Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-07 06:51
Mijn vrouw is al een tijdje aan het streamen op Twitch met XSplit. Ze knutselt live en om haar bureau van bovenaf te filmen gebruik ik nu een Logitech C920 webcam. Een prima webcam maar niet altijd even mooi beeld, zeker niet wanneer er te weinig of te veel licht is.

Dus ik ben aan het zoeken naar een alternatief. Nu begrijp ik dat DSLR's steeds vaker worden gebruikt om te filmen. Wij hebben een Canon 1200D en de nodige lensen waarmee ze nu foto's maakt. Als ik informatie zoek over het gebruik van een DSLR en streaming lees ik vaak dat het wel kan maar de hardware niet echt geschikt is voor langdurig streamen. Oververhitting en een verkorte levensduur is wat er vaak aangegeven wordt.

Zijn de DSLR hardware problemen, tijdens langdurig streaming, iets wat meer van toepassing was bij oudere modellen? Zou onze Canon 1200D geschikt zijn voor langdurig streamen (ongeveer 2 a 3 uur per sessie)? Zo nee, zijn nieuwere Canon modellen hiervoor geschikt?

Bvd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-07 10:40
maniak schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:21:
Mijn vrouw is al een tijdje aan het streamen op Twitch met XSplit. Ze knutselt live en om haar bureau van bovenaf te filmen gebruik ik nu een Logitech C920 webcam. Een prima webcam maar niet altijd even mooi beeld, zeker niet wanneer er te weinig of te veel licht is.

Dus ik ben aan het zoeken naar een alternatief. Nu begrijp ik dat DSLR's steeds vaker worden gebruikt om te filmen. Wij hebben een Canon 1200D en de nodige lensen waarmee ze nu foto's maakt. Als ik informatie zoek over het gebruik van een DSLR en streaming lees ik vaak dat het wel kan maar de hardware niet echt geschikt is voor langdurig streamen. Oververhitting en een verkorte levensduur is wat er vaak aangegeven wordt.

Zijn de DSLR hardware problemen, tijdens langdurig streaming, iets wat meer van toepassing was bij oudere modellen? Zou onze Canon 1200D geschikt zijn voor langdurig streamen (ongeveer 2 a 3 uur per sessie)? Zo nee, zijn nieuwere Canon modellen hiervoor geschikt?

Bvd
DSLR's zijn hier qua hardware prima voor geschikt maar hebben in de software een limitatie zitten waardoor je maar ongeveer een kwartier / 4GB kan filmen. Dit heeft met de classificatie van die producten te maken, door onder het limiet te blijven worden ze niet aangemerkt als filmcamera's en kunnen de kosten/prijzen worden gedrukt.

Het kan uiteraard wel, maar dan heb je wel dure materialen nodig zoals een externe recorder, professionele camera en externe microfoon. Dan praat je al over duizenden euro's.

Ik denk ook niet dat het nodig is om met een DSLR te gaan filmen maar dat je beter op zoek kan gaan naar een film camera die doet wat je wil. Zelf ben ik daar niet in thuis maar er zullen vast mensen zijn die daar advies over kunnen geven.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Die 1200D is er zo te horen al, wat een groot voordeel geeft boven iets wat je nog moet kopen :P

Je moet het beeld nog wel op de PC krijgen, ik heb er niet heel veel naar gezocht maar kwam wel http://sparkosoft.com/sparkocam tegen die dat zou kunnen over USB. Het heeft een gratis versie (watermark + tijdlimiet) dus ik zou kijken hoe het daar mee gaat :)

Ik weet niet hoe het geluid nu loopt, hoe goed het geluid is via de webcam, en ik weet niet hoe zich dat verhoudt tot het geluid van de DSLR, maar als ze er veel bij praat zou ik een headset (of lavelier) overwegen (als ze dat niet al gebruikt) :)

Om de camera van stroom te (blijven) voorzien haal je voor 10 tot 15 euro een ACK-E10 van eBay :)
Ik heb tot dusver voor de 700D, 7D2 en 5D3 zo'n ding van eBay gehaald (ok, die laatste twee zijn gelijk aan elkaar. Had er wel twee... :P ) en het werkt gewoon ondanks dat er geen Canon op staat.

