Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-03-2024
Hallo Tweakers,

Momenteel ben ik mijn bachelor Informatiewetenschappen aan het afronden. Een logische vervolgstap zou zijn een master volgen, maar aangezien ik Bio-informatica in Delft/Leiden wil studeren en nu in Groningen zit heb ik daar helaas niet de financiële middelen voor.

Het idee is om een traineeship of startersfunctie voor een jaar of 5 te doen zodat ik mij daarna weer volledig op de studie kan concentreren. Nu is mijn vraag, wat kan ik eigenlijk vragen als bachelorstudent? Wat is marktconform? Moet ik er stevig rekening mee houden dat ik geen master heb en dus misschien ondergekwalificeerd ben?

profiel;

24 jaar
Omgeving Groningen
1 jaar ervaring als Software Ontwikkelaar (wel voornamelijk front-end werk)

Ik ben wel eens benaderd door een bedrijf op LinkedIN, die hadden het na een aantal gesprekken over ongeveer 2500e per maand. Is dit redelijk? Voor welke bedragen zijn jullie bijvoorbeeld begonnen met werken? Nu vind ik het erg lastig om bij bedrijven te kunnen pijlen wat ik ongeveer waard zal zijn.

De baan die ik graag zou willen doen zit in de Software Engineer hoek, het liefst regio Groningen.

Bedankt voor jullie input alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

In principe is je leeftijd x 100 wel een aardige graadmeter, maar doe jezelf een plezier en maak deze fout niet. Je kan tot 1000 per maand lenen dus niet rondkomen lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Anoniem: 699209 schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:24:
In principe is je leeftijd x 100 wel een aardige graadmeter, maar doe jezelf een plezier en maak deze fout niet. Je kan tot 1000 per maand lenen dus niet rondkomen lijkt me sterk.
Je insinueert dat stoppen met mijn studie een foute keuze zou zijn? Het liefst continueer ik mijn studie maar de koek bij duo is op en om nou een 2-jarige master vol te gaan lenen om vervolgens op het hongerloontje van een Phd (wat de vervolgstap is) te gaan afbetalen ben ik ook niet heel erg happig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:11

Zenix

BOE!

Met een rente bij lenen 0,01% is het geen groot probleem op dit moment, rente zal wel laag blijven de komende jaren. En hoezo moet je PhD hierna doen?

Je geeft aan dat je financiële middelen niet hebt, maar die heb je wel, het is aan jou de keus om te beslissen of je die middelen wilt gebruiken.

Ook al verdien je weinig als je PhD moet doen, terugbetaling is naar draagkracht. Als je bijvoorbeeld minimumloon krijgt hoef je maandelijks bijna niets te betalen.

Als het gaat om salaris inderdaad leeftijd x100 is goede graadmeter.

Daarnaast is er topic hier met honderden salarissen.

[ Voor 18% gewijzigd door Zenix op 24-04-2016 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 699209

whoopy_ schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:26:
[...]

Je insinueert dat stoppen met mijn studie een foute keuze zou zijn? Het liefst continueer ik mijn studie maar de koek bij duo is op en om nou een 2-jarige master vol te gaan lenen om vervolgens op het hongerloontje van een Phd (wat de vervolgstap is) te gaan afbetalen ben ik ook niet heel erg happig op.
Dat insinueer ik inderdaad, maar met deze nieuwe informatie is het nog duidelijker. Als je echt een PhD wil dan is stoppen niet eens een optie. Bovendien is terugbetalen naar draagkracht dus met je hongerloontje hoef je vrijwel niets af te lossen.

Ik denk ook dat je onderschat hoe snel uitgaven worden aanpast op de 2500-3000 die je straks binnenharkt als je gaat werken. Dat is financieel pas een uitdaging als je dan gaat studeren. Als je het al voor elkaar krijgt om te stoppen met werken als het het huisje, boompje, beestje lonken.

