Toon posts:

soort "resonantiegeluid" met IBM GXP60

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al eerder een 45G 75GXP schijf gehad, die had de "resonantiegeluiden (?)" die deze net aangeschafte 60GXP schijf heeft ook. Alleen die 45G schijf had daarnaast wel meer kuren en daar heb ik destijds mijn geld voor teruggekregen. Ik heb tevens een 30G 75GXP schijf waar ik nooit problemen mee heb gehad en die die geluiden niet maakt. Is dit nu een typisch IBM "probleem"/bijverschijnsel?

Het is een beetje hinderlijk geluid wel, helemaal aangezien het niet een constant geluid is maar om de seconde harder en zachter wordt. Een zachte brom op de achtergrond die maar door blijft "dreunen". Met dat dreunen probeer ik dus weer aan te geven dat het niet constant is maar in een vicieuse cirkel gaat van harder tot zachter in ongeveer 2 seconden.

Een vriend van me heeft twee 45G 75GXP schijven en bij hem heb ik het ook wel eens gehoord.

Nog meer mensen die dit verschijnsel bekend voorkomt?

Verwijderd

de ibm's hebben tijdens access een soort lage "dreun"...dit kun je verminderen door 'm met een ibm-progje op silent te zetten...hij wordt dan wel trager.....

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Op zondag 24 juni 2001 06:00 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
de ibm's hebben tijdens access een soort lage "dreun"...dit kun je verminderen door 'm met een ibm-progje op silent te zetten...hij wordt dan wel trager.....
Net zoiets als Maxtor met ACM heeft?
Ik snap wel wat je bedoelt met die resonantie, maar het geluid ken ik zelf niet van HDD's.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met dat tijdens access er ineens gebromd zou worden. Of je moet gewoon het geratel van een schijf bedoelen als er data naartoe geschreven wordt of van gelezen moet worden, ja das logisch.

Het verschijnsel waar ik het over heb begint direct na het aanzetten vd pc en stopt pas als je de pc uitzet. Hoeft niet benadert te worden, het is gewoon het geluid wat hij maakt als hij aanstaat. Hij draait dan continue op 7200rpm maar maakt niet een constant geluid maar wordt, zoals hierboven ook al beschreven, om de seconde harder en zachter zodat het echt het geluid is van een grote machine die draait zo stel ik me dat voor alleen dan in de verte hoor je dat "gedreun"... is dus zachtjes maar weldegelijk hoorbaar.

• Knightwolf
  • Nu online
Op zondag 24 juni 2001 11:31 schreef SALLY het volgende:
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met dat tijdens access er ineens gebromd zou worden. Of je moet gewoon het geratel van een schijf bedoelen als er data naartoe geschreven wordt of van gelezen moet worden, ja das logisch.

Het verschijnsel waar ik het over heb begint direct na het aanzetten vd pc en stopt pas als je de pc aanzet. Hoeft niet benadert te worden, het is gewoon het geluid wat hij maakt als hij aanstaat. Hij draait dan continue op 7200rpm maar maakt niet een constant geluid maar wordt, zoals hierboven ook al beschreven, om de seconde harder en zachter zodat het echt het geluid is van een grote machine die draait zo stel ik me dat voor alleen dan in de verte hoor je dat "gedreun"... is dus zachtjes maar weldegelijk hoorbaar.
Ja ja ik snapte dat al (goed he ;) ) maar ik ken het geluid niet echt van hardeschijven. Ik weet ook niet waar het vandaan komt.

Weet je zeker dat het je hardeschijf zelf is en niet een stuk van de kast of ander metalen deel dat door het draaien van je HDD mee gaat trillen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet heel erg zeker dat het niet me kast is of wat anders, dat is inmiddels uitvoerig onderzocht. Heb hem nu los in de kast op rubberen dingetjes gezet... hij raakt nix aan en het resonantiegeluid blijft.

aaccckkk

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk er toch wel van op dat er zo weinig mensen blijken te zijn die dit herkennen! Dit dus aangezien ik het bij 5 van de 4 IBM schijven hoor/heb gehoord van de 75GXP en 60GXP serie.

