Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieEneGozer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-09 12:48
Mijn vraag:

Beste Tweakers,

Ik heb mijn Palit GTX 770 nu al een tijdje hij is wel toe aan vervanging. Ik ben gaan kijken naar een GTX 970 en om problemen met mijn kast te voorkomen heb ik tot nu toe gekozen voor de Gigabyte GTX 970.

Na even in de specificaties gekeken te hebben zag ik staan dat de kaart minimaal een 550watt voeding nodig heeft. Zelf heb ik er nog een 500 watt voeding in zitten en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ik heb gelezen dat de GTX 970 zuiniger is dan de 770. Mijn vraag is dus of ik een nieuwe voeding nodig heb voor de nieuwe kaart als ik nooit problemen heb gehad met de oude kaart.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

gallery: DieEneGozer

CPU: AMD FX-8350 Black Edition (4.4GHz)
MB: Gigabyte GA-990FXA-UD3
GPU: Palit GeForce GTX 770 Jetstream 2GB (229W)
HDD: 3x WD Blue WD10EZEX, 1TB
Case: Aerocool XPredator Evil Black Edition (EN56472)
CPU Cooler: Corsair Hydro H60 (2013 edition) + 2x Noctua NF-F12 PWM, 120mm
RAM: 2x Kingston 8GB 1333MHz DDR3
SSD: Crucial BX100 250GB
Voeding: Antec VP500PC

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Mijn huidige kaart (Palit GTX 770) gebruikt 229 watt volgens de specs op Tweakers.
De gemiddelde GTX 970 gebruikt tussen de 145 en 225 watt.

Beste antwoord (via DieEneGozer op 24-04-2016 21:56)

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Je hebt je vraag bijna helemaal zelf beantwoord.
Ja dit kan, mits je de juiste aansluitingen hebt vanaf je psu. Afhankelijk van de kaart die je kiest kan dat 1x6 +1x8 pin 2x 6 of 2x 8.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• robogeeka
Ja dit kan, mits je de juiste aansluitingen hebt vanaf je psu. Afhankelijk van de kaart die je kiest kan dat 1x6 +1x8 pin 2x 6 of 2x 8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieEneGozer
robogeeka schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:49:
Bedankt voor je antwoord. Denk dat ik dan toch voor de Gigabyte kaart ga bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
Mag ik je aanraden on voor die van Asus of MSI te gaan? Die zijn naar eigen ervaring wat stiller, ook een aantal benchmarks tonen dit aan :)http://uk.hardware.info/reviews/5867/10/15x-nvidia-geforce-gtx-970-and-980-review-what-card-to-pick-cooling-noise-levels-and-power-use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinZ
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-03 13:30
Het is misschien ook een optie om nog even te wachten met upgraden?
De nieuwe generatie kaarten van Nvidia en AMD komen binnen +/- 2 maanden uit.

Beetje zonde om oude tech te kopen als de nieuwe generatie voor de deur staat imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieEneGozer
robogeeka schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:44:
Mag ik je aanraden on voor die van Asus of MSI te gaan? Die zijn naar eigen ervaring wat stiller, ook een aantal benchmarks tonen dit aan :)http://uk.hardware.info/reviews/5867/10/15x-nvidia-geforce-gtx-970-and-980-review-what-card-to-pick-cooling-noise-levels-and-power-use
Bedankt voor je advies! MSI liever niet aangezien een maat van mij een MSI kaart heeft en dezelfde kast als ik en hij heeft hier wat problemen mee gehad (zie afbeelding http://imgur.com/zUTNL7y) Hij heeft geprobeerd om de kaart vast te zetten met de klemmen op de kast. Dit lukte niet goed waardoor hij veel kracht er om moest zetten. Hierdoor is een van de klemmen afgebroken.

Zal even kijken of de Asus kaar wel gaat passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieEneGozer
ColinZ schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:56:

Beetje zonde om oude tech te kopen als de nieuwe generatie voor de deur staat imo.
Hmm ja, zat ook al te denken aan Nvidia Pascal maar dan zit ik nog wel een aantal maanden met deze kaart en ik weet de prijzen ook nog niet. Ook kan het zijn dat het dan een mogelijke bottleneck wordt.

Nog nooit echt een nieuwe release van videokaarten gevolgd maar is het niet zo dat de release datum van de reference kaarten anders is dan de release date van de aftermarket kaarten (of hoe je dat ook noemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinZ
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-03 13:30
DieEneGozer schreef op zondag 24 april 2016 @ 23:10:
[...]

Hmm ja, zat ook al te denken aan Nvidia Pascal maar dan zit ik nog wel een aantal maanden met deze kaart en ik weet de prijzen ook nog niet. Ook kan het zijn dat het dan een mogelijke bottleneck wordt.

Nog nooit echt een nieuwe release van videokaarten gevolgd maar is het niet zo dat de release datum van de reference kaarten anders is dan de release date van de aftermarket kaarten (of hoe je dat ook noemt).
Bottleneck is moeilijk in te schatten en natuurlijk afhankelijk van hoe CPU heavy de games zijn de je wilt gaan spelen. Normaal gesproken is de gpu de primaire bottleneck.

Reference en aftermarket kaarten (je zegt het goed ;)) komen normaal gesproken tegelijkertijd op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram98
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-09 15:55
Je vraag is al beantwoord, maar mocht je nou nog een keer jezelf zo iets afvragen, is dit misschien een handig tooltje van Cooler Master ;)

http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:28
ColinZ schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:56:

Dat is wel een beetje optimistisch, waarschijnlijk zijn de eerste kaarten die uitkomen de low end. Dat zijn dus niet de opvolgens voor de 970/980, die konden nog wel eens een poosje op zich laten wachten.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
aminam schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:50:
[...]

Dat is wel een beetje optimistisch, waarschijnlijk zijn de eerste kaarten die uitkomen de low end. Dat zijn dus niet de opvolgens voor de 970/980, die konden nog wel eens een poosje op zich laten wachten.
De eerste kaarten die uit komen in een nieuwe serie zijn juist meestal de high-end. Is ook al van alles te vinden en lezen over de GTX 1070/1080, terwijl van andere kaarten nog niks te vinden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bram98 schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:11:
Je vraag is al beantwoord, maar mocht je nou nog een keer jezelf zo iets afvragen, is dit misschien een handig tooltje van Cooler Master ;)

http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/
Nooit een PSU calculator gebruiken, verspilling van je tijd.
Er rolt, helaas, altijd een foutief advies uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:25
Waarom geen R9 390? Die is een hele klap sneller in DX12. Ik zou mooi bij de Gigabyte blijven MSI is ook een leuke maar blijf weg van de Asus. Die heeft een voltage lock dus vergeet overclockrn maar
Pagina: 1