Laat je niet bang maken door de horrorverhalen over het leenstelsel. Het is enorm sociaal opgezet dus als je het niet te gek maakt de komende twee jaar lukt dat echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-07 13:43

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij kan je beter gewoon je master afronden (dus bijlenen en leven op spaghetti en tomatensaus), dan 5 relevante werkervaring opdoen, en vervolgens een PhD gaan doen.

Dan ga je waarschijnlijk ook (veel) meer verdienen in die 5 jaar dat je werkt, en ben je op termijn dus beter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:46

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

[...]

Bedoel je hiermee dat je stufi afgelopen is, of je leenrecht? In het eerste geval zou ik vooral doorstuderen en lenen, in het tweede geval heb je maar 1 keuze en dat is aan het werk gaan en flinke bergen geld opzij zetten. Als je je master in deeltijd kan doen kun je er naast werken voor een paar dagen in de week, maar voltijd studeren en een baan die dat kan ondersteunen zijn vrij lastig (lees: vrijwel niet) te combineren. "Even 's avonds studeren" zit er na een volle werkdag minder vaak in dan je denkt ;)

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
whoopy_ schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:19:
Momenteel ben ik mijn bachelor Informatiewetenschappen aan het afronden. Een logische vervolgstap zou zijn een master volgen, maar aangezien ik Bio-informatica in Delft/Leiden wil studeren en nu in Groningen zit heb ik daar helaas niet de financiële middelen voor.

Het idee is om een traineeship of startersfunctie voor een jaar of 5 te doen zodat ik mij daarna weer volledig op de studie kan concentreren. Nu is mijn vraag, wat kan ik eigenlijk vragen als bachelorstudent? Wat is marktconform? Moet ik er stevig rekening mee houden dat ik geen master heb en dus misschien ondergekwalificeerd ben?
Mijn advies zou zijn doorstuderen. Zoek anders een bijbaantje om te helpen de kosten te dekken naast leningen bij DUO. Ergens denk ik dat het niet zo makkelijk is om na vijf jaar werken weer te gaan studeren. Met de huidige rentes is die studielening goedkoper dan ooit.
Wie zegt dat je die Ph.D moet gaan halen? Na je master kan je ook lekker gaan werken als je dat wil. En zoals ik eerder al zei, neem een bijbaantje. Elke euro die je zo verdiend hoef je niet te lenen. En in vakanties kan je full time aan de slag.

Indien je voor de Ph.D wil gaan moet je niet stoppen. Je bent al genoeg tijd kwijt om op het punt te komen dat je kan solliciteren op zo'n onderzoeksplek. Een Ph.D halen vereist veel toewijding en inzet. Je zal daar ook nog de nodige jaren mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

En jij denkt dat je wel nu 5 jaar redelijk gaat verdienen, daarna een 2-3 jaar gaat studeren van je spaargeld, en dan nog 4 jaar tegen een hongerloontje gaat werken, allemaal nadat je al redelijk goed verdiende? Natuurlijk niet.

Overigens laten we niet overdrijven. Ja het bedrijfsleven betaald beter dan een PhD, maar tegelijk heeft een PhD'er in Nederland ook niet echt te klagen. Maar dan moet je het wel vergelijken met een net afgestudeerde en niet met iemand die al 5 jaar heeft gewerkt, want die krijgt meer in het bedrijfsleven vervolgens terwijl een PhD'er gewoon standaard schalen heeft.

Overigens denk ik dat die 2500 per maand niet slecht is, maar andere voorwaarden maken natuurlijk ook een hoop op. Ruwe gok van mij zou zijn dat je op HBO niveau betaald zal krijgen. Je hebt dan wel een universitaire opleiding, maar ook een niet afgeronde opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:44

P_Tingen

omdat het KAN

^^ Dit, met bovenbuur. Daarnaast: iedere student heeft nu te maken met het nieuwe leenstelsel. Mijn dochters hebben beide nog bachelor in het oude systeem maar zullen hun master in het nieuwe moeten. Toch is er niet eens het kleinste begin van een greintje twijfel of ze dat wel of niet zullen doen. Je moet wel!

