Vraag

• Crusty_OO7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-04-2025
Hallo,

Mijn oude laptop heeft enige tijd probleempje ontwikkeld waardoor er een probleem is met de stroomtoevoer.
Meebepaald laadt de batterij nog steeds op maar enkel als je de stroomkabel in de juiste positie draait (wat mij deed denken dat het aan dc jack lag). echter zelfs als het lampje van de batterij brandt is er direct een probleem als je de pc aanzet. Het lapje en scherm beginnen direct te flikkeren, er komt dus blijkbaar niet genoeg stroom door. Op batterij draait de pc wel zonder problemen.

De dc jack is al eens gerepareerd en is nu met lijm op het mobo bevestigt. In plaats van rechtstreeks gesoldeerd te zijn is de dc jack met 2 kabeltjes verbonden met het mobo. Dit heeft lang gewerkt.

Heb hem bij twee mensen binnen gedaan. Eerste zei dat het onduidelijk was of het mbo of contact was, hij wou er niet terug aan beginnen om het te repareren. Tweede zei mobo. Maar nu dat ik hem zelf heb opengelegd en de volt meet van de power supply zie ik dat er slechts soms stroom door de dc jack gaat. De kabel wat bewegen kan stroom doen vloeien/stopzetten (wat ik dus eigenlijk al eerder had waargenomen en gezegd hadtegen die dudes). Als je dus de stroom insteekt en hij zat goed en je meet het denk je dus dat er geen probleem is maar als je met de kabel draait zie je dat er toch iets mis is met het contact.

Kan het bovenstaand beschreven fenomeen het mbo zijn? of denken jullie dat het toch de dc jack is. Als dc jack is kan ik het nog wel proberen goedkoop te repareren.

Het gaat om een medion erazer x6813.
Dit is het moederbord http://nl.aliexpress.com/...tested-OK/1908590290.html

btw is het safe om een moederbord van zulke site te kopen? het zegt ook zonder cpu te zijn, dus kan ik dan niet veel mee doen zeker tenzij ik die van mijn oud moederbord kan krijgen en kan bevestigen wat waarschijnlijk veel te geavanceerd is voor mijn kunnen.

Ik voeg later nog fototje toe.

alvast bedankt

Alle reacties

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 10:04

Emiel1984

Made in NL

Ik ga er even vanuit dat je garantie al verlopen is. Waarom veel tijd en moeite besteden en een hoop geld uitgeven..terwijl je ook kan kijken naar een nieuwe goede laptop.

Persoonlijk had ik hem zelf al opengeschroefd om te kijken of de kabels nog goed gesoldeerd zijn. Ook zou je het voltage kunnen meten als je de voeding hebt aangesloten, om na te gaan of de adapter niet defect is geraakt.

Dit kost je wellicht wel een uur of 2 als je de tijd ervoor neemt.

Je kan ook kijken hoeveel een nieuwe laptop kost met garantie.. Of een 2e hands laptop als je budget wat krap is. Het moederbord is wel erg prijzig namelijk..

[ Voor 8% gewijzigd door Emiel1984 op 25-04-2016 02:25 ]

[LTS][MTS][HTS]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Zonder foto's van jouw moederbord kunnen we niks. Verhaal is leuk, plaatje zegt meer.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:56
Vrijwel zeker de connector zelf, (als de later gesoldeerde draadje nog goed zitten) die dingen kosten maar een paar euro. Even zoeken naar eentje met de goeie buiten en binnen diameter. (zoekterm laagspanningsconnector bus; bij conrad bv) Foto heeft in dit geval geen zin, van buiten zie je er wrs toch niks aan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-01 06:57
Ik vervang deze connectors , en doe dit een Beetje als hobbie er bij, PM me indien je intresse hebt in een reparatie.

• Crusty_OO7
Dit zou een link naar de fototjes moeten zijn (nog nooit imgur gebruikt dus hoping):
http://imgur.com/a/ikgNU

@Emiel: ik heb hem uiteengeschroeft en lader getest. die is ok. echter wanneer ik stroom meet op de solderingspunten van de dc jack zie ik dat er enkel stroom doorkomt in bepaalde posities.

Waarom geld aan uitgeven. Het was een dure laptop die nog steeds meer kan als een nieuwe van 500 euro ofzo. Vermits de twee dudes waar ik hem binnengebracht heb echter hebben gezegd dat ze niet kunnen repareren heb ik nu een nieuwe pc bestelt. het repareren van de pc is nu dus eerder een beetje een project om te leren. een nieuw moederbord kopen ga ik dus zoizo niet meer doen.

