Pc loopt op sommige moment "vast"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devoque
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-07-2022
Ik heb een paar jaar geleden zelf een pc gebouwd, alles zonder problemen en hij loopt als 'n trein! Alleen had hij af en toe last van een soort vastlopen, de pc liep niet echt vast maar leek een soort van stuck in loading te zijn voor een aantal seconden. Ik kon gewoon wat aanklikken e.d. Nu heb ik pas geleden de videokaart vervangen (hoera blikseminslag) en daarbij een clean install naar W10 gedaan. Lange tijd nergens meer last van gehad alleen nu begint het gezeur dus weer. Het gebeurd op random momenten en ook onder elke omstandigheid (gewoon browsen of The Witcher 3 op max settings). Bijvoorbeeld tijdens het browsen loop als ik een nieuwe site laad blijft deze laden en kan ik niet meer switchen tussen de tabbladen. Ook niet meer naar andere programma's (de cursor kan ik nog wel gewoon vrij rond bewegen) na een ongeveer 30 seconden laad alles ineens weer en kan ik weer verder. Nu wil ik dus wel is weten waardoor dit precies komt dus vraag ik me af hoe ik daar achter kan komen of misschien iemand die weet wat dit kan veroorzaken?

Wat er mogelijk bij vermeld moet worden is dat bij het opstarten van mijn pc de grafische drivers soms crashen (dit geeft windows dan met 'n melding aan). Dan is de launchy skin bijvoorbeeld hersteld naar de oude. En soms als ik de pc opstart geeft hij alleen zwart beeld (een simpele reset hersteld dit).

Ik gebruik Windows 10 en heb voor alle hardware (staat hieronder vermeld) de meest recente driverversie geïnstalleerd.

Hardware:

AMD FX8350
ASRock 990FX Extreme3
EVGA GeForce GTX970
Cooler Master Hyper 412S
Corsair Vengeance 16GB DDR3-1600
Crucial M4 128GB
XFX Pro Series 550W
Seagate Barracuda 2TB
Seagate Barracuda 3TB

Alvast heel erg bedankt,

Devoque // Ruben

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tja, je hebt een pc met veel problemen
een pc die soms al crashed bij het opstarten vanwege grafische drivers,
hangt soms

etc.

dat is een meervoudig probleem.
daar kan van alles mis zijn.

van een krom pinnetje in de cpu socket, een geheugenprobleem tot weet ik wat.

er kunnen dus meervoudige zaken stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devoque
Reepje schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:07:
Tja, je hebt een pc met veel problemen
een pc die soms al crashed bij het opstarten vanwege grafische drivers,
hangt soms

etc.

dat is een meervoudig probleem.
daar kan van alles mis zijn.

van een krom pinnetje in de cpu socket, een geheugenprobleem tot weet ik wat.

er kunnen dus meervoudige zaken stuk zijn.
Owkee maar zou er dan ook een manier zijn om erachter te komen welke van deze zaken het kan zijn? Want dat is dus eigenlijk waar ik op uit ben, erachter komen wat er nou precies mis is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Devoque schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:30:
[...]

Owkee maar zou er dan ook een manier zijn om erachter te komen welke van deze zaken het kan zijn? Want dat is dus eigenlijk waar ik op uit ben, erachter komen wat er nou precies mis is ;)
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devoque
Thanks die zal ik eerst is doorlopen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janamsterdam
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-05-2021
Ik heb precies dezelfde problemen.

Bijv in witcher drie dat ie 10 seconden 1 fps haalt tot je denkt dat hij crashed, en dan weer minuten lang prima.

In windows gaat soms alles traag, vooral als ik meerdere browsers open hebt. Dan gaat ie 20 seconden super traag en dan ineens weer soepel.

Terwijl ik op een oudere pc makkelijk alles soepel kan openzetten.

Heb jij al iets van een oplossing gevonden?

Welke software kan ik gebruiken om mijn ram geheugen te testen?

Computer:
Computertype ACPI x64-pc
Besturingssysteem Microsoft Windows 8.1 Professional
CPU Type QuadCore AMD A10-5800K, 3900 MHz (39 x 100)
Moederbordnaam ASRock FM2A88M Extreme4+ (
Video kaart AMD Radeon HD 7660D (2 GB)
DIMM1: A Force 25664Y160K 2 GB DDR3-1600 DDR3 SDRAM
DIMM2: Samsung M378B5773SB0-CK0 2 GB DDR3-1600 DDR3 SDRAM
DIMM3: A Force 25664Y160K 2 GB DDR3-1600 DDR3 SDRAM
DIMM4: Samsung M378B5773SB0-CK0 2 GB DDR3-1600 DDR3 SDRAM