Mijn advies is dan ook niet anders dan de anderen hier. Daarnaast: als je al een jaar ervaring hebt als softwareontwikkelaar, probeer dan een bijbaantje in die richting te krijgen. Gerede kans dat je dat in je eigen uren kan regelen, dus goed te combineren.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Paar dingen: waarom is een phd inderdaad de logische vervolgstap? De meeste mensen doen geen phd na hun masters. Verder is dat een baan waar je op moet solliciteren voor een plek; het is dus niet eens gezegd dat je een plek kan vinden (ook nog in het gebied waar je interesse in hebt). Ten slotte zijn de schalen voor een phd student op het moment: 2174 / 2532 / 2651 / 2779 voor opvolgende jaren. Als ik dat vergelijk met een geschat startsalaris van een bachelor tussen de 2000-2500 is dat niet zo'n hongerloontje.

Nu stoppen is volgens mij de grootste fout die je kan maken. Je gaat dan naar alle waarschijnlijkheid niet meer verder studeren. Je hele begincarriere krijg je dan naar bachelorniveau betaald; dat kost je tienduizenden euros door de jaren heen. Ook heb je nog kans dat als je nu gaat werken en dan weer wilt studeren je het instellingscollegegeld moet betalen, omdat je niet meer stufigerechtigd bent dus geen 2000 euro per jaar maar eerder iets van 5k.

Doe jezelf een lol en maak die 2 jaar nog af; ga op zaterdag bij de AH werken ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Als developer zonder echt ervaring zou ik in mijn handen knijpen met 2500 per maand.

En ik denk dat je na vijf jaar werken heel moeilijk weer gaat studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Ja zoals bovenstaand, ik zou adviseren gewoon te beginnen aan een Master en een bijbaantje te zoeken. Ik kom zelf uit Groningen en heb de stap gemaakt naar Leiden en ga studeren in Delft voor m'n master. Stuur maar een pm als je vragen hebt oid mbt bijv het studentleven hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:02
Zonder twijfel direct doorstuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]
het hongerloontje van een Phd
Heb je je daar uberhaupt al eens in verdiept? Want als je denkt dat je met slechts een Bachelor makkelijk meer kunt verdienen dan als promovendus zou ik m'n verwachtingen maar eens bijstellen....

Bovendien: Terug de schoolbanken in wanneer je al vijf jaar werkt (en vijf jaar gewend bent geraakt aan een vast salaris + eventuele maandelijkse verplichtingen hebt gekweekt + vijf jaar ouder bent en studeren sowieso lastiger wordt) valt zonder twijfel zwaarder dan nu door te zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door naitsoezn op 25-04-2016 09:27 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:34
Kort: die master, ook al moet je het geld ervoor lenen is de beste investering die je ooit in jezelf kunt doen. Dat betaalt zich dubbel en dwars uit.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Ik reageer eigenlijk nooit op dit soort vragen, maar deze viel me op. Bij deze dus. :)

Master halen, anti-kraak gaan wonen (max 200 all in) op locatie, zo min mogelijk lenen om het twee jaar gezond vol te houden, rekening houdend met de lage maandlasten van antikraak wonen. 2500,- voor een bachelor vind ik zelf al erg netjes, maar dat is korte termijn denken. My two cents. :)

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ben zelf opgegroeid in de buurt van Leiden en mijn broertje (29 jaar) heeft hetzelfde pad bewandeld als jij zou willen (HBO en master bio informatica) en werkt nu bij een top bedrijf hierin. Ik heb zelf alleen HBO, verschillen in salaris is nihil (gezien leeftijd). Gezien mijn persoonlijke ervaring, ga je tijdens je werk lastig een universitaire studie doen (heb zelf 3 vakken afgerond op Open Universiteit) en ervaar (op dit moment) nog geen meerwaarde voor master (ben zelf 31), maar zie voor langere termijn dat ik mijn master wel moet gaan halen (bijvoorbeeld als ik architect of team manager wil worden bij grote bedrijven of internationale functies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:58
Voor de meeste mensen is het ook qua motivatie enorm moeilijk om na een aantal jaar werken weer voltijds te gaan studeren. Dat ritme en die vaardigheden die bij studeren komen kijken slijten snel en je went snel aan de nieuwe omstandigheden met bijkomende voor en nadelen.

