Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hej

Mijn situatie en setup:

CPU: i5-6600
MOBO: Gigabyte GA-B150M-D3H DDR3
RAM: 2X Corsair Memory — 4GB DDR3 Memory (samen 8GB dus)
(http://www.corsair.com/en/cmv4gx3m1a1333c9)

Alles werkt perfect onder deze setup. Nu had ik besloten om een uitbreiding te doen naar 24 GB met dus een setje van 16GB aan te kopen. Gezien ik al corsair value select heb, dacht ik dus 2x8 GB te kopen en deze bij te steken. En dan begonnen de problemen ffs...

Volgend product dus aangekocht: http://www.corsair.com/en...ory-kit-cmv16gx3m2a1333c9

Zoals je kan zien zijn de voltages en CAS hetzelfde. Het merk en zelfs de serienummers volgen op elkaar. En toch zorgt het kitje van 16GB ervoor dat mijn PC na een paar minuten werk plots freezed en ik dus niets meer kan doen, buiten manueel afzetten. Geen foutcode of niets.

Ik heb de memorycheck van windows uitgevoerd op al mijn RAM latjes en niets van fouten gekregen.
-Ook al geprobeerd in alle verschillende DIM sockets te steken, maar geen oplossing gevonden.
-Wanneer ik enkel met mijn oude setup, 2x4 GB werk, werkt alles perfect.
-Wanneer ik probeer met enkel 1 of 2 van de nieuwe ramset, altijd een freeze na enkele minuten.
-Voeg ik 1 of 2 latjes van de nieuwe set bij (eender welk latje) garanti freeze na een paar minuten. Ik voeg de set van 16 gb toe als dual channel, dus eentje in 1ste slot en andere in 3de slot. Die sticks van 4GB zijn single dus maakt niet veel uit. Kortom, ik steek elk setje in elks zijn kleur (ene in de zwarte slots, andere in de grijze slots).

Mijn BIOS is up to date (F6) en mijn settings staan allemaal op auto. Ik heb bij de DRAM voltages gekeken en daar staat 1.3 en nog iets. Dat getal ook al proberen op te drijven naar 1.7 maar de freezes blijven.

Iemand een idee waaraan dit kan liggen? Ben wel ten einde raad gezien ik zowat alles al heb geprobeerd dat ik kan en weet.

Beste antwoord (via Verwijderd op 24-04-2016 14:33)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De freezes komen doordat het geheugen niet compatibel is. Daar speelt voltage geheid een rol in, maar kan meer zijn. Sowieso ondersteunt Intel nadrukkelijk geen 1.5V DDR3 op Skylake. Nu kan Gigabyte roepen dat zij vinden dat het zou moeten werken, maar dat is alsof ze beweren dat je met hun bord altijd een bepaalde overclock haalt. Misschien wel. Mogelijk vaak wel. Maar als je out-of-spec bezig bent en het werkt niet heb je gewoon pech. Met 1.5V DIMMs ben je per definitie out-of-spec bezig.

Even voor de volledigheid: op welk voltage draai je die DIMMs? Als het op 1.5V draait zou de DIMM moeten werken maar riskeer je de CPU. Als het op 1.35V draait is de CPU veilig maar zou kunnen dat DIMM niet werkt. Heb je het misschien op 1.35V staan? bedenk dat 'auto' settings alleen automatisch de timings aanpast, voltage moet - tenzij je met XMP werkt - altijd handmatig ingesteld worden. Zo ja dan zouden de DIMMs beter moeten werken als je het op 1.5V zet - maar dat is dus nadrukkelijk geen goed idee voor de CPU.

Los van voltage, heb je de QVL van dat bord bekeken?
http://download.gigabyte....ory_ga-b150m-d3h-ddr3.pdf

Ik zit daar welgeteld één Corsair DDR3-1333 DIMM tussen staan - CORSAIR 4GB 1Rx8 CMV8GX3M2A1333C9 DS 1.5v - en jij hebt andere. Je zou misschien denken dat het verschil tussen CMV16GX3... en CMV8GX3... verwaarloosbaar zou zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Corsair bakt zelf geen chips, ze kopen die in bij verschillende fabrikanten. Het zou zomaar kunnen dat de CMV16GX3 en CMV8GX3 bij totaal verschillende chipfabrikanten vandaan kopen. En dat de chips dermate veel van elkaar verschillen dat de ene compatibel is en de andere niet. Dat is het risico van kopen van DIMMbakkers die niets anders doen dan andermans chips relabelen, en dan afwijken van QVL.