@tens zo'n connectortje kan ik daar eender wat van bestellen zolang juiste diameters?

het is ook zo dat de connector nu vastgelijmt zit (zie foto's). Is dit nog te verwijderen? iemand een goede methode om dit te doen zonder het mobo te beschadigen??

• Tens
Crusty_OO7 schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:35:
Dit zou een link naar de fototjes moeten zijn (nog nooit imgur gebruikt dus hoping):
http://imgur.com/a/ikgNU

@Emiel: ik heb hem uiteengeschroeft en lader getest. die is ok. echter wanneer ik stroom meet op de solderingspunten van de dc jack zie ik dat er enkel stroom doorkomt in bepaalde posities.

Waarom geld aan uitgeven. Het was een dure laptop die nog steeds meer kan als een nieuwe van 500 euro ofzo. Vermits de twee dudes waar ik hem binnengebracht heb echter hebben gezegd dat ze niet kunnen repareren heb ik nu een nieuwe pc bestelt. het repareren van de pc is nu dus eerder een beetje een project om te leren. een nieuw moederbord kopen ga ik dus zoizo niet meer doen.

@tens zo'n connectortje kan ik daar eender wat van bestellen zolang juiste diameters?

het is ook zo dat de connector nu vastgelijmt zit (zie foto's). Is dit nog te verwijderen? iemand een goede methode om dit te doen zonder het mobo te beschadigen??
de foto's gezien; kan nu begrijpen waarom anderen zeggen dat reparatie niet mogelijk is. Het risico van schade aan het moederbord is reëel. Niet het gemakkelijkste projectje 'om te leren'. Afgezien van diameter is voor montage ook de positie van de pootjes belangrijk natuurlijk. (als je in de buurt van Winterswijk woont mag je wel langskomen kunnen we het wrs samen wel oplossen).

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Crusty_OO7
Tens schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:13:
[...]

de foto's gezien; kan nu begrijpen waarom anderen zeggen dat reparatie niet mogelijk is. Het risico van schade aan het moederbord is reëel. Niet het gemakkelijkste projectje 'om te leren'. Afgezien van diameter is voor montage ook de positie van de pootjes belangrijk natuurlijk. (als je in de buurt van Winterswijk woont mag je wel langskomen kunnen we het wrs samen wel oplossen).
Hey, tof dat je hulp wil bieden :). Helaas woon ik zelf in Antwerpen dus zou beetje ver gaan zijn.

Jij denkt dus ook dat die lijm het moeilijke is? Ik dacht zelf om deze te proberen verwijderen met op te warmen en/of flux pen te gebruiken. Ben nu toch wel vrij zeker dat het de dc jack zelf is of het gesoldeerd kabeltje in de jack zelf.

Nu toch al een keertje een laptop volledig gedemonteerd. Was eigenlijk goed te doen en leerrijk. had wel een filmpje om me op te baseren. Ga toch proberen om het verder te repareren. Als het misgaat verandert er eigenlijk toch niets de laptop is immers onbruikbaar zonder oplaad mogelijkheid.

• Tens
Crusty_OO7 schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:59:
[...]

Hey, tof dat je hulp wil bieden :). Helaas woon ik zelf in Antwerpen dus zou beetje ver gaan zijn.

Jij denkt dus ook dat die lijm het moeilijke is? Ik dacht zelf om deze te proberen verwijderen met op te warmen en/of flux pen te gebruiken. Ben nu toch wel vrij zeker dat het de dc jack zelf is of het gesoldeerd kabeltje in de jack zelf.

Nu toch al een keertje een laptop volledig gedemonteerd. Was eigenlijk goed te doen en leerrijk. had wel een filmpje om me op te baseren. Ga toch proberen om het verder te repareren. Als het misgaat verandert er eigenlijk toch niets de laptop is immers onbruikbaar zonder oplaad mogelijkheid.
Ligt echt aan het soort lijm wat gebruikt is, warme lucht wil wel eens helpen. Alleen als je het moederbord te heet maakt vallen er daar onderdelen af. Als echt niks lukt kan je de voedingskabel vast solderen, geen echte oplossing want dat gaat gegarandeerd weer losbreken omdat je wrs geen trekontlasting voor elkaar krijgt daar, maar je kunt er nog wel weer een tijd(je) mee werken.

Pagina: 1