Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voeding PC geeft hard zoemend geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Vanmorgen gaf onze PC opeens in de voeding een hard zoemend geluid. Als ik op de pc werk (die doet het op zich nog wel ondanks het harde zoemgeluid) veranderd het gezoem alsof het een motortje is dat het zwaar heeft om op krachten te komen.

Wat zou dat kunnen zijn.

Ik heb eventueel nog een paar andere voedingen liggen uit andere PC's maar hoe bepaal ik of die voedingen geschikt zijn voor mijn PC?

De specificaties van mijn huidige voeding zijn:

http://s31.postimg.org/j8xmlwlln/IMG_20160424_173858.jpg

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Gezoem" is meestal een van twee dingen:
1) fan kan niet meer goed draaien (door kapotte lager danwel teveel prut/stof)
2) coil whine, oftewel onderdelen die gaan resoneren op bepaalde frequentie

Beide kunnen spontaan ontstaan, fanlager opeens stuk of haarbal ingeslikt, coin whine doordat een component dat toch al aan het trillen was lostrilt van de kit die dit soort gedoe moet voorkomen.

Welk van de twee het is kun je met een potlood achterhalen: steek een potlood tussen de schoepen van de fan. Start PC op. Als geluid weg is, is het de fan. Is geluid er nog, dan is het iets anders, hoogstwaarschijnlijk coil whine dus.

Beide zijn te repareren, maar beide vereisen dat je de voeding opent en erin gaat rommelen (ofwel fan vervangen, danwel zingende compontent vinden en met wat kit op z'n plek zetten). Niet zo moeilijk als je ermee aan de slag gaat, maar je moet wel de spanningen en ladingen (condensatoren) in zo'n ding respecteren.

Geen zin in? Dan kun je de voeding vervangen. Volgens de sticker die je post is het een 250W ATX voeding. Dat is absoluut niet uitdagend. Wat er niet bij staat is welke versie ATX en welke stekkers eraan hangen (20p vs 24p moederbord connector, wel of geen 12V ATX, wel of geen SATA, wel of geen PCIe connectoren). Als je andere voedingen ook ATX zijn en minimaal 250W (continu) kunnen leveren zouden ze in principe uitwisselbaar moeten zijn, zolang alle connectoren die je nu ook gebruikt erop zitten.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad de vin die het probleem veroorzaakt