Kortom, kan zelfs los van voltage zijn dat deze DIMMs niet gaan vliegen.

Mijn advies:
1) DIMMs terugsturen in kader van koop-op-afstand.
2) twee nieuwe DDR3L DIMMs kopen die wel op QVL staan.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet zo gek. Skylake ondersteunt officieel alleen DDR3L geheugen met een voltage van maximaal 1,35V. Alles daarboven kan schadelijk zijn voor de processor. Jouw geheugen is 1,5v, dus ik zou je pc niet meer gebruiken totdat je nieuw geheugen hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2016 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Raar dat de moederbord fabrikant wel aangeeft DDR3 en 1.5v te ondersteunen. Moederbord is enkel voor skylake socket.

Ik heb ook zonder enig probleem gewerkt met mijn huidige 8GB RAM DDR3 1.5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het werkt wel maar zoals gezegd kan het de geheugencontroller beschadigen en die zit in de cpu. Intel dus, die duidelijk vermelden dat ddr3L geheugen gebruikt moet worden anders vervalt de garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123lodewijk
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Je kan het beste deze kopen
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CML16GX3M2C1600C9
en dan je ddr3 verkopen, of terug sturen onder de wet koop of afstand (WKOA)

[ Voor 11% gewijzigd door 123lodewijk op 24-04-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus de freezes komen doordat het RAM op een te hoog voltage draait ?
Wel raar dat ik daar met mijn huidige 4GB latjes geen last van had dan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De freezes komen doordat het geheugen niet compatibel is. Daar speelt voltage geheid een rol in, maar kan meer zijn. Sowieso ondersteunt Intel nadrukkelijk geen 1.5V DDR3 op Skylake. Nu kan Gigabyte roepen dat zij vinden dat het zou moeten werken, maar dat is alsof ze beweren dat je met hun bord altijd een bepaalde overclock haalt. Misschien wel. Mogelijk vaak wel. Maar als je out-of-spec bezig bent en het werkt niet heb je gewoon pech. Met 1.5V DIMMs ben je per definitie out-of-spec bezig.

Even voor de volledigheid: op welk voltage draai je die DIMMs? Als het op 1.5V draait zou de DIMM moeten werken maar riskeer je de CPU. Als het op 1.35V draait is de CPU veilig maar zou kunnen dat DIMM niet werkt. Heb je het misschien op 1.35V staan? bedenk dat 'auto' settings alleen automatisch de timings aanpast, voltage moet - tenzij je met XMP werkt - altijd handmatig ingesteld worden. Zo ja dan zouden de DIMMs beter moeten werken als je het op 1.5V zet - maar dat is dus nadrukkelijk geen goed idee voor de CPU.

Los van voltage, heb je de QVL van dat bord bekeken?
http://download.gigabyte....ory_ga-b150m-d3h-ddr3.pdf

Ik zit daar welgeteld één Corsair DDR3-1333 DIMM tussen staan - CORSAIR 4GB 1Rx8 CMV8GX3M2A1333C9 DS 1.5v - en jij hebt andere. Je zou misschien denken dat het verschil tussen CMV16GX3... en CMV8GX3... verwaarloosbaar zou zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Corsair bakt zelf geen chips, ze kopen die in bij verschillende fabrikanten. Het zou zomaar kunnen dat de CMV16GX3 en CMV8GX3 bij totaal verschillende chipfabrikanten vandaan kopen. En dat de chips dermate veel van elkaar verschillen dat de ene compatibel is en de andere niet. Dat is het risico van kopen van DIMMbakkers die niets anders doen dan andermans chips relabelen, en dan afwijken van QVL.

Kortom, kan zelfs los van voltage zijn dat deze DIMMs niet gaan vliegen.

Mijn advies:
1) DIMMs terugsturen in kader van koop-op-afstand.
2) twee nieuwe DDR3L DIMMs kopen die wel op QVL staan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik heb ze gedraaid op 1.35 tot zelfs 1.7 en de freezes bleven terugkomen.
Bij die PDF staat dan weer ook dat ze niet alles getest hebben en dat ze enkel een lijst geven van zaken die door hen bevestigd zijn.

In ieder geval, heb ik de RAM set besteld die hierboven werd beschreven door lodewijk. Is gelijk DLL3 en staan in de lijst van die PDF.

Ik zal deze RAM dan maar terugsturen.

Nogmaals bedankt voor de snelle en uitgebreide hulp heren.
Pagina: 1