Wellicht is deeltijd een idee als je je zorgen maakt om de financiën.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

MBO begint rond 1600-1800, HBO al snel 1800-2200 en WO zit je 2200-2600 bijvoorbeeld als bruto maandloon. Maar aardig wat jaartjes aan loongroei later is die MBOer zeg 2200 en de HBOer 3000 en de WOer 4000.

Er is een verschil tussen startloon en loonstijging/eindloon wat je dus niet uit het oog moet verliezen. Die 2 jaartjes langer, als je in het juiste vakgebied zit, kunnen zich op korte termijn toch aardig gaan terugbetalen.

Kijk dus vooral naar wat je wilt/leuk vindt en laat je niet teveel (af)leiden door eventueel bijlenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 25-04-2016 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
naitsoezn schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:24:
[...]

Heb je je daar uberhaupt al eens in verdiept? Want als je denkt dat je met slechts een Bachelor makkelijk meer kunt verdienen dan als promovendus zou ik m'n verwachtingen maar eens bijstellen....
Precies. Uit mijn hoofd verdient een PhD in het eerste jaar zo'n 2100 en zo'n 2900 in het laatste (4e) jaar. Lijkt me prima te doen.

* RoD heeft ook een PhD gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 15:52
Anoniem: 699209 schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:24:
Dat houdt wel een keer op volgens mij he tot je 40e klopt het wel ongeveer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
RoD schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:18:
[...]

Precies. Uit mijn hoofd verdient een PhD in het eerste jaar zo'n 2100 en zo'n 2900 in het laatste (4e) jaar. Lijkt me prima te doen.

* RoD heeft ook een PhD gedaan.
Volgens mij is het 100 euro lager, maargoed het is makkelijk op te zoeken in de CAO. Daarnaast goed om te weten dat je het eerste jaar relatief weinig verdient. Dus 2000-2100 en het tweede jaar in één keer 500 euro omhoog gaat. Daarna gaat de groei gestaag door tot inderdaad 2800-2900 euro

@whoopy_ het is mij niet helemaal duidelijk of je nu een bachelor doet aan een HBO instelling of aan een WO instelling. Dit maakt nogal uit of je nu wilt gaat werken. Als WO'er met alleen een universitaire bacheror op zak lijkt me dit echt niet aan te raden. Je hebt en een achterstand op de HBO'ers (zeker voor het type werk) en je universitaire opleiding niet afmaken is wel wat lastiger uit te leggen op je CV.

Voor de rest is alles al wel gezegd. Lekker door studeren dus (heb btw ook in Groningen gestudeerd, daar hebben ze toch ook gewoon bio-informatica?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Bedankt voor jullie reacties.

Als ik deze reacties zo lees wordt mij stevig aangeraden om door te studeren omdat vaak iemand na 5 jaar geen zin heeft om weer te gaan studeren en er door de jaren best een salaris misgelopen wordt.

Terechte argumenten lijkt mij. De situatie voor mij is echter het volgende; 24 jaar en bezig met mijn 5e studiejaar (2 jaar hbo gedaan, nu bijna klaar met 3-jarige WO-bachelor). Als ik een master zal gaan doen betekent dit dat ik collegegeld, huur, eten, zorgverzekering voornamelijk uit mijn lening zou moeten betalen. (En misschien een stukje zonder leenrecht)

De lasten zijn ongeveer dit:
collegegeld; 165
huur + eten: 450 (ik woon samen dus vandaar dat het wat laag uitvalt)
zorgverzekering: 100

Dan kom ik al op ongeveer 715 euro, alleen voor de basisbehoeften. Financiële steun van mijn ouders hoef ik niet te verwachten, dus dit moet ik zelf opbrengen.