Verwijderd

Ik heb hier 2 IBM schijfen die prima draaien.
1 DJNA 13.5 gig 7200 RPM. en
1 DTLA 45.3 gig 7200 RPM.

deze schijfen draaien contineu 24/7 en ik heb er nog nooit geen problemen mee gehad. Sommige mensen zeggen tegen mij dat ik gewoon geluk heb gehad maar zolang ze het bij goed blijfen doen stap ik nie over naar maxtor o.i.d.

Verwijderd

SALLY, ik weet precies wat je bedoeld.
Die 45GB IBM van mij heeft daar ook last van.
Zelf vind ik het (als het stil is) ook wel een beetje hinderlijk.
Meestal heb ik dan wel muziek aanstaan, maar 's avonds als het stiller wordt dan merk ik het toch wel weer :'(

Ik denk dat het bijna niet op te lossen is (tenzij je zo'n silent drive koopt).

Het zal natuurlijk wel aan de schijf zelf liggen en als je hem dan stiller maakt met dat programmaatje...snelheidsverlies ;(

Verwijderd

Topicstarter
AHHH!!! ZIE JE WEL! toch nog iemand die het ook heeft/hoort! Maar dat moeten er toch VEEL MEER zijn?

Ik kijk er echt van op dat er zo weinig replies zijn. Zou het dan toch zo zijn misschien dat ze niet allemaal die resonantiegeluiden maken,... of heeft iedereen gewoon zo'n lawaaiige kast of zit in zon lawaaiige ruimte dat het niet opvalt?

Verwijderd

Ik heb wel eens gelezen (computer techniek)dat de IBM schijven stevig vast geschroefd moeten worden in een kast van een beetje kwaliteitsijzer (niet te dun en slap). Anders kan het te dunne ijzer (plaatselijk) meetrillen (slecht voor prestaties en geluidsoverlast).
Ikzelf heb dit verschijnsel nog nooit gehad met mijn IBM schijven :) . (net mazzel?? of toch iets anders.... :? )

Verwijderd

Ik heb er geen last van...

Verwijderd

Topicstarter
Maar bij mij heeft het nix te maken met het trillen van de kast. Allemaal uitvoerig getest, zit echt IN de schijf zelf dat geluid.

Verwijderd

Sommige HDDs 'janken' continue, oftewel een defecte lagering van de draaiende Platters.

<als je nog garantie hebt, heb je geluk>

---------------------------------------------
:)
who_am_i heeft een 40gig 60GXP IBM en vind em stiller dan een 40gig Dmax60+ Maxtor
Kortom, dik tevreden!
;)
---------------------------------------------

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 00:10
Dit heb ik dus ook!
Sinds een week 2 60gxp 40GB's in m'n bak hangen. De ene heeft inderdaad zo'n irritant zoemend geluid dat steeds van hard naar zacht gaat ongeveer iedere 5 sec.
De ander geeft een hoge fluittoon die echt op m'n zenuwen werkt.
Komt er dus op neer dat de herrie niet te harden is. Nu moet ik de winkel nog overtuigen dat ik dit niet verzin, zodat ik m'n geld terugkrijg :( :(

Verwijderd

Topicstarter
Ja SUPERIRRITANT is dat he!
Dat zijn van die vreselijke dingen waar je ongevraagd mee wordt opgescheept, je bent niet (echt) tevreden maar HET WERKT OPZICH WEL!

Ik zit nu ook een beetje te twijfelen of ik hier nu mee moet teruggaan of dat ze het allemaal doen dat geluid maken. Je kan het ook niet even aan die zaak laten horen want die horen dat toch niet. Het is (net) niet ERG genoeg om het een defect product te noemen.
Hoort het nou zo of niet? Dat weet je niet.

Erg balen dit soort dingetjes.

