Zonwerende raamfolie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Topicstarter
Mijn situatie
  • Jaren 30 appartement waarin het zomers te warm wordt
  • Raampartij met dubbelglas op het zuid-oosten dus in de zomer van de middag tot zonsondergang zon
  • Latente behoefte te verhuizen dus investering moet minimaal zijn
  • Ramen kunnen 's avonds laat niet open vanwege kettingrokende buren na 23.00 op het balkon onder mij of barbecues of verzin het random overlast die je in de stad weleens hebt
  • Dus de warmte moet zoveel mogelijk buiten gehouden worden
Nu is het dak inmiddels goed geïsoleerd dus dat scheelt zomers al zo'n 10 graden, maar ik wil de zon nog meer buiten houden. Nu heb ik gelezen over zonwerende folie. Ik vind het niet erg als het donkerder wordt, want het is de slaapverdieping die enkel daarvoor gebruikt wordt. Maar werkt het echt?

Zoiets bedoel ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het werkt deels. Je houdt een stukje stralingswarmte buiten, maar lang niet alles. Een zonwering aan de buitenkant doet meer wonderen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-07 14:48
Anoniem: 699209 schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:17:

• Raampartij met dubbelglas op het zuid-oosten dus in de zomer van de middag tot zonsondergang zon
Dat lijkt me eerder op het zuid-westen/westen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:06
Heb je een balkon over de volledige breedte van het glas?

Zo ja, dan 1) een uitvalscherm kopen op marktplaats en tegen de gevel schoeven, of 2) een goedkoop zonweringsdoek scoren en die met een paar oogjes links, rechts en aan het balkon vastmaken op de hete dagen.

Ik had vorig jaar even snel iets nodig hangende verniewing van kozijnen, ramen en zonwering en heb bij de Lidl voor een paar euro een zonweringsdoek gekocht voor op de camping wat precies de juiste maat had. Op de hele hete dagen doe ik die voor het raam. Op andere dagen niet om een tokkie uitstraling tegen te gaan.

Zonwerende folie houdt de warmte te laat tegen, namelijk wanneer de zonnestralen het raam al raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 891433

Beste Moah,

Ik had vorig jaar hetzelfde probleem in mijn appartement in Amsterdam.
Toen heb ik via internet gezocht en kwam ik uiteindelijk uit bij de website https://uwspamhier.com/ hier hebben zij mij toen prima geholpen. Het is zeker het kijken waard!

Je eigen winkel hier spammen is :N

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 10-03-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
Rukapul schreef op maandag 25 april 2016 @ 08:57:
Heb je een balkon over de volledige breedte van het glas?

Zo ja, dan 1) een uitvalscherm kopen op marktplaats en tegen de gevel schoeven, of 2) een goedkoop zonweringsdoek scoren en die met een paar oogjes links, rechts en aan het balkon vastmaken op de hete dagen.

Ik had vorig jaar even snel iets nodig hangende verniewing van kozijnen, ramen en zonwering en heb bij de Lidl voor een paar euro een zonweringsdoek gekocht voor op de camping wat precies de juiste maat had. Op de hele hete dagen doe ik die voor het raam. Op andere dagen niet om een tokkie uitstraling tegen te gaan.

Zonwerende folie houdt de warmte te laat tegen, namelijk wanneer de zonnestralen het raam al raken.
Dit.

Bij ons werd het op hete dagen rustig 30 + graden in de woonkamer en de kamer van mijn zoontje. Niet te harden.

Ik heb toen ook gekeken naar raamfolie maar uiteindelijk 2 zonwerende doeken bij de IKEA gekocht voor een tientje per stuk en die voor de ramen gespannen. Scheelde een graad of 8-10 op de hele hete dagen. Voordeel daarin is dat ik een balkon over de gehele lengte van het huis heb waardoor dat makkelijk kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:20
Aangezien het een slaapverdieping is, rolluik? In de zomer potdicht laten overdag, houd behoorlijk wat warmte buiten.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
hanswfje schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:43:
[...]

Dit.

Bij ons werd het op hete dagen rustig 30 + graden in de woonkamer en de kamer van mijn zoontje. Niet te harden.

Ik heb toen ook gekeken naar raamfolie maar uiteindelijk 2 zonwerende doeken bij de IKEA gekocht voor een tientje per stuk en die voor de ramen gespannen. Scheelde een graad of 8-10 op de hele hete dagen. Voordeel daarin is dat ik een balkon over de gehele lengte van het huis heb waardoor dat makkelijk kon.
Om hier ook nog even weer op in te haken. De ervaringen met een zonwerende doek waren al goed, maar afgelopen zomer via Facebook in de buurt nog een uitvalscherm voor nop gescoord en tegen de gevel geschroefd met als resultaat dat het nog aangenamer is (en nog makkelijker in gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
Rukapul schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:47:
[...]

Om hier ook nog even weer op in te haken. De ervaringen met een zonwerende doek waren al goed, maar afgelopen zomer via Facebook in de buurt nog een uitvalscherm voor nop gescoord en tegen de gevel geschroefd met als resultaat dat het nog aangenamer is (en nog makkelijker in gebruik).
Dat is uiteraard de mooiste oplossing. Ik zit alleen met raampartijen van 8 á 9 meter lang. Ik heb wel eens gezocht/gekeken naar een uitvalscherm maar voor deze lengte is weinig te vinden of erg duur nieuw.