Met mijn bijbaan als software ontwikkelaar verdien ik ongeveer 400e per maand. Betekent dat ik elke maand in ieder geval wel 400e bij moet lenen. Wat dus neerkomt op 9600 euro lenen voor het volgen van een master (2 jaar). Hierbij ga ik er nog vanuit dat ik kan blijven werken tijdens mij studie en dat ik de master nominaal afrond.

Stel nou dat ik begin als voltijd software ontwikkelaar en mijn salaris wordt 2200 euro bruto per maand. Dit zal netto ongeveer 1800 euro zijn. Dit doe ik 2 jaar waardoor ik +- 43200 verdien. Hier trek ik 24000 euro vanaf wat ik aan lasten per maand zal hebben. Dan zou ik, hypothetisch gezien, 28800 over kunnen houden wat omgerekend 1200e per maand is tijdens het studeren.

Natuurlijk ben ik mij er van bewust dat dit een simplistische redenatie is waar zeker wat haken en hogen aan zitten (je gaat je aanpassen aan wat je verdient etc). En natuurlijk zou ik nu 2 jaar werken voor een lager salaris dan wat ik zou krijgen als ik eerst 2 jaar master zou doen en daarna gaan werken. Maar dit is toch geen heel slecht plan? Mijn vriendin is op dit moment AIOS dermatologie en zou tegen die tijd natuurlijk ook financieel kunnen bijspringen.

@EJPostema; hier gaat het om een WO-bachelor
@Neitsoezn: Misschien is hongerloontje wat gechargeerd, maar als ik nu eerst een master ga doen en reken dat het mij een half jaar zou kosten om een promotieplek te vinden zou dat betekenen dat ik ongeveer 2200e op mijn 27e verdien. DIt is een stuk lager dan wat je na 3 jaar in de IT zou verdienen.
@Zoijar: Direct een Phd volgen hoeft natuurlijk niet, maar wil de optie voor later wel graag openhouden en daarom zeker een master halen.

Nogmaals bedankt voor jullie eerlijke en concrete reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:58
Ik vind het gezond dat je er zo over nadenkt en een afkeur hebt om jezelf in de schulden te steken, daarnaast ben ik ook tegen het huidige systeem van studieschulden, maar toch denk ik dat je er spijt van krijgt als je het niet doet als ik het zo lees.

7 jaar lang studeren is in ieder geval niet uitzonderlijk en als je dat afsluit met een master diploma dan heb je het gewoon goed gedaan. Je zou ook nog eens kunnen kijken of er wellicht een andere beurs is waarvoor je in aanmerking komt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je krijgt wel zorgtoeslag nog, dus dat scheelt.
@Neitsoezn: Misschien is hongerloontje wat gechargeerd, maar als ik nu eerst een master ga doen en reken dat het mij een half jaar zou kosten om een promotieplek te vinden zou dat betekenen dat ik ongeveer 2200e op mijn 27e verdien. DIt is een stuk lager dan wat je na 3 jaar in de IT zou verdienen.
Op korte termijn, en misschien op lange termijn ook wel, kost een PhD gewoon geld tov direct het bedrijfsleven in gaan. (Als we het hier over relevante studies hebben, PhD in communicatiewetenschappen betaald meer dan werkloos op de bank zitten). Dat is zo. Maar als je het nu als iemand met 0 werkervaring al eigenlijk weinig vind, hoe denk je dan dat je erover denkt als je kan kiezen tussen €3000 verdienen (ruwe gok met master + paar jaar werkervaring) of €2100 euro bij PhD verdienen?

