janamsterdam schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:16:
In windows gaat soms alles traag, vooral als ik meerdere browsers open hebt. Dan gaat ie 20 seconden super traag en dan ineens weer soepel.
Terwijl ik op een oudere pc makkelijk alles soepel kan openzetten.
Heb jij al iets van een oplossing gevonden?
Welke software kan ik gebruiken om mijn ram geheugen te testen?
Windows beheren en snel houden, er van uitgaande dat alles up to date is en de drivers allemaal goed zijn geïnstalleerd kan je doen, maar moet je wel door een paar lagen heen.
Als gebruiker een administrator zijn wil zeggen dat je het zelf moet beheren.
Dus welke services en processen laden er in het geheugen wanneer Windows opstart, en wanneer je een programma start.
Omdat het een multifunctioneel systeem is waarbij een gebruiker de interface gebruikt, dus niet helemaal ziet wat er op de achtergrond gebeurd, zijn er programma's gewoon in Windows zelf waar je dat kan beheren.
Nu is het wel zo wanneer je systeem wijzigingen door gaat voeren je wel op de hoogte moet zijn waar en hoe je wat instelt, dat je niet iets doet waarbij je nog meer in de problemen komt.
Hieronder een lijst met de mogelijkheden in Windows zelf zonder dat andere software nodig is.
Let op, dit zijn geavanceerde instellingen, dus is het belangrijk dat je niet zo maar lukraak zaken gaat veranderen, zelf beheer ik het register en weet alles van machtigingen, je ziet hier onder ook dat ik alles open via commandlines, voor diegene die het leuk vinden, ga maar eens ontdekken waar dat alles in het configuratiescherm en andere programma's te vinden is.
Pas op, dit is een lang verhaal lijkt het, maar Windows als administrator beheren en problemen voorkomen of oplossen zonder enige andere software kan zo, schrikt dit je af? begin er dan niet aan.
Maar leer je dit, dan kan je verder komen. Ik heb bewust het register er niet bij gemeld, maar zelf beheer ik het register en snap wat machtigingen zijn, alle instellingen worden daar opgeslagen, maar exact waar is dan meestal moeilijk te vinden. Problemen met de meeste software los ik altijd op die manier op, maar daar heb ik dan ook al jaren ervaring mee.
Maak eerst een systeem herstelpunt voor je het systeem geavanceerd wil gaan wijzigen.
___________________________________________________________________________________
Systeem herstelpunt maken:
Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
"C:\WINDOWS\system32\SystemPropertiesProtection.exe"
Klik op OK.
Systeemdiagnose maken in Windows:
C:\Windows\system32\perfmon.exe
Klik op OK.
In de linker kolom open:
Prestaties\Gegevensverzamelaarsets\Systeem
klik met rechter muisknop op "System Diagnostics (Systeemdiagnose)"
Klik op "Starten" en wacht tot de diagnose voltooid is. (60 seconden)
Tijdens de diagnose of wanneer de diagnose voltooid is:
In de linker kolom open:
Prestaties\Rapporten\Systeem\System Diagnostics > klik op inhoud, daar kan je foutmeldingen zien van het rapport dat net is gemaakt.
In de 2de kolom vanaf links zie je nu een aantal blokken.
In het tweede blok van Boven zie je "Diagnostische resultaten" met meldingen.
In dit blok zie je Waarschuwingen waaronder Fout, Basissysteemcontroles en Prestaties.
Daaronder staan meer blokken met informatie.
De diagnostische bestanden worden bewaard in de map C:\PerfLogs\*
Deze map heb je geen toegang toe maar als administrator kan je op doorgaan klikken.
In de map C:\PerfLogs\System\Performance\*
Vind je een html met de gemaakte diagnose.
Misschien dat die log veel informatie bevat waar we eventueel kunnen zien of er ergens iets mis is.
Het logboek:
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\eventvwr.msc"
Klik op OK.
Klik met je rechter muisknop op de taakbalk en open Taakbeheer = (C:\Windows\System32\taskmgr.exe)
Bronnen controleren:
C:\Windows\System32\resmon.exe (kan ook via taakbeheer tabblad prestaties)
Apparaatbeheer:
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\devmgmt.msc"
Klik op OK.
Opstart instellingen (Systeemconfiguratie)
MSCONFIG
Klik op OK.
Het beheren van welke services starten, Automatisch, handmatig, of niet (uitgeschakeld)
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\services.msc"
Klik op OK.
Windows Taakplanner, hier worden geplande acties weergegeven.
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\taskschd.msc"
Klik op OK.
Mapopties (Tabblad weergave)
"rundll32.exe" shell32.dll,Options_RunDLL 7
Klik op OK.
Het onderhoudscentrum met probleem oplossers.
"C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe" C:\WINDOWS\system32\shell32.dll,Control_RunDLL "C:\WINDOWS\system32\wscui.cpl",Onderhoudscentrum
Klik op OK.
Onderdeel om sneller fouten te zien > Onderhoud > Betrouwbaarheidsgeschiedenis weergeven
______________________________________________________________________________________
HDD en geheugen checken op fouten.
Methode 1: Check je harde schijf op errors:
1. klik Start.
2. Typ: CMD, in de zoekresultaten klik met je rechtermuisknop op CMD.
3. Klik op 'Als Administrator uitvoeren'.
4. in de Command Prompt, type: chkdsk /r.
Als de computer opnieuw opstart wordt de harde schijf op fouten gecontroleerd.
Methode 2: op geheugenproblemen controleren.
a) Klik op start
b) Typ ‘geheugenproblemen op uw computer vaststellen’ in het zoekveld en toets enter.
b2) lees in help en ondersteuning: Hoe worden de geheugenproblemen gecontroleerd?" voor meer informatie
c) Selecteer 1 van de 2 opties, de controle kan zo rond de 8 uur duren, als er dan geen problemen gevonden zijn is het doorgaans wel ok.
Check dit eerst om er zeker van te zijn dat defecte hardware het probleem wel of niet veroorzaakt.
En tenslotte:
Maak een map en geef deze de naam:
Alles.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
In deze map zie je dan alle configuratie onderdelen in 1 map.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 25-04-2016 12:38
]