Harde schijf KINGSTON SV300S37A60G ATA Device (60 GB, SATA-III)
Harde schijf WDC WD5000BEVT-22A0RT0 ATA Device (500 GB, 5400 RPM, SATA-II)

[ Voor 132% gewijzigd door janamsterdam op 25-04-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janamsterdam schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:16:
In windows gaat soms alles traag, vooral als ik meerdere browsers open hebt. Dan gaat ie 20 seconden super traag en dan ineens weer soepel.
Terwijl ik op een oudere pc makkelijk alles soepel kan openzetten.
Heb jij al iets van een oplossing gevonden?
Welke software kan ik gebruiken om mijn ram geheugen te testen?
Windows beheren en snel houden, er van uitgaande dat alles up to date is en de drivers allemaal goed zijn geïnstalleerd kan je doen, maar moet je wel door een paar lagen heen.
Als gebruiker een administrator zijn wil zeggen dat je het zelf moet beheren.
Dus welke services en processen laden er in het geheugen wanneer Windows opstart, en wanneer je een programma start.
Omdat het een multifunctioneel systeem is waarbij een gebruiker de interface gebruikt, dus niet helemaal ziet wat er op de achtergrond gebeurd, zijn er programma's gewoon in Windows zelf waar je dat kan beheren.
Nu is het wel zo wanneer je systeem wijzigingen door gaat voeren je wel op de hoogte moet zijn waar en hoe je wat instelt, dat je niet iets doet waarbij je nog meer in de problemen komt.
Hieronder een lijst met de mogelijkheden in Windows zelf zonder dat andere software nodig is.
Let op, dit zijn geavanceerde instellingen, dus is het belangrijk dat je niet zo maar lukraak zaken gaat veranderen, zelf beheer ik het register en weet alles van machtigingen, je ziet hier onder ook dat ik alles open via commandlines, voor diegene die het leuk vinden, ga maar eens ontdekken waar dat alles in het configuratiescherm en andere programma's te vinden is.

Pas op, dit is een lang verhaal lijkt het, maar Windows als administrator beheren en problemen voorkomen of oplossen zonder enige andere software kan zo, schrikt dit je af? begin er dan niet aan.
Maar leer je dit, dan kan je verder komen. Ik heb bewust het register er niet bij gemeld, maar zelf beheer ik het register en snap wat machtigingen zijn, alle instellingen worden daar opgeslagen, maar exact waar is dan meestal moeilijk te vinden. Problemen met de meeste software los ik altijd op die manier op, maar daar heb ik dan ook al jaren ervaring mee.

Maak eerst een systeem herstelpunt voor je het systeem geavanceerd wil gaan wijzigen.
___________________________________________________________________________________
Systeem herstelpunt maken:

Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
"C:\WINDOWS\system32\SystemPropertiesProtection.exe"
Klik op OK.

Systeemdiagnose maken in Windows:

C:\Windows\system32\perfmon.exe
Klik op OK.
In de linker kolom open:
Prestaties\Gegevensverzamelaarsets\Systeem
klik met rechter muisknop op "System Diagnostics (Systeemdiagnose)"
Klik op "Starten" en wacht tot de diagnose voltooid is. (60 seconden)

Tijdens de diagnose of wanneer de diagnose voltooid is:
In de linker kolom open:
Prestaties\Rapporten\Systeem\System Diagnostics > klik op inhoud, daar kan je foutmeldingen zien van het rapport dat net is gemaakt.

In de 2de kolom vanaf links zie je nu een aantal blokken.
In het tweede blok van Boven zie je "Diagnostische resultaten" met meldingen.
In dit blok zie je Waarschuwingen waaronder Fout, Basissysteemcontroles en Prestaties.
Daaronder staan meer blokken met informatie.

De diagnostische bestanden worden bewaard in de map C:\PerfLogs\*
Deze map heb je geen toegang toe maar als administrator kan je op doorgaan klikken.
In de map C:\PerfLogs\System\Performance\*
Vind je een html met de gemaakte diagnose.
Misschien dat die log veel informatie bevat waar we eventueel kunnen zien of er ergens iets mis is.

Het logboek:
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\eventvwr.msc"
Klik op OK.

Klik met je rechter muisknop op de taakbalk en open Taakbeheer = (C:\Windows\System32\taskmgr.exe)

Bronnen controleren:
C:\Windows\System32\resmon.exe (kan ook via taakbeheer tabblad prestaties)

Apparaatbeheer:
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\devmgmt.msc"
Klik op OK.

Opstart instellingen (Systeemconfiguratie)
MSCONFIG
Klik op OK.