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 17:25
Yep, Heb ik ook gehad met een spliternieuwe Maxtor DM+ 60. Een hele hoge irritante fluittoon.
Ik heb m'n leverancier ervan kunnen overtuigen om hem terug te nemen.

Ik was net van plan om een GXP60 aan te schaffen totdat ik deze thread las!!
Wat nu? Hoe doen de WD...BB het? Iemand ervaring?

• Knightwolf
  • Nu online
Ik heb gewoon geen last van dat geluid. Ik heb nu 2 Maxtors 7200rpm in m'n kast hangen, en eentje (of beide) maken ook zo'n ontiegelijk hoge fluittoon, m'n kast staat helemaal open, maar kheb er toch geen last van. Kheb dan ook nog 3 fans in de kast zitten (voeding, CPU, video) en dus 2 7200rpm schijven, en ik slaap er gewoon mee met kast open :)

Ik bedoel dus te zeggen dat het ook aan de persoon zelf kan liggen of iemand er wel of geen last van heeft

Verwijderd

Topicstarter
Wat mijn 60GXP heeft is geen fluittoon maar meer een rondzingende brom. Die (zoals al meerdere malen hierboven genoemd ;) binnen 1 of 2 seconden harder wordt en weer wegvaagt.

Verdomme.... misschien dat ik Mycom toch maar eens moet mailen dan hierover, kijken wat zij ervan zeggen. Ik wil opzich best es een andere 60GXP schijf proberen en kijken of die dat ook heeft, zo ja dan nix aan te doen (denk dat ik hem veengoed wel wil houden dan...al is het toch best irritant), zo nee dan is het ineens een perfecte schijf.
Want met lezen en schrijven hoor je hem echt helemaal niet, daarin is hij uitmuntend, en uiteraard erg snel.
Waarom moet die stomme brom der nou weer in zitten?!!??!

Verwijderd

Ik heb sinds een dag twee 40 gig 60GXP schijfjes in een aray hangen. En ik heb dus ook die resonantie. Ik dach al dat het aan mij lag. Voorheen had ik twee maxtor's maar die maakte alleen meer geluid als ze echt gebruikt werden.
Overigens hangen die van mij boven in een HQ08 tower. En dan in dat dunne metalen rekje. Misschien zit daar het probleem!

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 00:10
Ik heb die 2 IBM's ook in een HQ08 in het kooitje bovenin hangen, netjes met tussenruimte. Heb al geprobeerd viltnoppen onder de voetjes die op de voeding rusten te plakken, helpt ook geen zier.
Onderin kan ik ze niet kwijt, want daar heb je maar 3 slots en hangen ze dus niet vrij van elkaar of de kast :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er ook achter dat het erg weinig tot NIX te maken heeft met trilling die er doorgegeven wordt aan de kast. Het is echt puur de HD zelf die dat geluid maakt, van binnenuit ofzo. Denk dat de enige oplossing is misschien een "silentdrive" heet dat geloof ik. De HD inpakken in een geisoleerde doos. Alleen vind ik dat weer een beetje eng aangezien de schijf toch best een beetje warm wordt, en in zo'n doos al helemaal lijkt me zo!

Jammer dat je dit soort dingen toch nooit weet van tevoren van zo'n schijf. Had er ook nog niemand over gehoord. Had er nog NIX over gelezen. Maar nu ik erover begin blijk ik toch absoluut niet de enige te zijn die dit heeft. Misschien hebben al die 60GXP schijven dat dus wel? Lijkt er haast wel op.

Verwijderd

Ik heb er ook een in hangen. Onderin de kast. En ik moet zeggen dat ik echt helemaal niks hoor. Alleen m'n ventilatoren en DVD wanneer die draait. Ik hoop maar dat dat zo blijft.

Verwijderd

Ik heb een 40GB GXP60 bovenin m'n HX08 hangen. Geen enkele last van die 'resonantiegeluiden'. Deze HD geeft wel een rare tik als ik de compu aanzet. Iemand enig idee wat dat is?

