarna 3,5 TB data gekopieerd van oude WHS naar WSE2012 dataschijf.
Vervolgens heb ik 2 x 2TB schijven offline gebracht inde oude WHS, en deze schijven heb ik toegevoegd in de WSE2012 server.

Op de oude WHS had ik drive extender (eenvoudig schijven toevoegen/verwijderen), dus wilde ik soortgelijke functionaliteit op de nieuwe server.

Dus heb ik via schijfbeheer een "Volume Extend" gedaan van de D-schijf van 4 TB naar 8 TB.
Tot zover was alles gelukt, dan twijfelde ik om beide schijven inderdaad als een grote schijf toe te voegen, en wilde ik die 2 laatst toegevoegde schijven uit het D: volume halen.
Rechtsklikken op de eerste schijf van 2TB "delete volume" gedaan ....

ipv de schijf uit het D: volume te halen heeft WSE2012 (uiteraard) het hele D: volume verwijderd ... :(

Vermits ik nog in de opzet fase zit heb ik uiteraard geen (recente) backup van mijn data.

Hoe haal ik het verloren volume terug ?

Wat heb ik reeds geprobeerd :

https://support.microsoft.com/en-us/kb/245725
Via diskprobe volume herstellen : lukt niet, er wordt geen volume gevonden, waarschijnlijk omdat het volume over meerdere schijven bestond.

MiniTool Power Data Recovery : Met de gratis personal license kan ik (na 11 uur) al mijn verloren bestanden terugzien, doch terugplaatsen gaat niet omdat de personal license niet werkt op server software.

Wat kan ik nog proberen :

Ik kan die 4TB schijf uit de server halen, en aan mijn windows 10 PC hangen, en dan via bovenstaande recovery tool de data kopieren naar een andere lege schijf.

Maar wat zou ik willen :

Is het niet mogelijk het volume op zijn geheel te herstellen ? Zodat ik terug een 8 TB volume heb, met mijn 3,5 TB data erop ?

Alle reacties

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Nou als het een simpele disk was geweest had het wellicht nog gekunt met wat low level tooltjes, maar doordat je het volumen extended hebt wordt het een Dynamic disk en is je volume spanned over meerdere drives. Ik heb geen idee hoe dan je partition start/end blocks eruit moeten zien.
Je zou GetDataBack NTFS eens kunnen proberen, deze is voor zover ik weet Aware van Dynamic Disks. En kan ook een partition table herstellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Meekoh op 25-04-2016 11:08 ]

Computer says no

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Maar dan kun je toch gewoon die MiniTool Power Data Recovery aanschaffen en gebruiken?

Ben blij dat het werkt zou ik zeggen.
Als je gaat zoeken naar gratis oplossingen dan zou je tijdens het zoeken (en meermaals scannen van de disken) best nog wel eens je data kunnen vernietigen.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard kan ik de MiniTool Power Data Recovery aanschaffen, maar dat is zelfs niet nodig, vermits de personal licentie wel zal werken indien ik de HD uit de server halen en in mijn PC hang.

Maar ik vraag of er tools zijn waarmee het mogelijk is het volume (of partitie) te herstellen zonder dat ik alles moet kopieren naar andere schijven.

@Meekoh, ik zal inderdaad eens kijken of Getdataback for NTFS de partitie kan herstellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2016 12:09 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dit soort volumes over meerdere schijven zijn vrijwel onmogelijk om te herstellen tenzij je een image heb van het volume. Je tool moet al over alle schijven kijken om te zien waar data beland is.

Misschien is het in de toekomst beter om gebruik te maken van storage spaces. Je kan dan ook nog wat redundancy qua disks inbouwen.

Verwijderd

Topicstarter
De oorspronkelijke partitie herstellen bleek onmogelijk.

Uiteindelijk heb ik via getdataback (bijna) alle bestanden kunnen kopieren naar 2 andere harddisks,
daarna de oorspronkelijke 4 TB opnieuw geformateerd, en alles terug gekopieerd.

Storage Spaces hebben blijkbaar ook veel nadelen (verwijderen van schijven is blijkbaar niet zo eenvoudig oa)
Ik heb nu drive pool geïnstalleerd om data over meerdere schijven te kunnen plaatsen.
Pagina: 1