Voor mij was de keuze om een PhD te gaan doen daar ook voor een deel op gebaseerd: Doe ik het niet direct, dan doe ik het nooit, want de terugval in salaris is dan simpelweg te groot voor een hobbyproject. (Even gechargeerd over een PhD).
Stel nou dat ik begin als voltijd software ontwikkelaar en mijn salaris wordt 2200 euro bruto per maand. Dit zal netto ongeveer 1800 euro zijn. Dit doe ik 2 jaar waardoor ik +- 43200 verdien. Hier trek ik 24000 euro vanaf wat ik aan lasten per maand zal hebben. Dan zou ik, hypothetisch gezien, 28800 over kunnen houden wat omgerekend 1200e per maand is tijdens het studeren.
Plan B: Je gaat je MSc doen. Nu wordt je salaris 2500 euro bruto per maand, oftewel netto een 2000 euro. Hiervan trekken we 1000 euro vanaf (ik geloof dat je dat bedoelt met je 24000 euro lasten per maand :P), dan zou je, heel erg hypothetisch gezien, 1500 euro per maand overhouden. Oftewel die 9600 euro heb je binnen net iets meer dan een half jaar afgelost. Met je zorgtoeslag meegerekend tijdens je studie zelfs nog wat sneller :).

Nu denk ik dat deze getallen optimistisch zijn, maar het zijn dezelfde als waar jij mee rekende (enkel ga ik uit van iets meer salaris omdat je je MSc dan hebt. Maar zelfs als je dat niet doet veranderd het niet heel erg).

Ik ben zelf ook niet van het lenen. Maar het bedrag waar we het hier over hebben, plus dat ik het idee krijg dat je je financiën wel serieus neemt, zou voor mij een inkoppertje zijn: Gaan studeren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Volgens mij is het dus nu 2 jaar op een houtje bijten om geld opzij te zetten voor je studie of straks een paar jaar om het terug te betalen. Vergt volgens mij wel behoorlijk wat discipline om dat als werkende op te brengen terwijl iedereen om je heen daar vrolijk van aan het leven is.

Verder ook afwegen of je die master sowieso wilt. Toen ik duaal wilde verder gaan waarschuwden ze me daar voor dat ik uiteindelijk in het werk zou op gaan en het diploma uiteindelijk zou laten schieten. Daarom heb ik er toen voor gekozen sowieso full-time te blijven studeren. Risico is er toch dat je uiteindelijk zegt laat maar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

EJPostema schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:11:
Volgens mij is het 100 euro lager, maargoed het is makkelijk op te zoeken in de CAO.
Psst Zoijar in "Startsalaris student die na bachelor stopt" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Andere rekensom en uitgaande van het ergste geval. Je leent twee jaar maximaal bij duo (862,50 per maand)
Dit betekend zon 20700 euro aan studieschuld met een looptijd van 30 jaar en minimale rente.

Oftewel je mag een slordige 60-100 euro per maand terug gaan betalen. Daarnaast ga je uiteindelijk veel meer verdienen (scheer alles even over één kam, maar ik denk dat dit wel uit kan met een wo-bachelor vs wo master zeker in een vakgebied als bio-informatica). Zie afbeelding.

Ik snap dat je het niet fijn vind om schulden te maken en dat is ook een hele goede manier van denken/leven. Maar lenen voor je toekomst is wel iets anders dan lenen voor een tv/auto, zeker als de kans aanwezig is dat het makkelijk uit kan. Ik heb nu een soort van worst case scenario geschetst en je ziet aan de grafiek dat je over 20-30 jaar je het hele geleende bedrag per jaar extra verdiend.

Onderschat ook echt niet wat het doet op de arbeidsmarkt door aan te komen zetten met een WO-bachelor, hier is de Nederlandse arbeidsmarkt niet voor gemaakt. Je gaat echt het onderspit delven met HBO-studenten die een jaar langer werkervaring hebben.