Edit: ik bedoel weinig 2de hands te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door hanswfje op 07-03-2017 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
hanswfje schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:50:
[...]

Dat is uiteraard de mooiste oplossing. Ik zit alleen met raampartijen van 8 á 9 meter lang. Ik heb wel eens gezocht/gekeken naar een uitvalscherm maar voor deze lengte is weinig te vinden of erg duur nieuw.

Edit: ik bedoel weinig 2de hands te vinden.
Helemaal correct.

Ik hoefde 'maar' 4 meter en met een wijk met vele tientallen gelijke woningen weet je dan waar je moet zoeken ;)

Voor mijn zonwering op de begane grond achter luisterde het ook erg nauw en kwam het erop neer dat de fabriek (Verano) een 6.80m knikarmscherm op maat heeft gemaakt (iets groter dan de maximale specificatie van dat model).

Met 8-9 meter komt het er waarschijnlijk op neer dat je een leuk bedrag mag aftikken bij de zonweringsinstallateur voor een maatwerkoplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-07 09:25
Rukapul schreef op maandag 25 april 2016 @ 08:57:

Zo ja, dan 1) een uitvalscherm kopen op marktplaats en tegen de gevel schoeven.
In geval van koopappartement -> toestemming vragen aan ALV
Bij huur -> toestemming vragen aan verhuurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Ik heb het hier sinds vorig voorjaar aan de buitenkant van de ramen van mijn serre omdat daar geen zonwering op kan. Werkt helemaal top.

Met dubbelglas mag het sowieso alleen aan de buitenkant omdat anders je ramen kunnen springen.

1 tip. Breng het niet zelf aan want het is echt vakwerk.

Ik heb het hier vandaan: https://www.raamfolie-winkel.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Gadgeteer schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:30:
[...]

In geval van koopappartement -> toestemming vragen aan ALV
Bij huur -> toestemming vragen aan verhuurder
Simpeler: check reglement / contract. Wat niet verboden is, is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-07 09:25
Rukapul schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:54:
[...]

Simpeler: check reglement / contract. Wat niet verboden is, is toegestaan.
Ik zal er niet te veel op ingaan maar die redenering zal wellicht gelden bij verhuur maar per definitie niet bij een VvE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:00

JME

zeg maar Jamie

Wij hebben een kinderkamer op de hoek van ons huis. Aan de voorkant (westzijde) zit een grote raampartij die voor voldoende licht zorgt, maar toch zit aan de zijkant (zuidzijde) nog een klein raam van ca. 40 bij 130 centimeter. Alle ramen zijn van HR++ dubbelglas. Omdat op dat zijraam vrijwel de hele dag de zon staat te branden, wordt het erg warm in deze kamer. Omdat het zijraam voor ons eigenlijk geen functie heeft (we moeten het toch continu bedekt houden) en omdat het een kinderkamer is die we 's avonds graag zo donker mogelijk maken, denken wij er serieus over om het raam dan maar helemaal dicht te maken. De vraag is alleen: hoe dan?

Spiegelende raamfolie aan de buitenzijde klinkt als een goed startpunt tegen de warmte, maar dat verduistert nog niet. Zou het een stom idee zijn om die spiegelfolie aan de buitenkant aan te vullen met een plank op het kozijn aan de binnenkant, eventueel de kozijndikte opgevuld met een plaat piepschuim? Of wordt het daartussen dan te warm? En zonder piepschuim maar met een roostertje in de plank wellicht? Je ziet, ik heb echt geen idee. Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:20
JME schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:28:
Wij hebben een kinderkamer op de hoek van ons huis. Aan de voorkant (westzijde) zit een grote raampartij die voor voldoende licht zorgt, maar toch zit aan de zijkant (zuidzijde) nog een klein raam van ca. 40 bij 130 centimeter. Alle ramen zijn van HR++ dubbelglas. Omdat op dat zijraam vrijwel de hele dag de zon staat te branden, wordt het erg warm in deze kamer. Omdat het zijraam voor ons eigenlijk geen functie heeft (we moeten het toch continu bedekt houden) en omdat het een kinderkamer is die we 's avonds graag zo donker mogelijk maken, denken wij er serieus over om het raam dan maar helemaal dicht te maken. De vraag is alleen: hoe dan?

Spiegelende raamfolie aan de buitenzijde klinkt als een goed startpunt tegen de warmte, maar dat verduistert nog niet. Zou het een stom idee zijn om die spiegelfolie aan de buitenkant aan te vullen met een plank op het kozijn aan de binnenkant, eventueel de kozijndikte opgevuld met een plaat piepschuim? Of wordt het daartussen dan te warm? En zonder piepschuim maar met een roostertje in de plank wellicht? Je ziet, ik heb echt geen idee. Iemand advies?
Rolluikje?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-07 13:21
Als het om het slaapgedeelte gaat: vriend van me had zijn volledige raam beplakt met aluminiumfolie. Pikkedonker, zeer goedkoop en absoluut geen zon.. heerlijk om te slapen, ook in de middagen (vooral handig met nachtdiensten) >:)

[ Voor 21% gewijzigd door Tremio op 05-04-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:00

JME

zeg maar Jamie

Alufolie op enkelglas kan, op dubbelglas moet je nooit iets aan de binnenzijde plakken! Dat wordt me toch heet...
Rolluik kan, goed lichtdicht, maar wordt ook warm. Bovendien doet dat de spiegelfolie weer teniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenbergd
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-02-2024
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 04-01-2024 22:48 ]

Pagina: 1