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
heb ook 2x IBM GXP60 en die maken ZEKER geen geluid. Ook in array (via 3ware 7800 ATA100)

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

Topicstarter
Nou dan ga ik die computer-land (daar heb ik em dus gekocht) maar eens een mailtje sturen,...en dan maar zien wat ze zeggen.

Kut IBM ook,
na die klote 75GXP serie die ook al dit soort kuren had en nog wel meer... had ik ze nog een kans gegeven met de 60GXP maar het ziet er naar uit dat een overstap naar een ander merk (Maxtor ofzo) misschien wel een goed idee is.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:07
mja
ik heb net een 60gxp gekocht, lijkt wel wel chille ding hoor

maar volgens mij is dat snelheidsverlies ook niet zo hoog wanneer je dit aanzet

PVoutput

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-03 15:42

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Ik heb ook al enige tijd een 40 GB 60GXP bovenin m'n HQ08 hangen, maar ik heb echt nergens last van. Superstil dat ding. Ik zal er vanavond als ik thuis ben nog eens extra op letten, maar volgens mij is mijn schijf helemaal "gezond" :)

Verwijderd

Topicstarter
he verdoerie, heb ik dat weer, de mijne moet weer niet goed zijn hoor

• Consequator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10-2025
hm, ik heb hetzelfde probleem met mijn 45gb ibm dat hij resoneerd.
de drive opzich is verder wel prima maar het viel mij op dat ibm de 45Gb uit de handel heeft genomen.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:07
Thijs_w, ik heb dezelfde net besteld,
sprak een andere gozer, die hooret ook geen tikken met die van ons

;)

PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
Consequator, die 45G dingen van de 75GXP serie doen dat inderdaad ook al (allemaal?). Heel vreemd is dat, de ene doet het wel en de andere niet zegt men. Misschien hoort de ene het gewoon niet en de ander wel ofzo?

Nou ik heb Computerland gemailt, nog wel naar alle vestigingen gestuurd ook (Bcc.) ...kijk er dan ook van op dat ik nu (1 dag later) helemaal geen EEN reply heb gekregen.

Ik wacht nog even af tot morgen en dan stuur ik me mailtje maar weer ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Nou volgens de verkoper bij Computerland Utrecht die ik gebeld had doen ze dat allemaal en zou het dus normaal zijn. Maar zelf kon en mocht ie nix en zijn baas zou maandag er pas zijn, misschien,..... dus moest ik dan maar terugbellen.
Omruilen zou volgens hem geen zin hebben dus aangezien ze het allemaal doen dat resonantiegeluid. Typisch, niemand die daar verder wat over heeft gezegd of nerges waar het te lezen is,... maar het verkoopjongetje deed alsof het de normaalste zaak vd wereld is.

Zijn er nog meer mensen die dit misschien amar een klein beetje raar vinden?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt gek van dat geluid!

Heb je als klant eigenlijk sowieso het RECHT je geld terug te krijgen als het product niet aan je verwachtingen voldoet? Als hij een onverwacht en onaangekondigd irritant geluid maakt?

Verwijderd

Topicstarter
nou?

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Hoe lang heb je die schijf dan al? Ik heb zelf 2x 45gb 75GXP en niet zoveel last. Ik had hiervoor echter ook een 20gb 7200r IBM en die had er zo verschrikkeljk veel last van dat ik m uit mn kast heb verbannen naar een PC die ver weg in een dichte kast staat. Binnenkort gaat ie RMA naar IBM.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem net vorige week zaterdag in A'dam op de beurs gehaald.

Verwijderd

SALLIE, gewoon terug naar die shop gaan en een andere eisen !

Desnoods RMA rechtstreeks naar IBM.

Laat de HDD in de winkel even proefdraaien om ze ervan te overtuigen dat deze schijf resoneert.

Ik heb zelf een 40Gig IBM 60GXP en deze is perfect :9 (dus ze doen het toch niet allemaal, tja , verkopers :r zeggen veel maar eigenlijk niets <er zijn uitzonderingen>)

Verwijderd

Topicstarter
ok ;)
Pagina: 1