PS: Ik was overigens ook 26 toen ik klaar was (HBO -> WO) en dat is echt geen ramp. Zit nu na 2 jaar werken op jan modaal

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-BcHIJHixLSg/ThRIERBq-mI/AAAAAAAAA9A/_0qyGDRK_-0/s1600/Onderwijsgrafiek+%2523+-+Inkomensverschillen.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-07 13:43

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij gaan we er in deze discussie niet uitkomen. Iedereen raad je aan om door te studeren, maar jij wil niet. Je hebt je keuze al gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Snap wel dat ie gezien zijn beperkte inkomen misschien niet wil.
Having said that: als je in Groningen een goede baan als devver kunt krijgen is dat volgens mij ook een zeldzaamheid. Zoveel is er daar niet namelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
ocn schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:42:
Volgens mij gaan we er in deze discussie niet uitkomen. Iedereen raad je aan om door te studeren, maar jij wil niet. Je hebt je keuze al gemaakt.
Voor zover ik weet kan jij niet bepalen of ik mijn keuze al heb gemaakt. Ik ben inderdaad geneigd richting werken en daarna een master doen, dat dit mij blind maakt voor input van anderen is incorrect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
The Eagle schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:07:
Snap wel dat ie gezien zijn beperkte inkomen misschien niet wil.
Having said that: als je in Groningen een goede baan als devver kunt krijgen is dat volgens mij ook een zeldzaamheid. Zoveel is er daar niet namelijk.
Dat is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden ja, vooral de toffe programmeerbedrijven zitten voor mijn gevoel voornamelijk in Amsterdam en omstreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:44

P_Tingen

omdat het KAN

whoopy_ schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:06:
De situatie voor mij is echter het volgende; 24 jaar en bezig met mijn 5e studiejaar (2 jaar hbo gedaan, nu bijna klaar met 3-jarige WO-bachelor). Als ik een master zal gaan doen betekent dit dat ik collegegeld, huur, eten, zorgverzekering voornamelijk uit mijn lening zou moeten betalen. (En misschien een stukje zonder leenrecht)
Er ontgaat me even wat er hier fundamenteel anders is bij jou dan bij zo ongeveer alle andere studenten; die moeten na hun bachelor toch ook gewoon lenen?

Of ontgaat mij nou iets?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Neem ook in overweging dat je in een master flink kunt werken aan je netwerk en je kansen op de arbeidsmarkt
Bij einde bachelor zijn de meeste recruiters/detacheerders nog niet zo geïnteresseerd en heb je weinig dingen zoals carrièredagen en stages. Einde master heeft dat wel.

Daarnaast is de vraag of je in Groningen wilt blijven of toch naar het Westen wilt. Verhuizen en wonen op een studentbudget is behapbaarder dan wanneer je een fijne eigen woning hebt in Groningen.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurd
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-07 11:56
Mag ik een andere erg subjective kijk erop geven?

Ooit verdiende ik bijna 7000 gulden per maand. Dat was eind jaren 90. Ik had enkel LTS electro C maar ik kon mezelf goed verkopen door te laten zien wat ik kon en via referenties.

Toen werd ik ziek en toen ik jaren later hersteld was had ik niks behalve mijn LTS electro C om te laten zien wat ik kon. Je kan je denk ik wel voorstellen hoe de afgelopen 10 jaar me zijn afgegaan.

Het kwam uiteindelijk wel goed maar het had me ruim 10 jaar gescheeld als ik de juiste papieren had gehad.

Dus... zoals velen hierboven... studeer zover door als je kan of tenminste totdat je denkt dat je het uiterste van je kunnen bereikt hebt. Het liefst een stuk daarboven want in de praktijk leer veel meer dan op school.

Stel jij bouwt een carrière op en raakt het kwijt, zorg dat je tenminste een solide basis hebt op het weer vanaf op te kunnen bouwen.
Pagina: 1