Het beheren van welke services starten, Automatisch, handmatig, of niet (uitgeschakeld)
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\services.msc"
Klik op OK.

Windows Taakplanner, hier worden geplande acties weergegeven.
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\taskschd.msc"
Klik op OK.

Mapopties (Tabblad weergave)
"rundll32.exe" shell32.dll,Options_RunDLL 7
Klik op OK.

Het onderhoudscentrum met probleem oplossers.
"C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe" C:\WINDOWS\system32\shell32.dll,Control_RunDLL "C:\WINDOWS\system32\wscui.cpl",Onderhoudscentrum
Klik op OK.
Onderdeel om sneller fouten te zien > Onderhoud > Betrouwbaarheidsgeschiedenis weergeven
______________________________________________________________________________________
HDD en geheugen checken op fouten.
Methode 1: Check je harde schijf op errors:

1. klik Start.
2. Typ: CMD, in de zoekresultaten klik met je rechtermuisknop op CMD.
3. Klik op 'Als Administrator uitvoeren'.
4. in de Command Prompt, type: chkdsk /r.
Als de computer opnieuw opstart wordt de harde schijf op fouten gecontroleerd.

Methode 2: op geheugenproblemen controleren.

a) Klik op start
b) Typ ‘geheugenproblemen op uw computer vaststellen’ in het zoekveld en toets enter.
b2) lees in help en ondersteuning: Hoe worden de geheugenproblemen gecontroleerd?" voor meer informatie
c) Selecteer 1 van de 2 opties, de controle kan zo rond de 8 uur duren, als er dan geen problemen gevonden zijn is het doorgaans wel ok.
Check dit eerst om er zeker van te zijn dat defecte hardware het probleem wel of niet veroorzaakt.

En tenslotte:
Maak een map en geef deze de naam:
Alles.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
In deze map zie je dan alle configuratie onderdelen in 1 map.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-10 10:39
Ik denk dat dit het bekende probleem is van een octacore heethoofdje van AMD i.c.m. een moederbord dat slechts 4+1 fasedesign heeft. Dit betekent dat je, zeker met een hyper412S ipv een top-down cooler, waarschijnlijk je moederbord aan het oververhitten bent met alle gevolgen van dien. Beste zou zijn een nieuw moederbord te halen met minstens 8+2 (misschien zelfs liever 10+2?) fasen design en een top-down cooler instaleren om ze koel te houden. Ben je waarschijnlijk van je problemen af.

[ Voor 4% gewijzigd door kgd92 op 25-04-2016 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kgd92 schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:01:
Ik denk dat dit het bekende probleem is van een octacore heethoofdje van AMD i.c.m. een moederbord dat slechts 4+1 fasedesign heeft. Dit betekent dat je, zeker met een hyper412S ipv een top-down cooler, waarschijnlijk je moederbord aan het oververhitten bent met alle gevolgen van dien. Beste zou zijn een nieuw moederbord te halen met minstens 8+2 (misschien zelfs liever 10+2?) fasen design en een top-down cooler instaleren om ze koel te houden. Ben je waarschijnlijk van je problemen af.
Maar als je "waarschijnlijk denkt" dat er iets aan het overhitten is, moet je dat dan niet eerst controleren?
In de Bios kijken als je pc een tijd aan is en de problemen beginnen naar temperaturen kijken, of eventueel zelf de PC even open maken om te voelen of er echt iets heel erg warm is, of kijken of er tools zijn, die zijn er zat naar mijn mening, vaak ook wel te vinden op de website van de fabrikant.
En bijvoorbeeld alle systeem vereisten van software bekijken en naast die van je eigen systeem neerleggen, meestal kan je dan al wel een beetje een diagnose maken of het je systeem flink belast.
Het is natuurlijk moeilijk te gaan raden, ook al neem ik je analyse wel serieus, en aan te raden maar een nieuw moederbord te kopen. Want dan is er iets mis met de software die wordt gebruikt ten opzichte van de systeem vereisten.
Dus het denken en waarschijnlijk, dat kan je bij computers beter niet doen.
Je kan dan beter hier manieren neer zetten om eerst te achterhalen of het werkelijk zo is, voor je iemand aanraad een nieuw moederbord te gaan kopen, toch?
Bij een probleem een nieuwe computer kopen, is het beste, voor de handel.

Kan je na gaan, als ik even mijn hand bij de fan aan de achterkant van mijn PC hou, voel ik altijd koele lucht, zodra ik daar iets voel, gaat die open en ga ik m schoonmaken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-10 10:39
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:47:
[...]

