clean install procedure for dummies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusty_OO7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-04 18:38
Hallo,

Ik heb een zelf samengestelde pc gekocht en wil windows er zelf op installeren. Vermits ik nog vrij nieuw ben met deze zaken, kan iemand me dummy style uitleggen hoe dit in zijn gang gaat.

Voor zover ik het heb begrepen:
moet ik gewoon bootable usb stick met windows in de pc steken voor ik hem opzet
dan opzetten en in BIOS aangeven om te starten van usb drive
en dan start hij installatie?
dan drivers installeren in juiste volgorde.

vraagjes:
is elke usb goed om een booralbe divice mee te maken?
Fijnere stapjes of belangrijke dingen om mee rekening te houden zeer welkom

Alvast bedankt,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Over welke Windows gaat het? Wat heb je zelf al gezocht? Hier is zoveel over te vinden, dat ik me niet kan voorstellen dat je niets vinden kan.

Usb stick moet usb 2.0 zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 25-04-2016 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 22:05
1. Koop een usb stick
2. Zoek op windows media creation tool (for windows 10)(https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10)
3. Start de media creation tool
4. Kies usb en laat installatie daarop zetten
5. Start vanaf usb stick
6. Installeer systeem (wellicht op usb)
7. klaar.
CptChaos schreef op maandag 25 april 2016 @ 01:43:
Over welke Windows gaat het? Wat heb je zelf al gezocht? Hier is zoveel over te vinden, dat ik me niet kan voorstellen dat je niets vinden kan.

Usb stick moet usb 2.0 zijn.
Usb stick moet 2.0 zijn ? Hoezo ? Ik installeer windows altijd met usb3.0 sticks....

[ Voor 39% gewijzigd door ExilaaHH op 25-04-2016 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ExilaaHH schreef op maandag 25 april 2016 @ 01:45:
[...]
Usb stick moet 2.0 zijn ? Hoezo ? Ik installeer windows altijd met usb3.0 sticks....
Zullen we dan gewoon zeggen "USB 2.0 of beter"?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Zoek ook handleidingen met google, dus wat je nog instellen moet, bijv in de bios/uefi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het enige dat je moet instellen is opstarten van USB.
Dan stop je de bootable stick erin, opnieuw opstarten en de aanwijzingen op het scherm volgen.

Als alles klaar is, start windows update zodat je de laatste updates en drivers binnenkrijgt, daarna natuurlijk weer opnieuw opstarten zodat de updates verwerkt worden..

Alleen als een bepaalt apparaat echt niet wil werken, kan je daarvoor handmatig de drivers toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
En niet onbelangrijk: als je de updates etc allemaal binnen hebt, rechtsklik je op de startknop en kies je voor Apparaatbeheer. Zie je geen uitroeptekens? Gefeliciteerd!

Zie je echter wel uitroeptekens, dan zijn er nog wat apparaten die een stuurprogramma missen (of er is iets anders aan de hand). Kijk eerst is of je er bij de fabrikant kan halen, of gebruik Snappy Driver Installer om te kijken of die er raad mee weet. Nog steeds niet gevonden? Kopieer en plak het (eerste) hardware ID in Google en dan moet je het wel gaan vinden. Dit id vind je bij Eigenschappen als je op het apparaat dubbelklikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ExilaaHH schreef op maandag 25 april 2016 @ 01:45:
usb 3.0 sticks moeten in een usb3.0 slot. 2.0 hoeft dat niet. Grotere kans dus dat die werkt bij iedereen. Weet zelf ook wel dat usb 3.0 zou moeten werken, maar heb geen glazen bol die wat verteld over de pc van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusty_OO7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-04 18:38
Ok thx guys, lijkt dus vrij straight forward te zijn.

msschn nog een extra vraagje: zijn er best voorzorgsmaatregelen die je neemt i v m backups/recoverie partitie maken? Is dit makkelijk te doen.

Kan zijn dat dit een lul vraag is, sorrie dan :p.
Pagina: 1