Ik zie maar 3 contactjes op de LP-E10 zitten dus waarschijnlijk zit er geen chipje in waardoor de camera gaat zeuren dat het nep is. Zelfs als de camera daar wel over struikelt is het (op de 7D2 / 5D3) met één druk op de knop ("ja, ik weet het zeker...") toch te gebruiken.

[ Voor 35% gewijzigd door Paul op 24-04-2016 15:15 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Ventieldopje schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:58:
[...]

DSLR's zijn hier qua hardware prima voor geschikt maar hebben in de software een limitatie zitten waardoor je maar ongeveer een kwartier / 4GB kan filmen. Dit heeft met de classificatie van die producten te maken, door onder het limiet te blijven worden ze niet aangemerkt als filmcamera's en kunnen de kosten/prijzen worden gedrukt.

Het kan uiteraard wel, maar dan heb je wel dure materialen nodig zoals een externe recorder, professionele camera en externe microfoon. Dan praat je al over duizenden euro's.

Ik denk ook niet dat het nodig is om met een DSLR te gaan filmen maar dat je beter op zoek kan gaan naar een film camera die doet wat je wil. Zelf ben ik daar niet in thuis maar er zullen vast mensen zijn die daar advies over kunnen geven.
Maar mijn vrouw gaat niet filmen maar ik wil de camera als streaming input gebruiken. Dan heb je geen last van die 15 min limiet. Technisch gezien wil ik de HDMI output gebruiken via een Elgato Game Capture HD60 Pro zodat die als input gebruikt kan worden in XSplit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 09:51
De HDMI output is, gok ik, VGA en niet 1080p (dat is althans ook op mijn 5D2).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Universal Creations schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:14:
De HDMI output is, gok ik, VGA en niet 1080p (dat is althans ook op mijn 5D2).
Dat zie ik dan wel weer, die 1200D heb ik al.. mijn vraag is eigenlijk, is de DSLR geschikt om 3 uur aaneengesloten te gebruiken als streaming input? Geeft dat hardware problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-07 10:40
maniak schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:46:
[...]

Dat zie ik dan wel weer, die 1200D heb ik al.. mijn vraag is eigenlijk, is de DSLR geschikt om 3 uur aaneengesloten te gebruiken als streaming input? Geeft dat hardware problemen?
Zal geen probleem moeten zijn aangezien de stream maar een lage resolutie heeft. Hij zou anders best warm kunnen worden, waar een professionelere dslr minder last van heeft / beter tegen kan.

Waarom probeer je dit niet gewoon? Hij schakelt zichzelf uit mocht hij te warm worden.

Maar goed, zit je wel met de lage resolutie... Maar als dat je niet uit maakt, wat is dan nog je vraag?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Ventieldopje schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:13:
[...]

Zal geen probleem moeten zijn aangezien de stream maar een lage resolutie heeft. Hij zou anders best warm kunnen worden, waar een professionelere dslr minder last van heeft / beter tegen kan.

Waarom probeer je dit niet gewoon? Hij schakelt zichzelf uit mocht hij te warm worden.

Maar goed, zit je wel met de lage resolutie... Maar als dat je niet uit maakt, wat is dan nog je vraag?
Omdat proberen betekent dat ik ook een capture card moet aanschaffen :) Ik weet dat er software is om de 1200D als webcam te gebruiken, maar die is zo duur ($70) dat een capture card goedkoper is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik zou eerst de camera eens met HDMI op de TV proberen, mogelijk staat er allemaal crap in beeld (lijntjes, tekst, welke modus de camera staat etc) die je niet wilt streamen :)

Qua prijs, de capture kaart die je noemt ( pricewatch: Elgato Game Capture HD60 Pro ) kost € 183, software die je camera als USB-webcam gebruikt $ 50 ( € 44,50 )?

Op eBay gaan HDMI capture cards wel voor $ 32 :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Ik heb de papieren handleiding van de camera eens doorgelezen. Daarin wordt wel vermeld dat de camera zichzelf uitschakelt wanneer de sensor te heet wordt. Er wordt geen melding gemaakt of en wanneer het gebeurd. Maar goed.. ik heb gekozen om toch een losse camera te kopen en de DSLR niet te gebruiken om te streamen. Bedankt voor jullie tijd en antwoorden.
Pagina: 1