Maar als je "waarschijnlijk denkt" dat er iets aan het overhitten is, moet je dat dan niet eerst controleren?
In de Bios kijken als je pc een tijd aan is en de problemen beginnen naar temperaturen kijken, of eventueel zelf de PC even open maken om te voelen of er echt iets heel erg warm is, of kijken of er tools zijn, die zijn er zat naar mijn mening, vaak ook wel te vinden op de website van de fabrikant.
En bijvoorbeeld alle systeem vereisten van software bekijken en naast die van je eigen systeem neerleggen, meestal kan je dan al wel een beetje een diagnose maken of het je systeem flink belast.
Het is natuurlijk moeilijk te gaan raden, ook al neem ik je analyse wel serieus, en aan te raden maar een nieuw moederbord te kopen. Want dan is er iets mis met de software die wordt gebruikt ten opzichte van de systeem vereisten.
Dus het denken en waarschijnlijk, dat kan je bij computers beter niet doen.
Je kan dan beter hier manieren neer zetten om eerst te achterhalen of het werkelijk zo is, voor je iemand aanraad een nieuw moederbord te gaan kopen, toch?
Bij een probleem een nieuwe computer kopen, is het beste, voor de handel.
Klopt helemaal, excuus. Was even een reactie die snel tussen werk door getypt was :P Natuurlijk is het verstandig eerst te kijken of er inderdaad oververhitting plaats vindt, maar het is zeker een bekend probleem met de AMD octacores dat er onderdelen op het moederbord oververhit raken bij te weinig fasen. Ik weet even niet direct uit mijn hoofd hoe dit te controleren is en ook niet of het advies 8+2 of 10+2 fasen is, maar er zijn ongetwijfeld tweakers die hierbij kunnen helpen. Verder is het ook altijd verstandig om je geheugen, videokaart, voeding en HDD te testen zodat deze uit te sluiten zijn als mogelijke oorzaak,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:47:
[...]

In de Bios kijken als je pc een tijd aan is en de problemen beginnen naar temperaturen kijken, of eventueel zelf de PC even open maken om te voelen of er echt iets heel erg warm is.
uuhm, kan je in de bios zien of je vrms te warm worden? .

Daarnaast, een component van 60 graden is nog niet heet, maar je brand wel je vingers eraan. Dus niet aan te raden om met je vingers in een werkende oververhitte pc te gaan zitten voelen, want daar kunnen ongelukken van komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kgd92 schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:57:Klopt helemaal, excuus. Was even een reactie die snel tussen werk door getypt was :P Natuurlijk is het verstandig eerst te kijken of er inderdaad oververhitting plaats vindt, maar het is zeker een bekend probleem met de AMD octacores dat er onderdelen op het moederbord oververhit raken bij te weinig fasen. Ik weet even niet direct uit mijn hoofd hoe dit te controleren is en ook niet of het advies 8+2 of 10+2 fasen is, maar er zijn ongetwijfeld tweakers die hierbij kunnen helpen. Verder is het ook altijd verstandig om je geheugen, videokaart, voeding en HDD te testen zodat deze uit te sluiten zijn als mogelijke oorzaak,
Ok, dan kan de vraagsteller er rekening mee houden, en zich daar eventueel op focussen om te gaan bekijken of het probleem dan wel oplosbaar is in deze configuratie.
En dan wanneer dat zeker is, eventueel besluiten stappen te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reepje schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:00:uuhm, kan je in de bios zien of je vrms te warm worden? .
Daarnaast, een component van 60 graden is nog niet heet, maar je brand wel je vingers eraan. Dus niet aan te raden om met je vingers in een werkende oververhitte pc te gaan zitten voelen, want daar kunnen ongelukken van komen.
Je moet er ook niet met je vingers aan komen, maar de lucht er om heen zal wel warm aan voelen, daarbij zijn er ook tools om temperaturen te meten, maar is wel afhankelijk van of dat hardwarematig kan, wanneer er geen sensoren zijn zal er ook niks worden gemeten, ook niet met tools, en dat kan je in de bios bekijken.
Daarbij reageerde ik op iemand die aanraadde dmv waarschijnlijkheid met als beste oplossing een nieuw moederbord te kopen, dus die heeft er dan vast wel verstand van.
Excuus voor het maken van 2 berichten achter elkaar, ging ff iets mis hier :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janamsterdam
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-05-2021
Ik word er helemaal gek van... ik heb nu zelfs als ik 1 youtube scherm open heb staan dat alles traag gaat. please help :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met welke browser heb je die youtube geopent dan?

In taakbeheer > tabblad prestaties > Broncontrole openen.
Bekijk daar ook de verschillende tabbladen eens.
zijn alle drivers en de software up to date?

Wat heb je HIER van uitgeprobeerd?

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2016 01:25 ]

Pagina: 1